Beantwoord

Wegvallende internetverbinding op Fritzbox 7590 icm TFT

  • 9 March 2021
  • 28 reacties
  • 846 keer bekeken

Badge

Hallo!

Ex-TFT klant hier. Ik wilde al een tijdje over op een Fritzbox ivm het grotere gebruiksgemak (mening) maar vooral ook het betere inzicht in het eigen netwerk tov mijn oude vertrouwde Experiabox V8. Ik vond huren te duur omdat ik verwacht het apparaat minstens 2 jaar te gebruiken.

Mede omdat KPN deze zelf ook aanbiedt, ben ik voor de F!B 7590 gegaan. Erg fijn apparaat. Na enige tijd heb ik echter ineens last van wegvallend internet. Het gaat om meerdere onderbrekingen per dag, steeds tot een minuut. Het DSL lampje begint dan te knipperen en als ik in het modem kijk, dan staat de DSL verbinding op "training”. Daarna is het er weer. Geen ramp, maar met thuiswerken wel erg onpraktisch.

Als ik de V8 terug hang, dan gebeurt dit niet. Ik heb ook de kabel al eens vervangen tussen het ISRA-punt en het modem, maar dat haalt niets uit. Ik denk ook dat die kabel het haast niet kan zijn, want in het begin werkte het perfect.

De F!B 7990 draait op firmware 7.25
Internetprofiel staat op Telfort (KPN werkt bij mij niet, vermoed dat ik technisch nog niet overgezet ben)

Mijn verbinding volgens de service-tool:
Je aansluitingstype: Vectored VDSL2 (VVDSL2_POTS)
Het modem dat je van KPN hebt ontvangen: Experia Box V8 VGV7519

Heeft iemand misschien een idee wat hier mis gaat of wat ik nog kan proberen?
Alvast bedankt!
 

 

icon

Beste antwoord door Babylonia 14 March 2021, 13:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Trobbelshoeting ,

Geen idee wat er mis gaat. De modem communicatie, VLANS, initiële wachtwoorden etc. zijn verschillend tussen KPN en Telfort.

Administratief is het wel een geheel. De firmware versies zijn verschillend.

Welke router versie heeft de V8 ? (staat onderin het inlogscherm)

Groet Bart

Badge

Bedankt voor de reactie, @Bart_2020. Het heeft even geduurd, ik was even niet in de gelegenheid te wisselen. Maar je bedoelt met versie de firmware toch? Dat is:
Arcadyan VGV7519
Firmware Version: 02.00.141W4

Wat me ook opvalt, is dat de snelheid van de V8 nu structureel hoger is dan die van de Fritzbox. De V8 zit dicht tegen de 90Mb aan, de Fritzbox zat dat in het begin ook, maar zit nu rond de 80. Die snelheidsdaling snapte ik aanvankelijk nog wel, aangezien ik de "Interference Resistance" in stappen omhoog heb gezet op aanraden van avm. Echter toen dat niet bleek te helpen, heb ik dat weer teruggezet maar de snelheid bleef laag. Dat snelheidverschil zie ik nu direct terug wanneer ik van modem wissel.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn. Alvast dank!

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Trobbelshoeting ,

De firmware is nog een Telfort versie. Als je naar KPN overgestapt bent moet je de Experia box naar Fabrieksinstellingen terugzetten.

Groet Bart

Badge

Dag @Bart_2020 ,

Ik heb de Experiabox teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar de firmware-versie is nog dezelfde:
02.00.141W4

Ik ben echter niet zelf overgestapt maar met de integratie van Telfort door KPN meegekomen. Is het dan niet sowieso het geval dat ik tzt door KPN zelf omgezet ga worden qua aansluiting (technisch)? Dat meen ik in elk geval op te maken uit diverse posts op het forum. Op de Fritzbox werkt het KPN-profiel ook nog niet (PPPoE), alleen het Telfort profiel (IPoE).

Verder werkt de V8 zoals verwacht, dus ik weet ook niet zo goed wat de firmware daarop voor impact zou hebben op de problemen die ik ervaar op de Fritzbox. Kun je misschien aangeven wat het doel was? Wellicht kan ik daar al iets verder mee komen in mijn zoektocht.

Alvast dank!

