Beantwoord

Experiabox verbinden met 3 smart Wifiboosters van Ziggo. Kan dat?

  • 17 March 2023
  • 39 reacties
  • 770 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik wil binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN met glasvezel. Van Ziggp heb ik drie smart wifiboosters om de verbinding in huis te verbeteren. Kan ik deze boosters aansluiten op de Xperiabox (of het modem) van KPN of ben ik dan genoodzaakt om de versterkers van KPN aan te schaffen?

icon

Beste antwoord door Anonymous 17 March 2023, 18:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Hoi @JoepD1954 ,

Bij de Deco's is dit mogelijk.Bij de Smartwifi Pods niet, deze zijn gekoppeld aan je Ziggo Connectbox.

Smartwifi pods

 

Deco boosters

Maar bij de Deco's is het wel aan te raden deze in AP mode te zetten i.p.v. router mode , dit kan via de Deco App. Zet daarnaast de Wifi op de Experiabox ook uit.

 

Reputatie 1
Badge

Beste @martijn197108 ,

Dank voor de snelle reactie! Ik zit nu eigenlijk nog te wachten op aansluiting op het KPN glasvezelnetwerk in ons dorp (Duiven). Hopelijk wordt dat snel geregeld.  

Hoi @JoepD1954 ,

Ik hoop het ook!Weet u zeker dat het KPN netwerk is die het glasvezel aanlegt?Ik heb even gekeken en zie alleen Delta.

Als het instellen van de Deco's niet lukt tegen die tijd, laat hier maar weten!🙂

Reputatie 7
Badge +7

Los van de discussie of iets compatibel is, zou ik het vreselijk vinden om het huis met die dingen vol te zetten. Ik vind 1 superwifi nog wel acceptabel maar niet van die kokers. Zal ongetwijfeld goed werken maar het blijven stofnesten. Dan vind ik die Ziggo pods eleganter, maar ja, dan geen glasvezel wat toch wel erg prettig is 😀

Hoi @Roy74 ,

Ik heb zelf deze mesh ontvangers, en het werkt zeker goed!

Die pods bedekken het stopcontact zodanig dat ze 2 of 3 aansluitpunten in beslag nemen, dan vind ik de Deco's toch wat praktischer.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Roy74 ,

Ik heb zelf deze mesh ontvangers, en het werkt zeker goed!

Die pods bedekken het stopcontact zodanig dat ze 2 of 3 aansluitpunten in beslag nemen, dan vind ik de Deco's toch wat praktischer.

Dat wist ik niet. Erg onhandig dan inderdaad. Ik begrijp van gebruikers wel dat die pods zeer warm kunnen worden en dat vind ik een forse no-go. Brandveiligheid is prioriteit 1. Daarnaast is, zeker gezien de energiediscussie, het ook wel van belang dat het energieverbruik redelijk is. Bij mij voldoet 1 superwifi gelukkig voor mijn doeleinden. En dat is bij iedereen nou eenmaal anders. Jij zal denk ik wat meer eisen stellen aan je draadloze netwerk. Overigens las ik dat T-Mobile ook mesh nodes leased naar klanten maar die blijken per stuk 18 watt te verbruiken. 18!!! Dan vind ik mijn gemeten verbruik van 1 superwifi van 2,5 watt waar een hoop WiFi plezier tegenover staat toch een stuk prettiger, ook gezien de prijs die ik betaalde. Ik denk overigens zeker dat jouw setje veel meer configuratie mogelijkheden heeft dan superwifi en dat kan zeker de voorkeur hebben als je meer eisen stelt.

edit: ik vind kopen sympathieker dan leasen en voel me prettiger bij KPN die ook naar het milieu aspect kijkt qua verbruik van apparatuur.

Klopt, die dingen hebben zelfs een ventilator!

Ik raad mensen die bij ziggo zitten ook aan om gewoon de Deco's te nemen en niet de pods.Mijn Deco's gebruiken zo'n 4.3 watt per stuk.Dat vind ik wel acceptabel.En ze worden ook niet extreem warm😉

De instelmogelijkheden zijn inderdaad wat ruimer dan bij Superwifi, maar als je Deco's in AP mode zet i.p.v. router mode vervallen veel opties.

