Vraag

Zou gebruik IPv6 met eigen router mogelijk moeten zijn?

  • 19 April 2022
  • 67 reacties
  • 6427 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7

Inmiddels is mijn ticket (3074905) ook doorgestuurd naar het dev team en is mij gevraagd mijn windows pc direct aan de kpn verbinding aan te sluiten zodat ik zelf wat tests kan doen.

Hmmm, ze moeten het niet nog bonter maken daar bij Synology.

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben nog niet echt opnieuw toegekomen aan extra tests. Komt dezer dagen wel. (Morgen de nieuwe RT6600ax erachteraan. Kunnen we direct meenemen of dezelfde problemen ook daarin voorkomen, of door andere chipset / opzet / firmware, en nieuwe programmacode daarin wel goed werkt?)

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels is mijn ticket (3074905) ook doorgestuurd naar het dev team en is mij gevraagd mijn windows pc direct aan de kpn verbinding aan te sluiten zodat ik zelf wat tests kan doen.

Probeerde je een privé bericht te sturen, maar was geen mogelijkheid toe (profiel instellingen?).

Het probleem met IPv6 is hier op "pauze" gezet met Synology Suppport Taiwan, omdat ik inmiddels ook de nieuwe RT6600ax router ter beschikking heb, en tegen een aantal problemen aanliep.

Voor Support kan ik niet twee routers tegelijk op de hoofd internetconnectie aangesloten hebben, en verschillende zaken tegelijkertijd afwikkelen. (Het IPv6 probleem was aangemeld met een RT2600ac).

Problemen met de RT6600ax hadden/hebben een grotere prioriteit om opgelost te worden. (O.a. KPN IPTV routed mode waar ik in anderhalf jaar geleden met Synology heb samengewerkt om dat voor hun eerdere router modellen te gaan ondersteunen). De RT6600ax had opnieuw problemen ermee.

Dat stuk is inmiddels opgelost en  als officiële firmware update ter beschikking gesteld.

Zouden we de draad met IPv6 weer kunnen oppakken, maar er spelen nog een aantal RT6600ax zaken die een hogere prioriteit hebben. Dus de "pauze" met dit onderwerp houdt voor mij nog even aan.

Ben jij zelf nog verder in het proces met Synology Support gekomen aangaande die IPv6  ??
Anders maar even onderling via privébericht een babbeltje.

Er zijn zeker vorderingen Taiwan zou een fix hebben toegepast op mijn router: 

echter geen ipv6 voor mij

en vervolgens moest ik dit doen: 

Dit schept bij mij wel verwarring, want ja er is een speciaal profiel voor KPN. Het bovenstaande werkt trouwens instabiel ten opzichte van het specifieke KPN IPTV profiel.

Ik ben blij om het nieuws van jou te horen want Synology laat mij in het ongewisse.

Reputatie 7
Badge +10

Dat zijn wel heel vreemde instellingen?  Die IMO niet zullen werken.
Je gebruikt bij het eerste plaatje een "manuele" aanmelding, en geen PPPoE.

Verder gebruikt KPN geen VLAN 100 op LAN 3

Maar misschien is dat voor Synology even een zijdelingse  "work-around" in verband met die patch
die ze er bij jou tijdelijk bij hebben gezet - om de IPv6 daarmee te kunnen testen???

Zijn ze daar wel duidelijk in?  En ben je zelf ook alert genoeg om vreemde instellingen aan de kaak te stellen als je denkt dat ongebruikelijke instellingen niet het gewenste resultaat zal opleveren?
(Niet elke instelling die mij wordt voorgesteld neem ik zomaar over - en schrijf ook waarom.
Laat ze maar uitleggen waarom dan wel of niet).

Controle van IPv6 zou je naar ik denk ook bij hele andere menu's moeten worden teruggezocht,
en niet in datgene wat ze voorstellen??  (Maar misschien koppelen ze dat aan het "KPN" profiel??)

Het blijft een moeizaam proces tussen een soort van Support tussenpersoon als "klanten vertaler", met de achterliggende ontwikkelaars zelf, die nooit zelf iets binnen de ticket conversatie schrijven.

Hoi,

zijn de ipv6 problemen met synology routers vs kpn al opgelost.

ik overweeg een synology router te kopen maar dit is voor mij wel een belangrijk puntje.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet niet wat andere gebruikers nog hebben aangemeld bij de Support van Synology??
En de ondersteuning ervan??

Zelf heb ik het voorlopig (nog steeds) laten rusten, omdat IMO andere zaken meer prioriteit hebben.
(En “privé” heb ik daar ook niet zoveel haast mee).
Als het je NU echt specifiek gaat om IPv6, laat het dan voorlopig maar even voorbij gaan.

