Vraag

XGSPON verliest +- ieder uur verbinding met de Ubiquiti Dream Router

  • 29 November 2022
  • 55 reacties
  • 1923 keer bekeken


Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 7

Die gebruik je dan zeker ipv het "glasvezelkastje" van KPN?

Nee, daarmee verbindt hij het "glasvezelkastje" met de UDM Pro.

Reputatie 1

Een tweede fix voor wie dit vindt via Google is om de UNIFI 1G koper SFP te bestellen en deze in WAN10 te steken. Kost 18 euro extra maar werkt ook prima.

Lijkt me dus eigenlijk een issue specifiek in de code/ASIC voor de WAN9 poort...

Wat bedoel je precies met WAN10?

WAN10 is de SFP port. Je koopt dus een SFP naar 1G ethernet optic.

gezien ik dezelfde problemen ervaar heb ik de SFP module besteld. Ik zal de uitkomst hier delen.

Ahh dankje, als jij hetzelfde resultaat hebt zal ik er ook één aanschaffen. Die gebruik je dan zeker ipv het "glasvezelkastje" van KPN?

Nee, je zal een SFP module moeten gebruiken waar een normale UTP kabel in kan.
Zover ik weet kan je bij XGSPON niet direct op glas aansluiten.

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Reputatie 1

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Top, ik ga het ook proberen!

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Ah ja ik heb een UDM Pro en daar is nog geen 3.x van uitgekomen zover ik heb kunnen zien. 

 

Hier ook een Pro… Even in het UnifiOS de software release serie op “Early Access” zetten, dan komt 3.0.x voorbij :-)

 

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Ahh dankjewel. Heb je het met die laatste firmware ook al zonder de 1G koper SFP geprobeerd?

Ik heb zelf dan de UDR, maar zal ook eens kijken of het probleem met de EA firmware opgelost wordt. 

Reputatie 1

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Ahh dankjewel. Heb je het met die laatste firmware ook al zonder de 1G koper SFP geprobeerd?

Ik heb zelf dan de UDR, maar zal ook eens kijken of het probleem met de EA firmware opgelost wordt. 

Ik heb het tot nu toe alleen zonder SFP geprobeerd en de afgelopen 24 uur 0 down meldingen gezien.

Nieuwe EA firmware lijkt dus de oplossing te zijn.

De XGSPON heeft/is een actief device wat over je glasvezel kastje schuift. Je hebt dus idd alleen koper.

Heb er nog wast meer mee zitten stoeien en ondanks dat de koper 1G SFP een groot verschil maakte was het probleem niet weg.

De oplossing lijkt te zijn om de laatste “early access” firmware (3.0.x) er op te zetten, sindsdien is het stabiel!

Ahh dankjewel. Heb je het met die laatste firmware ook al zonder de 1G koper SFP geprobeerd?

Ik heb zelf dan de UDR, maar zal ook eens kijken of het probleem met de EA firmware opgelost wordt. 

Ik heb het tot nu toe alleen zonder SFP geprobeerd en de afgelopen 24 uur 0 down meldingen gezien.

Nieuwe EA firmware lijkt dus de oplossing te zijn.

Dat biedt hoop, dankjewel voor het doorgeven!

Reputatie 3
Badge +1

Hoe kom ik aan die 3.0? Ik heb Easy acces wel geactiveerd maar kom toch niet verder dan UniFi OS 2.5.17.

Wou het nog even delen, de Unifi Dream Router met Early Access Unifi OS: UDR v3.1.6 heeft dit probleem helaas nog wel.

Reputatie 3
Badge +1

Sinds gisteren 13.45 is de Dream Machine bij mij direct aangesloten en tot nu toe gaat het goed. Aangesloten op poort 10 met een module van Mikrotik, OS 2.5.17, PPPoE, VLAN ID 6 en QoS Tag 1.

Sinds gisteren 13.45 is de Dream Machine bij mij direct aangesloten en tot nu toe gaat het goed. Aangesloten op poort 10 met een module van Mikrotik, OS 2.5.17, PPPoE, VLAN ID 6 en QoS Tag 1.

Oh hmm, ik had QoS nog niet ingesteld. Zal dat zo eens proberen.

Nope, helaas hetzelfde probleem. Dan maar Ubiquiti support afwachten.

Ik heb een pfsense, maar ik op een dezelfde probleem lijk te stuiten.

Het is vooral de ipv6 verbindingen die opeens wegvallen. Het lijkt er op dat de states worden dicht gegooid door pfsense omdat de dpinger geen response meer krijgt. Door dpinger uit te zetten killed pfsense de states niet meer. Maar nog steeds gaan ipv6 packet verloren. Dit zorgt voor langzame responses. 
Met 1 test (ik weet niet of deze betrouwbaar is) lijkt het ergens in mtu te zitten. (lost packets) 
Mijn setup kwam niet door deze test heen. Mensen met openSense firewall kwamen wel door deze test heen. 
http://icmpcheck.popcount.org
Het gaat om de ip fragmented packet delivery. Als jullie ook niet door de test komen misschien zijn we dan op weg naar een oplossing?

Verder draait het redelijk.
https://ipv6-test.com
Hier kom ik vaak wel redelijk doorheen. Niet altijd 20/20

http://test-ipv6.com/index.html.en_US
deze is wel 10/10 vaak

 

Laatste reactie van Ubiquiti: 

 

Reputatie 7

Het is overal hetzelfde bij die helpdesks. Geef een "antwoord" waar je als klant niets aan hebt en leg het balletje weer bij de klant.

