Vraag

Efficiency, energieverbruik (ratings en mogelijk praktisch)

  • 20 March 2023
  • 8 reacties
  • 268 keer bekeken

Wie wil de power rating van een Zwarte SuperWifi 2.0 bridge met 'WiFi 6' support voor 8 clients up&downstream hier noteren.

Ik heb de Witte SuperWifi bridge met 'WiFi 5' support voor max 4 clients downstream, maar geen WiFi6 enabled apparatuur in huis.

 

     Meting SuperWiFi-punt (witte schotel) met WiFi5 ondersteuning:

                               De witte is (PSU / adapter) is rated 12Vdc 1,5A 18Watt Max Load

gemeten single user YouTube 480p downstreamvermogen via de ethernetpoort @ 6,5Watt

gemeten single user YouTube 480p  downstreamvermogen via de Wireless @   10 Watt op minder dan 5 meter door steen in ODFM modulatie.    (radio- /  WiFi-technologiën kunnen 'power step up' gebruiken naarmate de afstand tussen de partijen toeneemd.)

SPIKE POWER single user YouTube 480p downstreamvermogen(als er iemand of waterig object  door de line of sight signaal heenwandeld), is zojuist gemeten op    "Wireless @ 17Watt"

    

      Meten is weten, een digitaal stopcontactmetertje verklapt een hoop over je apparatuur.     

 

MEETOPSTELLING,

zet je Wirelss router in de verste hoek van je kamer,

zet je superwifi point een meter of twee daarvandaan,

en je Laptop weer een paar meter verderop langs dezelfde lijn… dan weet je vrij zeker dat je verbind via de witte SuperWiFi punt/bridge in plaats van direct via je wireless router.

 

KPN claimt meer efficiency door OFMA modulatie met WiFi 6… voor haar zwarte 2.0 versie van het SuperWifi-punt   ……………...

      MAAR   kost het dan ook minder stroom door minder nanometers in de processor-fab en efficientere modulatie en minder re-transmits door minder errors/collisions…. het verbruik/vermogen staat er van beide edities HELAAS niet bij.

Wifi 6: Klaar voor de toekomst met de Wifi 6 router | KPN

https://www.kpn.com/internet/wifi/wifi-6.htm

 

 

Graag jullie to-the-point reactie,

 

Admin: gebruikersnaam aangepast. Huisregels.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Grappige test. Ik dacht ergens het verbruik van superwifi2 gelezen te hebben. Ik dacht iets van 4 watt. Ik heb in het begin een stopcontact metertje eraan gehad en heb het verbruik bij mij niet boven de 2,5-3 watt gezien. Ik heb tv+ draadloos over superwifi2 en ook MusicCast voor internetradio of AirPlay. Ik verbaas me serieus over het lage verbruik van superwifi2 hier. Je cijfers komen niet eens in de buurt van wat ik zie.

In het algemeen vind ik energiezuinige apparatuur wel belangrijk.

Roy74, de test is real world, helemaal niet grappig.

Jouw ~ "4 Watt denken" is niet zeker weten, graag bevestigen door de setup na te doen voor zover je er de ruimte voor hebt… een steenbarriere is anders dan gewapend beton. Een droge steenbarriere is anders dan een zeiknatte muur…. enzovoorts

Alvast bedankt Roy74.

 

Het belangrijkst is dat je zeker wet dat je LOAD / DATABELASTING over dat SuperWiFi punt loopt waar je vermogensmetertje aan hangt ...en dat je client niet rechtstreeks met de Router praat, zodat je SuperWiFi in feite "idling" is en weinig stroom verbruikt….. Als je zeker weet dat je client met het SuperWiFi 2.0 punt verbonden is, loop ook eens door het signaal tussen CLIENT (laptop) & SuperWiFi punt heen en laat iemand anders op het metertje kijken terwijl je dat doet en BLIJF even op dat display kijken voor de hoogste waarde.   Het extra benodigd vermogen dissipeert daarna betrekkelijk langzaam door diverse effecten, de processor moet even nadenken over de nieuwe situatie (constellatie van zender-lobes en ontvanger-respons)… het WiFi punt blijft dus nog even extra stroom zuipen NADAT je al uit het "line-of-sight" beeld bent gelopen.

Het beste (kwa maximaal benodigd vermogen) resultaat verkrijg je als ROUTER, SuperWiFi en de client in één en dezelfde line-of-sight liggen. Gebruik ook maar EEN SuperWifi punt, trek de stekker uit alle andere die je hebt zodat geen MESH gemaakt kan worden.

 

De zwarte   Super WiFi 2.0  (met ODFMA modulatie / WiFi6 support)    blijkt dezelfde adapter te hebben als die van de witte superwifipunten, zo kreeg ik van een kersverse eigenaar te horen, namelijk

12Vdc 1,5A en  18Watt…. hij had bovenstaande test echter niet nagedaan, dus een vergelijk in electrisch verbruik is vooralsnog niet goed mogelijk.

 

 

                                              Meer reacties en metingen zijn welkom!

