Beantwoord

WiFi in hele huis wel mogelijk met SuperWiFi, niet met ExperiaWiFi extenders

  • 26 February 2020
  • 36 reacties
  • 734 keer bekeken

Reputatie 2

Een jaar geleden was er een promotiecampagne van KPN waarin goede WiFi in het hele huis werd beloofd. Dat zou erg fijn zijn aangezien ik dat niet heb sinds ik gedwongen de V10 moest vervangen door een V10a! Met behulp van de online tool was dat ook objectief meetbaar en ik kreeg zonder problemen een set ExperiaWifi Extenders toegestuurd. Helaas bieden die geen oplossing voor mijn probleem aangezien deze bekabeld moeten worden aangesloten. Op die locatie is dat echter niet mogelijk en als ik bekabeld aan zou kunnen sluiten dan zou ik daar ook geen WiFi nodig hebben(!) Bij de promotiecampagne werd overigens ook geen voorbehoud gemaakt voor bekabelde extenders.

Nu zag ik tot mijn verbazing en aangename verrassing dat KPN inmiddels SuperWiFi extenders aanbiedt die wél draadloos kunnen worden aangesloten. Dat zou dus wel een oplossing voor mijn probleem zijn waarmee bovendien de eerder gedane toezegging wél zou kunnen worden nagekomen.

Telefonisch heb ik contact opgenomen met 0880-0402 maar kreeg daar te horen dat ze me vanaf die afdeling geen set gratis ter vervanging van de ExperiaWiFi extenders kunnen leveren. Daarvoor zou ik het beste een klacht kunnen openen, wat ik ook heb gedaan.

Naar aanleiding van mijn klacht is telefonisch geprobeerd contact op te nemen. Dat is helaas 2x niet gelukt (ben niet altijd overdag de gehele dag overal bereikbaar) en tot mijn verbazing werd bij de tweede poging op mijn voicemail ingesproken dat het dossier werd gesloten aangezien ik niet bereikbaar was!

Nadat ik opnieuw belde met 0800-0402 bleek het dossier inderdaad gesloten, maar gelukkig vond de KPN-medewerker (Rob) dit ook een vreemde gang van zaken en was het met me eens dat er in ieder geval contact moet zijn geweest na een klacht voordat het dossier wordt gesloten. Hij zou intern een mail sturen om het dossier opnieuw te openen en indien dat niet mogelijk was een nieuw klacht voor me openen.

Nadat een nieuwe klacht voor me was geopend werd ik inderdaad opnieuw gebeld door een KPN-medewerker (Perry?*). Deze begreep mijn probleem, maar was het niet met mij eens dat KPN een gedane toezegging eerder niet zou zijn nagekomen. Dat ik niet in mijn hele huis bekabeld aan kan sluiten is mijn probleem en KPN niet te verwijten. Dat ik geen WiFi nodig zou hebben wanneer ik bekabeld aan zou kunnen sluiten doet er niet toe volgens hem. Op mijn argument dat geen voorbehoud is gemaakt voor bedrade aansluiting was zijn reactie dat er ook niet is gezegd dat het draadloos zou zijn. Ja hoor …..

Hij wilde me dan ook geen set SuperWifi extenders aanbieden om mijn probleem op te lossen. We waren het dus niet met elkaar eens en ik vroeg hem dan ook om mijn klacht door te zetten naar een volgend escalatienieveau. Hij was echter niet genegen om me in contact te brengen met het volgende escalatieniveau of mijn klacht daar naartoe door te zetten. Dit is mijn beslissing en daar heb je het mee te doen!

Ik ben dus blijkbaar met een klacht overgeleverd aan een individuele medewerker?! Vergelijkbaar met een medewerker van een slager die zijn eigen vlees keurt en besluit dat er niets mee aan de hand is, zonder overleg met een andere medewerker laat staan de slager. Dat kan toch niet waar zijn!?!

 

Via telefonisch contact kom ik dus niet verder en hopelijk lukt het op deze manier wel.
Ben benieuwd!

*Admin: Achternaam medewerker verwijderd.

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 27 February 2020, 22:14

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 2

Als ik de PC waar ik 150 op meet aansluit op de andere locatie in huis op de andere adapter dan meet ik op dezelfde PC 400. Andersom idem: als ik de andere PC waar ik 400 op meet aansluit op de andere locatie in huis op de andere adapter dan meet ik met die PC daar ook 150. Als ik de PC’s op eigen locatie laat staan en juist de adapters verwissel dan blijft ik op de ene locatie 150 meten en de andere 400.

Het is dus onafhankelijk van PC en DVS adapter.

Ik heb helaas geen bekabeld aangesloten PC in huis (via Devolo niet meegerekend uiteraard). Als ik echter om te testen een laptop rechtstreeks bekabeld aansluit op de router dan meet ik 90 Mbps.