Het in bridge plaatsen van de ISP router is onzin immers er is geen ISP router in het spel en er hoeft ook geen ISP router gebruikt te worden.

Een MTU van 1500 bytes voor de PPPoE verbinding is prima.

Ik denk toch echt dat het balletje bij Ubiquiti ligt en dat die watch-dog (die die ping verstuurt om de lijn te monitoren) het probleem veroorzaakt.

Kwam je door deze test heen? Ik ben namelijk benieuwd of het dezelfde issue is.
http://icmpcheck.popcount.org

 

Kwam je door deze test heen? Ik ben namelijk benieuwd of het dezelfde issue is.
http://icmpcheck.popcount.org

 

Kan ik nu nog even niet testen, zal het zo wel proberen. Ben nog ff met werk bezig.

Hierbij mijn resultaat, lijkt niet het probleem te zijn: 

 

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met iedereen gaat. Hebben er het al opgegeven?
Zelf moet ik zeggen dat ik aangesloten op poort 10 met een 10 Gb/s-module van Mikrotik, OS 2.5.17, PPPoE, VLAN ID 6 en QoS Tag 1, totaal geen disconnecties heb gehad sinds ik glasvezel heb. De verbinding tussen  de UDM en het zwarte opzetkastje is overigens ook 10 Gb/s (lampje brandt groen).
Verder heb ik de DNS op auto, IPv6 is geactiveerd met DHCPv6.

Reputatie 7

@pieterboes schreef:

De verbinding tussen  de UDM en het zwarte opzetkastje is overigens ook 10 Gb/s (lampje brandt groen).

Wat bedoel je met dat "zwarte opzetkastje"?

Ik vermoed de ONT, klopt dat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met iedereen gaat. Hebben er het al opgegeven?
Zelf moet ik zeggen dat ik aangesloten op poort 10 met een 10 Gb/s-module van Mikrotik, OS 2.5.17, PPPoE, VLAN ID 6 en QoS Tag 1, totaal geen disconnecties heb gehad sinds ik glasvezel heb. De verbinding tussen  de UDM en het zwarte opzetkastje is overigens ook 10 Gb/s (lampje brandt groen).
Verder heb ik de DNS op auto, IPv6 is geactiveerd met DHCPv6.

Ik zie dat je een UDM Pro gebruikt en geen UDR?
Overigens heb ik antwoord gekregen van Ubiquiti dat de UDR niet compatible is met de XGSPON.
In mijn ogen niet echt een goed antwoord aangezien het wel gewoon kan functioneren en heeft gefunctioneerd.

Reputatie 7

@oOz schreef:

Overigens heb ik antwoord gekregen van Ubiquiti dat de UDR niet compatible is met de XGSPON.
In mijn ogen niet echt een goed antwoord aangezien het wel gewoon kan functioneren en heeft gefunctioneerd.

Voor het rechtstreeks aansluiten op eenXGS-PON glasvezel kan ik me voorstellen dat er nog geen geschikte SFP+ module is, maar via de ONT van KPN moet dat uiteraard gewoon kunnen.

Reputatie 3
Badge +1

@pieterboes schreef:

De verbinding tussen  de UDM en het zwarte opzetkastje is overigens ook 10 Gb/s (lampje brandt groen).

Wat bedoel je met dat "zwarte opzetkastje"?

Ik vermoed de ONT, klopt dat?

Ja, dat klopt.

Reputatie 1

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met iedereen gaat. Hebben er het al opgegeven?
Zelf moet ik zeggen dat ik aangesloten op poort 10 met een 10 Gb/s-module van Mikrotik, OS 2.5.17, PPPoE, VLAN ID 6 en QoS Tag 1, totaal geen disconnecties heb gehad sinds ik glasvezel heb. De verbinding tussen  de UDM en het zwarte opzetkastje is overigens ook 10 Gb/s (lampje brandt groen).
Verder heb ik de DNS op auto, IPv6 is geactiveerd met DHCPv6.

Ik dacht er eindelijk vanaf te zijn gezien het een paar weken best goed ging. Nu is het lastig te bepalen of het probleem wel door de UDM komt of door KPN zelf. KPN heeft blijkbaar wel iets aan hun kant gezien want er is een monteur aangestuurd. Mijn NTU kastje ging ook steeds knipperen. Verbinding kwam dan paar seconden terug en was dan weer weg.

Soms gaat het een paar dagen prima en dan ligt het er weer een uur uit (en heb ik veel kleine onderbrekingen van secondes)

Heb nu tijdelijk experiabox ervoor gezet in DMZ naar de UDM pro. 

Ik zie echter dat jij hebt op de SFP poort hebt zitten. Ik heb de module liggen dus zal dat ook eens proberen.

QOS had ik ook niet op 1 staan. Wist niet dat dit enige invloed had. 

 

Internet Restored May 12 2023 11:00 AM

Internet Down May 12 2023 09:56 AM

Internet Restored May 12 2023 09:41 AM

Internet Down May 12 2023 09:19 AM

Internet Restored May 12 2023 06:02 AM

Internet Restored May 12 2023 03:43 AM

Internet Restored May 12 2023 02:22 AM

Internet Restored May 12 2023 02:10 AM

Internet Restored May 12 2023 01:33 AM

Reageer