Vraag

Box 12 i.c.m. Arcadyan wifi versterkers werken slecht met SONOS

  • 30 January 2024
  • 5 reacties
  • 92 keer bekeken

Mijn installatie thuis

Ik heb een Box 12 (met VDSL2), TP-Link 16p switch met aanvankelijk 5x (nu na alle ellende 3x) WiFi versterkers (witte schotels) van Arcadyan. Qua SONOS heb ik in huis een surround systeem(ARC (bedraad)+SUB+2xPLAY1), 2x ONE in stereo, 1x PLAY3 (bedraad), 2x PLAY1 stereo, 1x AMP (bedraad), 1x MOVE en 2 ROAMS als stereo in huis. Best een investering (>3k)!!

Mijn probleem

Draadloze speakers zijn continu niet bereikbaar door niet zichtbaar te zijn in de SONOS APP en/of draadloze speakers vallen weg. De druppel voor mij was dat ik mijn hele surround systeem niet meer werkend kreeg en de SUB + surround speakers wel meldde gekoppeld te zijn maar deden helemaal niets meer in de surround opstelling. 

Alle SONOS problemen veroorzaakte ook dat mijn hele internet geregeld weg viel in huis, ook al gebruikte ik geen SONOS. Geregeld ging ook mijn Box 12 spontaan rebooten. Meerdere keren KPN aan de lijn gehad en monteurs thuis maar niemand kon het oplossen.

Voorlopige oplossing

Na contact met SONOS mijn hele netwerk down gebracht en alle draadloze speakers van de 220~ gehaald. Eerst Box12 en switch weer opgebracht. Na +/-20 minuten de draadloze speakers weer aan de 220~ gehangen. De bedrade speakers gingen toen weer via sonosnet contact zoeken met de draadloze speakers. Ook de ARC kon weer de SUB en surround speakers van geluid voorzien.

Ik zag eerder al wel geregeld dat de draadloze speakers op mijn WiFi zaten en niet op sonosnet maar kon dit opgelost krijgen zonder rigoureus alles te resetten.

Ongeveer een uur later heb ik echt enkel die WiFi versterkers aangezet waar ik echt slecht bereik heb in huis en hoop maar dat de roam speakers niet opnieuw de weg kwijt raken. 

Dat wat ik in huis kan bedraden is inmiddels bedraad.

Heel af en toe valt weer spontaan mijn internet weg (en reboot mijn Box 12) maar ik klaag niet omdat ik weet waar ik vandaan kom.

Mijn vraag

is KPN op de hoogte dat deze configuratie niet met SONOS samenwerkt? SONOS dit ook niet ondersteund! Kan ik ergens terecht om over te schakelen op een andere router (bijv. de Fritzbox) i.c.m met goed werkende WiFi versterkers?

Groet, Edwin


5 reacties

Reputatie 7

Ik heb zo'n vermoeden dat jij last hebt van netwerkloop en dat daarbij broadcast storm ontstaan. Dat is een heel bekend fenomeen in netwerken waar ook een Sonos et actief is.

Hoeveel Sonos apparaten zijn met een netwerkkabel aangesloten?

Waarop zijn die dan met een netwerkkabel aangesloten?

Goed punt van @Wbj 

Ongeveer 5 jaar geleden alles van Sonos de deur uitgedaan. Te veel gedoe, hooghartige support. Sonos ondersteunde toen bovendien alleen SMB1 en dat wilde niet meer met de NAS praten.

Nu al jaren heel blij met  Audiopro, zelfde prijsklasse, maar geluidstechnisch beter. Maar daar ga jij met een investering van 3K niet meer heen.

Ik wens je succes, snap hoe je baalt.

Reputatie 7
Badge +8

Het kan prima werken. Ik heb ongeveer zo,n zelfde verzameling speakers en modellen. De truc is dat sonos speakers zelf een eigen netwerkje beginnen zodra er minimaal 1 via een ethernet kabel zit aangesloten. Dat sonos netwerk kan soms gaan loopen(lees interfereren) met het mesh netwerk van de superwifi,s. Dit is een lang technisch verhaal. Maar in het kort de superwifi,s doen in principe niets fout en de sonos doen in principe niets fout alleen in combinatie bij elkaar kan dit escaleren.

Er zijn grofweg twee uitvlucht routes:

1 ) Laat elke sonos speaker via het wifi netwerk van modem en superwifis werken en zorg dat geen enkele speaker via een ethernetkabel is verbonden.\

2)Als het toch wenselijk is om sonos via een kabels(of deels via kabels) aan te sluiten stop dan alle sonos bekabelde speakers samen op een ethernet switch die voorzien is van loopprotectie.

Zodra een sonos speaker ergens zit aangesloten verderop in het wifi mesh systeem dan blijft er een risico inzitten dat 1 van de speakers op een bepaald moment netwerkverkeer via een draadloze route terug injecteert richting modem. 

Dit zijn die momenten dat het gehele thuisnetwerk wordt lam gelegd en systemen niet meer lijken te reageren vanwege de hoeveelheid rond gepompt verkeer.

 

PS: bij de nieuwe v12 software zit bij het onderdeel ethernetpoorten een optie om STP aan te zetten op het modem. Dit is het protocol waar de sonos speakers gebruik van maken. Door dit te gebruiken zou in principe het modem mee doen in het detectie principe van de sonos. Of dit daadwerkelijk werkt kan ik niet bevestigen aangezien dit in mijn situatie geen nut heeft.

Super goeie reacties. Dat maakt het e.e.a. duidelijk. Hier kan ik wel wat mee. 

Inmiddels 6 dagen verder. Het werkt al een stuk beter (minder slecht) dan voorheen nu ik alle speakers (m.u.v. 2 roam speakers) op sonosnet zitten. Heel sporadisch valt nog ‘ns een speaker weg. 

Afgelopen vrijdag een feestje gehad in huis en zo’n 20 extra mobieltjes die binnen mijn wifi signaal bewegen. Dat vond Tidal en SONOS niet fijn en dus waren beide voor een korte periode totaal niet meer bereikbaar maar na wat geduld te hebben (en wat ergernis aan mijn zijde) kwam het geheel toch weer terug en kon ik weer muziek streamen naar de speakers. Heel angstvallig niet te veel van speellijstjes, streaming platforms geschakeld of speakers af en bij geschakeld. Ik vind het al een aanfluiting dat ik dit met KPN niet netjes voor elkaar krijg. Echt niet okay dit te ervaren met een feestje en dan nog positief over KPN te blijven praten maar ik doe mijn best positief te blijven…

Nu staat er ook in het advies STP in te schakelen op de LAN poorten van de Box 12. Helaas is me dat nog niet gelukt omdat de Box 12 niet verder komt dan dit half opgebouwde scherm. Reset helpt niet dus maar weer met de servicedesk aan de telefoon hoe verder. Ik ben bang voor opnieuw een ‘factory reset’. Ik word nog teruggebeld... 

 

Reageer