Ziggo is overigens niet de beste qua apparatuur , de Connectbox is een onding en de Arris variant verbruikt zelfs 15 watt!De Arris Connectbox en Connectbox Giga worden ook best warm.Gelukkig heb ik een zwarte, deze gebruikt slechts 6,5 watt.

 

En mijn eisen, valt wel mee.Tot zo'n 1,5 jaar geleden een V9 van KPN gehad met 2.4GHZ only😜

 

edit: ik vind kopen sympathieker dan leasen en voel me prettiger bij KPN die ook naar het milieu aspect kijkt qua verbruik van apparatuur.

 

Mee eens, ik vind KPN ook wel een prettiger bedrijf.Maar Ziggo levert bij mij nou eenmaal het beste product.Maar als er ooit KPN glas komt, stap ik misschien wel weer over.

Al ben ik niet zo onder de indruk van TV+…

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik had het al opgezocht en het verbruik valt inderdaad mee. Ze zijn ook best prettig in de aanschafkosten moet ik toegeven. En, daar begon de vraag van de topic starter mee, ze zijn uitwisselbaar bij overstap. Warmte staat gelijk aan energieverlies en daar gebruik ik liever andere producten voor. Ziggo lijkt energieverbruik niet heel hoog prioriteit te geven. Dat is bij KPN toch wel beter vind ik. Aangaande leasen: ik ben van de oude stempel en schaf liever mijn apparatuur aan. De maatschappelijke trend is echter dat mensen leasen. Ik kan je advies aan mensen bij Ziggo wel begrijpen als ik alle argumenten die je geeft op een hoop gooi.

Glasvezel is echt zo veel fijner dan kabel. De symmetrische download/upload. Betere Ping tijden. En serieus veel minder verstoringen en stabiele snelheid. Ziggo is een naar bedrijf waar ze een monopolie hebben. Klanten doodleuk afschepen met interne kabel discussies terwijl er notabene een storing op de eigen website staat omdat 2km verder er een hoofdkabel bij graafwerkzaamheden is geraakt… Bij KPN gaat ook wel eens iets niet goed maar ik ben toch blij dat er een keus is en ervaar meer kwaliteit voor mijn geld.

Aangaande tv+ kan ik je zeggen zeer tevreden te zijn. Mooie hardware en een vernieuwende dienst. Gisteren ontstond bij de commentaren van de laatste product update een hele relevante discussie tussen mij en nog 2 bezoekers. De kern: er zijn zeker kinderziektes maar het grote deel van de klachten is gelegen in een matige infrastructuur thuis. Mensen sluiten die dingen draadloos aan maar dan moet de modem/router wel multicast to unicast ondersteunen. Ik heb er zelf een superwifi voor aangeschaft om het draadloos aan te sluiten. KPN heeft helaas verzuimd om dit beter te communiceren op die plekken waar de gemiddelde consument kijkt voordat er aangeschaft wordt. Zonde, want tv+ verdient het om een succes te worden. Alleen al omdat mensen maandelijks de vrijheid krijgen om tv af te nemen of alleen te streamen. Duh Ziggo…

Hopelijk voor jou snel ook een keus want ik begrijp dat Ziggo op dit moment je enige optie is. Moed houden!

 

Reputatie 1
Badge

Het abonnement dat ik heb op Ziggo wordt per 01-07 behoorlijk verhoogd. Reden om eens rond te kijken naar een alternatief voor een alles in 1 pakket. KPN lijkt mij dan prima. De WiFi-boosters die ik heb bevallen goed.  Reden om  die na overstap weer te installeren. Waarom iets anders aanschaffen als dit goed bevalt, is de gedachte. Het Dilemma is nu: wachten op aanleg glasvezel en dan over naar KPN of nu reeds overstappen naar DSL?

