Beantwoord

Wifi van Experiabox V9 internet valt steeds weg, nu ook met wifiversterkers

  • 14 November 2020
  • 74 reacties
  • 1123 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

74 reacties

Reputatie 1

 @Thomas Ik heb op je vragen over het thuisnetwerk en dat er iets stoort vorige week al antwoord gegeven. Het staat allemaal de posts hierboven. Ik heb later nogmaals getagged. Nu zit ik weer te wachten.

 

Hier thuis is iedereen het helemaal zat met het WIFI en dit soort ‘forum-ondersteuning.

 

Jarenlang geen problemen gehad tot een half jaar gelden; toen zoet gehouden met twee versterkers die niet de oplossing boden en nu zitten we alweer 2 weken op dit forum op antwoorden te wachten. Ik zit hier overdag met de laptop bekabeld te werken. Wanneer ik op de Wifi ga is het a) sloom en b) hapert zeer regelmatig en c) valt regelmatig helemaal weg. 

  • Wat betreft ‘er stoort iets’. Er is niks nieuws bijgekomen op de extra Experia ontvangers na die jullie zelf geadviseerd hebben als oplossing. 
  • Wat betreft thuisnetwerk en lampjes: zie hierboven
  • Wat betreft als ik de versterkers ontkoppel en de wireless in de Experia Box valt vanzelf uit: is ‘de verbinding’ dan goed? Is dat apparaat niet gewoon altijd al de bron van de storing geweest?

Als er niet snel een oplossing komt ben ik weg bij KPN want dit gaat zo niet langer; stuur of een nieuwe Experia Box of een monteur langs. Ik heb mijn best van mijn kant gedaan en ben geduldig geweest. Zo niet dan hoor ik dat graag. Op deze manier een post maken en dan een tot 4 dagen dagen wachten op een reactie werkt echt niet. 

 

Reputatie 1

Nog 1 bijzonderheid mogelijk bruikbaar voor het identificeren van het probleem en wat ik niet eerder heb gemeld: ik ken inmiddels de wifi code uit mijn hoofd: op tv, telefoon, pc en laptop heb ik die code zo vaak opnieuw moeten invullen. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi, @Familie Koster  Een reactie op het forum kan helaas vaak wat langer duren. Als je liever direct contact met ons hebt kun je ook altijd met ons bellen op 0800-0402, chatten via www.kpn.com/service of via een facebook/twitter een privébericht sturen. 

Ik heb je berichten nog even teruggelezen. stél dat de kabel tussen je experiabox en experia wifi boven niet goed zou zijn. Dan zou deze geen goed wifi doorgeven en ook deze foutcodes kunnen veroorzaken omdat de TV ontvanger daar ook op zit. 
Zou dat hier kunnen spelen?
Kun je me ook nog vertellen hoe de lampjes branden op allebei je experia wifi's?

Een monteur aansturen hiervoor kan ik helaas niet gratis omdat wij niet simpelweg geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het netwerk in jouw huis.
De experiabox omruilen is helaas voor mij ook geen optie omdat de kans vrijwel nihil is dat het hem daarin zit.

Hier via het forum ben je voornamelijk afhankelijk van de welwillendheid en expertise van je mede-forumgebruikers vooral als de oorzaak van je storing in je eigen aansluiting zit.

Reputatie 1

Hoi @Thomas 

Volgens mij zit je op een verkeerd spoor om te denken dat het tussen Experiabox en de bekabelde versterkers zit.

 

Om dat uit te sluiten heb ik afgelopen weekend de Experiabox op wireless gezet en alle Experia Versterkers ontkoppeld.: gevolg was dat de Experiabox uit zichzelf de wireless uitschakelde. De eerste keer na 1 dag en daarna vrij rap nog een keer. Vervolgens de versterkers weer aangezet. Test geslaagd.

 

De meeste problemen zitten ook niet boven maar beneden bij de telefoons die om de haverklap geen Wifi signaal meer ontvangen en ook onze TV beneden die ook zomaar zijn netwerk kan kwijtraken (de Experia box + versterker staan amper 2 meter verderop. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Bij verschillende poorten zie ik maar 1 lampje branden. Of zie ik dat verkeerd? Er zitten toch 2 lampjes per poort?

Je zal toch nog eens naar die lampjes bij die stekkers moeten kijken denk ik. Bij elke utp stekker horen 2 lampjes te branden. Anders is gewoon de kabel niet goed.

Tenzij de kabel rechtstreeks naar een tv ontvanger loopt. Dan brand er maar 1 lampje, dat klopt dan. Maar bij een kabel die naar een versterker loopt horen 2 lampjes te branden.