 

CURSIEF en niet to-the-point:

KPN support gaf aan mij aan dat industriestandaarden inderdaad om diverse redenen steeds vaker worden losgelaten door partijen, of losjes worden toegepast, zo zou hun eigen ODFM en de nieuwe ODFMA niet lekker throttlen of backwards compatible zijn, gelieve de hele setup dus voor de nieuwe te vervangen in plaats van uit te breiden. Ook de aan mij beloofde uitbreidbaarheid met 'third party' WiFi5/6  apparatuur blijkt in de praktijk niet mogelijk te zijn voor de betrekkelijk gevorderde gebruiker, misschien is er een professional die het wel gelukt is. ( ik teste Cisco.Dlink )

Vervangen is leuk als je apparatuur hebt die er aanspraak op maakt, en/ of de boel chronisch aan hebt staan en de upgrade-aanschaf kan terugverdienen door gereduceerd electrische consumptie. Nieuwe klanten hoeven niet te upgraden en zullen DEZE POST minder belangrijk vinden.   Bestaande klanten kunnen afwegen als er goed gemeten wordt.

Mijn achtergrond beslaat eveneens het gebied marketing, en ook daar moeten nieuwe generaties pensioen opbouwen om de uitgedoofde verkooppraat van de huidige pensionados te bekostigen, en dat gedrag doorgeven an de volgende generaties.

Reputatie 7
Badge +7

Ongetwijfeld hebben lokale omstandigheden invloed op verbruik en daarom is er ook sprake van gemiddeld verbruik en maximale belasting. Met superwifi2 direct naast TV+ waar dit voor mij relevant is meet ik 3 watt verbruik. Dat zakt in als Superwifi niet veel hoeft te doen. In de thuis app is prima te zien dat TV+ verbonden is met superwifi. Ik ga dat niet in twijfel trekken omdat er geen enkele reden voor is.

Inderdaad is meten is weten 😀

Mensen willen een energiegunstig product. Daar is aandacht voor vanuit KPN zie ik in de praktijk gelukkig. Een oude auto verbruikt ook meer dan een nieuwe model. Daarnaast brengt nieuwe techniek en gemak ook meer energieverbruik, Dat is een jarenlange trend. Het is aan de consument om daar een juiste modus in te vinden. Met de gestegen energieprijzen zal dat zeker worden gedaan.

Pensioen is off-topic en daarnaast is iets meer respect voor het uitgestelde loon van onze oudere medemens op zijn plaats in mijn optiek. 

Roy74, dank voor je bijdrage, prober on topic te blijven en mee te gaan met het verzoek van de TOPIC maker.     Als je meer wilt leren (en veel in twijfel wilt kunnen trekken) over het MESH onderwerp versus mijn verzoek om slechts EEN superwifi2.0  point te isoleren om het verbruik ervan WEL nauwkeurig te kunnen meten en te vergelijken met bovenstaande voorbeeld

kun je het volgende lezen of onderzoeken (GOOGLE : how does mesh wifi work and how fast do they hop). Eén van die resultaten is bijvoorbeeld Wireless mesh networks: 4 things you need to know | Asurion

en give-away uit die LINK is de zinsnede "Not only does it improve your Wi-Fi signal wherever you roam within your home, a wireless mesh network is superior in safety and efficiency compared to the traditional network because it eliminates the need for a single high-powered router."

Je distrubueert dus het opgenomen vermogen over meerdere points, bijvoorbeeld de SOM van je WiFi router + SWifi1 + SWifi2 als je ze in een driehoek zet en je gaat met je laptop ongeveer in het midden staan…. als je alledrie die apparaten in hetzelfde dediated stekkerblok prakt en dat blok in je METERTJE prikt krijg je alweer een ander beeld dan die 3Watt vermoed ik…. dat is wat MESH ook doet, veel kleine beetjes vermogen tellen dus ook op; dus isoleer er gewoon een SuperWifi point en meet zoals hierboven voorgesteld.

Reputatie 7
Badge +7

Juist omdat ik begrijp dat bij meerdere superwifi's je even zo veel extra electriciteit verbruikt heb IK VOORAF gekeken naar de benodigde hoeveelheid AP's en daarom maar 1 superwifi aangeschaft.

Ik zou je het volgende adviseren:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2361690/2-kpn-superwifi-punten/

Schaf zelf een setje Superwifi2 aan en ga ze vervolgens in een driehoek plaatsen met jou in het midden, samen met je laptop, Prak ze allemaal in een stekkerblok en meet dan het verbruik en deel door de hoeveelheid superwifi's. Post vervolgens het resultaat zodat wij ons er van kunnen overtuigen dat KPN energiezuinige spullen naar de klanten stuurt 🤣

Reputatie 7
Badge +7

Fora zijn er om te leren. Leg eens uit wat je met je opzich sympathieke onderzoek wilt bereiken?

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @DoubleD0h, ik heb een reactie verwijderd die off topic was. En een regel in jouw bericht, Roy, die daarop reageerde.

Laten we het vooral wel vriendelijk houden, we proberen elkaar hier te helpen. Ik wil je daarbij ook wijzen op onze huisregels.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ervaar juist dat er veel geholpen wordt, daarom reageer ik ook met dat het sympathiek is om iets aan de orde te stellen. Mogelijk interpreteer ik je bedoelingen niet goed, vandaar dat ik je uitnodig om het te verduidelijken. Mijn eerste reactie was daarom dat mijn ene superwifi gemeten rond de 3 watt verbruikt en daar ben ik gezien het plezier dat ik er van heb heb tevreden mee. Zeker verbruikt mijn modem ook nog ja. Ik heb KPN nog niet kunnen verleiden om een nieuwer model te sturen dat hopelijk nog beter met energie omgaat. Maar dat is toch met alles zo?