Dank voor de info, welke zaken hebben op dit moment een hogere prio eigenlijk, puur uit intresse 

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels zijn er “pre releases”  van de SRM firmware 1.3.1  voor installatie op RT2600ac en MR2200ac, zodat die o.a. in mesh mode kunnen samenwerken met de RT6600ax.
Die samenwerking loopt op dit punt nog niet goed.

Met name aangaande de KPN IPTV stream, gaat dat bij gebruik van mesh FOUT.
(Zelfstandig via de RT6600ax of de andere routers in ”Access Point Mode” is er geen probleem).

Voor meer algemeen inzicht in de functies, zie  < dit onderwerp >

Inmiddels zijn er “pre releases”  van de SRM firmware 1.3.1  voor installatie op RT2600ac en MR2200ac, zodat die o.a. in mesh mode kunnen samenwerken met de RT6600ax.
Die samenwerking loopt op dit punt nog niet goed.

Met name aangaande de KPN IPTV stream, gaat dat bij gebruik van mesh FOUT.
(Zelfstandig via de RT6600ax of de andere routers in ”Access Point Mode” is er geen probleem).

Voor meer algemeen inzicht in de functies, zie  < dit onderwerp >

Zo te lezen is de nieuwe srm firmware uit en heeft ook deze fix

Fixed the issue where IPv6 relay might fail when Synology Router was configured with PPPoE

https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM
 

zouden nu de ipv6 issues opgelost zijn?

Reputatie 7
Badge +10

zouden nu de ipv6 issues opgelost zijn?

 

Die SRM versie waar je naar verwijst heb ik al pakweg een maand.
M.b.t.  IPv6  merk ik “hier” bij mijn account daarin geen verbetering. (Dus werkt niet).

Maar een andere gebruiker die een account heeft bij “Freedom”,
waar achterliggend dezelfde instellingen worden ingezet als bij KPN, daar werkt IPv6 WEL
https://community.freedom.nl/t/aansluiten-synology-rt6600ax-via-gpon/3209/3

 

IPTV werkt ook nog niet in combinatie met andere Synology modellen in “mesh mode”.
Heb een TeamViewer sessie gehad, extra zaken op root niveau afgehandeld, maar is nog niet opgelost. Men wil er nu een patch in gaan zetten, en kijken of het dan gaat werken.

Bedankt voor de update, en raar dat het bij freedom wel werkt.

Reputatie 7
Badge +10

Daar is dus nog wel wat op uit te zoeken.
Ligt misschien net aan enkele achterliggende systeem-instellingen die net wat anders liggen van door providers ingehuurd netwerk van KPN dan dat het voor KPN zelf is afgestemd?
Of mogelijk per regio nog verschillend?  Nieuwere systemen versus oudere??

Maar ja, ik heb nog steeds “lopende” tickets in de “wachtrij”. Ben daar nu voorlopig nog niet aan toe.

Reputatie 7

Ligt misschien net aan enkele achterliggende systeem-instellingen die net wat anders liggen ...

De kans dat de oorzaak elders gezocht moet worden is heel klein immers dan zouden we hetzelfde fenomeen vast op routers van meerdere merken hebben gezien.

Reputatie 7
Badge +10

Nou ja, hoe het ook zij, er zit nu eenmaal verschil tussen “Freedom” en KPN.
We gebruiken dezelfde router instellingen.

Verschillen in achterliggende systemen heb ik eerder bij Telfort ook wel gezien hoor.
Konden gebruikers met een bedrijfspand en een huis in dezelfde wijk niet op een NAS-server inloggen, alleen van buiten de wijk of via een andere provider. Dat zat hem toen toch echt in achterliggende fouten van het netwerk zelf.  (Is uiteindelijk ook gecorrigeerd door KPN).

Reputatie 5
Badge +5

Ik keek even naar die freedom link, en excuses als ik eroverheen gelezen heb, maar ik het geen ipv6-test.com resultaat gezien. Een dikke voldoende daar vind ik toch noodzakelijk voordat je kunt zeggen dat het werkt…. Ik weet niet wat die “status” pagina test???

 

Reputatie 7
Badge +10

Hij krijgt in ieder geval een geldige gateway en daardoor meer opties om te kiezen, die ik niet krijg.

Als je meer wilt weten of degene wel of niet een geldig IPv6 testresultaat heeft.
Zou zeggen, het staat je vrij om met die persoon contact te leggen via dat gebruikersforum.