Reputatie 7
Badge +7

Het abonnement dat ik heb op Ziggo wordt per 01-07 behoorlijk verhoogd. Reden om eens rond te kijken naar een alternatief voor een alles in 1 pakket. KPN lijkt mij dan prima. De WiFi-boosters die ik heb bevallen goed.  Reden om  die na overstap weer te installeren. Waarom iets anders aanschaffen als dit goed bevalt, is de gedachte. Het Dilemma is nu: wachten op aanleg glasvezel en dan over naar KPN of nu reeds overstappen naar DSL?

Ik begrijp uit je tekst het ophogen van de prijs en niet de snelheid 😂

Zeker ben ik voorstander van blijven gebruiken van spullen die gewoon nog voldoen. We hebben ook nog rekening te houden met ons leefmilieu. Maar het moet wel mogelijk zijn natuurlijk. Gelukkig is er voor iedereen de vrijheid om daarin een keus te maken.

Je dilemma kan ik wel begrijpen. Hogere kosten zijn je primaire drijfveer maar ik zou ook het kwaliteitsaspect en de dienst zelf in rekenschap nemen. Ik heb sterk de voorkeur voor KPN glas maar zoals Martijn net al aangaf is voor hem Ziggo op dit moment wat beter als dienst. Koper diensten hebben de langste tijd gehad. Ik denk dat KPN het nog blijft aanbieden zolang maar echt investeren erin gaat niet gebeuren. Ik zou nog even wachten op glas zelf en dan een mooie KPN aanbieding scoren. Krijg je meteen ook de optimale apparatuur voor glas. Als je pair bonding doet over koper krijg je een v10 en die blijf je voorlopig dan ook houden, ook met glas. Ook iets om te overwegen.

Moed houden tot glas er is.

Welke snelheid is er op koper bij jou te leveren @JoepD1954 ?Als dat prima is, kan je nu al overstappen.Maar ik zou net als @Roy74 ook nog even afwachten als ik eerlijk ben.

Als je pair bonding doet over koper krijg je een v10 en die blijf je voorlopig dan ook houden, ook met glas. Ook iets om te overwegen.

Dit zou ik juist een voordeel vinden😉

 

Ziggo is een naar bedrijf waar ze een monopolie hebben. Klanten doodleuk afschepen met interne kabel discussies terwijl er notabene een storing op de eigen website staat omdat 2km verder er een hoofdkabel bij graafwerkzaamheden is geraakt… Bij KPN gaat ook wel eens iets niet goed maar ik ben toch blij dat er een keus is en ervaar meer kwaliteit voor mijn geld.

 

Interne bekabeling en het AOP is ook zeker wel belangrijk, maar daarbuiten natuurlijk ook.En als er dan een breuk is duurt dat vaak vrij lang voor dit gerepareerd word als ik het zo hoor.Daarnaast is de Connectbox van ondermaatse kwaliteit wat mij betreft.

 

Reputatie 7
Badge +7

Haha, de legend v10 😎

Ik begrijp uit de verhalen dat de v10 het beste KPN modem ooit is met vooral de meeste configuratie opties als het belangrijkste argument. Goed is wel om te weten dat er momenteel een beweging is om alle ondersteunde modems te voorzien van dezelfde firmware. Of dan nog steeds de v10 overeind blijft als best in class valt te bezien. Het blijft, net zoals mijn v10a, wel een WiFi5 device. WiFi6 is met steeds meer draadloos verbonden apparatuur wel degelijk een argument voor box12. Ik merk het zelf nu bij het stabiliseren van superwifi in combinatie met de v10a. Overigens denk ik dat de meeste mensen behoefte hebben aan stabiel WiFi en niet perse aan nog sneller WiFi. Vaak is het abo toch al de beperkende factor en is 1Gbps draadloos niet nodig, zeker als die bandbreedte ten koste gaat van stabiliteit (lees interferentie op de 5GHz band, zeker bij WiFi5 waar zendvermogen verdeeld mag worden over de volledige breedte en mag wachten tot alle kanalen vrij zijn)

stiekem hoop ik een box12 te scoren binnen redelijke afschrijvingstijd.

Reputatie 1
Badge

Heren, dank voor de reacties! Ik vind het erg plezierig om over “problemen” op deze manier te communiceren. 

