Vraag

Telefonie via Experia Box op eigen router werkt sinds paar dagen niet meer

  • 9 September 2021
  • 22 reacties
  • 1359 keer bekeken

Hallo,

 

Aangezien de klantenservice mij niet kan (of wil) helpen met de benodigde informatie, maar via deze weg.

Sinds een paar dagen werkt onze vaste telefoon niet meer. Nu moet ik er alvast bij zeggen dat ik een eigen router gebruik voor zowel internet (VLAN 6) als IPTV (VLAN 4) en het VOIP VLAN (7) doorzet naar de Experia box. Via deze constructie heb ik jaren lang (minimaal al 5 jaar) de Experia box kunnen gebruiken voor de vaste telefonie zonder IPTV en Internet via de Experiabox, echter sinds enkele dagen wil de vaste telefoon alleen maar werken op het moment dat de Experia box alles afhandelt wat ik dus niet wil. Ik zie ook nergens op de KPN site het telefonie netwerk vermeld staan (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm)

 

Nu is mijn concrete vraag of dat er iets gewijzigd is aan het telefonie netwerk en of het nog via deze constructie zou moeten werken. Ik vind het namelijk schandalig dat de klantenservice deze basis informatie niet kan of mag verschaffen en dat ik daarvoor een apart abonnement moet aanschaffen of geluk moet hebben op dit forum.

 

Nogmaals, het gaat niet om hoe ik mijn eigen router moet instellen, maar het gaat er hier om hoe ik ervoor kan zorgen dat een constructie die al jaren werkt weer gaat werken op de Experiabox of dat ik een andere route in moet slaan.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Je hebt wel een zeer ongebruikelijke set up.

Was je via Telfort? Dan heb je andere SIP gegevens. Deze kun je opvragen via kpn.com/sip .

sinds enkele dagen wil de vaste telefoon alleen maar werken op het moment dat de Experia box alles afhandelt

Het werkt dus wel op je lijn.

KPN service:

We kunnen geen ondersteuning bieden als je een eigen modem gebruikt

Alleen via de Tech Desk, voor ca. 7,50 per maand te nemen, kan ondersteuning plaatsvinden met een Fritzbox.

Zou het niet beter werken met een losse ATA ??? Of gewoon een IP-dect-basis gebruiken. N.B. een Fritzbox heeft DECT al ingebouwd.

Beste Peter,

 

Ja, het is een ongebruikelijke setup, wij zitten al sinds 2013 bij KPN, echter zoals ik al aangaf heeft deze setup meer dan 5 jaar zonder problemen gewerkt(de eerste paar jaar hebben we de experiabox gebruikt tot ik tegen vervelende problemen aanliep waar KPN ook geen ondersteuning op bood, goh ze zullen wel eens ondersteuning bieden...). Een losse ATA zou misschien hiervoor een oplossing bieden, echter zou het zonde zijn een nieuw apparaat aan te schaffen terwijl ik weet dat de Experia box dit ook kan.

 

Daarbij vraag ik geen ondersteuning om het te configureren, maar informatie. Basis informatie over het netwerk (dat zou gewoon gratis informatie moeten zijn), het zou wat anders zijn als ik vroeg: goh ik ben pppoe op mijn mikrotik aan het configureren maar ik krijg een foutmelding bij het opslaan.

Deze technische basis informatie kun je vinden via de links die ik gaf.

Nogmaals: kpn.com/eigenmodem en kpn.com/sip .

(zelf gebruik ik geen vaste telefonie meer. Kan in de hele E.U. gratis bellen met de mobiel.)

Daar staat echter niet bij wat er met VLAN7 is gebeurd, dus dan mag ik ervan uitgaan dat ze dat VLAN een stille dood hebben gegeven?

Dat lijkt mij wel. Voor wat ik begrijp is dat telefonie 'gewoon’ onder VLAN 6, internet, valt. Dat staat ook op http://kpn.com/eigenmodem .

VLAN 4 handelt het televisiesignaal af. VLAN 6 zorgt voor internettoegang en telefonie (VoIP).

