Beantwoord

VoIP ATA bij gebruik van een eigen router

  • 10 January 2022
  • 43 reacties
  • 1378 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Mijn Experiabox heb ik vervangen voor een eigen router (EdgeRouter 6). Nu ben ik op zoek naar een VoIP ATA oplossing. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

Welke VoIP ATA  adviseren jullie bij gebruik van KPN in combinatie met een EdgeRouter?

icon

Beste antwoord door wjb 28 February 2022, 21:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

43 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb de n300a Gigaset draaien.

Ik weet niet of dat jou vraag beantwoord.

Reputatie 5
Badge +5

Dan moet je @wjb hebben den'k. 

Reputatie 2
Badge

Ik ben benieuwd wat je ervaring en advies is bij het gebruik van de Gigaset N300A. Op dit moment heb ik nog geen VoIP ATA, ben dus een noob op dat vlak :grin: .

Reputatie 7
Badge +9

Ansich maakt het type Voip ATA niet uit zolang deze aan je eisen voldoet.

Uiteraard geen Ali-Express of je moet gewillig je data op willen geven maar als je gewoon een van de gereformeerde merken pakt functioneert dit gewoon naar behoren.

Reputatie 7

Ik ben zeer tevreden over mijn Gigaset N300A IP in combinatie met twee Gigaset SL910 handsets. Ook het configureren van een N300A IP is een stuk eenvoudiger dan menig andere VoIP ATA. Daarnaast biedt het interessante mogelijkheden door meerdere VoIP providers te combineren. Zo loopt inkomend mijn privé nummer via KPN maar uitgaand bel ik met hetzelfde nummer via CheapConnect. Daarnaast loopt ook mijn zakelijke nummer (CheapConnect) via de N300A IP en deze is alleen actief op de handset in mijn werkkamer.

 

Raadt u anderen de N300A IP aan?

Mijn antwoord is volmondig ... Ja!

Reputatie 7

Ik heb overigens de laatste firmware voor de N510 IP Pro (42.259) op mijn KPN downloadpagina geplaatst.

 

Deze firmware is ook geschikt voor de N300A IP. Je kunt hem installeren door de url kpn.wjb4all.nl/merkur259_42.bin in te geven bij "User defined firmware file" en op "Update firmware" te drukken.

 

Reputatie 2
Badge

Hoi @wjb , bedankt voor je uitgebreide enthousiaste terugkoppeling :relaxed: .

Mijn oog was al gevallen op de Gigaset N300A IP. Behalve de VoIP ATA zou ik dus ook een telefoontoestel moeten aanschaffen. Ik begrijp dat jou voorkeur de Gigaset SL910 is. Dat lijkt mij een mooie combinatie.

Op mijn EdgeRouter 6 heb ik eth4 als VoIP ATA DHCP server ingericht. Eth4 is vervolgens gekoppeld aan mijn Ubiquiti USW-Pro-24 switch, waardoor ik op iedere poort het profiel VoIP ATA kan instellen.

Klopt het dat je de Gigaset N300A IP aansluit op je VoIP ATA ethernet poort (script Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17)), waarna je de Gigaset N300A IP configureert voor gebruik? Rest dan alleen nog het koppelen van bijv. de Gigaset SL910 aan de Gigaset N300A IP. Klopt dit?


Als laatste, om het nog complexer te maken:

Kan ik via een site-to-site VPN de Gigaset N300A IP op 1 locatie (site) plaatsen, waarbij op beide sites via bijv. de Gigaset SL910 op een apart SIP account verschillende telefoonnummers worden gebruikt. Als voorbeeld 1 via KPN en de ander via CheapConnect.

Reputatie 7

Mijn oog was al gevallen op de Gigaset N300A IP. Behalve de VoIP ATA zou ik dus ook een telefoontoestel moeten aanschaffen. Ik begrijp dat jou voorkeur de Gigaset SL910 is. Dat lijkt mij een mooie combinatie.

Ik gebruik de SL910H als handset maar andere compatible modellen zoals bijvoorbeeld de SL650H, SL750H of SL800H zijn natuurlijk ook goed.

 

Op mijn EdgeRouter 6 heb ik eth4 als VoIP ATA DHCP server ingericht. De eth4 is vervolgens gekoppeld aan mijn Ubiquiti USW-Pro-24 switch, waardoor ik op iedere poort het profiel VoIP ATA kan instellen.

Ik heb mijn N300A IP rechtstreeks aan eth1 van mijn EdgeRouter 4 hangen.

 

Klopt het dat je de Gigaset N300A IP aansluit op je VoIP ATA ethernet poort (script Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17)), waarna je de Gigaset N300A IP configureert voor gebruik? Rest dan alleen nog het koppelen van bijv. de Gigaset SL910 aan de Gigaset N300A IP. Klopt dit?

