Vraag

Kabel in SuperWifi en ik krijg oranje lamp

  • 20 September 2022
  • 19 reacties
  • 231 keer bekeken

Hoi,

 

Ik heb een superwifi punt beneden naast de modem en een op zolder. Ik heb een kabel van de modem naar zolder. Als ik deze in het superwifi punt doe, lijkt het me dat internet veel sneller zal moeten gaan. In plaats daarvan krijgt de superwifi een oranje lampen en ik heb helemaal geen bereik. Zonder de kabel pak ik 25 procent van de snelheid, ook niet echt goed  ondanks zo een superwifi punt.

 

Hoe krijg ik optimale WiFi via de superwifi punten? Kan ik beter slechts 1 superwifi punt gebruiken op zolder via de kabel?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hoi ik zou graag nog antworod willen krijgen op de redelijk simpele vraag: hoe gebruik ik mijn superwifi als bekabelde versterker? want door de ethernetkabel erin te doen doet deze het alleen maar minder.

Reputatie 7
Badge +11

Controleer de kabel. Bekabeld met een oranje lampje betekent dat de Superwifi slechts een zogenoemde Fast Ethernet-link heeft waarmee deze maximaal 100Mbps (in de praktijk 94) krijgt. Of de kabel is niet helemaal goed of er zit ergens een switch tussen die de snelheid beperkt. 

Klinkt goed; lijkt een makkelijke oplossing. Het rare is dat ik een tijd geleden wel rond de 480 (had maximaal 500 mbit) haalde via de kabel, nu is dat inderdaad 50 (en test 2: 44). Via de wifi haal ik hetzelfde getal: 48. 

Via fast.com haal ik op m’n laptop overigens 360.

Welke kabel moet ik hebben? “Fast Ethernet Kabel?”

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Nee, ‘Fast Ethernet’ is een aanduiding voor netwerkapparatuur die maximaal 100Mbps kan verwerken. Tegenwoordig is ‘Gigabit Ethernet’ de standaard. Als het in het verleden wel heeft gewerkt gok ik dat er een adertje is gebroken ergens, het makkelijkste om dit te controleren is met een kabeltester maar die moet dan net voor handen zijn. Als deze kabel nu in een bekabeld apparaat gebruikt wordt, wat komen er dan voor resultaten uit? Probleem kan natuurlijk ook in de Superwifi liggen. 

vanuit het apparaat komt er nog net geen 50 mbit uit als ik deze op de playstation test. Ik heb nu de superwifis opnieuw aan de nieuwe modem gekoppeld. Als ik er nu een kabel in doe dan springt deze wederom op oranje.

Reputatie 7
Badge +12

De KPN Thuis app geeft als je de superwifi punt aanklikt op je telefoon aan waarom deze oranje brand. Eigenlijk weet ik wel zeker dat NHendriks gelijk heeft.

Lijkt me ook inderdaad dat het aan de kabel ligt. Tegelijkertijd zie ik geen tot weinig verschil tussen gebruik van de superwifi of helemaal geen gebruik, en dit is ook altijd zo geweest. Hoe test ik eigenlijk of deze dingen het echt doen?

Reputatie 7
Badge +11

Met een app zoals Wifiman kun je de verschillende punten in de lucht zien hangen en de dempingskwaliteit meten (enkel Android). Stelregel voor velen is dat er bij een grotere demping dan -65dBm een extra punt geplaatst moet worden, echter is dit niet altijd het geval en ook volledig afhankelijk van de ruimten waar het nodig is. Hier in de keuken is bijvoorbeeld verminderd bereik en wordt er teruggeschakeld naar de 2.4Ghz maar dat is voor het gebruik hier in huis prima.

Dus lager dan -65dbm en toch een groen lichtje dan merk ik in de praktijk weinig van de superwifi?

Ik haal naast de modem overigens ook 240 mbps. Ik ‘hoor’ 1 gig te hebben. Via de KPN thuis app geven de superwifi’s -75 en -80dBm aan. Eentje op de eerste etage. Eentje op zolder. Modem staat beneden. Dus ze doen het niet?

Reputatie 7
Badge +11

Dus lager dan -65dbm en toch een groen lichtje dan merk ik in de praktijk weinig van de superwifi?

Niet per definitie. Wifi is een lastig iets om simpel en kort uit te leggen, het aantal clients maakt namelijk ook verschil maar stel er is een ruimte waar de kwaliteit -65dBm is dan wordt door de plaatsing van een wifipunt het gebied verruimd. 

 

Ik haal naast de modem overigens ook 240 mbps. Ik ‘hoor’ 1 gig te hebben.