Reputatie 7

Als jij de PC aansluit op de adapter die in de cockpit 400Mbps aangeeft en een speedtest doet, wat meet je dan?

En wat meet je met speedtest als je dat via de 150Mbps adapter aansluit?

Reputatie 2

Aangesloten op de 400Mbps adapter meet ik met speedtest ruim 80 Mbps en aangesloten op de 150Mbps adapter meet ik net geen 30 Mbps.

Reputatie 7

Aangesloten op de 400Mbps adapter meet ik met speedtest ruim 80 Mbps en aangesloten op de 150Mbps adapter meet ik net geen 30 Mbps.

Interessant, dat is in beide gevallen dus 20% van de in de cockpit getoonde snelheid.

Ik wist dat het minder was dan in de cockpit weergegeven wordt, maar dat het bij jou zelfs maar 20% is daar schrik ik toch wel van.

Reputatie 2

Die overeenkomst was me inderdaad ook opgevallen en het verschil met de weergave van de cockpit vind ik ook verbazingwekkend groot.

Reputatie 7

Ik ben bang dat dat met die "draadloze" verbindingsset niet zal gaan verbeteren.

Jij zou inderdaad geholpen zijn met een Mesh systeem.

 

Ik zou je willen vragen om ook eens volledig "out-of-the-box" te denken.

Ik dacht in mijn woning ook dat het onmogelijk was om een netwerkkabel naar de tweede verdieping te trekken maar uiteindelijk bleek dat ik langs de standbuizen van de verwarming zo een netwerkkabel door de betonnen vloeren kon steken.

Misschien kan jij ook een creatieve oplossing vinden.

Ik neem aan dat je al gekeken hebt naar het vervangen van oude telefoonkabels door netwerkkabels.

Reputatie 2

Ik heb alle mogelijkheden proberen te bedenken en bij een verbouwing ook afgestemd met een aannemer. Helaas zag ook hij geen mogelijkheden, anders dan over de muur of infrezen en door verdiepingsvloer boren.

Bij de bouw van het huis is er destijds helaas geen rekening mee gehouden. Er ligt ook geen telefoonkabel naar die verdieping die ik zou kunnen vervangen. Slechts elektriciteit en ook de elektricien zag daar geen mogelijkheden. De andere locatie met DVS is zelfs op de begane grond waar ook de router in de meterkast is. Er is geen kruipruimte en bij het bouwen van het huis is als proefproject een industrievloer gestort zonder afwerking. Daar is echt niet doorheen te frezen en bovendien ligt er inmiddels een houten vloer op gelijmd. Vanuit de meterkast kan ik niet bij de andere PC komen, ook bijvoorbeeld via een grote omweg achter plinten langs kan ik daar niet komen. Daar is wel een telefoonaansluiting, maar bij een verbouwing hebben ze o.a. daarvoor vanuit de meterkast onder de grond via buiten en door de garage bekabeling getrokken. De manier waarop verdient niet de schoonheidsprijs en daar moet je vooral vanaf blijven helaas. Gelukkig werkt de DVS verbinding daar wel goed genoeg!

Reputatie 7
Badge +17

Super dat je al zoveel getest en geprobeerd hebt. :thumbsup_tone1: Als ik alles zo doorneem zijn er dus twee opties die overblijven:

  1. Internetkabels recht door je huis heen om de Experia Wifi rechtstreeks mee aan te sluiten (niet echt wenselijk).
  2. Super Wifipunten of andere draadloze wifi versterkers kopen.

Je kunt de Super Wifipunten ook altijd bestellen en kijken of deze goed werken bij jou. Zo niet, dan kun je ze altijd weer retourneren en kijken of er andere apparatuur op de markt is wat bij jou goed werkt. Ik ben in elk geval door mijn ideeën heen wat het ‘bekabeld’ aansluiten van de Experia Wifi betreft en andere gratis opties. :upside_down:

Reputatie 2

Dank je voor de ondersteuning, maar uiteraard ga ik KPN niet belonen hiervoor door Super Wifipunten te kopen. Dat geld besteed ik dan liever aan een Mesh systeem met bewezen goede functionaliteit en onafhankelijk van KPN.

Reputatie 7
Badge +17

Dat is uiteraard ook prima. :slight_smile:  Er is genoeg apparatuur op de markt te vinden en je kunt hier op het forum ook altijd een nieuw topic aanmaken om te vragen naar de ervaringen en apparatuur van andere gebruikers. 

Hoi @EricWS en anderen

Dank je voor de ondersteuning, maar uiteraard ga ik KPN niet belonen hiervoor door Super Wifi punten te kopen. Dat geld besteed ik dan liever aan een Mesh systeem met bewezen goede functionaliteit en onafhankelijk van KPN.

Ik moet wel even kwijt dat de WIFI punten in mijn huis uitstekend werken.
Ik overweeg zelfs om er eentje bij te kopen, woon nogal groot.

Reageer