 

Reputatie 7
Badge +10

Als KPN het nodig vindt andere firmware in de oud Telfort modem/router modellen te pushen, doen ze dat zelf wel. Daar hoeft een gebruiker niet zelf zorg voor te dragen. Dus gewoon houden zo.

Het verschil in snelheid tussen Fritzbox en Experia Box, kan hem toch gelegen zijn in mogelijk net wat kritischer / gevoeliger voor bepaalde interferentie voor het ene type modem/router en een ander, wat schijnbaar toch een storende invloed heeft?

Je hebt dan wel een ander modem-kabeltje uitgewisseld. Maar de vraag is of dat voldoende is?
Die standaard geleverde kabeltjes zijn verre van optimaal. Hoe lang is dat kabeltje?
Kun je eens een fotootje plaatsen van de omgeving van het hoofd aansluitpunt?

M.b.t. bekabeling, neem eens DIT onderwerp door.

Badge
ISRA
wandcontactdoos

 

Badge

Hmmm, blijbaar vervangen attachments de tekst… Even een re-post:

Hi @Babylonia 

Bedankt, dat kon nog wel eens de richting zijn waar ik het zoeken moet!
Het draadje tussen de wandcontactdoos en het modem heb ik om te beginnen even als betrouwbaar bestempeld. De KPN-gids voor het installeren van de Fritzbox geeft aan dat men moet opletten dat de kabel die gebruikt wordt, een ronde cat5e-kabel is. Die heb ik zelf gemaakt van een meter cat5e-kabel met aan de ene zijde een RJ11 en aan de andere kant een RJ45-stekker voor in de DSL-poort van het modem. Die is doorgemeten en goed.

Bleef dus de wandcontactdoos over. Die zit in de hoek van de woonkamer en ik heb die maar eens opengemaakt (zie foto). Van de wandcontactdoos loopt er een 5-aderige kabel naar de kelder waar mijn ISRA-punt blijkt te zitten. Er is ook een foto van mijn ISRA-punt. Ik heb die (tegen het KPN verbod op het dekseltje in) eens geopend en trof een nog al gecorrodeerd setje contactjes aan. Gelukkig alleen aan de huiszijde, dus die durfde ik wel los te halen en schoon te maken met wat contactreiniger. De aarde was niet aangesloten aan de huiszijde dus die heb ik ook aangesloten.

Daarna heb ik in de wandcontactdoos de aarde ook aangesloten. De blauwe ader was in de contactdoos doorgelust van 1B naar 2B. Ik heb dat nog niet eerder gezien, weet iemand waarom dat kan zijn? Die hoeft daar volgens mij niet te zitten dus ik heb het stukje wat die ader doorlust, weggehaald.

Toen ik de boel vervolgens aan zette, leek het eerst verholpen: ik haalde 92 Mb met de Fritzbox! Maar binnen 5 minuten zakte dat weer in elkaar tot 70 (alsof de snelheid naar beneden werd getraind oid??) en nu zit ik weer op bijna 90.

Ik moet nog even aankijken wat er de komende dagen gebeurt en of de DSL connection drops weer terug komen, maar dit lijkt wel echt de richting te zijn waarin ik het zoeken moet. Bedankt!

Badge

 

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad kun van het opengemaakte ISRA punt de groene corrosie zien van met name het rode draadje, en dan die metalen brug. Zowel aan de KPN zijde, als de huiszijde.
Dus wat er “onder” die metalen brug zit, zal naar ik vermoed eveneens corrosie hebben.
Je zou die metalen brugjes helemaal los kunnen halen, en schoonmaken.

Verder loopt er vanuit dat ISRA-punt een KPN / PTT - “telefoondraad” naar die wandcontactdoos.
Weet niet hoelang dat stuk is?  Maar die zou je beter ook kunnen uitwisselen met een afgeschermde ethernet kabel. waar je dan twee kerndraden ervan inzet. Zo'n KPN / PTT - “telefoondraad” voldoet gewoon niet aan de eisen om er hoogfrequent internet-signaal overheen te laten gaan.

 

De KPN-gids voor het installeren van de Fritzbox geeft aan dat men moet opletten dat de kabel die gebruikt wordt, een ronde cat5e-kabel is. Die heb ik zelf gemaakt van een meter cat5e-kabel met aan de ene zijde een RJ11 en aan de andere kant een RJ45-stekker voor in de DSL-poort van het modem. Die is doorgemeten en goed.

