Vraag

Zin of onzin van een extra firewall

  • 23 February 2019
  • 11 reacties
  • 1320 keer bekeken

Badge +12
Binnen de mogelijkheden die ik als particulier (nodig) heb wil ik mijn thuisnetwerk zoveel mogelijk beschermen tegen eventuele indringers. De V10 heeft een ingebouwde firewall (dacht ik) maar is dat goed en voldoende? Heeft het zin om achter/voor de V10 een extra hardware firewall te plaatsen? Of is dat overdreven en heeft het helemaal geen nut...Overigens wil ik de eventuele kosten wel binnen de perken houden.

Shoot!

grt, Edwin

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hallo @Edwin_Merks ,
je modem heeft een ingebouwde firewall en je computer heeft een ingebouwde firewall, bijvoorbeeld ingebakken in Windows 10, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Als je binnen je thuisnetwerk niets hoeft te delen stel je computer dan in als openbare computer en niet als particuliere computer. Alle mogelijkheden om bestanden te delen en de zichtbaarheid van je computer en andere apparaten zijn dan uitgesloten.
Wat wel van belang is voor een goede veiligheid dat UPNP in de modem UIT staat en dat WPS in de modem UIT staat. beide opties worden tegenwoordig als (zeer) onveilig beschouwd.
Je kunt e.e.a. controleren bij www.grc.com en dan ShieldsUP aanklikken, je kunt dan upnp testen en geopende poorten.
Succes☺️
Badge +12
Hallo @Edwin_Merks ,
je modem heeft een ingebouwde firewall en je computer heeft een ingebouwde firewall, bijvoorbeeld ingebakken in Windows 10, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Als je binnen je thuisnetwerk niets hoeft te delen stel je computer dan in als openbare computer en niet als particuliere computer. Alle mogelijkheden om bestanden te delen en de zichtbaarheid van je computer en andere apparaten zijn dan uitgesloten.
Wat wel van belang is voor een goede veiligheid dat UPNP in de modem UIT staat en dat WPS in de modem UIT staat. beide opties worden tegenwoordig als (zeer) onveilig beschouwd.
Je kunt e.e.a. controleren bij www.grc.com en dan ShieldsUP aanklikken, je kunt dan upnp testen en geopende poorten.
Succes☺️


WPS staat standaard uit op de V10. Je kun dat ook niet aanpassen in de V10.
Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 erc als ik die uit zet?
Reputatie 7
Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 erc als ik die uit zet?
Zeer zeker, toch ben ook ik van mening dat UPnP beter uit zou kunnen staan.
Op geavanceerdere routers zou je de de PS4 in een apart vlan kunnen plaatsen en UPnP alleen op dat vlan kunnen activeren.
Badge +12
Overigens staan alle poorten op groen (stealth).
Badge +12

Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 erc als ik die uit zet?Zeer zeker, toch ben ook ik van mening dat UPnP beter uit zou kunnen staan.
Op geavanceerdere routers zou je de de PS4 in een apart vlan kunnen plaatsen en UPnP alleen op dat vlan kunnen activeren.


Tja..maar ik heb alleen de V10 als router..
Overigens staan alle poorten op groen (stealth).
Hallo @Edwin_Merks ,
Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 etc. als ik die uit zet?

Je vroeg om optimale veiligheid, met upnp uit zul je handmatig poorten open moeten zetten voor de ps4 eventueel, voor de tv speelt upnp geen rol.
Het is óf gemak óf optimale veiligheid.
Het is maar net waar je voor kiest.
Reputatie 7
Tja..maar ik heb alleen de V10 als router..
Glasvezel?
Badge +12
Overigens staan alle poorten op groen (stealth). Hallo @Edwin_Merks , Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 etc. als ik die uit zet?Je vroeg om optimale veiligheid, met upnp uit zul je handmatig poorten open moeten zetten voor de ps4 eventueel, voor de tv speelt upnp geen rol.Het is óf gemak óf optimale veiligheid. Het is maar net waar je voor kiest.

dat is ook weer zo inderdaad. Ik neem aan dat als ik upnp uit zet ik handmatig een poort kan openen in de V10 voor de ps4? En die dan ook vast koppel aan de ps4?
Badge +12

Tja..maar ik heb alleen de V10 als router..Glasvezel?


Ja..maar dat is gewoon te technisch voor mij helaas. Hoe graag ik het ook zou willen. Ik snap daar gewoon helemaal niets van..
Overigens staan alle poorten op groen (stealth). Hallo @Edwin_Merks ,
Upnp..tja..gaat dat geen problemen geven met tv, ps4 etc. als ik die uit zet?
Je vroeg om optimale veiligheid, met upnp uit zul je handmatig poorten open moeten zetten voor de ps4 eventueel, voor de tv speelt upnp geen rol. Het is óf gemak óf optimale veiligheid. Het is maar net waar je voor kiest.
dat is ook weer zo inderdaad. Ik neem aan dat als ik upnp uit zet ik handmatig een poort kan openen in de V10 voor de ps4? En die dan ook vast koppel aan de ps4?
Hallo @Edwin_Merks , ik ken de PS4 zelf niet, maar ik naam aan dat in de installatiebeschrijving zal staan hoe e.e.a te configureren. Anders op de website van de PS4 in de rubriek FAQ. Succes ☺️
Reputatie 7
Ik neem aan dat als ik upnp uit zet ik handmatig een poort kan openen in de V10 voor de ps4? En die dan ook vast koppel aan de ps4?Daar moet je niet aan willen beginnen en wel om het feit dat nieuwe games weer om andere poorten kunnen vragen.