Beantwoord

Waar vind ik een XGS-PON-module voor de FRITZ!Box 5530?

  • 10 February 2022
  • 251 reacties
  • 8459 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

251 reacties

Als je alles gewoon standaard gebruikt van je provider, KPN in dit geval, hoef je helemaal geen extra kosten te maken.

Ik heb XGS-PON-glasvezel 1 Gigabit met de KPNBox12-router en werkt inclusief de laatste update perfect.

Wif6 AX net zo snel als bekabeld.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi allen, ik heb een aantal van de laatste berichten even verwijderd omdat ze de sfeer in het topic niet ten goede komen 😉

Reputatie 7

Dank @Maja_ dat je aan mijn verzoek voldaan hebt.

Ik hoop dat je ook aandacht zult schenken aan het andere gedeelte van mijn verzoek.

@wjb

Ik wil hier toch even tussenkomen, ik heb niet gezien wat voor nare dingen gezegd werden maar vind wel dat iedereen zelf moet weten wat ze doen en hoe ze hun geld besteden, hoe onzinnig ook.

 

Ikzelf vind het bijvoorbeeld gewoon gaaf om als ICT-er een eigen (O)NT te hebben en heb dan qua gevoel net wat meer controle (ja ik weet het het is onzin maar toch). Net een kastje minder die (onbewust) van alles kan blokkeren stiekem, zie bijvoorbeeld de bug een tijd geleden met VPN/Thuiswerken wat niet ging.

 

Het is dan ook tof dat hier tegenwoordig een vrije keuze in is, hopelijk zal dit op termijn er voor zorgen dat de apparatuur dan ook goedkoper kan worden ivm concurrentie van producenten van netwerkproducten.

 

En ja, het is zo, het is eigenlijk onzin want qua snelheid zal je weinig extra verschil zien en ook het stroomverbruik van de (O)NT is verwaarloosbaar. Maar dat is gigabit glasvezel eigenlijk ook, de meeste mensen hebben aan 100Mbps al genoeg. Dus stel je hebt 1 Gbps en je haalt door je eigen ding 1,1 Gbps nou joepie dat zullen we echt merken hoor…

 

Ikzelf vind het ideaal ivm de hoge upload snelheid en het dan kunnen draaien van een eigen server. Scheelt mij verschillende dure diensten minder die ik dan zelf kan draaien, zoals Google Drive en VPS.

 

Het is gewoon de keuze voor die persoon. En ja, je mag gewoon je mening geven en zeggen dat het zonde van het geld is. Dat is het ook, maar laat de ander dan ook in zijn waarde als hij dat wel wil doen. En zeg dat niet continu tegen dezelfde personen dan. Iedereen weet hoe iedereen er over denkt, nou prima. Dan kan dit topic gewoon ontopic blijven en ook gaan over de FRITZ!box 5530/5590. 

 

Zoals je kan teruglezen heb ik bijvoorbeeld de laatste persoon die dat ineens wilde allang uitgelegd dat het eigenlijk zonde van het geld is en hij er weinig voordeel mee zal behalen maar daarna moet hij dit wel zelf weten. 

 

Even tussen haakjes ik bedoel het vriendschappelijk en niet aanvallend en dit is eigenlijk tegen alle reageerders die zo continu reageren. Als het wel als aanvallend overkomt, mijn welgemeende excuses, ik probeer alleen mijn mening en gevoel hiervan te beschrijven.

 

Ik loop nu ongeveer een maandje mee hier en dit is hoe ik het meemaak/ervaar/voel:

Ik zie iedereen die dit wil aangevallen worden, omdat ze dan afwijken van de norm en dit dan zo willen opzetten. Vaak zijn dit echter ICT-ers want 'normale klanten' halen dit niet eens in hun hoofd en weten niet eens van deze mogelijkheid. En ja, het is onzin en geeft weinig voordeel maar het is wel hun keuze en hun geld. Dezelfde mensen worden in al deze topics over dit onderwerp er continu op gewezen dat het gruwelijk onzin is en het alleen maar problemen geeft bij storingen. Prima dat weten ze dan onderhand wel. Maar een keer aardig zeggen is dan voldoende, ipv dat bij wijze van spreken 6 mensen dat dan continu verkondigen.