Nouja, een gigabit op wifi hoort niet want dat kan helemaal niet tenzij je Wifi 6E gebruikt maar het lijkt me niet dat je access points van 500 tot 1000 euro in de woning hebt hangen. 240 is volkomen normaal. Bij 100 of 200 wordt er weinig verschil gemerkt tussen de verschillende apparaten maar daarboven wordt het verschil snel gemerkt. Mijn werktelefoon haalt ‘met gemak’ 700Mbps op de wifi maar mijn tablet blijft toch echt achter met 350 in optimale omstandigheden. 

Als het niet uitmaakt dan heb ik dus niets aan 1 gig internet, want diezelfde snelheden haalde ik ook al met 500 mbps abonnement? Je hoort toch ongeveer de helft van je max wel aan te tikken met wifi?

 

Ik heb een nieuwe modem gekregen omdat deze de vorige hele tijd uitviel. Nu lijkt het erop dat ik hetzelfde probleem heb, want deze is zojuist weer uitgevallen. En nog een keer. 

Kan het zijn dat de superwifi’s de boel verstoren? Waar komt dit door? 

Reputatie 7
Badge +11

Als het niet uitmaakt dan heb ik dus niets aan 1 gig internet, want diezelfde snelheden haalde ik ook al met 500 mbps abonnement? Je hoort toch ongeveer de helft van je max wel aan te tikken met wifi?

Nee dat hoeft echt niet. Zoals ik al zei, het hangt van enorm veel factoren af en op wifi kan geen enkele garantie gegeven worden omdat juist wifi afhankelijk is van een enorme lading aan externe factoren. Van type bouw tot gebruikte apparatuur tot drukte in de omgeving tot stoorbronnen tot aanvliegroutes van vliegtuigen aan toe en ga zo maar door.

 

Ik heb een nieuwe modem gekregen omdat deze de vorige hele tijd uitviel. Nu lijkt het erop dat ik hetzelfde probleem heb, want deze is zojuist weer uitgevallen. En nog een keer. 


Kan het zijn dat de superwifi’s de boel verstoren? Waar komt dit door? 

Daar is weinig over te zeggen, echt het enige wat ik weet is dat je in ieder geval één Superwifipunt hebt en meer niet. 

Je bedoelt, je ziet dat er 1tje het doet?  Want ik heb er 2, en niet minder. Kan zijn dat ik die nog niet goed heb aangesloten op de nieuwe modem - die nu om 5 minuten uit valt op het moment.

Reputatie 7
Badge +11

Nee, ik bedoelde dat ik enkel weet van één Superwifipunt, ik heb verder geen idee hoe je netwerk eruit ziet, welk modem je hebt, hoeveel wifipunten (nu weet ik dan dat je er twee hebt). Ik weet alleen wat er hier verteld wordt en dat is momenteel nog heel erg summier.

Wel het ging me voornamelijk om dat de kabel het niet deed, en dat lijkt aan de kabel te liggen, dat kan ik testen als de nieuwe kabel binnenkomt.

Dat internet op zolder het om de 5 minuten uitvalt kwam erbij. Ik heb 2 superwifi punten, 1 ligt nu op de eerste verdieping en de ander op zolder. Ik heb een nieuwe router van KPN gekregen, heb beneden nu stabiel internet en het zolder-superwifi punt zojuist handmatig gereset en opnieuw aan de modem gehangen met een ethernetkabel. Mijn vragen blijven dan als volgt:

  • De Superwifi zou het na een half uurtje aan de modem te zijn gekoppeld weer moeten doen?
  • Als internet het beneden goed blijft doen maar op zolder blijft haperen, ondanks de superwifi daar, wat moet ik dan doen?
  • als de nieuwe ethernet kabel, die ik van de modem naar het superfi punt ga trekken, nog steeds geen resultaat levert, kan het dan zijn dat het superfi punt niet goed werkt?

Het uitvallen lijkt overigens allemaal erger geworden sinds de update van 500 naar 1000mbps.

En als laatst: ook beneden, waar het internet weliswaar sneller is, valt het wederom uit. Ik ga morgen wel even bellen want hier valt geen boterham mee te smeren.

Reputatie 7
Badge +15

@pijnboom Welkom op het forum. 

Ik zie dat je al goed op weg geholpen bent door @NHendriks en @Ik_Hussel

Heb je ondertussen al contact gehad met mijn collega's? 

Zo niet, zou je dan voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven? 

Er komt een servicemonteur langs. Internet is zo vaak uitgevallen nadat zelfs de router was vervangen dat de oplossing niet meer bij mij ligt. Al zul je zien dan het de afgelopen 24 uur natuurlijk wel stabiel is.

 

En kabel moet ik nog fixen. Moest ik knippen, had materiaal niet.