Beantwoord

Kunnen UTP-kabels slijten?

  • 2 March 2023
  • 29 reacties
  • 581 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo, 

Er is mij verteld dat de utp kabels, die bij mijn aangesloten zijn aan de wifi versterkers, die er nu al enkele jaren liggen dat die kunnen verslijten, is dat zo.

I.v.b. met wegvallende en trage wifi, om de utp kabels allemaal te vervangen, door nieuwe kpn utp kabels, zou dat dan een oplossing kunnen zijn.

Kan iemand mij hierbij helpen.

Mvg Gradje

icon

Beste antwoord door PeterG 3 March 2023, 23:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hallo @gradje65 dat is heel goed mogelijk.

Probeer eens 1 netwerkkabel te kopen in de geschikte lengte, kwaliteit minimaal CAT5e of CAT6 en test het daar mee.

In iedere bekende radio/tv/witgoedzaak of plaatselijk onderdelenhuis te koop.

 

 

Reputatie 1
Badge

Goedendag JanD,

Bedankt voor je snelle reactie,  ik ga je advies opvolgen.

Mvg Gradje65

Reputatie 7
Badge +8

Hallo, 

Er is mij verteld dat de utp kabels, die bij mijn aangesloten zijn aan de wifi versterkers, die er nu al enkele jaren liggen dat die kunnen verslijten, is dat zo.

I.v.b. met wegvallende en trage wifi, om de utp kabels allemaal te vervangen, door nieuwe kpn utp kabels, zou dat dan een oplossing kunnen zijn.

Kan iemand mij hierbij helpen.

Mvg Gradje

Kabel zelf lijkt me erg stug.

Maar wat wel kan zijn de RJ45 stekkers die in der loop der jaren niet meer goed zijn.

Deze vervangen op de kabels wil ook nog wel eens helpen.

Reputatie 1
Badge

Goedendag MennoG78,

Kabels CAT 5E van 10 meter lengte zijn van kpn met de gele stekkers RJ45 eraan. 

Als ik de gele stekkers eraf knip en ik doe er andere stekkers eraan, dan ben ik bang  dat de verbinding helemaal niet

goed gaat.

Mvg, Gradje65

Reputatie 7
Badge +24

Ze zullen vast wel "slijten". Maar dan moet u aan 40 of 50 jaar denken ofzo. Niet na 3 of 4 jaar al. Dat is volslagen onzin.

Reputatie 7
Badge +8

Goedendag MennoG78,

Kabels CAT 5E van 10 meter lengte zijn van kpn met de gele stekkers RJ45 eraan. 

Als ik de gele stekkers eraf knip en ik doe er andere stekkers eraan, dan ben ik bang  dat de verbinding helemaal niet

goed gaat.

Mvg, Gradje65

Die kabels lijke me gewoon goed.

Zou eerder je wifi instellingen dan controleren.

Welke wifi punten gebruik je? van KPN zelf dan kan je de thuis app doorlopen eventueel.

Reputatie 7

Ze zullen vast wel "slijten". Maar dan moet u aan 40 of 50 jaar denken ofzo. Niet na 3 of 4 jaar al. Dat is volslagen onzin.

Precies, klinkklare onzin.

Reputatie 1
Badge

Goedendag MennoG78,

Ik heb 2 Experia wifi  punten van kpn, allebei bekabeld met de kabels van kpn, regelmatig gereset met behulp van kpn,

gaat enige tijd goed, dan  later last van trage wifi, gebruik regelmatig de manager, dan gaat het weer een tijdje goed,

dan weer iets minder, kan wel van kpn een 10 meter utp kabel  CAT 5E krijgen maar dat lost denk ik ook niets op.

De super wifi kan ik wel kopen a €99,- , maar dat ik tocg wel veel. KPN zou er toch voor zorgen dat iedereen een goede

verbinding zou hebben.

Mvg Gradje65

Reputatie 1
Badge

Hallo Nick83,

Dacht ik ook al.

Mvg, Gradje65

Echt slijten doen koperdraadjes niet. Ik had DSL van 110 Mb/s via ruim 50 jaar oude kpn koperdraad.

En de koperdraadjes in een utp kabel slijten ook niet.

Alleen het type kabel kan verouderen. En dan zijn er voor huidige maatstaven te weinig koperdraadjes in.

Huidige kabeltypen Cat 5e / Cat 6. Oudere typen geven minder snelheid door. Deze zijn Gb kabels.

https://www.netwerkkabel.eu/nl/blogs/blog/wat-is-een-cat-kabel-en-welke-varianten-zijn-er/ .

Reputatie 1
Badge

Goedemiddag PeterG,

Bedankt voor Uw reactie, ik heb het stuk gelezen van de kabels. Ik heb zelf van alle kabels die ik aangesloten heb, Cat 5e

dus die zijn goed dacht ik zo, daar zou het niet aan liggen dat ik regelmatig trage wifi  heb.

Mvg, Gradje65

Waar het nog wel eens fout kan gaan, is bij zelfgemaakte kabels, dan gaan de stekkertjes door krimp en uitzetten en trillingen loszitten.

 

Dan zou ik eerder denken dat je sowieso geen snelle verbinding hebt. Via koper wellicht. En niet al glasvezel.

Of je apparaten maken geen verbinding met het dichtstbijzijnde accesspoint. Dat is ook waarschijnlijk als ze nog geen mesh ondersteunen.

Reputatie 1
Badge

Hallo JanD,

Het zijn allemaal originele kabels vann KPN  aangeleverd  met de originele stekker aansluitingen, dus daar kan het niet aanliggen.