Inmiddels heb ik een mailtje naar KPN gestuurd met de vraag of en zo ja, wanneer, zij glasvezel gaan aanbieden over de lijn die Delta hier aan het aanleggen is. Ik ben benieuwd. Zodra KPN antwoordt, laat ik dit weten.

Overigens ben ik tot nu toe best tevreden met de diensten van Ziggo. De downloadsnelheid van 350 MB is voor mij ruim voldoende en het TV pakket is ook goed. Stof tot nadenken was voor mij de forse abonnementsverhoging, afgezet tegen de diensten die KPN aanbiedt, voor een lagere prijs. Weliswaar ook met een lagere downloadsnelheid van max. 200 MB. Maar ook dat is voor ons nog een acceptabele snelheid

De verhoging per maand gaat in per 6 juli a.s., dus ik heb nog even de tijd.

Aha, nu word wel iets meer duidelijk @joepd1954Joep De !

Op Delta glasvezel word -voorlopig tenminste- geen KPN geleverd helaas…

De opties zijn dus:

1 Over naar Delta of een provider die daarop levert.

2 Over naar KPN op koper of een provider die daar op levert.Hoeveel snelheid is beschikbaar op jouw adres?Dat kan je hier vinden als je je adres invult: kpn.com/shop

Als je dan iets naar beneden scrollt staat daar de snelheid die mogelijk is:

3 Je snelheid aanpassen bij Ziggo en daarmee besparen.

 

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad een fatsoenlijke discussie op inhoud.

Ik denk dat Martijn het juiste antwoord heeft. Je zult moeten kiezen tussen bij Ziggo blijven en accepteren dat ze prijzen verhogen zonder dat er een betere dienst is. Of naar Delta, geen idee wat daar de kwaliteit van de dienst is. Glasvezel is al vooruitgang maar dat is alleen de infrastructuur. Of toch eens kijken of KPN over koper je voldoende kan bieden voor de prijs dat het kost. Neem ook even mee of je moet herinvesteren in je netwerk infrastructuur thuis met kosten die er bij horen. En het milieu aspect 😅

Het goede nieuws voor je is wel dat zodra er een concurrent is, je kan bellen met Ziggo voor een verlenging met korting. Dat gaat ineens een stuk prettiger zo’n telefoontje. Devies is wel om respectvol nee te accepteren en netjes/vriendelijk te blijven. En een plan B hebben.

Bij Ziggo is het trouwens wel zo dat als je bij retentie gaat vragen om korting dat je bijna altijd een nieuw jaar contract aangaat.Denk daar dus wel goed over na of je dit wil ja of nee🙂

 

Oh ja, en als je enkel kabel TV gebruikt kan je net zo goed internet-only nemen.Staat er nog steeds DVB-C op de kabel , alleen heb je dan geen toegang meer tot Ziggo Go😉

 

Reputatie 7
Badge +7

Aha, nu word wel iets meer duidelijk @joepd1954Joep De !

Op Delta glasvezel word -voorlopig tenminste- geen KPN geleverd helaas…

De opties zijn dus:

1 Over naar Delta of een provider die daarop levert.

2 Over naar KPN op koper of een provider die daar op levert.Hoeveel snelheid is beschikbaar op jouw adres?Dat kan je hier vinden als je je adres invult: kpn.com/shop

Als je dan iets naar beneden scrollt staat daar de snelheid die mogelijk is:

3 Je snelheid aanpassen bij Ziggo en daarmee besparen.

 

Of inderdaad de snelheid omlaag. Ik heb zelf een 100Mbps abo en ik heb er ruim voldoende aan. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid aanwezige mensen en het gebruik. Let er wel op dat bij Ziggo de upload bij een lagere download ook omlaag gaat. En die is toch al om te huilen. Ik blijf me er in het algemeen over verbazen dat mensen zo graag naar 1Gbps willen. Vaak totaal (nog) overkill.