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Detmers, VoIP loopt inderdaad via VLAN 6 tegenwoordig op deze manier. 

De klantenservice biedt geen actieve ondersteuning voor het configureren van dit soort dingen, en het wordt in de Experia Box allemaal automatisch gedaan. Daardoor is er binnen de algemene klantenservice ook minder informatie bekend. Bij de collega's van de KPN Service Plus (voorheen Tech Desk) is dit wel bekend, maar om bij hen uit te komen heb je dan wel de Service Plus optie actief in je abonnement nodig. 

Echter, alle informatie die je nodig hebt is ook te vinden op de vrije modemkeuze pagina, en hier op het forum kun je ook alle informatie vinden. Ik denk dat dit ook een handig topic voor je is om eens door te nemen, en eventueel daar ook wat vragen te stellen. Het topic gaat in de basis over het volledig vervangen van de Experia Box, maar er wordt ook wel gesproken over wat te doen met VoIP. En de topic starter, wjb, heeft hier veel kennis over.

 

Reputatie 7
Badge +10

Nogmaals, het gaat niet om hoe ik mijn eigen router moet instellen, maar het gaat er hier om hoe ik ervoor kan zorgen dat een constructie die al jaren werkt weer gaat werken op de Experiabox of dat ik een andere route in moet slaan.
……..

Daarbij vraag ik geen ondersteuning om het te configureren, maar informatie.
Basis informatie over het netwerk (dat zou gewoon gratis informatie moeten zijn),

Tja, informatie omtrent achterliggende systemen en hoe organisatorisch “administratief” gezien die informatie en mogelijke veranderingen daarin concreet te delen, is iets wat bij KPN slecht is georganiseerd.

“Officieel” bij gebruik van een “KPN Experia Box” loopt / liep telefonie altijd via VLAN ID 7
(Tenminste dat was het voorheen altijd).
Bij gebruik van een eigen router loopt telefonie echter via VLAN ID 6 (zoals ook internet).

Pas instellingen voor eigen router daarop aan, m.b.t. achterliggende ATA-adapter of VOIP telefonie.

Nogmaals, het gaat niet om hoe ik mijn eigen router moet instellen, maar het gaat er hier om hoe ik ervoor kan zorgen dat een constructie die al jaren werkt weer gaat werken op de Experiabox of dat ik een andere route in moet slaan.
……..

Daarbij vraag ik geen ondersteuning om het te configureren, maar informatie.
Basis informatie over het netwerk (dat zou gewoon gratis informatie moeten zijn),

Tja, informatie omtrent achterliggende systemen en hoe organisatorisch “administratief” gezien die informatie en mogelijke veranderingen daarin concreet te delen, is iets wat bij KPN slecht is georganiseerd.

“Officieel” bij gebruik van een “KPN Experia Box” loopt / liep telefonie altijd via VLAN ID 7
(Tenminste dat was het voorheen altijd).
Bij gebruik van een eigen router loopt telefonie echter via VLAN ID 6 (zoals ook internet).

Pas instellingen voor eigen router daarop aan, m.b.t. achterliggende ATA-adapter of VOIP telefonie.


Dit lijkt dus te zijn aangepast, want met enkel VLAN 7 naar de Experiabox werkt de telefonie dus niet meer op de Experiabox.

Reputatie 7

Dit lijkt dus te zijn aangepast, want met enkel VLAN 7 naar de Experiabox werkt de telefonie dus niet meer op de Experiabox.

Dat is apart, dan zouden mensen die op dezelfde manier hun Experia Box achter een EdgeRouter hebben hangen (Zie configuratiescripts in "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box") ook tegen dit probleem aanlopen en daar heb ik nog geen signalen over ontvangen.

Het is overigens bekend dat de V12 niet op die manier gebruikt kan worden maar dit topic is, naar mijn weten, het eerste topic waar in gemeld wordt dat dit ook niet meer lukt met de oudere Experia Boxen.

Zou het kunnen zijn dat de Experia Box opnieuw "provisioned" moet worden omdat er een wijziging in de configuratie van telefonie heeft plaatsgevonden.

