Beantwoord

Kan ik de SuperWifi ook bij een andere provider gebruiken?

  • 13 January 2023
  • 21 reacties
  • 12044 keer bekeken

Kan ik deze twee KPN wifi versterkers niet met andere providers gebruiken?

icon

Beste antwoord door BruisTablet 14 January 2023, 19:09

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Antalectro 

 

Je kan ze prima bij een andere provider gebruiken.
Alleen zal er dan altijd eentje met een kabel aangesloten moeten zijn op het modem van die andere provider.

Reputatie 7
Badge +8

Kan ik deze twee KPN wifi versterkers niet met andere providers gebruiken?

Superwifis zijn bij KPN geen bruikleen product. Ze kunnen dus net als een andere wifi access punten op de markt gewoon functioneren. Ze zullen alleen niet automatisch de instellingen overnemen zoals bij het KPN modem maar moeten handmatig worden ingesteld. Daarnaast moet er minimaal 1 zoals ook al is aangehaald worden aangesloten met een ethernetkabel.

 

Admin: aanvulling met tips over hoe dit te doen

bij mij werkt het top!

wat ik gedaan heb is de modem van KPN eraf, alle wifipunten van de ethernetkabels (ik had ze bedraad aangesloten) én stroom eraf.

Modem nieuwe provider installeren en aansluiten.

Vervolgens het eerste wifipunt op stroom gezet. Zodra die begon op te starten de reset button ingedrukt houden tot de rode lampjes knipperen. Even een paar minuten wachten en dan brandt het paarse lampje. 

als dat gebeurt is herhaal je dat met alle punten. Vervolgens als ze overal paars zijn, ga je weer op volgorde van aanzetten de ethernetkabels erin doen.

Hierna start je je pc/laptop op en verbind je deze met je nieuwe provider via de modem.

vervolgens open je op je pc/laptop je mappenstructuur en zie je onderin netwerk.

hier moeten je wifipunten tevoorschijn komen, waarvan 1 master.

achterop de wifipunten zit een soort schuifklepje die je eraf kan halen en dan zie je achterop alle gegevens van dat wifipunt.

zoek naar de master (cijfercombi die je bij netwerk ziet) en neem dat klepje mee.

op je pc/laptop dubbelklikken op de maater wifipunt en je kunt inloggen middels het wachtwoord op het klepje.

nu kun je je wifinetwerk van je wifipunten hernoemen en het wachtwoord veranderen.

als dit allemaal gelukt is zou je wifinetwerk weer goed moeten werken. Zet wel hierna het wifi via je router/modem uit, dat werkt een stuk fijner

 

En mesh zal het misschien niet doen?

Reputatie 7
Badge +8

En mesh zal het misschien niet doen?

Juist wel ze functioneren in een mesh met elkaar. Eentje gaat zich automatisch als hoofdunit gedragen. Alle instellingen worden onderling gesynchroniseerd. Die modems van kpn kunnen optioneel meedoen maar zijn geen vereiste.

Reputatie 1

Kunt u mij dan uitleggen welke stappen ik moet doen om dit bij een andere provider werkend te krijgen?

is het een kwestie van modem vervangen, wifipunten resetten en dan de eerste op kabel, 2e op kabel etc?

al mijn superwifipunten zitten namelijk op een ethernetkabel aangesloten.

Reputatie 7

De SuperWifi punten nemen de gegevens niet over van het modem van de andere provider zoals Bruistablet al noemde, je zult ze handmatig moeten instellen dus. 

Het handmatig aanpassen van de instellingen kan je doen door in te loggen op de webinterface van de SuperWifi punten.

Reputatie 1

Hoi Jasper, bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat ik na het inloggen de gegevens moet aanpassen (netwerknaam en wachtwoord) van de nieuwe provider?

Reputatie 7

Dat kan, hoeft niet. Je kunt zelf een netwerknaam en wachtwoord kiezen. De Wifi die het nieuwe modem uitzend gebruik je dan helemaal niet. Die kan je ook uitzetten, ik weet niet hoe dat bij een modem van een andere provider werkt.

Als je wilt kan je de Wifi gegevens die je bij ons had ook blijven gebruiken, de naam die je instelt staat los van je provider 🙂

Reputatie 1

Beste Jasper,

 

ik ben niet slim geweest met mijn vraag lees ik nu. Welke gegevens moet ik dan wel veranderen op de hotspots om hem werkend te krijgen met een andere provider?

Reputatie 7
Badge +24

Beste Jasper,

 

ik ben niet slim geweest met mijn vraag lees ik nu. Welke gegevens moet ik dan wel veranderen op de hotspots om hem werkend te krijgen met een andere provider?

Geen. Gewoon resetten. Dat is wel verstandig. Maar verder hoeft u niets te veranderen. Er zijn überhaupt ook geen instellingen die provider-specifiek zijn ofzo. Dus ... zoiets is gewoon helemaal niet van toepassing. Hij zal gewoon werken.