Reputatie 1
Badge

Hallo PeteG,

Ik heb inderdaad geen glasvezel.

Ik heb wel verschillende  malen contact gehad met KPN voor het verhelpen van trage wifi,  dan wordt het opgewaardeerd,  werkt enige tijd,

dan weer hetzelfde met wifi, zou verholpen zijn met super wifi punten, maar die moet je zelf bij KPN aankopen.

Wat is trage wifi? Wordt hiermee bedoeld dat de maximale afgenomen snelheid van het abonnement niet wordt gehaald?

 

Welke snelheid wordt bedraad gemeten behaald?

Wegvallende wifi kan meerdere oorzaken hebben, het is maar de vraag of die 'super' wifi punten dit probleem wel oplost.

Reputatie 1
Badge

Hallo Galdor68,

Heb een abonnement van 200gb, maar haal maar tussen de 35 en 55, na update van KPN ongeveer 65.

Volgens de medewerker van KPN zou dat met de super wifi wel opgelost zijn.

 

Dat je de snelheid van 200 Mb/s niet haalt is één ding.

Maar met 35 tot 55 Mb/s zou  je daar mijns inziens ook nog eens niks van moeten merken.

HD via kpn: 7,3 Mb/s per stream (per ontvanger dus)
HD via streamingdiensten: Netflix 5 Mb/s o.a.
4k via Netflix 15 tot 25 Mb/s (variabel; past zich aan)

Website opvragen: download site tot 3 Mb/s gedurende enkele seconden.

Dan de binnenkomende snelheid. Dat zou dus 200 Mb/s moeten zijn. Via koper kan dat alleen met bonding. Heb je derhalve een Experiabox v10 die met het aansluitpunt verbonden is met een zogenaamde Y-kabel?

En meet je met een bedraad verbonden laptop direct op de Experiabox terwijl overige apparaten uit staan en dus niks verbruiken? TV-ontvangers op stand-by bijvoorbeeld.

Verder moet de laptop natuurlijk ook snelheden van boven 100 aankunnen. Vaak hebben oudere een 100 Mb/s poort (meer is voor die éne laptop toch niet nodig namelijk).

Meet via de speedtest op http://kpn.com/speedtest .

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @gradje65 en bedankt voor je bericht :)
Ik zie dat de community je al goed op weg helpt, mooi om te zien!

Als je een abonnement hebt met daarbij een snelheid van 200 Mbit/s, dan betekent dit dat dit de snelheid is die binnenkomt op het modem. Als je hier een pc of laptop bekabeld op aansluit, dan zou je de snelheid van 200 Mbit/s moeten halen. Die vlieger gaat niet meer op zodra je via de wifi gaat werken; dit is een draadloos radiosignaal dat zich door de lucht verplaatst en daarmee lever je snelheid in. Hoeveel snelheid je inlevert, is heel erg afhankelijk van je omgevingsfactoren. Hierbij kun je denken aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in de omgeving, vloerverwarming, magnetrons etc. etc. Allemaal factoren die het draadloze signaal kunnen beïnvloeden. Wat ik je sowieso aan kan raden, is om ook eens aan de slag te gaan met de KPN wifi manager.

Reputatie 1
Badge

Hallo JanZ,

Bedankt voor je uitleg, klinkt logisch.

Volg je advies op om de KPNwifi manager via app te volgen.

Mvg, Gradje65

Hallo Galdor68,

Heb een abonnement van 200gb, maar haal maar tussen de 35 en 55, na update van KPN ongeveer 65.

Volgens de medewerker van KPN zou dat met de super wifi wel opgelost zijn.

 

Als u geen glasvezel aansluiting heeft is het zo dat u tot 200 Mb heeft. De kans dat u dat bedraad haalt is aanwezig maar afhankelijk van meerdere factoren. Via wifi is dit ook mogelijk nabij de modem/router van KPN zou u minimaal rond de 100 Mb moeten halen, mede afhankelijk van het toestel waar u mee meet.

 

Via koper kan dat alleen met bonding. Heb je derhalve een Experiabox v10 die met het aansluitpunt verbonden is met een zogenaamde Y-kabel?

Niet alleen met bonding. Als ik op de diverse sites van providers kijk zie ik dat bonding niet mogelijk is op mijn adres maar wel 200 Mb/s via vectoring

 

Reputatie 1
Badge

Goedeavond Dutchie61,

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor het advies dat ik gekregen van de leden van KPN Support.

Ik ga de speedtest en de wifi manager uitproberen,. De Experiabox v 10  is niet met een Y-kabel verbonden, alleen met de kabels met Cat 5e

die ik aangeboden heb gekregen toon ik een abonnement heb genomen 7 jaar geleden.

Soms gaat het goed, en soms wat minder. Komt goed.

Mvg, Gradje65

Die Y-kabel zou  op het DSL aansluitpunt van de v10 moeten zitten en heeft letterlijk de vorm van die letter. Aan een kant een blauwe en witte RJ11 en aan de andere kant één grijze RJ11 voor in de DSL van de v10. 

Zie deze foto (zo zit de Y-kabel in de muur als je pair bonding hebt)

Vanaf de gele LAN poorten zijn het inderdaad Cat 5e kabels met RJ45 stekkertjes.

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Ik heb blijkbaar nog de oude aansluiting, van beneden( ik woon 5 hoog op een flat van negen verdiepingen),

Een kabeltje in de doos , wordt vandaaruit doorgekoppeld naar de het modem v 10, verder niets.

Mvg, Gradje 65