Beantwoord

alarm analoog omzetten naar iets samen met mijn adsl?

  • 10 January 2019
  • 30 reacties
  • 1664 keer bekeken

Beste,

Ik heb nu een analoge lijn speciaal voor alarm naast mijn adsl alleen kost toch iedere maand 35 euro is er mogelijkheid om deze te vervangen door iets bij mijn adsl?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 10 January 2019, 21:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Je kunt jouw alarminstallatie gewoon op een telefoonpoort van jouw Experia Box aansluiten en via jouw "gewone" telefoonnummer laten lopen. Welke Experia Box heb je?
Je zult dan wel bij de meldkamer even moeten aanmelden dat jouw alarmnummer zal veranderen.
Je kan dan die analoge lijn opzeggen.

Een klein nadeel is dat bij een stroomstoring de verbinding met de meldkamer wegvalt omdat de Experia Box geen noodstroomvoorziening heeft.
Het een is v10
Reputatie 7
Dan gaat dat prima werken.
De V10 (zonder A op het einde) heeft twee telefoonaansluitingen. Op beide kan je jouw huisnummer configureren en dan sluit je op de eerste poort jouw telefoon aan en op de tweede poort jouw alarminstallatie.
Toevallig heb ik dit een klein jaartje terug bij mijn 85jarige ouders ook zo ingericht.
Zelf heb ik een alarminstallatie die via internet met de meldkamer verbonden is.
Heb nu de telefoon in phone 2 zitten moet alarm dan in phone 1 of in dsl? Je zei configureren hoe moet je dit doen?
foto
Reputatie 7
Phone 1.
Om de configuratie goed te zetten ga je naar https://192.168.2.254 en log je in.
Als je daar nog nooit ingelogd bent geweest, dan is het wachtwoord nog leeg.
Je zult dan na inloggen een wachtwoord moeten gaan instellen.
Je gaat vervolgens naar VoIP account mapping.
Bij telefoon 1 zet je de vinkjes precies zoals bij telefoon 2.
Reputatie 7
Hallo Koen, welkom! WJB helpt je al met de configuratie. Begrijp ik dan goed dat je al een telefoonnummer hebt bij je internetabonnement? Zo ja, dan kun je die inderdaad ook gebruiken voor je alarm. In dat geval moet het analoge telefoonnummer opgezegd worden. Daarvoor kun je dan het beste even bellen met 0800-0402.

Het analoge nummer kan ook overgezet worden naar je internetabonnement, als je wel graag hetzelfde nummer wilt blijven gebruiken. Of als je überhaupt nog geen telefoonnummer op je internetabonnement hebt. In dat geval wordt, na overzetting, je losse analoge abonnement automatisch beëindigd. Een tweede nummer op je internetabonnement kost je dan €2,50 per maand extra aan abonnementskosten. Dit laatste kan ik voor je doen als je wilt, vul in dat geval je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt.
Reputatie 7
Of als je überhaupt nog geen telefoonnummer op je internetabonnement hebt.

Heb nu de telefoon in phone 2 zitten ...
Eh ... 😉
Gaat eigenlijk om vriend van me hij is druk en ook iets minder technisch dus had aangeboden om het voor hem uit te zoeken. ( had ik misschien gelijk moeten vermelden niet aan gedacht). Ja hij heeft al normaal nummer en onbeperkt bellen ook. Wat voor meerwaarde heeft een 2e nummer en mocht hij hier voor kiezen en geld hiervoor dan ook het onbeperkt bellen wat hij al heeft of moet hier extra voor betaalt worden?

Dit is misschien niet helemaal jullie gebied maar zou je het stroomuitval kunnen opvangen door zo iets als dit ? link
Dag Koen, een analoge lijn is heden ten dage niet meer nodig cq zonde van het geld.
Zie dit :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/alarmsysteem-voip-442602
Reputatie 7

Of als je überhaupt nog geen telefoonnummer op je internetabonnement hebt.
Heb nu de telefoon in phone 2 zitten ...
Eh ... ;-)

Oeps😅


Gaat eigenlijk om vriend van me hij is druk en ook iets minder technisch dus had aangeboden om het voor hem uit te zoeken. ( had ik misschien gelijk moeten vermelden niet aan gedacht). Ja hij heeft al normaal nummer en onbeperkt bellen ook. Wat voor meerwaarde heeft een 2e nummer en mocht hij hier voor kiezen en geld hiervoor dan ook het onbeperkt bellen wat hij al heeft of moet hier extra voor betaalt worden?

Da's aardig van je, Koen! Meerwaarde van twee nummers is dat je dan twee dingen tegelijk kunt doen. Je geeft aan hij heeft onbeperkt bellen, dat impliceert dat er ook veel gebeld wordt. Als er met het nummer gebeld wordt kan er niet op hetzelfde moment een alarmmelding over dat nummer gedaan worden. Nu zal dat in de praktijk eigenlijk niet voorkomen neem ik aan, maar ik wil het in ieder geval genoemd hebben.