Reputatie 1

Hoi @Nick83 

Dat snap ik niet wat er is geen extra lampje per UTP ingang: zie foto's (1x met en 1x zonder flits).

1 kabel loopt daar de tv ontvanger beneden en 2 kabels naar de versterkers. Vanuit de versterker boven wordt doorgelust naar de tweede tv ontvanger (boven).

Gr, Erik

 

 

Reputatie 7
Badge +20

volgens mij branden die lampjes inderdaad wel goed.
De TV die stoort, is dat de TV die aangesloten zit via je experia wifi of de TV ontvanger die direct op je experiabox zit?

Reputatie 7
Badge +24

Ok, bijzonder. Ik dacht dat 2 lampjes tegenwoordig zo ongeveer wel de standaard was.

Reputatie 1

@Thomas Nee dat is wanneer je via een app tv wil kijken. Dus dan maakt hij gebruikt van de Experia Wifi beneden. 

Die blauwe melding die ik eerder liet zien was boven, dat was inderdaad een melding over de kwaliteit van het netwerk via de tv ontvanger (dat was dus bekabeld maar dus wel via een Experia Wifi Versterker die er boven tussen zit). 

 

Reputatie 7
Badge +24

Je zou de tv boven eens een tijdje kunnen proberen zonder Experia WiFi er tussen. Kijken of dat beter gaat.

Reputatie 7
Badge +24

@Thomas Nee dat is wanneer je via een app tv wil kijken. Dus dan maakt hij gebruikt van de Experia Wifi beneden. 

Dat is dan dus via WiFi? 

Reputatie 1

Je zou de tv boven eens een tijdje kunnen proberen zonder Experia WiFi er tussen. Kijken of dat beter gaat.

@Nick83 @Thomas Ja dat klopt maar dan heb ik geen Wifi versterker boven. Als ik de kabel naar boven op een netwerk splitter zet de de ene naar naar de versterker en de andere naar de tv ontvanger stoort dat dan niet en werken ze dan beide?

 

Dat is dan dus via WiFi? 

 @Nick83 Ja dat klopt

Reputatie 7
Badge +24

Je zou de tv boven eens een tijdje kunnen proberen zonder Experia WiFi er tussen. Kijken of dat beter gaat.

@Nick83 @Thomas Ja dat klopt maar dan heb ik geen Wifi versterker boven. Als ik de kabel naar boven op een netwerk splitter zet de de ene naar naar de versterker en de andere naar de tv ontvanger stoort dat dan niet en werken ze dan beide?

Ja, dat kan. Dan moet deze wel igmp snooping ondersteunen. Zoals deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Reputatie 7
Badge +24

@Thomas Nee dat is wanneer je via een app tv wil kijken. Dus dan maakt hij gebruikt van de Experia Wifi beneden. 

Dat is dan dus via WiFi? 

@Nick83 Ja dat klopt

Misschien een idee om onder dan ook een switch te gebruiken zodat je de tv ook bekabeld aan kunt sluiten. 

Reputatie 1

@Nick83 Ok dank je wel. Ik ga er mee aan de gang.

Reputatie 1

Hoi @Nick83 en @Thomas ,

Misschien hebben jullie nog iets zinnigs te zeggen over mijn ervaringen van hieronder. :wink:

 

Ik heb niks gekocht maar ik ben weer wat verder: ik heb nu redelijk stabiel internet waarmee ik wil zeggen dat:

  1. wanneer ik een ping tool laat meelopen deze niet al snel crasht en niet de hele tijd een hoge ping geeft en dat (vanzelfsprekend) de telefoons en laptops niet de hele tijd haperen. 
  2. de upload en download snelheid is in het hele huis op de WIFI (meestal) tussen de 20 en 50 mbps
  3. wanneer ik de KPN speedtest doe ik een hele lage ping en jitter krijg

Wat ik heb geconstateerd na eindeloos trail & error:

  1. wanneer ik op de eerste verdieping in de experia wifi een utp kabel naar mijn laptop op zolder plug, ditbedrade internet prima werkt (85-95 mbps) maar dat alles wat op wifi zit waardeloos of geen of haperend internet heeft. Met andere woorden dit stoort terwijl in de handleiding van de experia wifi staat dat dit moet kunnen (staat bij tips).
  2. wanneer ik in de admin tool van de experia box een channel kies waar geen buurman op zit, dat direct beter internet oplevert. Echter ik zie 20+ netwerken in de buurt die regelmatig van kanaal wisselen. Dus je blijft ‘last' hebben van de buren. 