Dit topic gaat over de FRITZ!box FIBER 5530/5590 dus is dus eigenlijk super on topic qua over vragen  hierover en ja zeker kan dat gemeld worden maar niet tot in den treure. Goed dit is hoe ik dat ervaar en vind dat jammer, we zijn juist hier om elkaar te helpen en niet om een welles/nietes spel te spelen.

 

Kortom: Hun meterkast, Hun geld. Bewust eigen ONT/NTU 

Haha, probeerde BOM moeders na te doen (maar eigenlijk ook geen idee hoe dat toen ging toen)

@janwilnl 

Helemaal eens.

Ik wou me al gaan afmelden van het kpn forum.

Op deze manier vindt ik het er niet leuker op worden.

Inderdaad ieder zijn/haar ding.

Gewoon om het onderwerp blijven waar het topic over gaat. 👍

 

Reputatie 7

@janwilnl, Er is ook niets mis als je kiest voor een eigen NTU of ONT, ik ben juist de voorvechter van de vrije modem/routerkeuze en heb me daar sinds 2017 juist hard voor gemaakt.

Waar het om gaat is dat je iedereen op basis van objectieve kennis en feiten voor zichzelf een weloverwogen keuze moet maken en daar is het mij om te doen.

Ik ben absoluut van mening dat het voor het overgrote meerendeel van de abonnees veel beter is om de NTU / ONT die door de provider in bruikleen gegeven heeft te gebruiken en daarmee is mijn advies dan ook om daar voor te kiezen.

Daar past een 4060 mijns inziens beter bij dan een 5590.

Dit is een prima topic om ook dat te vermelden want dat helpt mensen die via Google op dit topic komen om ook de alternatieven te zien.

@janwilnl

Helemaal eens.

Ik wou me al gaan afmelden van het kpn forum.

Op deze manier vindt ik het er niet leuker op worden.

Nou dat, het gaat op een gegeven moment erg offtopic (welk modem dan wel niet beter is, ehhh dit gaat over de 5530/5590. De mensen die die keuze maken hebben dat al op een rij gezet. Daarnaast kan zo'n box wel een beter wifi hebben maar toch valt het in praktijk wel mee, zie ook

 

Inderdaad ieder zijn/haar ding.

Nou dat, Maar het mag zeker (graag zelfs) vermeld worden dat het onzin is zodat iedereen een goed afgewogen keuze kan maken. Maar niet telkens opnieuw.

 

Laat iedereen gewoon in zijn waarde (voor beide kanten. Pro en Anti)

 

We zijn hier om elkaar te helpen en met elkaar mee te denken.

@janwilnl

Ik ben absoluut van mening dat het voor het overgrote meerendeel van de abonnees veel beter is om de NTU / ONT die door de provider in bruikleen gegeven heeft te gebruiken en daarmee is mijn advies dan ook om daar voor te kiezen.

Daar past een 4060 mijns inziens beter bij dan een 5590.

 

Prima, dat is ok zo, daarom vermelde ik ook bewust ICT-ers in mijn opmerking. Maar dit is wel hoe ik het ervaar het is soort van PRO en ANTI kamp aan het worden en dat is echt niet de bedoeling en super zonde.

@janwilnl, Er is ook niets mis als je kiest voor een eigen NTU of ONT, ik ben juist de voorvechter van de vrije modem/routerkeuze en heb me daar sinds 2017 juist hard voor gemaakt.

Waar het om gaat is dat je iedereen op basis van objectieve kennis en feiten voor zichzelf een weloverwogen keuze moet maken en daar is het mij om te doen.

