Beantwoord

Wegvallende internetverbinding op Fritzbox 7590 icm TFT

  • 9 March 2021
  • 28 reacties
  • 851 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Een vijfde draad is geen mantel of afscherming,

In die ouderwetse binnenkabel “telefoondraad” inderdaad NIET.
Dat is gewoon een "los” blank draadje. Het biedt om die reden geen enkele afscherming.
Die "telefoondraad” is om die reden dan ook totaal ongeschikt om daar fatsoenlijk hoogfrequent VDSL internet signaal doorheen te sturen. Is daar ook nooit voor bedoeld of ontworpen.

Dat is nu exact de reden om die kabel uit te wisselen voor WEL een geschikt type kabel.
Met voldoende twisting van de kern draadparen, met WEL een afscherming (mantel), die je dan het beste ook nog kunt aarden. Voor dat aarden kun je simpel die middelste aarde aansluiting van het ISRA-punt nemen. Niets meer, niets minder.
 

maar werd o.a. in verleden voor telefoon tikken gebruikt. Ik hoef me niet ‘te verbazen’, ik heb tikkentellers ontworpen, gemaakt, gebruikt en verkocht,

Voor mijn part duizenden. Dat heeft hier allemaal niets mee te maken.
"Verleden tijd” - we hebben nu met andere techniek en toepassingen van doen.

Een vijfde draad is geen mantel of afscherming,

In die ouderwetse binnenkabel “telefoondraad” inderdaad NIET.
Dat is gewoon een "los” blank draadje. Het biedt om die reden geen enkele afscherming.
Die "telefoondraad” is om die reden dan ook totaal ongeschikt om daar fatsoenlijk hoogfrequent VDSL internet signaal doorheen te sturen. Is daar ook nooit voor bedoeld of ontworpen.

Dat is nu exact de reden om die kabel uit te wisselen voor WEL een geschikt type kabel.
Met voldoende twisting van de kern draadparen, met WEL een afscherming (mantel), die je dan het beste ook nog kunt aarden. Voor dat aarden kun je simpel die middelste aarde aansluiting van het ISRA-punt nemen. Niets meer, niets minder.

Het wordt steeds vermakelijker. 93Mbps is grofweg 300 meter telefoonkabel i.g.v. DSL. Kan best zijn dat door de grond de a+b aders omgeven zijn metaal in wat voor vorm of samenstelling dan ook, kan ook best zijn dat het net als bij ons o.a. 500 meter alleen plastic blauw 9mm kabel is. Maar goed, we gaan van het eerste uit. Ik snap dan best dat je TS wilt bewegen om dan de laatste 6 meter kabel te vervangen dan wel in te korten, maar zo te lezen gelooft TS niet dat daardoor het ineens ‘ver boven de honderd’ uitkomt ofzo. Ik ook niet en daarbij komt dat het antwoord op de vraag simpelweg al in het eerste bericht (de vraag zelf) besloten zit, op 2 aspecten zelfs:

  1. Een nieuwe/vreemde CPE initieert lijntraining, wat voor de onderbreking/wegval zorgt voor korte tijd en dat over een periode van 3 dagen voor zover ik weet.
  2.  Het is een overgang van VDSL2 naar VVDSL2, wat o.a. als extra SRA omvat.

Het antwoord in dit topic gaat over bekabeling met weer wedervragen. Het is niet bewezen dat de hogere snelheid komt door verbeteringen aan de bekabeling in huis. Het kan geen kwaad lijkt me dat de bekabeling is nagelopen, maar het is ook een oude V8 versus een moderne FB. Terugplaatsen van V8 (tijdelijk) zou meer inzicht kunnen geven, maar kan me voorstellen dat TS het wel best vindt zo. Er is altijd nog de DSL statistieken pagina om te beijken, daarvoor is geen apparaat wisseling nodig.

Reputatie 7
Badge +10

Problemen op fora met verbindingen zijn in de meeste gevallen terug te voeren op slechte bekabeling / contacten. Hoe beter je die materialen kiest, met de beste afscherming tegen elektromagnetische interferentie, hoe strakker, optimaler en met de minste storing die  verbinding wordt om nog dat laatste beetje efficiency eruit te persen, met wat er met een dergelijke verbinding mogelijk is.