Die procedure loopt via vlan 6 en dan zal je jouw Experia Box weer even als primaire router moeten aansluiten en moeten resetten. 

Sinds 25 maart 2020 ondersteunt KPN ook het gebruik van een eigen VoIP ATA waardoor voor telefonie ook een Grandstream HT801, Cisco SPA112 of bijvoorbeeld een Gigaset N300A IP gebruikt kan worden en de Experia Box op zolder opgeborgen kan worden. Mijn welgemeende advies is ook om een eigen VoIP ATA te gebruiken.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP waarbij ik uitgaand via CheapConnect bel met mijn KPN nummer als caller-ID (nummerherkenning). Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Hallo wjb,

We zijn gisteren omgezet van Telfort (VLAN34) naar het KPN netwerk (VLAN6 net PPPoE) en idd zoals Detmers beschrijft gebruikt mijn Experiabox geen VLAN7 voor telefonie. Ik heb dus vandaag een PPPoE server aangemaakt op mijn Edgerouter, gekoppeld aan VLAN6 voor de Experiabox en de zone based firewall geconfigureerd zodat de commucatie voor telefonie nu naar de Experiabox loopt.

PS, als je dit via de Edgerouter wilt doen, moet je generatie van de PPPoE server file aanpassen zodat deze een config file genereerd die CHAP vereist en geen MSCHAP-v2

Dus Detmers ik denk dat je gelijk hebt en dat VLAN7 stilzwijgend wordt uit gefaseerd….

Reputatie 7

In het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" staan configuratiescripts voor verschillende EdgeRouters.

De configuratiescripts met een naam beginnend met "Met telefonie via Experia Box" zijn speciaal voor de abonnee die zijn/haar Experia Box achter de EdgeRouter wil plaatsen voor vaste telefonie.

Hallo wjb,

 

Helaas, ik heb deze gebruikt, maar deze werken niet (meer) en ik heb ook gekeken naar andere script (bijvoorbeeld van kriegsman.io), maar al deze scripts maken gebruik van VLAN7 en gebruiken een bridge om deze naar de Experiabox door te lussen.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ook jij een update krijgt waarin VLAN 7 ineens niet meer bestaat….

PS. Ik heb op de Experiabox gekeken en daar werden 2 VLANS genoemd, namelijk 4 en 6. Ik neem aan dat ik VLAN 7 dan had moeten zien….

PPS. Als ik VLAN 7 doorzet naar de Experiabox is de enige melding die de Experiabox geeft dat er geen internet is, telefonie wordt nooit groen, waaruit ik nu concludeer dat telefonie dus ook over VLAN6 loopt (En dat werkt momenteel ook).

Reputatie 7

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ook jij een update krijgt waarin VLAN 7 ineens niet meer bestaat….

Ik gebruik sinds december 2019 vlan 7 al niet meer aangezien telefonie met een eigen router sowieso al via vlan 6 loopt en ik in het kader van het project "vrije routerkeuze" toen de SIP servicetool heb mogen testen.

Telefonie via de Experia Box loopt volgens mij tot op heden nog altijd via vlan 7.

 

...maar al deze scripts maken gebruik van VLAN7 en gebruiken een bridge om deze naar de Experiabox door te lussen.

Dat is ook precies wat nodig was om telefonie door te zetten naar de Experia Box.

 

Ik zal eens kijken of ik nog een pppoe verbinding op vlan 7 op kan zetten.

Ik ben benieuwd

Reputatie 7

Ik zal eens kijken of ik nog een pppoe verbinding op vlan 7 op kan zetten.

Ik krijg op EdgeRouter nog altijd een keurige verbinding op vlan 7 en ik zie dus eigenlijk geen veranderingen.

 

Reputatie 7
Badge +10

“Officieel” bij gebruik van een “KPN Experia Box” loopt / liep telefonie altijd via VLAN ID 7
(Tenminste dat was het voorheen altijd).
Bij gebruik van een eigen router loopt telefonie echter via VLAN ID 6 (zoals ook internet).

 

Dit lijkt dus te zijn aangepast, want met enkel VLAN 7 naar de Experiabox werkt de telefonie dus niet meer op de Experiabox.

