Beantwoord

iemand al ervaring met KPN Connect, als tijdelijk oplossing voor ISDN

  • 23 April 2019
  • 12 reacties
  • 1671 keer bekeken

Ivm het stoppen van ISDN per 1 september en hopelijk eind volgend jaar hier in het buitengebied glasvezel, ben ik op zoek naar een (tijdelijke) oplossing voor de de time being voor ISDN na 1 september. Liefst 1 waarbij ik mijn ISDN structuur (prive werk op 1 adres met meerdere toestellen) kan behouden en zo min mogelijk hoef te investeren. KPN is nu gestart met: https://www.kpn.com/zakelijk/verder/bedrijf-connect.htm . Middels een ISDN converter wordt alles kosteloos omgezet naar IP. Iemand hier al ervaring mee?

Gebruik al jaren 4g voor vast van de concurrent (kpn mast was slecht op uit te richten, daarmee geen stabiele kwaliteit. Dus ik neem aan dat ons minimale ADSL lijntje voor de telefonie weer nieuw leven wordt ingeblazen.....

Dank voor jullie reacties.
icon

Beste antwoord door Piet van der Vooren 24 April 2019, 12:29

Bekijk origineel

12 reacties

Wat ik eruit haal.

ISDN lijnen bestaan na 1 september niet meer dus zul je wel VoIP moeten hebben. Met een kastje wordt dit in je pand aangepast naar ISDN waardoor je je ISDN centrale / apparatuur kunt blijven gebruiken.

Maar dit werkt en kan alleen als je een ZAKELIJKE aansluiting van KPN neemt (EEN MKB) met VoIP lijnen. Dat is stukken duurder (niet een beetje) dan een particuliere of kleinzakelijke (ZZP) aansluiting!

Aangezien dit een oplossing van KPN Zakelijk is kun je je vraag beter op hun forum stellen.
http://zakelijkforum.kpn.com
Reputatie 7
Badge +9
…of overstappen naar XS4ALL en zelf een Fritz!Box 7490 of 7590 aanschaffen. Daarop kan ISDN-apparatuur worden aangesloten. Werkt hier perfect.

Bijkomend voordeel: je kunt je huidige KPN-e-mailadressen behouden en betaalt daarvoor in het eerste jaar geen abonnementskosten.

Piet.
…of overstappen naar XS4ALL en zelf een Fritz!Box 7490 of 7590 aanschaffen. Daarop kan ISDN-apparatuur worden aangesloten. Werkt hier perfect.

Bijkomend voordeel: je kunt je huidige KPN-e-mailadressen behouden en betaalt daarvoor in het eerste jaar geen abonnementskosten.

Piet.


Dank voor je reactie. Heb nu geen internet meer van kpn en ben onafhankelijk met mijn e-mail adressen. Gebruik Tele2 unlimited data 21,50 incl als 4G voor vast. Dit werkt prima. Zoek dus enkel een alternatief voor het ISDN bellen, waarbij ik het liefst gebruik blijf maken van mijn quattrovox netwerk structuur en toestellen (geen wijzigingen). Vandaag nog concact gehad met KPN bedrijf Connect. Zij kunnen het leveren voor 40,-/ mnd + belkosten of 79,- met onbeperkt bellen. In ons geval zou de eerste optie toch het voordeligste zijn omdat dan totaal rond de 65,- uitkomt. Het product wordt gefaseerd uitgerold. Nu blijkbaar noord holland, daarna groningen en wanneer culemborg aan de beurt is is nog niet bekend.
Wat ik eruit haal.

ISDN lijnen bestaan na 1 september niet meer dus zul je wel VoIP moeten hebben. Met een kastje wordt dit in je pand aangepast naar ISDN waardoor je je ISDN centrale / apparatuur kunt blijven gebruiken.

Maar dit werkt en kan alleen als je een ZAKELIJKE aansluiting van KPN neemt (EEN MKB) met VoIP lijnen. Dat is stukken duurder (niet een beetje) dan een particuliere of kleinzakelijke (ZZP) aansluiting!

Aangezien dit een oplossing van KPN Zakelijk is kun je je vraag beter op hun forum stellen.
http://zakelijkforum.kpn.com



Dank voor je reactie.

Vandaag nog concact gehad met KPN bedrijf Connect. Zij kunnen het leveren voor 40,-/ mnd + belkosten of 79,- met onbeperkt bellen. In ons geval zou de eerste optie toch het voordeligste zijn omdat dan totaal rond de 65,- uitkomt (vergelijkbaar met wat we nu maandelijks kwijt zijn). Het product wordt gefaseerd uitgerold. Nu blijkbaar noord holland, daarna groningen en wanneer culemborg aan de beurt is is nog niet bekend.
Ivw schreef: quattrovox netwerk structuur en toestellen

Hmm, ik zou toch maar eens heroverwegen. De énige ISDN apparatuur die je hebt is die Quattrovox. Daarop aangesloten zitten gewone standaard analoge telefoons. Ook bruikbaar op bijvoorbeeld de phone-poorten van je Tele2 modem.

Om zoveel moeite te doen om alleen de Quattrovox (nogmaals, verder heb je geen ISDN apparaten) te behouden.... die is eenvoudig door een andere centrale te vervangen. Of je koopt gewoon een Dect-set. Da's een draadloze centrale tot 4 handsets.

Een Quattrovox is ook al een ISDN naar Analoog adapter.... 😉
Ivw schreef: quattrovox netwerk structuur en toestellen

Hmm, ik zou toch maar eens heroverwegen. De énige ISDN apparatuur die je hebt is die Quattrovox. Daarop aangesloten zitten gewone standaard analoge telefoons. Ook bruikbaar op bijvoorbeeld de phone-poorten van je Tele2 modem.