Mocht hij kiezen voor overzetten van het nummer, dan geldt de bestaande Onbeperkt Bellen daar ook voor.

En ja, je kunt een stroomuitval opvangen met een UPS.

Als er met het nummer gebeld wordt kan er niet op hetzelfde moment een alarmmelding over dat nummer gedaan worden.

Als het goed is dan gaat de lijn eerst in het alarm en dan naar de telefoon toestellen, zo heeft het alarm altijd voorrang.

En ja, je kunt een stroomuitval opvangen met een UPS.
Dan eerst eens kijken of het alarm een accu heeft, anders heeft het weinig zin.
En dan maak ik in zo'n geval een aftakking op de accu van het alarm voor de voeding van het modem.
In veel gevallen is dat allemaal 12V.

Een ups kan ook, maar dan heb je een extra accu (te onderhouden) en krijg je de situatie :
230V - omvormer -accu - omvormer - omvormer (=adapter) - modem.
Terwijl het modem dus ook rechtstreeks op de accu kan, dan sla je 2 omvormers over, met het "nodige" verlies.
Ja het alarm heeft ook en accu, Het is volgens mij niet mogelijk om af te tappen van alarm zelf dat is metalen kast en daarin wil je denk geen gaten. Er word geloof ik zo 3 uur per maand gebeld niet erg veel maar genoeg om bellenvrij pakket te hebben. Maandag gaan we nog even contact opnemen met de meldkamer of het voor hun probleem is en dan proberen of het lukt.
Reputatie 7
En ja, je kunt een stroomuitval opvangen met een UPS.Dan eerst eens kijken of het alarm een accu heeft, anders heeft het weinig zin.
En dan maak ik in zo'n geval een aftakking op de accu van het alarm voor de voeding van het modem.
In veel gevallen is dat allemaal 12V.

Een ups kan ook, maar dan heb je een extra accu (te onderhouden) en krijg je de situatie :
230V - omvormer -accu - omvormer - omvormer (=adapter) - modem.
Terwijl het modem dus ook rechtstreeks op de accu kan, dan sla je 2 omvormers over, met het "nodige" verlies.

De noodstroomvoorziening (accu) van een alarminstallatie is volstrekt ontoereikend om ook de Experia Box en bij glasvezelaansluitingen de NTU voldoende tijd van stroom te kunnen voorzien.
Daarnaast hoort die noodstroomvoorziening in de alarminstallatie "embedded" te zijn en voorzien te zijn van een "sabotage"melder.

Ook ik heb een UPS in gebruik die mijn EdgeRouter, de NTU (glasvezelmodem), één switch en één accesspoint van stroom blijft voorzien. Ik heb ook mijn alarminstallatie op deze UPS staan zodat er pas aanspraak op de accu van de alarminstallatie wordt gemaakt nadat de accu's van de UPS leeg zijn. Zo kan ik een stroomstoring van bijna 20 uur zonder problemen aan en zal na die 20 uur de accu van de alarminstallatie het alarm nog een behoorlijke tijd actief kunnen houden.

Nu heb ik in de afgelopen jaren maar één keer een stroomstoring van enige omvang ondervonden, dus of het nu echt zinvol is om daar veel geld aan te besteden ...
Wel leuk om gewoon op je tablet te kunnen Internetten terwijl de kaarsjes op de tafel staan. 🙂
Reputatie 7
Ja het alarm heeft ook en accu, Het is volgens mij niet mogelijk om af te tappen van alarm zelf dat is metalen kast en daarin wil je denk geen gaten.
Zo hoort het ook.

Er word geloof ik zo 3 uur per maand gebeld niet erg veel maar genoeg om bellenvrij pakket te hebben.
Die alarminstallatie zal, als het goed is, dagelijks contact hebben met de meldkamer, echter maar heel kort. Dus 3 uur per maand zal die lang niet verbonden zijn.
Met de 3 uur bedoelde ik hoeveel hij belt per maand gewoon zelf.
Reputatie 7
Dat is dan al helemaal geen probleem. Daarbij komt dat de dagelijkse afmelding bij de meldkamer veelal in de nacht plaatsvindt.
Wat ik nog mis aan belangrijke informatie, gaat het om een juwelier, iemand die af en toe van van huis is, of wellicht persoonlijke alarmering

Zo lang de melding via een opbel telefoon lijn gaat is al het voorgaande allemaal van ondergeschikt belang.

Het mooiste is een verbinding via IP(internet) met bewaking (polling).
Maar ik ga mezelf herhalen, zie eerder aangehaalde link.


Ja het alarm heeft ook en accu, Het is volgens mij niet mogelijk om af te tappen van alarm zelf dat is metalen kast en daarin wil je denk geen gaten.Zo hoort het ook.


Dit valt totaal buiten mijn begrip.
EN
Er gaan al draden de kast in, daar zal best ruimte zijn voor een extra kabeltje.