Dat is apart, dan zouden mensen die op dezelfde manier hun Experia Box achter een EdgeRouter hebben hangen (Zie configuratiescripts in "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box") ook tegen dit probleem aanlopen en daar heb ik nog geen signalen over ontvangen.

 

Ik zal eens kijken of ik nog een pppoe verbinding op vlan 7 op kan zetten.

Ik krijg op EdgeRouter nog altijd een keurige verbinding op vlan 7 en ik zie dus eigenlijk geen veranderingen.

 


Zelf heb ik ook nog een test uitgevoerd door middel van een managed switch direct achter glasvezel, waarin ik specifieke instellingen heb gemaakt met de voor KPN officieel geldende VLANS.
“Inkomend” VLAN's  4, 6  en 7  “tagged” - (naast de switch default VLAN 1 “untagged”).
 

Waarbij ik “uitgaand” specifiek alleen VLAN 7 heb doorgezet naar een Experia Box V10 om daarmee tot een werkende VOIP telefonie connectie te komen.  En dat werkte daarmee dus ook gewoon!
(Let wel, met die instelling is er geen internet en IPTV op die Experia Box).

Op een andere “uitgaande” poort van de switch VLAN 4 en 6 m.b.t. internet en IPTV,
en die naar de WAN-poort van mijn Synology router doorgezet.  Dat was daarmee functioneel.

@Detmers 
Houd in gedachten dat een VOIP SIP account niet voor 2 aansluitingen tegelijk actief kan zijn.
Dus m.b.t. VOIP op VLAN 7 naar een Experia Box, en ook nog eens via VLAN 6 naar een eigen router met daarachter VOIP telefonie apparatuur zal niet voor beide netwerken functioneren.
Het VOIP-apparaat wat zich het eerst aanmeldt, zal zich registreren en actief worden. Dus een juiste volgorde van opstarten / connectie maken is hierbij belangrijk.

Met de eerder hiervoor uitgevoerde test via de managed switch, heb ik de connectie van de Synology router eerst onderbroken, en de Experia Box V10 ingeschakeld om daarmee het KPN VOIP SIP account te activeren / registreren. Daarna pas de WAN-verbinding met de Synology router hersteld.

Reputatie 7
Badge +11

Zelf heb ik ook nog een test uitgevoerd door middel van een managed switch direct achter glasvezel, waarin ik specifieke instellingen heb gemaakt met de voor KPN officieel geldende VLANS.
“Inkomend” VLAN's  4, 6  en 7  “tagged” - (naast de switch default VLAN 1 “untagged”).

Dat is eigenlijk wel een interessante manier maar op deze manier kan je natuurlijk ook internet en tv los trekken van elkaar voor mensen met een eigen router die geen IPTV aan kan. Nooit over nagedacht eigenlijk.

 

Binnenkort maar eens iets vergelijkbaars proberen met mijn Omada-router, die kan wel IPTV aan maar geen meerdere VLAN's op één WAN-poort, gelukkig heeft ie 1 WAN, 1 LAN en 3 WAN/LAN poorten. 😁

Reputatie 7

...maar op deze manier kan je natuurlijk ook internet en tv los trekken van elkaar voor mensen met een eigen router die geen IPTV aan kan.

Nee, dat kan niet, KPN ondersteunt immers geen bridged-IPTV en dat is wat je doet met het afsplitsen van vlan 4 voor de TV ontvangers.

Reputatie 7
Badge +11

Ah, ik dacht dat routed tv dan nog steeds zou werken door er een Experiabox aan te hangen. Helaas!

Reputatie 7
Badge +10

Met die test die ik uitvoerde met een managed switch, wilde ik zeker weten (en ook aantonen), dat VLAN 7 nog steeds wordt toegepast met de door KPN verstrekte Experia Box routers.

Door die VLAN 7 als enige aan te bieden op de WAN-poort van de Experia Box, heb je daarmee een werkende telefonie via de RJ11 telefoon poortjes, en is daarmee aangetoond dat VLAN 7 nog steeds wordt toegepast.