Ik vermoed dat een "DSL-poort” van een Fritzbox ook gewoon een RJ11 contact betreft, NIET RJ45.
Dat maakt nu net het verschil in die poorten. Evenwel kun je als het om de kabel zelf gaat, daar prima een afgeschermde CAT 5e voor inzetten.

En hoe heb je die kabel “doorgemeten”??

Bijv. een simpele kabeltester meet alleen “verkeerd” aangesloten draadparen en/of sluiting.
Niet of er teveel verlies is door bijv. samenstelling van een kabel "CCA” in de plaats van koper,
en of er voldoende twisting is van het draadpaar om elektromagnetische interferentie te dempen.

Badge

De kabel van de kelder naar de woonkamer is een meter of 6. Dat zou dan inderdaad nog een poging van het vervangen waard zijn als de issues er nog blijken. Het contact is intussen schoongemaakt.

 

De DSL-poort op de Fritzbox is weldegelijk een 8-aderige FTP aansluiting (RJ45). Echter zat er een vrij lange tweeaderige onbeschermde kabel bij (RJ11 naar RJ45, 2 aderig). Aangezien het achter mijn PC staat in een hoek met een hele bos (stroom)kabels beviel me dit niet en heb ik zelf een kortere gemaakt die inderdaad alleen met de kerndraden is aangesloten. Dit is weliswaar ook een onbeschermde kabel (U/UTP) maar net iets minder dan een meter, met een koperen kern en zeker weten twisted. Dus ik heb die inderdaad alleen met een simpele kabeltester getest om mijn eigen "stekkerwerk” te testen.

 

Bedankt zo ver, ik laat nog wel weten hoe het gaat!

Reputatie 7
Badge +10

 

De kabel van de kelder naar de woonkamer is een meter of 6.

Naar ik inschat het “hoofd probleem”, met een ouderwetse "PTT” kabel die niet geschikt is voor dergelijke verbindingen.
 

De DSL-poort op de Fritzbox is weldegelijk een 8-aderige FTP aansluiting (RJ45).

Dat is dan wel erg opvallend “afwijkend” van normale specs die voor een DSL-verbinding staan.
Maar goed, ik heb zelf geen Fritzbox. Kan het niet hardwarematig verifiëren. (Komisch genoeg wel toegang tot “Fritzbox” admin internetbeheer, maar die geven geen inkijk in explicite "DSL” hardware vormgegeven poortjes).

Badge +12

 

 

De DSL-poort op de Fritzbox is weldegelijk een 8-aderige FTP aansluiting (RJ45).

Dat lijkt misschien zo maar dat is het niet. De afmetingen en vorm zijn hetzelfde maar de manier waarop de verbindingen lopen is anders (toewijzing van pinnen). 

Ter illustratie:

 

Hoe het precies werkt kun je hier lezen. Wellicht dat het probleem (ook) daar gezocht kan worden.

Reputatie 7
Badge +10

Nu je dit zo aankaart, heb ik wel eens op Duitse aansluitingen die andere plug gezien:

https://service.avm.de/support/media/nl/30.png

Badge +12

Nu je dit zo aankaart, heb ik wel eens op Duitse aansluitingen die andere plug gezien:

https://service.avm.de/support/media/nl/30.png

Dat klopt. Maar die is in NL niet in gebruik. 

Reputatie 7
Badge +10

Vandaar dat ik aangeef  “op Duitse aansluitingen”.
Kennelijk een manier om daarmee meteen de juiste connectie te maken.

Badge

Dank voor de aanvulling @SledgehammerNL 

Het gaat bij deze Fritzbox (7590) inderdaad om type 2: RJ11 (telefoonstekker) naar RJ45 (modem). De aansluiting zal goed zijn. Ik heb in principe de originele nagemaakt, maar dan korter en met een Cat5e-kabel er tussen.