Klopt en daarbij kan de N300A IP op een willekeurige LAN poort aangesloten worden. VoIP via een eigen VoIP ATA loopt gewoon via Internet.

De N300A IP is een DECT basisstation.

 

Als laatste, om het nog complexer te maken:

Kan ik via een site-to-site VPN de Gigaset N300A IP op 1 locatie (site) plaatsen, waarbij op beide sites via bijv. de Gigaset SL910 op een apart SIP account verschillende telefoonnummers worden gebruikt. Als voorbeeld 1 via KPN en de ander via CheapConnect.

Dat gaat niet immers de handsets worden via DECT op de N300A IP aangesloten.

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben benieuwd wat je ervaring en advies is bij het gebruik van de Gigaset N300A.
Op dit moment heb ik nog geen VoIP ATA, ben dus een noob op dat vlak :grin: .

Een VOIP ATA heeft alleen zin als je bestaande analoge telefoon sets” ermee wilt koppelen.

Wil je gewoon compleet “vers” telefoon-connectie op basis van “VOIP”,
is elke combinatie van meteen “VOIP” afgestemde telefonie apparatuur in te zetten.
Zowel met “erachter” onderlinge DECT handset telefoons, als separate VOIP bureau telefoons, of bijv. via “softphone” (VOIP) programma's onder Windows / Apple / Android / IOS.
Het is allemaal mogelijk om daarmee te bellen “zonder ATA adapter”.

Wat zijn je voorwaarden / eisen om telefonie zo breed mogelijk in te zetten?

In de meest uitgebreide vorm is een totale integratie van “vaste telefonie” - mobiele telefonie - en bijv. “Teams” / Zoom via PC met elkaar mogelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=V6MRrWybr2o

https://www.youtube.com/watch?v=Yb8nKUFOd7I

Reputatie 2
Badge

 

Als laatste, om het nog complexer te maken:

Kan ik via een site-to-site VPN de Gigaset N300A IP op 1 locatie (site) plaatsen, waarbij op beide sites via bijv. de Gigaset SL910 op een apart SIP account verschillende telefoonnummers worden gebruikt. Als voorbeeld 1 via KPN en de ander via CheapConnect.

Dat gaat niet immers de handsets worden via DECT op de N300A IP aangesloten.

Als ik het dan goed begrijp loopt het kennelijk spaak op L2 (subnet VoIP ATA) en L3 (VPN) van het OSI model, waarbij ieder subnet een eigen DECT manager nodig heeft.

Reputatie 2
Badge

@Babylonia , bedankt voor je aanvulling. Morgen ga ik de YouTube filmpjes eens rustig bekijken. Ik kom hierop terug.

Reputatie 7
Badge +10

Waarom zou je op aparte locaties onderling een VPN connectie willen gebruiken voor telefonie?
Als je VOIP telefonie onderbrengt bij onafhankelijke VOIP providers (zoals CheapConnect), kun je je VOIP nummers overal in de wereld inzetten. Het werkt overal !! Onderlinge connecties tussen meerdere VOIP SIP-accounts / nummers bij dezelfde VOIP-provider kost je bovendien geen extra belkosten. Dat is “vrij” van kosten. (Ook van verschillende gebruikers / accounts).

Alleen "KPN" en kornuiten (als internet providers) zetten zo nodig restricties op hun telefonie, door ze niet buiten hun eigen netwerk "werkbaar" beschikbaar te stellen.
Kost je bovendien de "hoofdprijs” als het om telefoniekosten gaat.

Reputatie 7

 

Als laatste, om het nog complexer te maken:

Kan ik via een site-to-site VPN de Gigaset N300A IP op 1 locatie (site) plaatsen, waarbij op beide sites via bijv. de Gigaset SL910 op een apart SIP account verschillende telefoonnummers worden gebruikt. Als voorbeeld 1 via KPN en de ander via CheapConnect.

Dat gaat niet immers de handsets worden via DECT op de N300A IP aangesloten.

Als ik het dan goed begrijp loopt het kennelijk spaak op L2 (subnet VoIP ATA) en L3 (VPN) van het OSI model, waarbij ieder subnet een eigen DECT manager nodig heeft.

Nee, DECT heeft niets met het netwerk te maken. DECT is voor de communicatie tussen de N300A IP en de handsets. Een handset moet dus fysiek in de buurt van de N300A IP zijn om verbinding te kunnen maken.

Reputatie 2
Badge

Goedemorgen @wjb , Ik bedoel de aansluiting van de N300A IP aan het netwerk. Ik begrijp dat Digital Enhanced Cordless Telecommunications (DECT) / ETSI-standaard niet (out of the box) met het internet protocol kan communiceren.

