Beantwoord

KPN Box 14 met 3x SuperWifi 2 probleem

  • 4 March 2024
  • 8 reacties
  • 141 keer bekeken

Hoi.

Ik heb sinds een paar weken een KPN Box 14 gekregen. In principe werkte alles en was het plug & play. Nu vond ik na een tijdje wel dat WiFi slecht was.

Toen ik ging kijken naar mijn Super Wifi 2 punten of die wel aan stonden, zag ik dat ze allemaal oranje brandde ipv groen. Ben toen op dit forum gaan zoeken en heb de volgende stappen doorlopen maar geen werkte:

1. Alle Super Wifi 2 punten uit gezet en eentje weer aan. Hielp niet.

  1. 1 Super Wifi 2 een reset gegeven en direct aan de KPN Box 14 aangesloten om opnieuw te laten configureren. Hielp niet.
  2. 1 Super Wifi 2 weer een reset gegeven en direct aan de KPN Box 14 aangesloten om opnieuw te laten configureren. Deze een dag laten hangen aan het modem om te zien of configureren wellicht langer duurde. Hielp niet.

Dan ben ik uit de opties dus …. help :)

 

icon

Beste antwoord door Nicography 6 March 2024, 18:51

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +19

Zijn de SuperWiFi's met een kabel aangesloten op het modem?

Voor de configuratie na de reset wel ja. Zolang ze op de kabel blijven werken ze ook maar ik heb ze juist omdat ze geen kabel nodig hebben :) Haal ik ze van de kabel, dan branden de lampjes weer oranje ipv groen

 

Reputatie 5
Badge +5

Is er op de plaats waar de Superwifi2 punten staan nog een fatsoenlijk 5Ghz Wifi signaal te ontvangen van de box 14?

 

Zoniet dan verklaard dat waarschijnlijk waarom ze naar 2.4Ghz (oranje led) springen die langzamer is en gevoelig en beïnvloedbaar is voor externe signalen en andere factoren in de omgeving. 

Superwifi2 punten staan in en oud huis met houten vloeren zo’n 6 meter van de box14 maar ook als ik ze vlak naast de box14 leg dan nog brand oranje. In de Box14 heb ik 2.4GHz uit staan trouwens. Een paar weken geleden had ik een ander modem van KPN en geen enkel probleem met de Superwifi2

 

Badge +19

Als je bedenkt dat de 5ghz band een bereik heeft van een meter of acht zonder belemmeringen zit je dus wel op het randje. Maar hoe is het mogelijk dat je met een supersnelle verbinding de wifipunten niet bekabeld? Ik neem aan dat je toch het optimale wil bereiken?

Het is een beetje als wat ik heb met mijn bluetooth headset…. ja die werkt beter met een USB-C kabel maar de bedoeling is dat hij het ook zonder moet doen :)

 

Badge +19

Dat is zeker waar maar dan is een goede opstelling van de wifipunten een vereiste zodat ze goed kunnen werken.  Bij een redelijk standaard huis is dat een modem in de meterkast,  het eerste wifipunt op de eerste overloop en het tweede op de tweede overloop. 

Gelukkig, de oplossing :)

 

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

  1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.

Reageer