Vraag

VOIP/SIP Instellingen Yealink W60B

  • 16 July 2020
  • 38 reacties
  • 6047 keer bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7

Kan het zijn dat je eerst een VLAN7 moet aanmaken met je router?

Nee, telefonie met een eigen router loopt gewoon via Internet.

Ik neem aan dat je de SIP servicetool hebt doorlopen.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een W52, maar krijg hem niet geregistreerd.

Kan het zijn dat je eerst een VLAN7 moet aanmaken met je router?

Wat heb je “ervóór” aangesloten als modem/router??
En maak je gebruik van een “KPN” VOIP account?

In het geval van een “Experia Box” en een “KPN VOIP account”, worden de betreffende connectie-gegevens al opgeëist door de Experia Box zelf.  Erachter aangesloten VOIP-apparaten hebben dan al geen kans om enige connectie met het VOIP-account van KPN ermee te kunnen opbouwen.

Dus ofwel de KPN “Experia Box” eruit, en een eigen router aansluiten die je naar je hand kunt zetten. Ofwel die W52 maar weer terugsturen (als dat al kan binnen de 14-dagen omruil termijn).

Overigens als je je telefoonnummer bij een onafhankelijke VOIP provider onderbrengt heb je met die intern besloten protectionistische eigen telefonie beperkingen van KPN niets te maken.
Werkt in dat geval via elke internet-aansluiting. Goedkoper bovendien in de kosten van “die vaste” telefonie. Je kunt het tenslotte overal in de wereld inzetten. Zelfs in Brazilië of Zuid-Afriaca.
(Per regio wel aangepaste tarieven, maar alsnog aanzienlijk goedkoper dan wat KPN rekent).

Functionaliteit met een “Yealink W60B” is werkelijk prima te doen!!!   Heb ik namelijk hier ook.
Echter wel met uitsluiting van “KPN” gerelateerde modem/routers of daaraan gelieerde hardware.

 

Hoe "slecht” de KPN telefonie infrastructuur werkt moge wel blijken bij een paar simpele tests die ik toevallig vandaag heb uitgevoerd met een eigen router.
Veranderde daarbij een instelling m.bt security / firewall bij bellen naar een vaste aansluiting”, en krijg ik een audio tekst te horen dat de mobiele telefoon aansluiting” momenteel niet te bereiken is.
Dat geeft te denken over de enorm slechte telefonie netwerk-organisatie binnen het KPN netwerk.

Korte update van mijn kant:

Na weken/maanden proberen de KPN-lijn aan de praat te krijgen, heb ik gekozen voor een andere voip-partij. 
 

Het was binnen 2 minuten klaar! Niet overdreven. 
 

Ik snap gewoon niet waar het mis ging met KPN. Ik heb alles geprobeerd. 

Reputatie 7
Badge +10

Andere VOIP-partij is sowieso aan te bevelen. Alleen al om de kosten van bellen. :smiley:

Reputatie 1

Is het iemand gelukt? M’n geduld begint op te raken met KPN… :-(

 

Reputatie 7
Badge +10

Is het iemand gelukt? M’n geduld begint op te raken met KPN… :-(

Ja hoor.  Heb al enkele jaren het KPN VOIP account in mijn Yealink telefonie apparatuur werkend.

Reputatie 1

Kun je mij een screenshot sturen?

Reputatie 7
Badge +10

Op de naamgeving van indertijd “Telfort” (voor de display op de telefoon) als labeltje, en nu "KPN”,
is het nog gewoon hetzelfde < als 2 jaar terug >.
Met dien verstande dat men heden ten dage géén STUN-server meer hoeft in te stellen.
(Aangehaald indertijd in latere reacties, en instelling).

De gegevens zoals die NU in mijn Yealink telefoons zijn vastgelegd nog een keer hierbij geplaatst.
Omdat een SIP-account maar voor één VOIP-apparaat kan worden geregistreerd.
Heb ik KPN SIP-account op het andere toestel uitgeschakeld.

In mijn situatie NU, het KPN SIP-account bij een TS41S bureautoestel actief (= geregistreerd).
Het KPN SIP-account bij een Yealink W60B basis DECT station uitgeschakeld (Disabled).

Maar kan ik naar believen zo omwisselen.
Mijn KPN VOIP account word eigenlijk nauwelijks / niet gebruikt.

