Beantwoord

Configureren Cisco SPA112

  • 17 September 2021
  • 81 reacties
  • 1960 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

81 reacties

Ik heb nu de volgende werkende config:

Proxy: 145.7.97.61

Outbound Proxy: voip1-ext.kpn.net

 

Terwijl als ik een DNS lookup doe op voip1-ext.kpn.net dan krijg ik 145.7.97.53.

Reputatie 7
Badge +10

In ieder geval een werkende set-up.

Reputatie 7
Badge +30

Voor de outbound proxy geldt:     voip1-ext.kpn.net    of het IP-adres    145.7.97.61

Nooit IP adressen gebruiken maar bij outbound-proxy altijd het domein voip1-ext.kpn.net. Deze verwijst overigens ook naar een ander IP adres dan het genoemde IP adres.

Het was precies zoals ik gevraagd had: "Als jij bij "Proxy" ims.imscore.net invult i.p.v. het IP adres 145.7.97.61 en de rest zo laat als nu, werkt het dan ook?"

@Erik_, Als @TheMystery het IP adres 145.7.97.61 invult bij proxy, dan werkt het wel maar als hij ims.imscore.net invult dan werkt het niet. Welk domein moet hij dan bij proxy gebruiken wetende dat bij Telfort dit veld met ims.imscore.net gevuld moest worden?

  

Voor KPN moet dat dan ook gewoon werken met daar ims.imscore.net ingevuld. Maar ik zie dat dit dus niet het geval is:
 

Dit heb ik nu:

Ik heb bij proxy ims.imscore.net ingevuld en voip1 beide werkte niet, alleen ip werkt. 
Als ik voip1 Ping dan eindigt die bij mij op .53. 
ims is niet te resolven maar ik gebruik ook geen kpn dns servers misschien dat het daar nog aan kan liggen. Kan iemand ims met kpn dns wel resolven? Bij Telfort gebruikte ik ook geen Telfort dns servers en daar werkte ims wel, ik heb daar nooit gekeken of die daar wel resolvde maar ga er wel van uit anders had het bij Telfort ook niet kunnen werken  

Hier wordt op het moment intern verder naar gekeken, dus dank voor alle screenshots en info. Ik kom er z.s.m. op terug. 

 

@terual, welkom! Zou jij eens je forumprofiel willen invullen en hier een reactie geven als je dit gedaan hebt? Dan kunnen we voor jou voor de zekerheid ook even checken of er nog een order o.i.d. openstaat wat hier roet in het eten gooit.

 

Dank je! Ik heb mijn profiel ingevuld.

 

Dank je, @terual. Ik zie bij jou geen openstaande dingen. Dus vanuit dat is er niets wat in de weg staat. Goed, in ieder geval, dat het nu werkt. Ook al is het niet op de manier zoals wij verwachten. We nemen jouw situatie mee in het nakijken.

Reputatie 7
Badge +10

  @Erik_ 

Lopende dit draadje heb ikzelf nog eens in mijn “Telfort / KPN” modem/routers gekeken.
Bij dat navragen zou je daarbij nog het volgende kunnen aanmerken.

Als ik een DNS lookup doe  van    voip1-ext.kpn.net    kom ik aan IP-adres:  145.7.97.53

Bij de migratie van mijn Experia Box V8  een maand of wat terug naar de “KPN” firmware,
werd in de V8 toch echt duidelijk een IP-adres van  145.7.97.61  gepusht. Vandaar dat ik die instellingen aanvankelijk ook gewoon in mijn eigen VOIP apparatuur heb ingegeven.
(En de  voip1-ext.kpn.net  domein instelling niet eens gebruikte).

Mogelijk dat er tussen die twee servers dan een “klapper” situatie ontstaat, omdat ik me niet kan voorstellen dat je willekeurig de ene of de andere server zou mogen inzetten?

Screenshot van de huidige vanuit “Telfort” gemigreerde V8 firmware naar KPN structuur.
(Met als opmerking erbij dat dit een andere firmware is dan de originele KPN V8 modellen,
die rood/oranje menu kleurstellingen hebben, en geen uitgebreid VOIP menu).

Reputatie 1

Dit topic ligt al even stil, maar ook ik had een soortgelijk probleem als @TheMystery (die dit topic begonnen was). Ik heb onlangs mijn ASUS RT-AX92U als vervanger voor de Experiabox kunnen configureren en toen deden internet en televisie het goed. 
Nu had ik nog een Linksys PAP2T VoIP adapter liggen en heb geprobeerd deze aan de praat te krijgen. Weken terug was me dat al wel met MicroSIP (softphone) gelukt, dus ik dacht “how hard can it be”.

Maar ik liep uiteindelijk tegen hetzelfde fenomeen aan, dat de connectie niet tot stand kwam.
@Babylonia 's screenshot gaf uitsluitsel, en ik zag dat in de 3e screenshot van TheMystery het daar ook niet goed stond, maar bij Babylonia dus wel: NAT Mapping en NAT Keep alive moeten beiden op YES staan. 


Mocht nog iemand anders een paar uur geklungel willen voorkomen, dan kan dit wellicht helpen.
Verder staat alle info in dit topic om de configuratie van voip goed in te kunnen stellen.​​​

Reputatie 7
Badge +10

Maar ik liep uiteindelijk tegen hetzelfde fenomeen aan, dat de connectie niet tot stand kwam.
@Babylonia 's screenshot gaf uitsluitsel, en ik zag dat in de 3e screenshot van TheMystery het daar ook niet goed stond, maar bij Babylonia dus wel:
NAT Mapping en NAT Keep alive moeten beiden op YES staan.
 

 

Overigens uitstekend opgemerkt, veel mensen hebben daar toen overheen gekeken, inclusief ikzelf. Vandaar dat er toen lang is gezocht waarom het bij TheMystery niet functioneerde.

 

Ter verduidelijking van de complete situatie:

In  dit bericht:

3e screenshot van TheMystery    wat dus verkeerd is  →  3e kopje  / hoofdstuk van de menu's.
General  →  Streaming Audio Server (SAS)  →  NAT Settings
NAT Mapping Enable:      en      NAT Keep Alive Enable:

= < DIT plaatje >    menu's staan op “no”



Versus  dit bericht:

aan de linkerkant de menu’s naar beneden:
Voice    →   Streaming Audio Server (SAS)  →  NAT Settings
NAT Mapping Enable:
     en      NAT Keep Alive Enable:

= < DIT plaatje >    menu's staan op “yes”   =   zoals het hoort te zijn ingesteld.

(Overigens is dat ook de instelling die @terual heeft ingesteld in zijn menu).