Vraag

Zou gebruik IPv6 met eigen router mogelijk moeten zijn?

  • 19 April 2022
  • 67 reacties
  • 6400 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Gebruik sinds pakweg anderhalf jaar een Synology router direct achter het glasvezel NT-kastje.
Vraag me af of ik inmiddels IPv6 zou kunnen gebruiken?

Binnen “Mijn KPN”  vind ik inmiddels een IPv6 internet adres:

 

Overeenkomstig de te gebruiken KPN specificaties (PDF)

IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE).

….
vind ik met gebruik van instelling   DHCPv6-PD   hetzelfde IPv6 adres ook terug in mijn router
(van wat er via DHCP vanuit KPN wordt uitgegeven):

 

Zou verwachten dat ik ook gegevens m.b.t. Gateway en (KPN) DNS Server zou terugvinden.
Maar die zijn dan schijnbaar (nog) niet actief voor KPN op mijn internetaansluiting ???

Zie ik iets over het hoofd, of zou ik zoiets handmatig moeten aanvullen?
Zonder een IPv6 gerelateerde DNS server heb je natuurlijk geen IPv6 internet.
(Kan niet “handmatig” en vervolgens een Cloudflare IPv6 DNS adres daar op die plaats invullen).

Met of zonder vinkje “Set as default gateway” maakt geen verschil.


Voor het lokale netwerk heb ik het volgende ingesteld:

Keuze voor:

  • Stateless mode
    of
  • Stateless DHCPv6 mode

maakt daarin geen verschil.

 

Krijg op een IPv6 testwebsite geen resultaat voor IPv6.
https://test-ipv6.com
 

 

Nog iemand suggesties?  (Of mogelijk is het nog niet echt actief op mijn aansluiting ??)

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7

Heeft jouw PC wel netjes een IPv6 adres gekregen beginnend met 2a02?

Is er een reden om de stateful mode te gebruiken i.p.v. de stateless mode (slaac)?

Wat geeft https://ipv6-test.com als uitkomst?

Ik zou overigens de anti-malware DNS servers van Cloudflare gebruiken op 2606:4700:4700::1002 en 2606:4700:4700::1112.

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor de snelle reactie.

Heb inmiddels enkele instellingen aangepast zoals aanbevolen:
Stateless mode (slaac).

Dan wordt de DNS instelling automatisch ingevuld en in licht grijs weergegeven.
(Van wat ik ervoor dan nog onder  Stateful mode  nog wel handmatig had aangepast).

Vraag me af of die DNS servers dan actief zijn?

Bij het  i  info icoontje is er een tekst die aangeeft dat er dan geen DNS server wordt gebruikt.

 

Krijg in ieder geval wel IPv6 gerelateerde adressen op mijn PC.

 

Maar desondanks met de test website:  https://ipv6-test.com

Slechts 4 van 20 positief  -  Geen data m.b.t. IPv6

Dus vraag me af of bij het 2e plaatje van mijn eerste reactie, daar onder DHCP niet toch iets automatisch aangevuld zou moeten zijn bij Gateway en DNS server?
 

Bij een Ziggo IPv6  set-up en Synology router, is daar in ieder geval wel data terug te vinden:
Eerste plaatje bovenaan bij  < DEZE >  reactie.

De in het 3e plaatje aangegeven extra Firewall regel voor ICMP heeft hier in ieder geval geen effect. (De teller "hits" blijft op 0). Maar mogelijk van belang bij Ziggo??
Of toch een aanwijzing dat IPv6 achterliggend bij mij nog niet volledig actief is geïmplementeerd? Daar zou een moderator komende dagen mogelijk nog uitsluitsel over kunnen geven?

Reputatie 7

Ik heb al vele jaren IPv6 actief…

...en bij jou zou het ook gewoon actief moeten zijn.

 

Heb je de firewall van de Synology inkomend open staan voor ICMPv6 echo-requests?

Heb je de firewall van de PC inkomend open staan voor ICMPv6 echo-requests?

Die is overigens nodig om van 18 op 20 punten te kunnen komen.

Jij mist dus nog wel wat meer. Iets blokkeert IPv6 verkeer.

Reputatie 7
Badge +10

In mijn firewall van de router heb ik ICMP "open staan" en geldt voor zowel IPv4 als IPv6.
(Het komt specifiek in een apart firewall gedeelte voor IPv6 terug).

Maar als dat slechts de laatste 2 punten van de 20 punten onderdelen vormt,
lijkt me dat nog het minste probleem.