Edit: je zal maar 4Mbps down en 1Mbps up geboden krijgen en geen alternatief hebben 😅

Of inderdaad de snelheid omlaag. Ik heb zelf een 100Mbps abo en ik heb er ruim voldoende aan. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid aanwezige mensen en het gebruik. Let er wel op dat bij Ziggo de upload bij een lagere download ook omlaag gaat. En die is toch al om te huilen. Ik blijf me er in het algemeen over verbazen dat mensen zo graag naar 1Gbps willen. Vaak totaal (nog) overkill.

Klopt inderdaad.Je kan beter zo laag mogelijk beginnen en dan stapsgewijs omhoog upgraden als dat nodig is.

Ik heb 100/20 en dat is ook prima te doen!Ik ga dit zelfs maar verlagen naar 50/20, als het niet bevalt kan ik het toch zo weer verhogen😉

Reputatie 7
Badge +7

Bij Ziggo is het trouwens wel zo dat als je bij retentie gaat vragen om korting dat je bijna altijd een nieuw jaar contract aangaat.Denk daar dus wel goed over na of je dit wil ja of nee🙂

 

Oh ja, en als je enkel kabel TV gebruikt kan je net zo goed internet-only nemen.Staat er nog steeds DVB-C op de kabel , alleen heb je dan geen toegang meer tot Ziggo Go😉

 

Volgens mij klopt dat allemaal. Ja, je gaat een nieuw jaarcontract aan maar dat zou me niet tegen houden. Alleen niet doen als je plannen hebt om je woning te verlaten binnen het jaar. Ik blijf zelf liever bij de provider waar ik tevreden ben mits het niet te bont wordt met prijsverhogingen. Ook bij KPN ga je een nieuw contract aan voor een jaar. Voor mijn ouders belde ik om ze van  tv+ te voorzien in navolging van mij. Gelijk een verdubbeling van snelheid, meer keuzevrijheid, goede tv+ hardware en het was budgetneutraal. Nou ja, niet helemaal want ze kregen een fijne korting voor 6 maanden tv+. Ik gaf overigens meteen aan dat het niet de intentie is om te vertrekken, in tegendeel.

Reputatie 7
Badge +7

Of inderdaad de snelheid omlaag. Ik heb zelf een 100Mbps abo en ik heb er ruim voldoende aan. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid aanwezige mensen en het gebruik. Let er wel op dat bij Ziggo de upload bij een lagere download ook omlaag gaat. En die is toch al om te huilen. Ik blijf me er in het algemeen over verbazen dat mensen zo graag naar 1Gbps willen. Vaak totaal (nog) overkill.

Klopt inderdaad.Je kan beter zo laag mogelijk beginnen en dan stapsgewijs omhoog upgraden als dat nodig is.

Ik heb 100/20 en dat is ook prima te doen!Ik ga dit zelfs maar verlagen naar 50/20, als het niet bevalt kan ik het toch zo weer verhogen😉

Wat dat betreft hebben we het best goed in Nederland. Er komt steeds meer vrijheid om gedurende het contract aan te passen. Ongetwijfeld onder druk van concurrentie en dat houdt iedereen scherp. Bij Tv+ bijvoorbeeld kan je per maand kiezen of je het tv aanbod wilt. Zo niet dan betaal je feitelijk alleen de tv box lease. Ik vind dat fair en value for money. Een upload van 20 zou ik wel te mager vinden omdat ik veel vanuit huis werk. Teams met video en zo. En privé met de upload van bestanden naar de publieke cloud.

Topic starter krijgt zijn info haha. Die heeft op inhoud nu de keus.

Ja, 20 upload is wat weinig inderdaad.Maar er valt mee te leven😉

En om nou de 76,50 te betalen voor 50 upload word ook wat te gek😉

Topic starter krijgt zijn info haha. Die heeft op inhoud nu de keus.

Beter te veel dan te weinig😁

Wat dat betreft hebben we het best goed in Nederland. Er komt steeds meer vrijheid om gedurende het contract aan te passen. Ongetwijfeld onder druk van concurrentie en dat houdt iedereen scherp.

Klopt.Sowieso is internet in Nederland erg goed.Vooral mobiel is echt heel goed geregeld hier i.t.t andere landen.