Misschien is een VOIP telefoon ondergebracht bij  een onafhankelijke VOIP provider inderdaad een optie.

Reputatie 7

Naast mijn N300A IP thuis heb ik op mijn kantoor een oude Linksys PAP2T staan voor hetzelfde zakelijke nummer.

Daarnaast belt onze dochter die in Zuid-Afrika woont vanaf haar laptop via CheapConnect met ons KPN nummer naar haar vrienden in Nederland.

 

Het "nadeel" van een KPN aansluiting is dat deze maar op één VoIP ATA actief kan zijn en alleen binnen het KPN netwerk.

Reputatie 7
Badge +10

Goedemorgen @wjb , Ik bedoel de aansluiting van de N300A IP aan het netwerk. Ik begrijp dat Digital Enhanced Cordless Telecommunications (DECT) / ETSI-standaard niet (out of the box) met het internet protocol kan communiceren.

Het basis station aan de ene kant is de interface waarin de VOIP SIP-accounts zijn geconfigureerd.
Dat basis station is dan gekoppeld met internet.

Aan de andere kant van zo'n basis station, de connectie met verschillende draadloze DECT handsets.
Bijv. bij een Yealink DECT basis sets, kun je afhankelijk van het gekozen type tussen 8-10 handsets daarmee koppelen, en tot 20 gesprekken tegelijkertijd voeren (met wisselgesprek).

Daarnaast kun je ook VOIP  “bureau-telefoons”  inzetten, waarbij elke telefoon zijn directe connectie heeft met internet. De software voor één bureau-telefoon is vergelijkbaar met een DECT basis station.

Het grote verschil tussen een aantal DECT handsets via een basis station, is dat je feitelijk met één SIP-nummer, meerdere handset telefoons kunt bedienen. Dat is een vrij gemakkelijke set-up voor "thuis”.

Met separate VOIP (bureau) telefoons die direct met internet communiceren, heb je per telefoon een eigen SIP-nummer nodig. Dus met 8 bureau telefoons 8  “interne” SIP-nummers.
De configuratie wordt daarmee wat complexer.

Je kunt dat nog steeds regelen via extra “interne” SIP-nummers bij een provider als CheapConnect.

Wil je een grotere verscheidenheid aan telefoons / ingangen en meer integratie met internet zelf, is het wellicht makkelijker een softwarematige PBX-centrale in te zetten.  Bijv. van 3CX

Met enkele “interne” SIP-nummers (via CheapConnect), kun je ook het ene SIP-account toewijzen aan een DECT basis-set, een ander aan een VOIP bureau-telefoon, weer een ander aan een softwarematige VOIP softphone Client.  Met voor de “buitenkant” ieder dezelfde “vaste telefoon” lijn. (Heb op mijn Windows laptop een simpele vrij beschikbare  - direct te downloaden oudere softphone versie geïnstalleerd en neem ik mee onderweg).

Dus er zijn best nogal wat mogelijkheden,  je kunt nogal wat kanten op.

Reputatie 7

Overigens kun je met enkele “interne” SIP-nummers (via CheapConnect), ook het ene SIP-account toewijzen aan een DECT basis-set, een ander aan een VOIP bureau-telefoon, en weer een ander aan een softwarematige VOIP softphone Client.  Met voor de “buitenkant” ieder dezelfde “vaste telefoon” lijn.

Onderstaand mijn zakelijke telefoonnummer (CheapConnect) die toegewezen is aan zowel mijn VoIP ATA op kantoor (Linksys PAP2T) als mijn VoIP ATA thuis (N300A IP).

Helaas is het bovenstaande niet mogelijk met een telefoonnummer van KPN, die kan maar op één VoIP ATA gebruikt worden. 

 

Mijn dochter maakt gebruik van de MicroSIP toepassing op haar laptop om vanuit Zuid-Afrika met haar Nederlandse vrienden te bellen. Hierbij wordt ons telefoonnummer van KPN meegegeven als caller-ID voor de nummerweergave.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, op die wijze, met  0077  “interne” SIP-nummers.  (Bij een standaard CheapConnect abonnement van één buitenlijn, krijg je er twee interne gratis SIP-nummers extra bij). Meerdere "doorschakel” SIP-nummers dan die twee gratis per buitenlijn, kosten dan iets van € 1,- extra per /jaar per nummer.

Maar zelf heb ik sowieso twee CheapConnect buitenlijnen, en daarmee 4 extra doorschakel SIP-nummers. Daarmee kan ik voldoende schakelen. (Vrij in te delen naar eigen inzicht).

(Daarnaast nog een "reserve” KPN lijn, en twee VOIP SIP accounts via VoipBuster en PowerVoip).

