Skip to main content
Beantwoord

VPN werkt niet meer op Experiabox V10a [opgelost]


KPN heeft deze week een update uitgevoerd op de Experiabox V10a.
Nu werkt mijn VPN verbinding met kantoor niet meer.
Heeft iemand een suggestie?

Beste antwoord door Erik van KPN

Hallo allen! Ik heb nieuws.

Zoals jullie wel gemerkt hebben gaat het pushen van de tussentijdse firmware de laatste maand niet zo vloeiend als daarvoor. Dit vinden we zelf ook heel vervelend en we zijn achter de schermen druk bezig geweest om dit op te lossen. Echter is nu bekend geworden dat we in de komende twee weken nieuwe, algemene, firmware (versie v5.00.31 build420) voor de V10A gaan uitrollen. Deze gaat naar alle klanten, en bevat ook de oplossing voor het VPN probleem.

 

Dat betekent dat we dan ook, per direct, niet meer de tussentijdse firmware gaan pushen omdat we dan alleen maar dubbel werk aan het doen zijn. Ik heb een topic gemaakt voor de nieuwe firmware. Zoals ik daar ook benoem, ik heb de vraag uitstaan of je deze update kunt forceren door je Experia Box te resetten. Zodra ik dat weet kom ik dat hier (en in het hoofdtopic over de update) vermelden. 

Toevoeging: de update is inderdaad te forceren door een reset :)

 

Concreet: Reset je Experia Box, en het probleem is verholpen.

 

______________________________

Dit topic is gesloten voor nieuwe replies. Er is géén structureel probleem meer met de V10A. Heb je problemen met VPN dan is het een individueel probleem dat over het algemeen op te lossen is door je instellingen na te kijken en contact op te nemen met je VPN provider/IT afdeling. Kom je er niet uit, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1023 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 22 februari 2019
Komt een trace route (tracert in Windows) naar jouw werk nog wel tot een goed einde?

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 23 februari 2019
@wjb wat bedoel je met een trace route? Hoe kan ik dat zien?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2019
Open een command prompt (dos box) en type daar tracert {URL of IP adres} waarbij {URL of IP adres} vervangen wordt door de URL of het IP adres van de VPN server.

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 23 februari 2019
@wjb ik krijg "trace complete" zonder een foutmelding. Dus een trace route lijkt wel tot een goed einde te komen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2019
Dat is mooi, dan zou je dus ook een VPN verbinding moeten kunnen opzetten.
Kan je vanaf een ander netwerk (van de buren bijvoorbeeld) wel een VPN verbinding opzetten?

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 23 februari 2019
@wjb vanaf een ander netwerk lukte het gisteren wel. Thuis lukt het niet.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2019
Heb je op kantoor al nagevraagd of jouw IP adres wellicht geblokkeerd is op de VPN server?
Sommige VPN servers blokkeren een IP adres automatisch als er binnen een bepaalde tijd meerdere foutieve inlogpogingen hebben plaatagevonden.

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 23 februari 2019
@wjb Nee, nog niet gedaan. Het gekke is dat alles werkte tot dinsdag. Volgens KPN is er toen een update geweest in de firmware van de experiabox....
Zal het maandag navragen. Dank tot zover.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2019
Er wordt momenteel inderdaad een firmware update op de V10A uitgerold en deze zal, als ik het goed begrepen heb, aanstaande maandag afgerond zijn.
Het zou niet mooi zijn deze nieuwe firmware debet zou zijn aan het probleem dat zij momenteel ervaart. Ik zeg niet dat dat niet zo is, maar aan de andere kant zou het ook maar zou kunnen zijn dat een blokkade van jouw IP adres de oorzaak blijkt te zijn.

  • 0 reacties
  • 24 februari 2019
Het is aan KPN om aan te geven wat er is veranderd t.o.v. oude firmware.

Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 24 februari 2019
tmoesel schreef:
Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.

Dat is wettelijk verboden.

  • 0 reacties
  • 24 februari 2019
wjb schreef:

tmoesel schreef:
Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.
Dat is wettelijk verboden.