Reputatie 1
Badge

Of inderdaad de snelheid omlaag. Ik heb zelf een 100Mbps abo en ik heb er ruim voldoende aan. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid aanwezige mensen en het gebruik. Let er wel op dat bij Ziggo de upload bij een lagere download ook omlaag gaat. En die is toch al om te huilen. Ik blijf me er in het algemeen over verbazen dat mensen zo graag naar 1Gbps willen. Vaak totaal (nog) overkill.

Klopt inderdaad.Je kan beter zo laag mogelijk beginnen en dan stapsgewijs omhoog upgraden als dat nodig is.

Ik heb 100/20 en dat is ook prima te doen!Ik ga dit zelfs maar verlagen naar 50/20, als het niet bevalt kan ik het toch zo weer verhogen😉

Wat dat betreft hebben we het best goed in Nederland. Er komt steeds meer vrijheid om gedurende het contract aan te passen. Ongetwijfeld onder druk van concurrentie en dat houdt iedereen scherp. Bij Tv+ bijvoorbeeld kan je per maand kiezen of je het tv aanbod wilt. Zo niet dan betaal je feitelijk alleen de tv box lease. Ik vind dat fair en value for money. Een upload van 20 zou ik wel te mager vinden omdat ik veel vanuit huis werk. Teams met video en zo. En privé met de upload van bestanden naar de publieke cloud.

Topic starter krijgt zijn info haha. Die heeft op inhoud nu de keus.

Ik krijg inderdaad duidelijk antwoord op de vragen waar ik mee zit. :-) Top!

De reviews van de providers die Delta noemt, zijn overigens niet erg positief. Dat was voor mij ook reden om niet met een van hen in zee te gaan en me verder te oriënteren op KPN of Ziggo.

De stand van zaken tot nu toe is dat namens Delta glasvezel aangelegd wordt, maar het is aan de provider om dat te gaan gebruiken. 

Als KPN inderdaad niet (of pas over enige overgaat tot het aanbieden van glas via het netwerk van Delta denk ik voorlopig bij Ziggo te blijven en dan een lagere snelheid te nemen, ik heb nu 350 MB en ga dan terug naar 100. Wel even wennen denk ik. 

Thuiswerken en deelnemen aan digitale vergaderingen is voor mij sinds kort verleden tijd. Dus daar heb ik geen hoge snelheid voor nodig. Overstappen of verhogen kan altijd nog natuurlijk. Overigens zag ik ook dat de abo-prijzen van KPN en Ziggo vergelijkbaar zijn bij 100MB. 

 

Top!

Eventueel is 200mb (Start XXL) als het goed is ook mogelijk, maar ik zou inderdaad eerst gewoon 100mb(Start) proberen.Deze is alleen enkel te bestellen via de klantenservice en niet via mijnZiggo(net als 50mb(basic) trouwens).

Nog een vraagje:

Heb je nu een Mediabox XL?
Zo ja, ik zou hem dan vervangen door een Next(liever niet de Next mini, die is toch wat minder).Scheelt veel stroom:)

De Next is aan te vragen via het Ziggo forum.

Reputatie 1
Badge

Ik krijg inderdaad duidelijk antwoord op de vragen waar ik mee zit. :-) Top!

De reviews van de providers die Delta noemt, zijn overigens niet erg positief. Dat was voor mij ook reden om niet met een van hen in zee te gaan en me verder te oriënteren op KPN of Ziggo.

De stand van zaken tot nu toe is dat namens Delta glasvezel aangelegd wordt, maar het is aan de provider om dat te gaan gebruiken. 

Als KPN inderdaad niet (of pas over enige overgaat tot het aanbieden van glas via het netwerk van Delta denk ik voorlopig bij Ziggo te blijven en dan een lagere snelheid te nemen, ik heb nu 350 MB en ga dan terug naar 100. Wel even wennen denk ik. 

Thuiswerken en deelnemen aan digitale vergaderingen is voor mij sinds kort verleden tijd. Dus daar heb ik geen hoge snelheid voor nodig. Overstappen of verhogen kan altijd nog natuurlijk. Overigens zag ik ook dat de abo-prijzen van KPN en Ziggo nagenoeg gelijk zijn bij 100MB.