De netwerknaam/wachtwoord stelt u in zoals u zelf wilt. Maar dat heeft niets met de nieuwe provider te maken. Daar kunt u alles van maken wat u wilt. U kunt het ook gewoon default laten staan. Maakt niets uit.

Reputatie 1

Hoi Nick, bedankt voor je antwoord.

zodra de modem van KPN is afgekoppeld reset ik de wifipunten.

dank je wel!

Ben benieuwd of het werkt, ik heb inmiddels de ip adressen weten te achterhalen via de kpn thuis app (in het kpn modem kan ik ze niet vinden) maar kan niet inloggen op de web interface alles verwijst naar het modem van kpn.

 

ook als ik de superwifi punten reset en ze opstart zie ik kortstondig het SSID wat achterop de punten staat maar ik kan er geen verbinding mee maken als ik de sleutel achterop de punten invul dus zou niet weten hoe ik ze handmatig in kan stellen.

 

zal het is proberen bij mijn zusje van de week die heeft ziggo.

Reputatie 1

Hallo Jeroen,

 

bij mij werkt het top!

wat ik gedaan heb is de modem van KPN eraf, alle wifipunten van de ethernetkabels (ik had ze bedraad aangesloten) én stroom eraf.

Modem nieuwe provider installeren en aansluiten.

Vervolgens het eerste wifipunt op stroom gezet. Zodra die begon op te starten de reset button ingedrukt houden tot de rode lampjes knipperen. Even een paar minuten wachten en dan brandt het paarse lampje. 

als dat gebeurt is herhaal je dat met alle punten. Vervolgens als ze overal paars zijn, ga je weer op volgorde van aanzetten de ethernetkabels erin doen.

Hierna start je je pc/laptop op en verbind je deze met je nieuwe provider via de modem.

vervolgens open je op je pc/laptop je mappenstructuur en zie je onderin netwerk.

hier moeten je wifipunten tevoorschijn komen, waarvan 1 master.

achterop de wifipunten zit een soort schuifklepje die je eraf kan halen en dan zie je achterop alle gegevens van dat wifipunt.

zoek naar de master (cijfercombi die je bij netwerk ziet) en neem dat klepje mee.

op je pc/laptop dubbelklikken op de maater wifipunt en je kunt inloggen middels het wachtwoord op het klepje.

nu kun je je wifinetwerk van je wifipunten hernoemen en het wachtwoord veranderen.

als dit allemaal gelukt is zou je wifinetwerk weer goed moeten werken. Zet wel hierna het wifi via je router/modem uit, dat werkt een stuk fijner

Heb jij witte of zwarte WiFi punten ?

Reputatie 7
Badge +12

Ben benieuwd of het werkt, ik heb inmiddels de ip adressen weten te achterhalen via de kpn thuis app (in het kpn modem kan ik ze niet vinden) maar kan niet inloggen op de web interface alles verwijst naar het modem van kpn.

 

ook als ik de superwifi punten reset en ze opstart zie ik kortstondig het SSID wat achterop de punten staat maar ik kan er geen verbinding mee maken als ik de sleutel achterop de punten invul dus zou niet weten hoe ik ze handmatig in kan stellen.

 

zal het is proberen bij mijn zusje van de week die heeft ziggo.

Als je ze verbindt met een KPN modem kan je niet meer inloggen in de superwifi punten zelf maar kan je de WiFi aanpassen via de kpn thuis app / het modem. 
Als je het aansluit via een niet KPN modem/router heeft motiv er geen controle meer over en kan je inloggen op de punten.

Reputatie 1

Ik heb de witte

Badge

Zijn de zwarte Superwifi punten ook nog steeds te updaten/bij te werken naar de nieuwste firmware als deze bij een andere provider gebruikt gaan worden?

Reputatie 7
Badge +8

Zijn de zwarte Superwifi punten ook nog steeds te updaten/bij te werken naar de nieuwste firmware als deze bij een andere provider gebruikt gaan worden?

Ja ze staan met een separate server in verbinding die ook buiten kpn contact kan maken.

Ik heb de witte superwifi's. Deze krijg ik niet aan de praat zoals jullie boven omschrijven.

Ik heb er een bedraad aan de modem zitten, maar de tweede wil niet draadloos acteren.

Klopt het dat deze niet met een andere modem werken?

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb de witte superwifi's. Deze krijg ik niet aan de praat zoals jullie boven omschrijven.

Ik heb er een bedraad aan de modem zitten, maar de tweede wil niet draadloos acteren.

Klopt het dat deze niet met een andere modem werken?

Nee dat klopt niet. Heb je ze beide geprobeerd te updaten zodat ze dezelfde software hebben? 

Ja ze zijn beide up te date. 
Ze hebben allebei een factory reset gehad. 
Via de browser heb ik op de wifipunten ingelogd. 
Daar heb ik de netwerknaam en wachtwoord aangepast. Hetzelfde als die van de modem. 
Daar heb ik ook gecheckt of ze up te date zijn. 
Maar dit alles had geen effect. 
Heeft u nog tips?

Reageer