Om zoveel moeite te doen om alleen de Quattrovox (nogmaals, verder heb je geen ISDN apparaten) te behouden.... die is eenvoudig door een andere centrale te vervangen. Of je koopt gewoon een Dect-set. Da's een draadloze centrale tot 4 handsets.

Een Quattrovox is ook al een ISDN naar Analoog adapter.... 😉



Peter wederom dank.

Hopelijk heb ik eea in onderstaande afbeelding verduidelijkt. Er is mij veel aan gelegen om hierin vooralsnog niet veel te veranderen of te investeren. Hopelijk wordt bij ons volgend jaar het buitengebied ook van glasvezel voorzien. Als dat zo ver is ga ik me heroriënteren op een modernere oplossing. Bovendien had ik al 2 partijen benaderd voor een overgang van isdn naar VOIP. Maar beide partijen kwamen met enorme offertes. Waarbij of 1 malig enorme investering en minimaal zelfde maandelijkse kosten. Of iets geringere investering maar met fors hogere maandelijkse kosten.

Daarmee lijkt KPN connect vooralsnog een prima (tijdelijke) oplossing. Want ik zou niet weten hoe ik onderstaande kan creëren via mijn tele2 modem....


Het zal sowieso lastig zijn om 4 (of zijn poort 2 en 4 hetzelfde nummer, dan nog 3) nummers aan te houden. Ook technisch.

Je kunt, vrij goedkoop, meer nummers bij een VoIP provider als Cheapconnect onderbrengen. Maar dan dien je te investeren in nieuwe VoIP telefoons.

Via KPN Consument kun je 2 nummers hebben; die op de 2 analoge poorten v.d. experia werken als zijnde 2 losse analoge lijnen.

Heb je bij dat KPN Connect al geïnformeerd of je al je nummers kunt behouden / blijven gebruiken?
Het zal sowieso lastig zijn om 4 (of zijn poort 2 en 4 hetzelfde nummer, dan nog 3) nummers aan te houden. Ook technisch.

Je kunt, vrij goedkoop, meer nummers bij een VoIP provider als Cheapconnect onderbrengen. Maar dan dien je te investeren in nieuwe VoIP telefoons.

Via KPN Consument kun je 2 nummers hebben; die op de 2 analoge poorten v.d. experia werken als zijnde 2 losse analoge lijnen.

Heb je bij dat KPN Connect al geïnformeerd of je al je nummers kunt behouden / blijven gebruiken?


Ik gebruik nog maar 2 vd 4 telefoonnummers (via het niet gebruikte nr op poort 4 kan iemand met de vaste lijn telefoons evt ook naar buiten bellen, maar dit wordt dus enkel gebruikt als een soort deurbel met spraakfunctie voor onze klanten als ze ons niet zien in de receptie). Heb een huawei modem voor 4g (met 2 maal telefonie aansluiting), deze voorziet mijn router (netgear zonder telefonie) van het internet signaal. Heb dus geen experiabox meer. Mijn Siemens dect 49H set met 5 telefoons covert nu ons woon/werkterrein van 60 bij 60 meter door een Siemens dect repeater. Er zal dus flink geïnvesteerd moeten worden een werkende voip variant te creëren met de huidige functionaliteit. Mijn idee is om dat pas te doen als er iig een glasvezel verbinding ligt (hopelijk binnen anderhalf jaar),

Maar er is mij gezegd bij KPN connect dat alles blijft werken zoals nu. Enige wat nog beoordeeld moet worden of de (op dit moment niet meer gebruikte) koperdraad verbinding nog voldoende snelheid biedt (laatste adres aan 't koperlijntje op 4,5 km van de centrale). Een paar jaar geleden werd max 1 tot 1,5 mb/s gehaald (ben toen overgestapt naar 4g voor vast van T-mobile en inmiddels via Tele2). Dit moet een kpn monteur dus nog gaan beoordelen.
gelukkig via dit consumenten forum al heel wat wijzer geworden, want via het zakelijke forum nog geen reacties. Het liefst hoor ik natuurlijk gebruikers ervaringen van anderen die dezelfde stap hebben gemaakt.

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-gaat-stoppen-wat-nu-427892#post490033

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-gaat-stoppen-wat-nu-427892#post490033

Tx, Kees,

Heel interessant, er is veel meer mogelijk dan waar ik weet van had. En ben ook zeker van t liefst de zaken in eigen hand houden, zeker als dit ook nog eens veel voordeliger is..... Maar goed in eerste instantie is het de vraag of mijn vaste internet snelheid toereikend is.... Want voor zover ik begrepen hebt lukt het niet met een 4g voor vast internet verbinding omdat er geen vast ip adres. Indien anders hoor ik het graag.
Ik heb dit forum ondertussen al aardig "bevuild" met berichten over alternatieven voor "vast" bellen, de KPN ziet het gelukkig lijdzaam aan :-)
Maar ja, ze geven het vast bellen zelf dan ook geen prioriteit.

Er zijn enorm veel voip-bedrijven, een overzicht staat bij ACM, (Download het nummerregister als CSV-bestand (2MB)) daar kun je een nummer ook terugzoeken op aanbieder, igv portering zit het nummer niet meer in de reeks van uitgifte :
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken
Maar de voip aanbieder heeft de nummers dan weer (vaak) onder een andere naam geregistreerd, om het makkelijk te maken :-/

Hier nog een eerder bericht van mij.
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/uitfasering-isdn-en-analoge-telefonie-467452

En, (ik moest even zoeken) dit heeft ws alle info :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/opheffen-isdn2-in-2019-en-fritz-box-7490-gebruik-na-die-tijd-432565

Reageer