 

Mijn dochter maakt gebruik van de MicroSIP toepassing op haar laptop om vanuit Zuid-Afrika met haar Nederlandse vrienden te bellen. Hierbij wordt ons telefoonnummer van KPN meegegeven als caller-ID voor de nummerweergave.

Van KPN of CheapConnect??
(Misschien juist KPN opgegeven, zodat die vrienden weten dat het je dochter is ?? :sunglasses:  ).

Als vrienden dan ook nog een nummer bij CheapConnect hebben ondergebracht, zijn dat soort telefoongesprekken tussen Zuid-Afrika en Nederland dan zelfs nog helemaal gratis. :smile:

Reputatie 7

Een extra SIP account kost €0,95 per jaar dus daar hoef je niet wakker van te liggen. :wink:

Daarnaast kan je bij CheapConnect ook één gratis SIP Trunk afsluiten die gebruikt kan worden om met je KPN telefoonnummer uit te bellen zonder dat je het KPN telefoonnummer naar CheapConnect hoeft te porteren.

Reputatie 7
Badge +10

Daarnaast kan je bij CheapConnect ook één gratis SIP Trunk afsluiten die gebruikt kan worden om met je KPN telefoonnummer uit te bellen zonder dat je het KPN telefoonnummer naar CheapConnect hoeft te porteren.

Oh, daar is een SIP Trunk nummer voor bedoeld?
Eerder nooit goed begrepen wat zo'n SIP Trunk inhield,  is me nu duidelijk, bedankt :thumbsup:

Reputatie 7

Daarnaast kan je bij CheapConnect ook één gratis SIP Trunk afsluiten die gebruikt kan worden om met je KPN telefoonnummer uit te bellen zonder dat je het KPN telefoonnummer naar CheapConnect hoeft te porteren.

Oh, daar is een SIP Trunk nummer voor bedoeld?
Eerder nooit goed begrepen wat zo'n SIP Trunk inhield,  is me nu duidelijk, bedankt :thumbsup:

Ik gebruik die SIP Trunk op mijn N300A IP om uitgaand via CheapConnect te bellen met mijn KPN nummer.

Hierdoor heb ik dus geen starttarief van €0,15 en een beltarief van €0,0238 (naar vast) en €0,05 (naar mobiel) i.p.v. €0,15 bij KPN.

Reputatie 7

 

Mijn dochter maakt gebruik van de MicroSIP toepassing op haar laptop om vanuit Zuid-Afrika met haar Nederlandse vrienden te bellen. Hierbij wordt ons telefoonnummer van KPN meegegeven als caller-ID voor de nummerweergave.

Van KPN of CheapConnect??
(Misschien juist KPN opgegeven, zodat die vrienden weten dat het je dochter is ?? :sunglasses:  ).

Ons KPN nummer. Het zou ook haar Nederlandse mobiele nummer of haar Zuid-Afrikaanse mobiele nummer kunnen zijn maar dat heeft als nadeel dat de kosten dan heel erg hoog zijn als vrienden terugbellen na een gemist telefoontje.

Nu whatsappen de meeste mensen tegenwoordig maar voor het bellen van instanties zoals bijvoorbeeld de gemeente, overheid of Zuid-Afrikaanse ambassade is dit wel zeer prettig.

Reputatie 7
Badge +10

Het doel m.b.t. Trunk is me duidelijk.

Zelf heb ik mijn “officiële” nummer enkele jaren terug naar CheapConnect geporteerd.
Omdat mijn internet-account “alles in één” betreft (incl. een telefoonlijn), heb ik toen eerst voor een maand een extra nummer erbij gevraagd, erna het oude vertrouwde nummer geporteerd.

Dan blijft enkel het nieuwe nummer achter als zijnde actief voor een “alles in één”  abonnement.
(Is namelijk nog steeds goedkoper dan nu een nieuw abonnement nemen zonder telefoon).
Gebruik dat KPN nummer echter nooit. Is ook niet bekend onder familie en kennissen.
Dus zo'n Trunk is voor mij daarmee ook niet zinvol om in te zetten. :wink:

Reputatie 2
Badge

@wjb en @Babylonia , bedankt voor deze uitgebreide terugkoppeling. Een hoop nieuwe termen en veel om in te verdiepen.

Vanwege de vele mogelijkheden, is het maken van een keuze lastig.
Op jullie advies start ik met een CheapConnect nummer, welke ik toewijs aan een VoIP ATA thuis. Afhankelijk van verdere wensen kan ik vervolgens stapsgewijs uitbreiden.

Reputatie 2
Badge

Mijn gedachten gaan uit naar het aanschaffen van een N300A IP en een CheapConnect nummer.

@wjb , zou jij screenshots van de instellingen op de verschillende tabbladen van de N300A IP en CheapConnect willen delen? Of staan deze hierboven allemaal al?