Ik ben absoluut van mening dat het voor het overgrote meerendeel van de abonnees veel beter is om de NTU / ONT die door de provider in bruikleen gegeven heeft te gebruiken en daarmee is mijn advies dan ook om daar voor te kiezen.

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Zo zouden de meeste kpn gebruikers doen.

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Met Fritzbox 5530/5590.

 

Reputatie 7

...daarom vermelde ik ook bewust ICT-ers ...

Ook ik ben ICT-er en die kennis deel ik graag met anderen.

Laten we nu graag weer on topic gaan.

En dat is een fritzbox 5530/5590 direct op glasvezel aansluiten.

 

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Zo zouden de meeste kpn gebruikers doen.

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Met Fritzbox 5530/5590.

 

Klopt maar er mag ook wel gewoon gezegd worden dat andere versie ook goed is . Maar ik zou bijna zeggen als het dan daar teveel over gaat, doe dat in een eigen topic. Bijvoorbeeld: "Fiber 5590 vs 4060 of toch Experia box. Wat is het beste?"

Reputatie 7

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Voor velen klopt dat, maar als je iets meer eisen stelt aan jouw thuisnetwerk dan voldoet een Experia/KPN Box al snel niet meer.

 

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Klopt en dat is dus precies waarom ik ook de andere kant in dit topic belicht. Voor meelezers en mensen die via Google op dit topic komen heeft dat een meerwaarde immers zij worden dan niet eenzijdig geïnformeerd en kunnen zich zo een beter beeld vormen en hopelijk weloverwogen tot een keuze komen.

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Zo zouden de meeste kpn gebruikers doen.

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Met Fritzbox 5530/5590.

 

Klopt maar er mag ook wel gewoon gezegd worden dat andere versie ook goed is . Maar ik zou bijna zeggen als het dan daar teveel over gaat, doe dat in een eigen topic. Bijvoorbeeld: "Fiber 5590 vs 4060 of toch Experia box. Wat is het beste?"

Dat is wel een goede fiber 5590 vs 4060 inderdaad. In een nieuw topic.

 

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Zo zouden de meeste kpn gebruikers doen.

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Met Fritzbox 5530/5590.

 

Klopt maar er mag ook wel gewoon gezegd worden dat andere versie ook goed is . Maar ik zou bijna zeggen als het dan daar teveel over gaat, doe dat in een eigen topic. Bijvoorbeeld: "FRITZ!box Fiber 5590 vs 4060 of toch Experia box. Wat is het beste?"

Dat is wel een goede fiber 5590 vs 4060 inderdaad. In een nieuw topic.

 

@Maja_ kan jij dat doen? Lijkt mij daadwerkelijk een leuke discussie (alleen niet voor hier). Nieuwe mensen die hier interesse in hebben kunnen dan naar dat topic verwezen worden. "Let wel op misschien is dit zo en zo beter zie ook deze discussie in dit en dat topic"

Reputatie 7

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Zo zouden de meeste kpn gebruikers doen.

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Met Fritzbox 5530/5590.

 

Klopt maar er mag ook wel gewoon gezegd worden dat andere versie ook goed is . Maar ik zou bijna zeggen als het dan daar teveel over gaat, doe dat in een eigen topic. Bijvoorbeeld: "FRITZ!box Fiber 5590 vs 4060 of toch Experia box. Wat is het beste?"

Dat is wel een goede fiber 5590 vs 4060 inderdaad. In een nieuw topic.

 

@Maja_ kan jij dat doen? Lijkt mij daadwerkelijk een leuke discussie (alleen niet voor hier). Nieuwe mensen die hier interesse in hebben kunnen dan naar dat topic verwezen worden.

Die kan je toch gewoon zelf starten als je dat zou willen.

Die kan je toch gewoon zelf starten als je dat zou willen.

Ja klopt maar leek mij handig om wat je er al van gezegd had daar ook te hebben.

