Beantwoord

Welke SIP instellingen moet ik gebruiken in de Experia Box V8 voor mijn Voipbuster nummer?

  • 15 December 2021
  • 38 reacties
  • 725 keer bekeken

Reputatie 2

Graag zou ik de sip instellingen willen weten voor Voipbuster in de experiabox V8.

Heb het nu zo staan, telefoonnummer even weggelaten in screenshot.

Ooit stond dit op het Telfort forum, maar deze is compleet uit de lucht gehaald.

Ik heb het ooit onder Telfort een keer ingesteld en werkte perfect, maar lukt me nu niet meer, dus kennelijk niet helemaal de juiste instellingen.

Krijg wel een kiestoon, maar als ik bel soort in gesprekstoon. Wie heeft de juiste sip instellingen voor Voipbuster voor in de oude Experiabox V8?

Liefst screenshot, lekker makkelijk.

icon

Beste antwoord door Babylonia 16 December 2021, 11:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Het is met een truckje gelukt om mijn oude nummer te porteren van Budgetphone naar Cheapconnect.

Ja, leek mij ook dat je dat met een “trucje" zou kunnen oplossen.
(Aanmaken van een account gaat op basis van e-mail adres).
 

Bij Cheapconnect gekozen voor het prepaid abonnement wat 8,95 euro per jaar kost.

Uitbellen doe ik toch niet via Cheapconnect, dus een prepaid saldo heb ik niet nodig en gebeld worden is gratis.

Voor bepaalde servicenummers (0800) heb je daarbij toch CheapConnect nodig, want dat soort nummers kun je niet bellen via VoipBuster. Dus enige saldo "als reserve" is altijd wel verstandig.

Reputatie 2

Bij Cheapconnect wordt bij portering wel degelijk gekeken of het nummer overeenkomt met de regio en het adres waar je woont.

Je moet dus je adresgegevens leveren aan de hand van je laatste factuur.

Oké van de 0800 nummers wist ik niet dat die niet gebeld kunnen worden met voipbuster en dat dat dan moet via cheapconnect. Heb je daar saldo voor nodig?

Een 0800 nummer is gratis toch of rekent Cheapconnect daar dan wel iets voor?

Of is het zo dat je saldo nodig hebt om überhaupt te kunnen bellen zelfs naar gratis nummers zoals 0800, waarbij het gesprek wel gewoon gratis is?

Reputatie 2

@Babylonia 

Het klopt toch niet helemaal wat je zegt.

Ik heb de proef op de som genomen en Centerparcs gebeld op 0800-0311, om te kijken of ik verbinding zou krijgen.

En jawel, ik kreeg verbinding met Centerparcs en kwam in het keuzemenu terecht, daarna de verbinding verbroken.

Kennelijk kan er dus wel naar servicenummers gebeld worden, wellicht dat dit komt door die Netherlands Subscription?

Reputatie 2

@Babylonia 

En zojuist ook geprobeerd met 0900 nummers.

Gebeld naar Landal Greenparcs (20 ct.p/m) en gewoon verbinding, contact gehad met Landal en in hun keuzemenu gekomen, daarna verbinding verbroken.

Dus bellen naar servicenummers gaat gewoon!

Reputatie 7
Badge +10

Kennelijk kan er dus wel naar servicenummers gebeld worden, wellicht dat dit komt door die Netherlands Subscription?

Het zou best kunnen zijn, dat het daarvan afhankelijk is?
Zonder die  Netherlands Subscription  die ikzelf (nog) niet heb ingesteld, werkt dat bij mij niet.

Overigens niet alle servicenummers zijn "gratis",
er zijn genoeg nummers waar “reguliere" telefoniekosten geldig zijn.
Maar goed met die   Netherlands Subscription   werkt het kennelijk.
 

Bij Cheapconnect wordt bij portering wel degelijk gekeken of het nummer overeenkomt met de regio en het adres waar je woont.

Je moet dus je adresgegevens leveren aan de hand van je laatste factuur.

Als je dan je "oude” adres opgeeft, met nog factuur op dat oude adres,
zou je daarmee een portering rond kunnen maken??

Reputatie 2

​​​​​​Bij Cheapconnect verzoeken ze je om je laatste factuur te uploaden. Hierop moet duidelijk je NAW gegevens staan. Ikzelf heb dit pdf bestand bewerkt en de NAW gegevens aangepast naar een oud adres.

Pas als het nummer overeenkomt met de regio waar je woont wordt het verzoek tot portering goedgekeurd.

Ik vermoed dat ze een oude factuur niet accepteren.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

​​​​​​Bij Cheapconnect verzoeken ze je om je laatste factuur te uploaden. Hierop moet duidelijk je NAW gegevens staan. Ikzelf heb dit pdf bestand bewerkt en de NAW gegevens aangepast naar een oud adres.

Met hetzelfde trucje wat je hebt uitgevoerd met een PDF bestand, daar een adres op veranderen,
zou je ook een oude factuur met een recente datum kunnen voorzien?

Reputatie 2

Ja uiteraard, datum wijzigen op een oude factuur kan natuurlijk ook. Het gaat er wel om dat de factuur recent is, dus de datum moet sowieso kortgeleden zijn.