Verder heb ik intussen de antwoorden op mijn andere vragen kunnen vinden (voor als anderen ooit nog eens in dit draadje belanden:)

1
De blauwe draad tussen aansluiting 1B en 2B in de wandcontactdoos doet niets. Vroeger werden die 2 contacten blijkbaar nog wel eens doorgelust bij telefoons met een extra bel. Die werd dan getriggerd door het signaal wat doorgelust werd naar contact 2B. Het weghalen van dat extra draadje kon dus prima, maar maakt geen enkel verschil

2
De aarde-draad wordt ook niet meer gebruikt, dus het aansluiten daarvan zal ook niets gedaan hebben. Vroeger werd die gebruikt voor (hele) ouderwetse telefoons met een aardingsknop. Doet nu blijkbaar geen klap meer.

Dan blijft er nog maar één verandering over die geholpen kan hebben en dat is het schoonmaken van het ISRA punt.

De kabel tussen de wandcontactdoos en het ISRA-punt is een goeie volgende suggestie. Maar mijn snelheid is nu hoger dan hij ooit geweest is: 93 Mb. Dat is een slordige 15 Mb winst en ook nog hoger dan de haalbare 88 die KPN aangeeft ivm de afstand tot het schakelstation. En de connection drops zijn ook verholpen zo lijkt het (gebeurde eerst meerdere malen per dag, nu helemaal niet meer), dus ik heb voor nu maar even besloten om die kabel te laten zitten. If it aint broken…

Nogmaals dank!

 

Badge

 

Dat is prima samengevat, je hebt alleen 1a en 1b nog nodig, in sommige gevallen heb de 2a en 2b nodig als de 1ste kapot is en de tweede hebben aangesloten.

En beide heb je nodig in het geval je Pair bonding zou hebben, maar dan heb je de verkeerde Fritz en heb je de 7583 nodig.

Nu je toch zelf een kabeltje hebt gemaakt tussen die doos en modem, als je nu de kabel tussen ISRA en doos toch een keer gaat vervangen zou ik die doos laten vervallen, elke extra koppeling er tussen kan een potentieel probleem geven of een kleine snelheidsverlies.

En neem een kwaliteits UTP kabel koperen kern en afgeschermt, en gebruik altijd 1 aderpaar, niet 2x 1 ader van een paar.

Reputatie 7
Badge +10

De aarde-draad wordt ook niet meer gebruikt, dus het aansluiten daarvan zal ook niets gedaan hebben. Vroeger werd die gebruikt voor (hele) ouderwetse telefoons met een aardingsknop. Doet nu blijkbaar geen klap meer.

In deze opstelling en met die gebruikte "PTT-kabel” inderdaad van weinig nut.

Bij uitwisseling van die 6 meter "PTT-kabel” tussen ISRA-punt en die wand contactdoos, door een wel geschikte kabel met voldoende twisting per draadpaar en afscherming, waarbij de afscherming daarbij tevens wordt geaard, heeft het wel degelijk zin. Potentiaal verschillen m.b.t. elektromagnetische interferentie, wordt daarmee via de afscherming naar aarde “afgevloeid”.

Vergelijk het met de “brom” van ouderwetse audio-apparatuur. Bij afscherming en aarding is de brom weg. Nu werkt dat bij digitale data net wat wat anders, maar ook daar heb je een bepaalde signaal/ruisverhouding die wordt verbeterd met een afscherming die wordt geaard.

Waarmee uiteindelijk een hogere internetsnelheid of betere stabiliteit mogelijk is.

Badge

Goed punt, die houd ik in gedachten!

@Babylonia , sinds de uitfasering van Pots word de aarde niet meer fysiek gebruikt, de aarding behoor je nu zelf uit te voeren.

Op de oude lijn stond er spanning om je huistelefoon te kunnen gebruiken, dat is al een tijdje verleden tijd, zal me dus verbazen als de aarde draad nog gebruikt word bij de KPN kant.

Reputatie 7
Badge +10

Ook al wordt Pots niet meer gebruikt. De KPN grondkabel heeft nog steeds gewoon een mantel en aarde-aansluiting. Die is in het type ISRA-aansluiting van de topic starter nog gewoon aangesloten. Van die al aanwezige voorziening kan men "gemakkelijk” gebruik maken. Waarom zou je het laten?

Heb je een meer moderne ISRA-aansluiting, is daar niet meer in voorzien, en moet je inderdaad de aarding zelf op andere wijze uitvoeren (bijv. via de waterleiding of doorkoppeling naar aardlek-pen).
Kost alleen een stuk extra geknutsel, wat niet nodig is in de reeds gegeven situatie.

