Vraag

Kan ik twee modems aansluiten in verschillende ruimtes?

  • 4 December 2021
  • 46 reacties
  • 2728 keer bekeken

Ik heb in mijn appartement een aansluiting in zowel de woonkamer als de slaapkamer. Ik heb nu een LAN/UTP/netwerk-kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer naar de WAN-poort van de modem. Ik beschik echter over een tweede wandcontactdoos in de slaapkamer en ook nog een tweede modem. Is het mogelijk om met mijn internetabonnement twee modems te gebruiken? Of moet je, als op verschillende plekken in huis lan-poorten in de muur hebt zoals ik, echt kiezen tussen één van beiden?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

waarom wil je twee modems?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb in mijn appartement een aansluiting in zowel de woonkamer als de slaapkamer. Ik heb nu een LAN/UTP/netwerk-kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer naar de WAN-poort van de modem. 

Waar staat het modem (Experiabox of KPN Box) nu? In de woonkamer?

Heelt u glasvezel? Zo ja, waar komt glasvezel binnen en hangt het glasvezelmodem?

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Als je glas hebt kan kpn technisch gezien nog op koper een 2e lijn leveren.

Reputatie 7

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Als je glas hebt kan kpn technisch gezien nog op koper een 2e lijn leveren.

Alleen niet via KPN want KPN zal niet op één adres via zowel glasvezel als koper leveren. Daarbij komt dat KPNNetwerk het koper netwerk buiten gebruik zal stellen in gebieden waar ook glasvezel uitgerold is.

waarom wil je twee modems?

 

Ik wil graag een betere verbinding in de slaapkamer zonder een versterker te hoeven kopen (dat is gauw 100 euro). Nu is de gemeten veldsterkte in de slaapkamer erg laag en valt de wifi daar regelmatig weg.

Ik heb in mijn appartement een aansluiting in zowel de woonkamer als de slaapkamer. Ik heb nu een LAN/UTP/netwerk-kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer naar de WAN-poort van de modem. 

Waar staat het modem (Experiabox of KPN Box) nu? In de woonkamer?

Heelt u glasvezel? Zo ja, waar komt glasvezel binnen en hangt het glasvezelmodem?

Ik heb een V10 in de woonkamer staan.

 

Ja ik heb glasvezel. Het glasvezelmodem hangt in de meterkast in de gang bij de voordeur, aardig ver verwijderd van het aansluitpunt in de wand van de woonkamer waarvoor ik mijn modem heb staan. Ik denk dat het glasvezel dus binnenkomt bij de meterkast.

Reputatie 7

waarom wil je twee modems?

Ik wil graag een betere verbinding in de slaapkamer zonder een versterker te hoeven kopen (dat is gauw 100 euro). Nu is de gemeten veldsterkte in de slaapkamer erg laag en valt de wifi daar regelmatig weg.

Wat is het merk en type van dat tweede "modem" dat je nog hebt.

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Als je glas hebt kan kpn technisch gezien nog op koper een 2e lijn leveren.

Ik heb glas. Maar in de praktijk geen koper op een tweede lijn?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb een V10 in de woonkamer staan.

Ja ik heb glasvezel. Het glasvezelmodem hangt in de meterkast in de gang bij de voordeur, aardig ver verwijderd van het aansluitpunt in de wand van de woonkamer waarvoor ik mijn modem heb staan. Ik denk dat het glasvezel dus binnenkomt bij de meterkast.

Ok. Vanuit de meterkast loopt dus een kabel naar de woonkamer waar de Experiabox staat. En vanuit de meterkast loopt ook een kabel naar de slaapkamer? 

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Als je glas hebt kan kpn technisch gezien nog op koper een 2e lijn leveren.

Alleen niet via KPN want KPN zal niet op één adres via zowel glasvezel als koper leveren. Daarbij komt dat KPNNetwerk het koper netwerk buiten gebruik zal stellen in gebieden waar ook glasvezel uitgerold is.