Heb op mijn telefoons tevens VOIP accounts actief van CheapConnect - VoipBuster en PowerVoip.
Bij CheapConnect kun je via “interne” SIP-nummers, meerdere toestellen inregelen, voor hetzelfde “externe” telefoonnummer.

De gegevens in mijn Yealink TS41S toestel:
 

 

 

De gegevens in mijn Yealink W60B basis DECT station:
 


LET OP:
Als je gebruik maakt van een KPN modem/router (Box 12 - Experia Box V10 - V10A),
Moet je de VOIP daarop, bij de betreffende menu's uitschakelen.
(Bij de tegenwoordige firmware versies die KPN in hun modem/routers heeft, is dat mogelijk).

Anders wordt het KPN SIP-account op de modem/router geregistreerd (en poort 5060 daarbij geblokkeerd voor ander gebruik) en kan het daarmee NIET actief zijn op een ander VOIP toestel.

Voor gegevens van de VOIP login naam en een zelf op te geven wachtwoord,
Kun je die opvragen / vastleggen met de KPN VOIP SIP servicetool:
https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Hoop dat het je met deze aanwijzingen lukt.

Reputatie 1

Thanks voor je reactie maar no luck…..

 

De servicetool werkt ook niet. Na het inloggen kom ik weer op de login scherm. :-(

Reputatie 7
Badge +10

Soms komt het voor dat de KPN servicetool niet goed functioneert in het opgeven van een eigen wachtwoord.  Achterliggend in het systeem blijft dan het “oude wachtwoord” actief. Wat dan wel gekoppeld is met de “KPN” modem/router om daarachter een analoge telefoon op aan te sluiten. Maar omdat je dat wachtwoord niet weet, en een nieuw niet wordt doorgevoerd, loop je vast.

Door het VOIP telefoonnummer door een KPN technisch medewerker dan tijdelijk geheel uit het account te halen (het SIP-account te verwijderen), en later alsnog het telefoonnummer aan een nieuw SIP-account te koppelen, wordt het probleem daarmee opgelost.

Eerder beschreven in  < DIT onderwerp >  als oplossing.
Dezelfde methode bij < DIT onderwerp >  Wat ook daar de oplossing was.

Vraag aan KPN support om hetzelfde te doen.
Maar gezien de koppigheid van KPN en klant onvriendelijke houding, bij dit soort aangelegenheden die klanten bij die eerdere pogingen ondervonden, kan dat een langdurig proces worden.

Indertijd bij dat eerste onderwerp kostte dat 3 maanden tijd.

Ook bij dat 2e onderwerp wilde men daar eerst helemaal niet aan beginnen.
(Lees de eerdere berichten vanaf < HIER >  en vervolgreacties, en evt de eerdere reacties).

Succes.

Reputatie 1

Dank je wel! Wie van KPN lan ik in dit forum direct aanspreken?

Na update van mijn modem Box 12 (31-10-2023) naar de nieuwste software V12.C.23.04.39 werkte mijn Yaelink W70B voip basisstation op de ethernetpoort niet meer. Ik heb kort geleden glasvezel gekregen. De W70B probeerde wel constant op de server ims.imscore.net te registeren maar voltooide de registratie niet (registration failed). Hele dag bezig geweest met KPN, alles geprobeerd. Uiteindelijk heeft KPN mijn telefoonnummer verwijderd van mijn contract en later weer hersteld. Hierdoor heb ik een nieuwe gebruikersnaam gekregen en zelf een nieuw wachtwoord aangemaakt in de servicetool. Dit was een uiterste poging van KPN die ook in dit forum als oplossing staat beschreven.

Ook was een mogelijke oplossing genoemd in dit forum, de poortnummers “5060” van de W70B te wijzigen naar bijvoorbeeld “5070”, deze keus te bevestigen en later weer terug te zetten naar “5060”. Dit heeft gewerkt, wellicht in combinatie met de inspanningen van KPN door het ontkoppelen van mijn telefoonnummer van mijn contract en later weer te herstellen. Top forum en KPN bedankt!

Groeten,

Carl

 

Reputatie 7
Badge +10

Waar je mogelijk ook rekening mee kunt houden:
Als je te vaak achter elkaar een VOIP SIP account probeert te registreren (met een foutje erin),
wordt vanuit veiligheidsoverwegingen een “pauze” ingelast, waarbij registratie niet lukt.

Wisselen van poortnummer (en later weer een keer terug) heb ik ook wel eens toegepast.

Reageer