Het hele IPv6 menu van je test scherm afdruk is bij mij nog leeg. 😲
 

 

Misschien toch nog maar even afwachten op een reactie van een moderator?
Bedenk dat ik vanaf eerder “Telfort" afkom, en daar IPv6 al helemaal niet actief was.
De situatie van jezelf met een KPN account met al jaren IPv6 kun je daar niet mee vergelijken.

Ook na de systeemwissel naar de KPN structuur, voor mij medio november 2021,
was IPv6 nog geen optie.  Misschien is men nu bezig om dat verder te implementeren??

Het is nu een mooie zonnige middag, mooi om naar buiten te gaan.
Kom er later wel weer op terug…   Bedankt zover voor de support.

Reputatie 7

Als jij een “route print” commando uitvoert, zie jij dan de ::/0 route naar jouw Synology wijzen?

 

Reputatie 7
Badge +10

Zie een vergelijkbare regel inderdaad gewoon terug.
(Kan ook pingen naar dat bovenste IPv6 adres beginnend met fe80 ).

 

Reputatie 7

Dat ziet er allemaal prima uit.

Reputatie 7
Badge +10

Maar ja, dan de rest…..  😉

Mogelijk dat KPN in mijn regio / voormalig Telfort er op dit moment allemaal mee bezig is ???
Maar even afwachten op verdere info van KPN zelf.

Reputatie 7

Heb je op geen enkel apparaat een hogere score?

Als ik de ondersteuning van IPv6 op de netwerkadapter van een Windows PC uit zet dan kom ik ook tot een score van vier. 

Dat is natuurlijk logisch want er is geen communicatie o.b.v. IPv6 mogelijk.

Ik heb het vermoeden dat bij jou de Synology roet in het eten gooit.

@Babylonia . Ik heb het even gecheckt. IPv6 is actief op jouw verbinding. (adres in je profiel gebruikt)

Misschien nog even met @wjb  brainstormen over de instellingen want KPN lijkt hier niet de oorzaak. 

Reputatie 7
Badge +10

Alleen zoals in mijn eerste reactie aangehaald komen er vanuit KPN géén KPN DNS-server gegevens binnen, en ook geen IPv6 Gateway gegevens. Met wat je wel zou verwachten bij aanbod van IPv6 via DHCP. Zoals het nu binnenkomt lijkt er alleen een IPv6 DHCP server actief die IP-adressen uitgeeft, maar niet de aanvullende gegevens.

Iets wat bij een gebuiker m.b.t. een Ziggo account met IPv6 wel binnenkomt.

    Bij een Ziggo IPv6  set-up en Synology router, is daar in ieder geval wel data terug te vinden:
    Eerste plaatje bovenaan bij  < DEZE >  reactie.


Die DNS server-gegevens kan ik handmatig nog wel van andere partijen betrekken (Cloudflare).
Blijft nog open de IPv6 “Gateway” gegevens welke behoort bij het IPv6 adres wat mij is toegewezen.

Zonder die Gateway gegevens geen IPv6 connectie.
(Wordt overigens ook als info gegeven bij het betreffende “i” icon).
 

 

En als resultaat van die ontbrekende Gateway ook geen IPv6 connectie:
 

 

Indien de betreffende Gateway gegevens bij KPN voor het betreffende IPv6 IP adres op mijn aansluiting bekend zijn. Kan ik het mogelijk handmatig vastleggen, en op die wijze activeren?
(Maar verwacht eigenlijk dat zoiets automatisch zou moeten gebeuren zoals ook bij Ziggo).

Zou KPN mij evt. die Gateway gegevens kunnen verstrekken via hun achterliggende gegevens?

Reputatie 7

Ook ik zet op mijn EdgeRouter de default route op als een static route omdat deze niet via de DHCPv6-PD aangeleverd lijkt te worden.

 

Kan jij op jouw Synology static IPv6 routes definiëren?

 

Ook de IPv6 DNS servers definieer ik zelf al ontvang ik ze wel via DHCPv6-PD.

 

@Erwin_, Ik denk wel dat kpn hier eens in moet duiken want ook abonnees die van xs4all naar kpn overgezet worden lijken tegen dit fenomeen aan te lopen.

Zie bijvoorbeeld dit topic.

Reputatie 7

@Babylonia, Staat de IPv6 firewall richting router zelf open voor

  1. DHCPv6 (source UDP port 547 naar destination UDP port 546) 

Voorbeeld op mijn EdgeRouter

 

  1. icmpv6

Voorbeeld op mijn EdgeRouter

 

Met name de eerste zou wel eens de oorzaak kunnen zijn waarom jij geen IPv6 Gateway en DNS servers hebt ontvangen.