Eigenlijk moet het op deze manier altijd wel lukken om je oude nummer mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +10

Je begeeft je op deze wijze natuurlijk wel op glad ijs aangaande regelgeving.
Nu heeft dat met vooruitbetaalde saldo's praktisch gezien geen merkbare consequenties.
(Je krijgt nooit iets per reguliere post toegestuurd).  Maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Reputatie 2

Bij Budgetphone heb ik het nummer destijds gewoon laten porteren naar het nieuwe adres en ook gevraagd of dit een probleem was. Dat was geen probleem.

De een maakt er een issue van en de ander niet. Voor mij is het gewoon fijn dat ik mijn oude nummer behoud.

Reputatie 7
Badge +10

Oh, maar dat snap ik best.
Mijn schoonmoeder die enkele jaren terug is verhuist naar een andere stad met eigen appartement in een verzorgingsflat, heeft  via de beheerder van die flat, ook haar oude telefoonnummer van een andere stad meegenomen.

Er is echter wel een wettelijk geldend kader waarin nummers zijn ingedeeld naar regio. Maar zo strikt kan men dat niet meer doorvoeren, omdat men VOIP-nummers overal mee naar toe kan nemen.

Reputatie 2

En dan heb je ook nog 085 nummers. Die zijn niet regio gebonden en dat mag gewoon wel.

Heb zelf ook nog een 085 nummer in bezit.

Eigenlijk vind ik het allemaal echt een beetje krom, zoals je zegt Voip nummers kun je overal mee naar toe nemen. Ik kan morgen met mijn nummer bellen vanuit Groningen, Apeldoorn, etc.

Ik denk ook dat heel veel mensen tegenwoordig hun nummer meenemen als ze gaan verhuizen. Dat is ook geen probleem en niemand die erover valt of het door hebt, zolang je bij dezelfde provider blijft.

Wil je naar een andere provider en nummer portering dan kan je plots tegen problemen aanlopen.

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig een nummer hebben die misschien niet past bij de regio.

Maar als je al zolang een nummer hebt dan is het erg omslachtig om een nieuw nummer te moeten nemen en moet je iedereen informeren over je nieuwe nummer.

Ik vind het allemaal een beetje achterhaald. Toen er nog geen Voip was, kon dit goed gehandhaafd worden.

Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer, dus waarom dan niet loslaten?

En zo gezegd bij de ene provider kan het gewoon wel en bij de ander niet...

Reputatie 7
Badge +10

En dan heb je ook nog 085 nummers. Die zijn niet regio gebonden en dat mag gewoon wel.

Een 085 nummer is binnen die verdeling van netnummers officieel niet gebonden aan een regio.
Past allemaal binnen die regeltjes.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_netnummers

https://www.netnummersnederland.nl/085-nummers/

Eigenlijk vind ik het allemaal echt een beetje krom, zoals je zegt Voip nummers kun je overal mee naar toe nemen. Ik kan morgen met mijn nummer bellen vanuit Groningen, Apeldoorn, etc.

Dat je buiten de regio bereikbaar bent, kan nog steeds passen bij de officiële "standplaats" waar je zelf woont / bent gevestigd, en waar mensen die je willen bereiken je ook verwachten als "basis”.
Ofwel in het verlengstuk van die woonplaats / standplaats.

Dat je dat persoonlijk allemaal een beetje "krom" vind, dat kan.
Maar zo zit regelgeving niet in elkaar. Die is afgestemd op een algemeen gebruik en belang.
In de historie van telefonie / telecommunicatie exact op bepaalde regels afgestemd.

Zonder die regelgeving / afspraken waar aan te houden, zou het een “zootje” worden. Dat het in de loop van de tijd met nieuwe technieken op bepaalde punten is achterhaald, zal niemand ontkennen.  Toch zal men zich zoveel mogelijk binnen de officiële regelgeving moeten richten die ervoor staan.

Loopt het achter op de ontwikkelingen is het zaak die regelgeving aan te passen op die trends.
 

Ik denk ook dat heel veel mensen tegenwoordig hun nummer meenemen als ze gaan verhuizen.

Dat denk ik eerlijk gezegd niet, omdat relatief erg weinig mensen een onafhankelijke VOIP provider inzetten waar ze hun telefoonnummer onderbrengen. Laat staan dat ze op de hoogte zijn van dit soort opties en “trucjes” bij verhuizen.

 

Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer, dus waarom dan niet loslaten?

En zo gezegd bij de ene provider kan het gewoon wel en bij de ander niet…

Nee, zo simpel als jij het voorstelt is het niet.
Men moet zich namelijk gewoon aan officiële regelgeving houden die ervoor staat. Dat er een bepaald “grensgebied” is waar dat mogelijk minder streng wordt opgevat doet daar niets aan af.

Realiseer je wel, dat met het “veranderen” van data in te verstrekken persoonsgegevens in PDF bestanden, waar eerder over is gesproken, je feitelijk frauduleus bezig bent. In omstandigheden waar er mogelijk problemen zouden ontstaan en er zitten bepaalde negatieve consequenties aan, trek je dan beslist altijd aan het kortste eind. Mag je hopen dat je geen boetes worden opgelegd?