Reputatie 7

Deze blokkeerfries komt er wel even tussen met zijn 4060 BAM! Nu via Ziggo, straks lekker via Delta. Wat dacht je van die miljoenen thuiswerkers. Die houden ook van gemak. En dat bereik je niet door te gaan rommelen/prutsen/aansluiten aan een ielig kabeltje met een dure schoonmaakpen. Om hem vervolgens je eigen modem in te drukken. Glaskabel blijft beschermt en enige wat je hoeft te doen is een internetkabeltje omprikken. We blijven geen modems kopen elke paar jaar 🤓

Ieder zijn ding wil je rechtstreeks prima. Maar weet ook dat er 'zonder gedoe' legio makkelijkere mogelijkheden zijn. Ben je iemand die graag jaarlijks switcht om te 'moeten' besparen. Neem dan lekker de 4060. Sneuvelt dat glasvezel ding bel ik de provider en zorgen ze maar voor een nieuwe. 

Dan kun je net zo goed box12 of experiabox gebruiken.

Voor velen klopt dat, maar als je iets meer eisen stelt aan jouw thuisnetwerk dan voldoet een Experia/KPN Box al snel niet meer.

 

Maar dit topic gaat over direct op glasvezel aansluiten.

Klopt en dat is dus precies waarom ik ook de andere kant in dit topic belicht. Voor meelezers en mensen die via Google op dit topic komen heeft dat een meerwaarde immers zij worden dan niet eenzijdig geïnformeerd en kunnen zich zo een beter beeld vormen en hopelijk weloverwogen tot een keuze komen.

Bij sommige providers worden de fritzbox fiber routers geleverd om direct op glasvezel aan te kunnen sluiten.

Dit drukt de kosten van een extra NT.

Ik ben blij dat het in ieder geval vrij komt op de markt.

Zelfde als sip gegevens.

Ik vindt het super mooi om met die nieuwe fritzbox 5590 te prutsen.

Ik ga naar t-mobile maar misschien bevalt het. (ik hou mij hard vast)

Kpn weet ik zeker dat het glasvezel netwerk (AON) super stabiel is.

 

 

Reputatie 7

Die kan je toch gewoon zelf starten als je dat zou willen.

Ja klopt maar leek mij handig om wat je er al van gezegd had daar ook te hebben.

Voor mij hoeft zo'n topic niet want dan kan je mijns inziens net zo goed een verwijzing naar de productvergelijk pagina van AVM plaatsen.

Reputatie 7

Bij sommige providers worden de fritzbox fiber routers geleverd om direct op glasvezel aan te kunnen sluiten.

Dit drukt de kosten van een extra NT.

En wat betekent dat voor de abonnees die geen FRITZ!Box willen omdat die niet voldoet aan de eisen die zij stellen aan een router? 

Komt de provider dan alsnog een losse NTU/ONT plaatsen of moet je als abonnee dan zelf maar een NTU/ONT aanschaffen?

 

Zo kan ik absoluut geen FRITZ!Box gebruiken omdat ik daarmee mijn zakelijke en privé netwerk niet 100% gescheiden kan houden en ook de VPN functionaliteit onvoldoende is mijn zakelijke site-2-site VPN verbindingen mee op te zetten.

@wjb 

Die klanten moeten zelf een NT aanschaffen.

Als ze een router met rj45 willen gebruiken.

Klinkt raar maar ik heb het echt gelezen.

Reputatie 7

Die klanten moeten zelf een NT aanschaffen.

Dat zou voor mij dus een reden zijn om niet voor die provider te kiezen.

@wjb , Die providers moet jij als je de lijn ook zakelijk gebruikt helemaal links laten liggen, KPN consumenten is dan eigenlijk niet de goede keuze.

Reputatie 7

...KPN consumenten is dan eigenlijk niet de goede keuze.

Voor je thuiskantoor is KPN consumenten aansluiting meer dan prima.

In de afgelopen jaren (>10) heeft die lijn er misschien vijf uurtjes uitgelegen en dat is ook voor zakelijk gebruik prima.