Ook al wordt Pots niet meer gebruikt. De KPN grondkabel heeft nog steeds gewoon een mantel en aarde-aansluiting. Die is in het type ISRA-aansluiting van de topic starter nog gewoon aangesloten. Van die al aanwezige voorziening kan men "gemakkelijk” gebruik maken. Waarom zou je het laten?

Als het technisch gezien geen functie heeft, doe je er beter aan het niet aan te sluiten. De a/b lijnen zijn t.b.v. VDSL expliciet differentieel, met complexe echo-cancellers, etc. Het laatste wat je wilt is daar iets bij betrekken wat ongespecificeerd is. Die aarddraad is geen mantel, het is een ader die je vroeger o.a. nodig had voor tikken-tellers.

Heb je een meer moderne ISRA-aansluiting, is daar niet meer in voorzien, en moet je inderdaad de aarding zelf op andere wijze uitvoeren (bijv. via de waterleiding of doorkoppeling naar aardlek-pen).
Kost alleen een stuk extra geknutsel, wat niet nodig is in de reeds gegeven situatie.

Ik zou zeggen verdiep je eens in het analoge frontend van DSL/telefoonlijnen en in het algemeen bidirectionele datatransmissie over 1 aderpaar (dus niet coaxiaal). Als dat aarden zo nodig zou zijn, hadden de vele ingenieurs die de afgelopen 2 decennia die standaards hebben ontwikkeld er dat wel bij betrokken in de specificaties.

Reputatie 7
Badge +10

Als dat aarden zo nodig zou zijn, hadden de vele ingenieurs die de afgelopen 2 decennia die standaards hebben ontwikkeld er dat wel bij betrokken in de specificaties.

Telefoonkabels bestaan al veel langer dan dat VDSL.
Vaak liggen kabels al 50-60 jaar in de grond.  Toegespitst op “telefoon”.

Het zou me overigens verbazen om over “blanke” draad spanning te zetten.
Het is echt gewoon “aarde”.

Verdiep jezelf eens in de techniek en symboliek waar zo'n “aarde” icoontje voor staat.
Die aarde van dat ISRA-punt is verbonden met een mantel van lood/zink achtig materiaal van de "PTT” grondkabel om een bundeltje draadjes heen, die op zichzelf als geheel weer met blauwe “buitendraad” is omgeven als trekontlasting en stevigheid bij aanleggen van indertijd “telefoonkabel”.
Die buitenste "trekontlasting” draadjes is meestal een aantal cm beneden het ISRA-punt als geheel ingekort, zodat de lood/zink achtige buitenmantel overblijft met de kerndraden.

Meer over "twisting” van draadparen en afscherming van kabel zie Wiki info.

Meer over afscherming in het algemeen:
https://hollandshielding.nl/Kabel-afscherming-ingangen

“De kabelafschermingen kunnen worden geaard aan één uiteinde of beide uiteinden van de kabel….”

 

 

Als dat aarden zo nodig zou zijn, hadden de vele ingenieurs die de afgelopen 2 decennia die standaards hebben ontwikkeld er dat wel bij betrokken in de specificaties.

Telefoonkabels bestaan al veel langer dan dat VDSL.
Vaak liggen kabels al 50-60 jaar in de grond.  Toegespitst op “telefoon”.

Het zou me overigens verbazen om over “blanke” draad spanning te zetten.
Het is echt gewoon “aarde”.

Een vijfde draad is geen mantel of afscherming, maar werd o.a. in verleden voor telefoon tikken gebruikt. Ik hoef me niet ‘te verbazen’, ik heb tikkentellers ontworpen, gemaakt, gebruikt en verkocht, weet wat er gaande is kwa spanningen tussen a - b - GND.

Een vijfde draad is ook geen onderdeel van pair-twisting, want dat is per 2 draden.

Je beide URLs zijn op opzichzelfstaand waar, maar de combinatie ervan is niet van toepassing hier.

Dat er een vijfde draad is, wil niet zeggen dat VDSL er baat bij heeft, anders geef dan maar eens aan waar in dat in de specificaties staat, zie https://www.itu.int/rec/T-REC-G.993.2/en