Als KPN duidelijk documenteert wat er is aangepast en hoe een eventuele instelling kan worden aangepast als dat het probleem zou zijn is er volgens mij geen wetsovertreding.
Maar strict genomen kan het de wetsovertreding al zijn, dat de functies van het eindapparaat onvoldoende zijn gedocumenteerd en dus de eindgebruiker niet weet wat het apparaat doet dat hij gedwongen is te gebruiken. Maar is allemaal als, zou, enz.
Wachten totdat de werkgever er naar heeft gekeken lijkt me voor FritsKI voorlopig het beste.

  • Topper
  • 12 reacties
  • 25 februari 2019
FritsKl schreef:
KPN heeft deze week een update uitgevoerd op de Experiabox V10a.
Nu werkt mijn VPN verbinding met kantoor niet meer.
Heeft iemand een suggestie?


Dit heb ik ook. PPTP VPN doet het niet, L2TP voor mij geen optie.
Wordt door support herkend als bestaand probleem zonder oplossing.
Downgrade kan / wil men niet uitvoeren.
Heb dit in veel meer dan 10 jaar tijd bij andere ISP's nog niet meegemaakt zo slecht...

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 26 februari 2019
@wjb volgens mijn werkgever worden er geen IP adressen geblokkeerd.
Ik krijg de VPN overal werkend, maar niet thuis.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2019
Welke VPN methodiek gebruik je? PPTP, L2TP/IPSec, OpenVPN, ...?

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 26 februari 2019
Waar kan ik dat zien?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2019
FritsKl schreef:
Waar kan ik dat zien?

Welk VPN programma gebruik je?
Als je binnen dat programma naar de instellingen gaat, dan zal je dat toch wel ergens kunnen zien.

  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 26 februari 2019
Het VPN programma in Windows. Als ik daar bij instellingen kijk staat type VPN op automatisch.
Bij netwerkverbindingen staat “WAN miniport (PPTP)”

  • Topper
  • 12 reacties
  • 26 februari 2019
FritsKl schreef:
Het VPN programma in Windows. Als ik daar bij instellingen kijk staat type VPN op automatisch.
Bij netwerkverbindingen staat “WAN miniport (PPTP)”


Klopt, dat heb ik dus ook. Support weet dit, advies van support is om zoveel mogelijk te melden op dit forum. Ik had liever een oplossing...

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2019
Voor wie het wil testen.
Stel de PC eens in als DMZ Host van de V10A en zet dan eens een VPN verbinding op.
Werkt het dan wel?

Vergeet niet om je PC weer weg te halen als DMZ Host.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2019
---

  • Topper
  • 12 reacties
  • 26 februari 2019
wjb schreef:
Voor wie het wil testen.
Stel de PC eens in als DMZ Host van de V10A en zet dan eens een VPN verbinding op.
Werkt het dan wel?

Vergeet niet om je PC weer weg te halen als DMZ Host.

Bedankt voor het idee.
Getest...
Helaas geen succes.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2019
Vincent_z schreef:
Getest...
Helaas geen succes.

Dat is mooi, want dan weten we dat de oorzaak van dit issue zeer waarschijnlijk niet in de Experia Box gezocht moet worden.
Het apparaat die als DMZ staat immers open en bloot op Internet waarbij de firewall van de Experia Box geen rol zou mogen spelen.
De vraag is wel waar de oorzaak dan wel gezocht moet worden.

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 februari 2019
Ik heb thuis ook een VPN server staan en met mijn laptop (verbonden met 4G) werkt het wel. Bij familie met een V10a werkte het eerst wel en na de update werkt het dus ook niet meer.

  • Topper
  • 12 reacties
  • 26 februari 2019
wjb schreef:

Vincent_z schreef:
Getest...
Helaas geen succes.
Dat is mooi, want dan weten we dat de oorzaak van dit issue zeer waarschijnlijk niet in de Experia Box gezocht moet worden.
Het apparaat die als DMZ staat immers open en bloot op Internet waarbij de firewall van de Experia Box geen rol zou mogen spelen.
De vraag is wel waar de oorzaak dan wel gezocht moet worden.

Dat durf ik te betwijfelen. Ik had tot ergens vorige week een werkende situatie en er is niets aangepast voor zover ik weet, buiten dus de firmware upgrade. Op de laptop werkt het wel op een ander netwerk, lijkt toch wel heel sterk de Experiabox te zijn.