 

@Erwin_, Ik denk wel dat kpn hier eens in moet duiken want ook abonnees die van xs4all naar kpn overgezet worden lijken tegen dit fenomeen aan te lopen.

Zie bijvoorbeeld dit topic.

Ik heb nog een paar andere voorbeelden nodig. Ik heb er al even kort met iemand over gesproken maar we vermoeden dat het in de meeste gevallen goed gaat anders hadden we er meer signalen over gehad. Mocht jij nog vergelijkbare topics tegen komen, let me know. Dan heb ik een stok om mee te slaan.

 

@Babylonia : heeft die laatste tip nog wat opgeleverd? Of heb je zelf misschien al een oplossing gevonden?

Reputatie 7
Badge +10

Ook ik zet op mijn EdgeRouter de default route op als een static route omdat deze niet via de DHCPv6-PD aangeleverd lijkt te worden.

….

Ook de IPv6 DNS servers definieer ik zelf al ontvang ik ze wel via DHCPv6-PD.


De basis is in eerste instantie  DHCPv6-PD - datgene wat via de KPN specs ingesteld moet worden.
Van daaruit kan men bij Synology op LAN niveau nog eigen keus IPv6 DNS servers instellen.

Maar met die  DHCPv6-PD  wordt toch verwacht dat er in  ieder geval een "Gateway" actief is.

Elke andere (manuele / static) instelling levert niet de gewenste connectie of keus aan menu's op waar je verder mee kunt.  (En er zijn best wat opties mogelijk).
 

 

Vanuit die mogelijke instellingen heb ik ook nog eens de Experia Box V10 aangesloten.
Om te kijken of ik daar nog wat data uit kan halen die ik kan inzetten.

Met de V10 aangesloten en zelfde IPv6 instellingen op mijn Laptop / PC,
is deze gewoon actief als “IPv6”.   En geeft een IPv6 test website een positieve uitslag.

Maar moet verder bestuderen in hoeverre een V10 afwijkt van data verwacht met een DHCPv6-PD instelling, wat in eerste instantie NIET de instelling lijkt te zijn hoe de V10 zijn data betrekt??

Maar daar kom ik nog op terug.
(Zal ook nog een V10A aansluiten en kijken wat dat aan data oplevert).

Ben een aantal dagen met andere zaken bezig wat meer prioriteit heeft.

Reputatie 7

Ook de Experia/KPN Boxen gebruiken DHCPv6-PD om de IPv6 prefix en IPv6 DNS servers te bepalen. Of de DHCPv6 server van KPN ook de NEXT-HOP (Gateway) mee geeft durf ik niet te zeggen, het zou maar zo kunnen zijn dat de Experia/KPN Boxen de default IPv6 route, net als ik op mijn EdgeRouter,, als static IPv6 route richting pppoe connectie configureren.

Reputatie 7
Badge +10

In  een eerder bericht op het forum  m.b.t. instellen van IPv6 met een Cisco router,
kwam ik een vergelijkbaar probleem tegen, waar ik ook tegenaan loop.

- Geen Gateway gegevens, en geen DNS gegevens.

Zou me niet verbazen, als KPN die Gateway niet standaard meegeeft??

Vond typisch ook weer een reactie op een buitenlands forum, waar iemand problemen had met een "Edge router", maar juist niet met een Synology router, waarbij de schermafdruk vanuit de Synology router alle relevante gegevens laat zien m.b.t.  DHCPv6-PD  inclusief de automatisch ingevulde Gateway en DNS gegevens.

Gezien bij Ziggo die gegevens voor IPv6 ook automatisch worden meegegeven (en daar om die reden geen problemen zijn met IPv6), heb ik toch sterk de indruk dat dit toch de gebruikelijke settings zijn om mee te geven?  (Iets wat ook gebeurt voor IPv4).

Het zijn nota bene de settings die KPN zelf in hun netwerk specificaties aanbevelen om in te stellen.
Blz. 6    -    Moet men IMO ook volledig aan die specificaties voldoen die ervoor staan.

IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE).
Een adres gebruiken uit reeks voor router.

M.b.t. lokaal netwerk:
IPv6 adressen en DNS server(s) uitdelen (reeks van verkregen prefix) via SLAAC en/of DHCPv6.

Men geeft hier dus aan om DNS zelf in te stellen (wat ik dan maar doe) en/of via die DHCPv6.
En DIE gegevens ontbreken nu juist onder de instelling DHCPv6

Voor DNS zou ik dan de DNS gegevens van KPN verwachten.
Gegevens die ik in de Experia Box V10 daarvoor vond:   2a02:a47f:e000::53   en   2a02:a47f:e000::54
Plus dan nog de gateway.