Mijn huidige setup is => beneden in de meterkast staat de experia box op ‘draadloos uit’ met:

utp1: utp kabel naar tv ontvanger beneden

utp2: utp kabel naar experia wifi in meterkast

utp3: utp kabel naar 1e verdieping naar de 2de experia wifi staat die doorlust naar de tweede tv ontvanger

utp4: leeg

 

Wat ik verder bijzonder vind is dat de experia box anders lijkt te reageren op wijzigingen in de settings zodra er een experia wifi aangekoppeld is. 

Ik heb met de hand het kanaal op 9 gezet met 40Mhz (in de experimenteer fase) maar deze settings lijken overruled te worden door de experia wifi want ik heb nu twee signalen op mijn netwerk: 1 op channel 1 (2.4 Ghz) en 1 op channel 36 (5Ghz).

 

Problemen:

Ander punt is dat de experia wifi er nog steeds regelmatig ‘uit knalt’. Alle lampjes gaan op zwart (ze staan allemaal uit) terwijl het apparaat warm is (dus aan staat). Uitzetten en dan weer aan en daarna tijdje wachten totdat de devices geconnect zijn op dat ding (het 4e groene lampje) en we kunnen weer met 3 laptops, 1 ipad en 1 smartphone allemaal tegelijk ons ding doen thuis (gamen, streamen etc). 

 

Hieronder wat gegevens van nu: 

 

 

 

 

Reputatie 1

L.s.,

 

Nog even wat extra info:

Een statistics ping over 500 pings geeft 4x een timeout en een paar keer een hupje zoals in de screenshot. Voor zover ik weet zijn deze gegevens niet slecht...?

Mvgr,
Erik

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Hoi @Nick83 en @Thomas ,

 

Ik heb nog steeds de drive om het probleem op te lossen en mogelijk hebben jullie nog een tip op basis van de gegevens die ik post.

 

Huidige netwerk nu:

 

 

 

Op bepaalde momenten op de dag zitten er nog extra een Samsung tv, een laptop, en nog een desktop gekoppeld aan het netwerk, naast de apparaten die nu te zien zijn. 

 

Blijkbaar heb ik een storing op mijn netwerk (afgaande op andere ervaringen op dit forum en andere forums waar soortgelijke problemen zijn). Dus ik heb al apparaten afgekoppeld of op andere utp kabels gezet maar helaas, het gedrag wat ik heb blijft. 

 

In de logging van de Experia wifi (die ik eventueel kan leveren) zie ik niks bijzonders. Geen errors of iets dergelijks.

 

Gedrag: als ik alleen ben (thuiswerk) geen problemen en hoge Mbps. Rest van de tijd valt het internet op de telefoons, laptops, ipads aan de lopende band uit. Wifi uit - wifi aan helpt maar niet altijd, anders: wifi vergeten en opnieuw koppelen (helpt het best). Als ik een ping tool laat meelopen zie je dat er hupjes over de lijn gaan met vertraging en uitval. 

 

Is er niet toch een probleem met de Experia Box v9? Dat ding is inmiddels 6,5 jaar oud. 

 

Mvgr,
Erik

 

Reputatie 7
Badge +24

1 kabel loopt daar de tv ontvanger beneden en 2 kabels naar de versterkers. Vanuit de versterker boven wordt doorgelust naar de tweede tv ontvanger (boven).

 

 

 

 

Er zitten 4 LAN kabels in de Experiabox gestoken. En een WAN kabel. Waar is die 4de LAN kabel van?

Reputatie 1

Hoi @Nick83,

 

Goed gezien!

Dat was tijdelijk een utp verbinding naar mijn desktop omdat de wifi crashte. Dit zit er niet meer in.

 

(Wanneer ik met de desktop of laptop bekabeld op de Experia Box zit, heb ik geen probleem met de verbinding met hoge Mbps en lage ping zonder spikes.)

 

Mvgr,

Erik

Reputatie 7
Badge +20

Ik stuur je even een privébericht @Familie Koster 

Reputatie 1

Ik stuur je even een privébericht @Familie Koster 

 

Hoi @Thomas en @Nick83 

 

Dit was de oplossing. Dank voor jullie meedenken en meewerken.

 

Mvgr,
Erik

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Tja... ik weet niet wat de oplossing was. Ik weet niet u en Thomas via privebericht met elkaar besproken hebben.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Nick83, we hebben de V9 omgeruild voor een V10a.
@Familie Koster fijn dat het weer werkt!