Signaal Apple router versterken met SuperWifi punten?

  • 22 February 2023
  • 9 reacties
  • 72 keer bekeken

Reputatie 2

Kunnen de SuperWifi punten ook worden gebruikt voor versterking van het signaal van een Apple-router?

 

Toelichting: In een hoekkast in de woonkamer hangt de Experia box v10; van daaruit loopt een ethernetkabel naar mijn router (AirPort TimeCapsule), die op op een halfhoge kast midden in de woonkamer is opgesteld. Vrijwel alle randapparatuur is met genoemde Apple-router verbonden, met een kabel of via WiFi. Ook in een aparte kamer staat apparatuur opgesteld, die op het netwerk van mijn router is aangesloten.

 

Het WiFi-signaal in de andere kamer is niet optimaal. Als ik met mijn i-phone daar naartoe loop, wordt de inkleuring van het wifi-symbool minder. Ergo nog, bij een upgrade van randapparatuur verscheen de mededeling, dat het wifi-signaal zwak was. Reden voor mij om een test te laten uitvoeren met de Wifi Manager, met als resultaat de aanbeveling om SuperWifi punten te installeren.

 

De test is uitgevoerd bij gebruik van het netwerk van de router. Mag ik aannemen, dat ik met de aanschaf van SuperWifi punten niet gehouden ben om deze punten te verbinden met de Experia box v10, maar dat het wifi-signaal van mijn router eveneens met SuperWifi punten kan worden versterkt?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @lanfon 

 

Je kan SuperWiFi punten niet gebruiken om het signaal van de Apple router te versterken, dat werkt overigens ook niet met de V10. SuperWiFi's werken alleen samen met de V10A en Box 12 modems.

Wat wel kan is om alleen de SuperWiFi punten te gebruiken om daarmee een mesh-netwerk met roaming te creëren, dat kan ook achter de Apple router. Er moet dan minimaal 1 SuperWiFi bedraad worden aangesloten.

Reputatie 7

Wordt het ook niet eens tijd om afscheid te nemen van die Apple Time Capsule, Apple zelf heeft in 2018 al afscheid genomen van dat apparaat.

Reputatie 2

Hartelijk dank voor deze explicatie. Dan zal deze onmogelijkheid wellicht te maken hebben met een upgrade. Want, in de tussentijd heb ik een pdf-document ge-download van een zekere Paul, waarin een aparte (extra) stap voor V10 werd beschreven. 

Zou Apple niet, maar de V10 wel geschikt zijn, dan had ik vervolgens in gedachten om de Apple router te verwijderen en op deze locatie een switch, verbonden met de V10, te plaatsen t.b.v. de afgekoppelde apparatuur.

Rest de vraag: Hoe kom ik aan een V10A of hoger. Of, wellicht nog beter, even afwachten tot glasvezel komt?

Reputatie 2

Wordt het ook niet eens tijd om afscheid te nemen van die Apple Time Capsule, Apple zelf heeft in 2018 al afscheid genomen van dat apparaat.

 

 

Hadden wij hetzelfde in gedachten?!

Reputatie 7

Wordt het ook niet eens tijd om afscheid te nemen van die Apple Time Capsule, Apple zelf heeft in 2018 al afscheid genomen van dat apparaat.

 

Hadden wij hetzelfde in gedachten?!

Daar lijkt het wel op. 🙂

Als jij een "super"WiFi 2 met een netwerkkabel aansluit op jouw V10 dan wordt de wifi van de V10 zelf uitgezet en dat werkt prima. Andere "super"WiFi 2 nodes kunnen dan gewoon draadloos gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +18

Hartelijk dank voor deze explicatie. Dan zal deze onmogelijkheid wellicht te maken hebben met een upgrade. Want, in de tussentijd heb ik een pdf-document ge-download van een zekere Paul, waarin een aparte (extra) stap voor V10 werd beschreven. 

Zou Apple niet, maar de V10 wel geschikt zijn, dan had ik vervolgens in gedachten om de Apple router te verwijderen en op deze locatie een switch, verbonden met de V10, te plaatsen t.b.v. de afgekoppelde apparatuur.

Rest de vraag: Hoe kom ik aan een V10A of hoger. Of, wellicht nog beter, even afwachten tot glasvezel komt?

 

Heb je dat document op dit forum gevonden, heb je nog een linkje?

 

Je kan nu alvast 2 SuperWiFi punten gaan gebruiken, dan zou de WiFi al een stuk beter moeten zijn als nu met 1 WiFi punt.
Als je glasvezel krijgt dan wordt het modem vaak wel omgeruild voor een Box 12.

 

Voor de V10 staat er zo te lezen een update in de planning en het lijkt erop dat de V10 dan ook kan samenwerken met de SuperWiFi punten, zie deze aankondiging (onderaan de startpost):

 

Reputatie 2

Helaas, niet meer te ontdekken. M.b.t. de Experia boxen wordt het volgende beschreven: 

Het KPN SuperWifi punt neemt de wififunctie van het modem over bij een V10 en ouder.
Heb je een V10A of Box 12? Dan blijft de wifi aan en werkt het modem als ‘SuperWifi punt’. Het modemisdanookde‘master’.Datbetekentdat je in dat geval het eerste SuperWifi punt ook draadloos kan gebruiken. Ga dan naar stap 3.

Ik begrijp, dat dit overeenkomt met de verstrekte informatie van GeSp en wjb.

En, wat te zeggen over het idee om de router te vervangen door een switch op dezelfde locatie? De onder de grond aangelegde kabels zijn namelijk te kort om de Experia Box te kunnen bereiken.

Reputatie 7

En, wat te zeggen over het idee om de router te vervangen door een switch op dezelfde locatie? 

Dat is een prima idee. Gebruik wel een switch die IGMP snooping ondersteunt.

Reputatie 2

Met al deze informatie ben ik prima geholpen. 

Zelf heb ik nog het voornemen om t.z.t. een aantal hoogwaardige ethernetkabels aan te leggen vanuit de kast waar de KPN modem/router zich bevindt naar geschikte locaties in mijn appartement, waar apparatuur kan worden opgesteld. Dan wordt vervanging vanwege ouderdom simpelweg een kwestie van af- en aankoppelen.

Wat mij betreft kan het onderwerp worden gesloten, met dank aan beiden.