Maar goed, tot zover weer even.  Ga nog wat verder op zoek naar info.

Reputatie 7

​​​​Voor DNS zou ik dan de DNS gegevens van KPN verwachten.

De IPv6 DNS servers worden ook aangeleverd door de DHCPv6 server van KPN.

Zou het kunnen zijn dat de Synology niet helemaal goed omgaat met IPv6 via een pppoe verbinding?

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie alleen dat de IPv4 DSN adressen zijn toegevoegd vanuit pppoe
Bij IPv6 staat er wel  DhcpPd.pm  maar nog wat extra geschreven info mbt programmering waarbij ik me afvraag of het dan wel standaard wordt aangeleverd, "zonder die extra code"?

Tenslotte heeft ook een Cisco router in  een eerder onderwerp  hetzelfde probleem.
Die zou dan ook problemen hebben met een pppoe verbinding?

Reputatie 7

Bij IPv6 staat er wel  DhcpPd.pm  maar nog wat extra geschreven info mbt programmering waarbij ik me afvraag of het dan wel standaard wordt aangeleverd, "zonder die extra code"?

Dat is geen "extra code", dat is gewoon allemaal standaard. Het is gewoon het proces dat DHCPv6-PD afwikkelt.

Dat de IPv6 DNS servers aangeleverd worden kan je ook zien en lezen in dit bericht uit het door jou aangehaalde topic aangaande die Cisco router.

 

Ik zou je willen aanraden om eens op zoek te gaan naar een succesvolle configuratie van IPv6 via een pppoe verbinding en de vraag ook op het Synology forum neer te leggen.

Reputatie 7
Badge +10

Die DNS is niet het echte probleem, die kan ik namelijk ook nog zelf instellen.
Het gaat met name om de Gateway.

Bij dat onderwerp met die Cisco heeft degene geen werkende IPv6 kunnen opzetten, tot aan de laatste reactie van dat onderwerp. (Mogelijk ook door het ontbreken van die gateway gegevens??)

Reputatie 7

@TheMuk geeft in dit bericht aan dat het hem wel gelukt was op een RT1900ac.

Reputatie 7
Badge +10

Oh, dan zal ik hem eens via een persoonlijk bericht benaderen en vragen wat hij gedaan heeft.
Bedankt voor die opmerkzaamheid.

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels bericht gehad via persoonlijk bericht van @TheMuk, maar het betrof hierbij niet het instellen van IPv6 op een RT1900ac waar hij eigenlijk in dat bericht naar leek te refereren.
Maar met "toen" een nieuwe firmware de ondersteuning van routed mode IPTV wat snel en makkelijk was in te stellen. Maar ja, dat is me bekend (heb zelf met Synology Taiwan toegewerkt voor ondersteuning van IPTV routede mode).

Vanmiddag nog even naar een kennis geweest met reeds jaren een KPN verbinding.
(Geen omgezette verbinding van Telfort naar KPN).
Diens DrayTek router konden we makkelijk en snel in IPv6 mode instellen, en functioneerde.

Een Synology router aangesloten, hetzelfde probleem met wat ik bij mij ook ervaar.
Dus zit kennelijk toch een mismatch in de router. Zal contact opnemen met Synology Support.

Reputatie 5
Badge +5

Wat betreft de ontbrekende gateway: DHCPv6 levert of een IPv6 adres, of een IPv6 prefix die over volgende routers verdeeld kan worden. Daarnaast kan DHCPv6 DNS server  informatie meesturen. Maar geen gateway, routers kondigen zichzelf periodiek aan via een Router Advertisement ICMP pakket. Wel kan de DHCP server de router tot actie brengen door een Router Sollicitation mee te sturen. Aangezien ik DSL/V10 heb kan ik niet nagaan wat aan de KPN zijde gebeurt, of daar router advertisements gestuurd worden. Strikt genomen hoeft het niet, PPPoE is een punt-punt protocol, dus als je alle IPv6 die je lokaal niet kunt verwerken naar de PPPoE toe stuurt, zoals wjb al schreef, zou het moeten werken. De andere kant zoekt wel uit wat er mee moet gebeuren.  Merkwaardig is, als die 2a02 adressen spontaan verschenen zijn en niet uit "Mijn KPN" overgetikt, dan heeft de DHCP client een aanvraag gestuurd en de DHCP server contact gehad met de router. Via IPv6. Geen informatie in logs die kan helpen?