Hilarisch misschien voor de “gewone” gebruiker is dat het status “internet” led-lampje van de Experia Box dan "rood” is. Immers er wordt geen internet en IPTV aangeboden aan de Experia Box, alleen telefonie. Dus internet en IPTV functioneren ook niet op de “Experia Box”, alleen die telefoon.

Het aanbieden van VLAN 6 en VLAN 4 voor de Synology router, zijn feitelijk de “normaal” gebruikte services die ook worden aangeboden bij set-up van een eigen router. VLAN 7 wordt in die set-up niet gebruikt. Telefonie loopt bij gebruik van een “eigen router” via VLAN 6 (tezamen met internet).
De Synology router omvat verder dezelfde instellingen die benodigd zijn, voor connectie “rechtstreeks” achter glasvezel, zonder gebruik van een managed switch. Daar is dus niets aan veranderd.
(In die set-up de keus van een specifiek afgestemd internet “profiel” voor gebruik met een KPN connectie inclusief IPTV “routed mode”).

Omdat in de test set-up met die managed switch ertussen feitelijk “twee” opties worden aangeboden voor gebruik van telefonie.  VLAN 7 voor de Experia Box, en VLAN 6 voor de eigen router (als daar VOIP apparatuur achter hangt). Kan slechts één van die twee netwerk opties daadwerkelijk actief zijn.

En dat is dus afhankelijk in volgorde van opstarten welke zich het eerste bij "KPN imscore.net”
VOIP-server aanmeldt. Is dat de ingebouwde VOIP “ATA” adapter van de Experia Box zelf??
Of zal dat bijv. een aparte VOIP ATA-adapter zijn of VOIP telefoon die achter de eigen router hangt??

Dat bepaalt dan  -in mijn situatie-  welke telefoons zullen werken.

Mensen die geen aparte ATA-adapter of VOIP-telefoon hebben aangesloten achter een eigen router,  -maar bij gebrek ervan de KPN Experia Box daarvoor willen inzetten-, hoeven geen rekening te houden met die opstartvolgorde. Omdat via VLAN 6 in dat geval sowieso geen SIP-account zich zal aanmelden.

(Afgezien van zo'n test is het verder af te raden meerdere telefonie VOIP-opties voor “hetzelfde” SIP-account ingesteld te hebben.  Er kan slechts één connectie actief zijn en zich aanmelden.
Via welke connectie de verbinding dan zal lopen kan “wisselen”, omdat  afhankelijk van een nieuwe VOIP / SIP registratie die na een bepaalde tijd automatisch wordt aangevraagd, dat zowel het ene VOIP apparaat zou kunnen oproepen, als het andere).

Reputatie 7
Badge +30

Kleine aanvulling op wat ik eerder zei: VLAN 6 is in gebruik voor eigen routers, en onze Box 12. De Experia Boxen daarvoor maken inderdaad nog gebruik van VLAN 7. Maar hoe dit dan precies gaat als je een Experia Box gebruikt achter een eigen router, daar weet ik minder van, dus verwijs ik graag weer door naar wjb en Babylonia e.d. die hier meer kennis over hebben.

Reputatie 7
Badge +10

Kleine aanvulling op wat ik eerder zei: VLAN 6 is in gebruik voor eigen routers, en onze Box 12. De Experia Boxen daarvoor maken inderdaad nog gebruik van VLAN 7.

Nu ik met die info er verder over nadenk.
De Box 12,  -van wat ik heb begrepen uit eerdere informatie m.b.t. een firmware update-
heeft de mogelijkheid om de  VOIP (ATA) functie van die Box 12 uit te schakelen, zodat eventueel eigen VOIP telefonie apparatuur erachter kan worden ingeregeld voor gebruik van het KPN SIP-account.

Vandaar dat ik me wel kan voorstellen dat het om die reden ook op VLAN 6 zit (hetzelfde als van internet), zodat je geen problemen ondervindt met instellen van die VOIP apparatuur. In tegenstelling als het wel via een apart VLAN 7 zou lopen.  Zou het alleen maar meer complexer worden.