Oke duidelijk, dan zal ik toch echt één modem moeten gebruiken en (a) die modem af en toe verplaatsen naar het aansluitpunt in de andere kamere, (b) een Superwifi of iets dergelijks moeten halen of (c) een lange lankabel moeten trekken door het huis heen naar de plekken met slecht wifisignaal.

Hallo @chimpansee 

Technisch gezien kan er maar 1 modem op de KPN-aansluiting actief zijn, daarachter kun je wel een router aansluiten of 1 of meerdere accesspoints.

Duidelijk.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat je het beste de Experiabox in de meterkast kunt zetten. Dan sluit je zowel de kabel naar de woonkamer als ook de kabel naar de slaapkamer aan op de LAN poorten. En dan 2 WiFi toegangspunten aanschaffen. Die je in de woonkamer en slaapkamer aansluit. Dat zouden SuperWiFi's kunnen zijn.

Ik heb een V10 in de woonkamer staan.

Ja ik heb glasvezel. Het glasvezelmodem hangt in de meterkast in de gang bij de voordeur, aardig ver verwijderd van het aansluitpunt in de wand van de woonkamer waarvoor ik mijn modem heb staan. Ik denk dat het glasvezel dus binnenkomt bij de meterkast.

Ok. Vanuit de meterkast loopt dus een kabel naar de woonkamer waar de Experiabox staat. En vanuit de meterkast loopt ook een kabel naar de slaapkamer? 

Hoe de glasvezelkast precies is aangesloten op de Experiabox weet ik niet. Mogelijk door de muren heen. Experiabox zit alleen aan stroom en er is een rode kabel tussen wan-poort modem en lan-poort wandcontactdoos.

Reputatie 7
Badge +24

En in de meterkast zit zoiets?

Of zoiets?

Of zoiets?

 

Ik heb glas. Maar in de praktijk geen koper op een tweede lijn?

Jawel hoor.Budget alles in 1 levert nog gewoon via koper.

Dan kan je glasvezel bij kpn nemen en koper bij budget.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb glas. Maar in de praktijk geen koper op een tweede lijn?

Jawel hoor.Budget alles in 1 levert nog gewoon via koper.

Dan kan je glasvezel bij kpn nemen en koper bij budget.

Ja... maar serieus... dat is toch geen optie? 😄

Ja... maar serieus... dat is toch geen optie? 😄

@chimpansee ,wil geen versterkers kopen:)Maar op termijn is dat natuurlijk goedkoper!

Reputatie 7
Badge +24

Ja... maar serieus... dat is toch geen optie? 😄

@chimpansee,wil geen versterkers kopen:)Maar op termijn is dat natuurlijk goedkoper!

Een 2de internet abonnement erbij nemen van pak em beet 40 euro per maand om de 1malige aanschaf van  versterkers van 100 euro uit te sparen 😁

Reputatie 7
Badge +24

Via de WiFi Manager kun je 2 SuperWiFi's voor 60 euro aanschaffen. 

Een 2de internet abonnement erbij nemen van pak em beet 40 euro per maand om de 1malige aanschaf van  versterkers van 100 euro uit te sparen 😁

Ja,HaHa:joy:

Reputatie 7
Badge +8

Of (misschien) drie Experia WiFi’s gratis krijgen.

Reputatie 7
Badge +24

Of (misschien) drie Experia WiFi’s gratis krijgen.

Die heeft KPN niet meer. Voor zover ik weet. Binnenkort komt er een nieuwe versie van de SuperWiFi's. De huidige versie word dan misschien wel een poosje gratis aangeboden. Wie weet...

En in de meterkast zit zoiets?

Of zoiets?

Of zoiets?

 

Onderste. Maar modem staat niet in de meterkast maar in de woonkamer.

Ik heb glas. Maar in de praktijk geen koper op een tweede lijn?

Jawel hoor.Budget alles in 1 levert nog gewoon via koper.

Dan kan je glasvezel bij kpn nemen en koper bij budget.

Lijkt me niet zo voordelig, zoals Nick83 en jij al zeggen.

60 euro voor twee SuperWifi's valt me mee. De laatste keer dat ik informeerde waren ze 100 als ik mij goed herinner.