Wat voor soort (klasse) alarm gaat het hier om ?
Reputatie 7
Ja het alarm heeft ook en accu, Het is volgens mij niet mogelijk om af te tappen van alarm zelf dat is metalen kast en daarin wil je denk geen gaten.Zo hoort het ook.Dit valt totaal buiten mijn begrip.
EN
Er gaan al draden de kast in, daar zal best ruimte zijn voor een extra kabeltje.

Alleen komt jouw alarmcentrale dan niet meer door de certificering en vervallen daarmee de voordelen die je met een gecertificeerde alarminstallatie bij veel inboedelverzekeringen kunt krijgen.

Het mooiste is een verbinding via IP(internet) met bewaking (polling).
Helemaal eens, zo heb ook ik thuis een alarminstallatie die volledig via Internet loopt.
Gelukkig wordt dat door vele meldkamers al geruime tijd ondersteund, maar er zijn nog zeer veel alarminstallaties in gebruik die van voor die tijd stammen en gewoon via telefonie lopen.
Voor certificering is er bij alarminstallaties die volledig via internet lopen zelfs nog sprake van een verplichte fallback via gsm en ook daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan. Die verplichting zal binnenkort overigens wel komen te vervallen, mits er voor gezorgd wordt dat communicatie ook bij stroomuitval voor een redelijke termijn gewaarborgd blijft.
Reputatie 7
Zoiets als dit inderdaad,... Weliswaar de openbare eisen wat te vinden valt.



Gaat namelijk heel erg ver tegenwoordig, moet regelmatig een claim afwijzen 😉 En dan hoeft er maar een heel klein dingentje niet in orde te zijn. Mensen proberen echt vanalles om maar iets vergoed te krijgen,..
Het gaat gewoon om normaal huis, De verzekeringsvraag had ik ook even gesteld maar bij de verzekering werd hem afgeraden om alarm aan te voeren voor minder premie omdat ze dan bij kleinste puntje al afwijzen en maakt voor hoogte van de premie niet veel uit. Verbinding maken via ip word het voorlopig nog niet zit behoorlijk kosten plaatje aan om de centrale te laten aanpassen heb ik gehoord.
Reputatie 7
Het gaat gewoon om normaal huis, De verzekeringsvraag had ik ook even gesteld maar bij de verzekering werd hem afgeraden om alarm aan te voeren voor minder premie omdat ze dan bij kleinste puntje al afwijzen en maakt voor hoogte van de premie niet veel uit. Verbinding maken via ip word het voorlopig nog niet zit behoorlijk kosten plaatje aan om de centrale te laten aanpassen heb ik gehoord.
Dus gewoon op de telefoonpoort van de Experia Box aansluiten en op het "gewone" telefoonnummer laten meelopen.
Voor die anderhalve keer dat je een stroomstoring hebt, hoef je mijns inziens niet echt moeilijk te doen met een noodstroomvoorziening.
Donderdag gaan we contact op nemen met de alarmcentrale kan alleen tijdens kantooruren en dat is niet iedere dag mogelijk voor ons. Wat zou er gebeuren eigenlijk als er gebeld word naar zijn telefoonnummer en alarm gaat af waardoor de lijn ook gebruikt moet worden door alarm?
Reputatie 7
Wat zou er gebeuren eigenlijk als er gebeld word naar zijn telefoonnummer en alarm gaat af waardoor de lijn ook gebruikt moet worden door alarm?
Interessante vraag. De alarmcentrale zal dan waarschijnlijk niet kunnen bellen naar de alarmcentrale. Dit zou pleiten om het huidige telefoonnummer van de alarmcentrale over te laten zetten naar de tweede lijn op de Experia Box.
Als je bang bent dat kwaadwillende wellicht gebruik maken van dit truukje, dan zou ik die €2,50 per maand uitgeven voor de eigen gemoedsrust.
. . . .Wat zou er gebeuren eigenlijk als er gebeld word naar zijn telefoonnummer en alarm gaat af waardoor de lijn ook gebruikt moet worden door alarm?
Een stukje terug in dit draadje :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/alarm-analoog-omzetten-naar-iets-samen-met-mijn-adsl-466398#post713925


Als er met het nummer gebeld wordt kan er niet op hetzelfde moment een alarmmelding over dat nummer gedaan worden.Als het goed is dan gaat de lijn eerst in het alarm en dan naar de telefoon toestellen, zo heeft het alarm altijd voorrang.
Reputatie 7
Er zit mijns inziens nogal een verschil tussen "met het nummer bellen" en "op het nummer gebeld worden".
Bij het "met het nummer bellen" ben je dus zelf thuis en is de kans klein dat je het alarm aan hebt staan. Daarbij komt dat je heel waarschijnlijk snel zult ophouden met bellen als jouw alarminstallatie met 104 decibel begint te loeien, tenzij je natuurlijk al met 112 in contact staat. ;)

Bij het "op het nummer gebeld worden" kan bij wijze van spreken de handlanger van de inbreker het nummer bellen terwijl hij op de uitkijk staat en zo er voor zorgen dat het alarm niet of vertraagd bij de meldkamer binnenkomt waardoor de opvolging natuurlijk ook vertraagd wordt.