Beantwoord

SuperWifi aansluiten op KPN Box 12

  • 18 August 2023
  • 6 reacties
  • 2920 keer bekeken

Als ik het goed begrijp heeft de KPN Box 12 ook een ingebouwde superwifi punt, en kan het dus fungeren als een superwifi versterker. Je kunt dus de superwifi versterker (ik heb de ronde witte versie) die eerst aangesloten stond (en moest blijven) op de modem dus loskoppelen en ergens anders plaatsen? 

 

Ik heb een nieuwe modem (box 12) gekregen 3 weken geleden, ik heb gedaan wat de handleiding zei en de installatie afgerond, en het werkte de eerste week allemaal goed, maar nu heb ik dus steeds een oranje lampje op de superwifi versterker die op de 1e verdieping staat (en daar altijd heeft gestaan). 

 

Voorheen had ik de experia box v9, met een (primair) superwifi punt aangesloten op de v9 en een 2e superwifi boven op de 1e verdieping. Nu staat er dus maar 1 boven en gebruik ik de box 12 als primair punt. 

 

De superwifi punt geeft dus steeds oranje aan sinds een week, ja ik heb hem initieel bij de installatie opnieuw met een kabel aangesloten op de box 12. Ik heb hem ook geprobeerd nog te verplaatsen, hielp niet, tenzij ik hem praktisch naast de box 12 zet beneden, maar daar heb ik niks aan. Ik heb hem meerdere malen opnieuw opgestart, en gereset (ook weer via de kabel op de box 12), losgekoppeld, werkt prima naast de modem, maar zodra ik hem verplaats en boven aansluit gaat het weer naar oranje… 

 

Ik heb een medewerker gebeld van de klantenservice en die vertelde mij dat de box 12 alleen een modem is en dus geen superwifi punt versterker heeft/is. Ik heb het meerdere malen gevraagd, ik zie zelfs in mijn KPN app dat er staat dat mijn modem ook een superwifi (versterker) punt is, maar de medewerker bleef erbij dat dat niet zo is… en ik dat mijn superwifi punt aangesloten moet houden op de box 12. 

 

Klopt dit… ? Ik was sowieso al van plan om terug te gaan naar de oude situatie waarop ik mijn superwifi punt aangesloten wil houden op de modem (in dit geval de box 12 ipv de experia v9), om te kijken of dat het oranje lampje gaat verhelpen. Dan moet ik de wifi op de box 12 ook uitzetten, heb ik ook gedaan, maar mijn vraag is dus:

  • Klopt het wat de medewerker zegt, dat er altijd 1 superwifi punt aangesloten moet blijven op de box 12? 
  • Dat gedaan te hebben, klopt het dan ook dat er in mijn KPN app nog steeds staat dat mijn box 12 het primaire punt is? Met de v9 stond het label “primair” juist bij mijn superwifi punt die was aangesloten op de modem. 
  • Zijn er nog bepaalde “voordelen”. van de box 12 (wifi) die ik dan misloop als ik in feite alleen de superwifi punten gebruik als primaire bron? 


Dankjewel alvast!

icon

Beste antwoord door VwDt 18 August 2023, 13:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Bij een box 12 hoeft het 1e superwifi punt niet aangesloten te blijven en de box 12 word het primaire ‘SuperWifi punt’. bron
De SuperWifi punten aangesloten laten zorgt wel voor een betere verbinding.

Verder kan de wifi van de box 12 aan en nemen de SuperWifi de gegevens over van de box 12 zodat ze samen één wifi netwerk (met zelfde naam/wachtwoord als de box 12) vormen met meerdere wifi punten zodat apparaten overschakelen als het wifi signaal te zwak word van één punt naar een wifi punt met een sterker wifi signaal.

Bij een box 12 hoeft het 1e superwifi punt niet aangesloten te blijven en de box 12 word het primaire ‘SuperWifi punt’. bron
De SuperWifi punten aangesloten laten zorgt wel voor een betere verbinding.

Verder kan de wifi van de box 12 aan en nemen de SuperWifi de gegevens over van de box 12 zodat ze samen één wifi netwerk (met zelfde naam/wachtwoord als de box 12) vormen met meerdere wifi punten zodat apparaten overschakelen als het wifi signaal te zwak word van één punt naar een wifi punt met een sterker wifi signaal.


Dank voor de bevestiging, maar als ik het goed begrijp: zelfs als het superwifi punt aangesloten blijft op de box 12, dan kan de wifi van de box 12 aanblijven? In mijn geval heb ik dan in principe 2 wifi punten die gewoon naast elkaar staan (de box 12 en eerste superwifi punt), vandaar dat ik dacht ik zet de wifi op de box 12 uit. Als ze toch naast elkaar staan zou het niet uit moeten maken, maar ik maak hier uit op dat de wifi op de box 12 dan toch beter aan kan blijven staan (er komt dan een wifi punt bij waar tussen kan worden geschakeld)?

Hallo @Trm7 ik zou alleen het wifipunt niet vlak naast de modem/router zetten, is zinloos en kan verstoring geven. Je zet het losse wifipunt daar neer waar betere wifi gewenst is.

 

Hi @JanD 

Niet als de wifi op de box 12 uitstaat toch? Ik kan geen kabel naar boven trekken waar de betere verbinding gewenst is, vandaar dat er nu 1 bij de modem staat. De wifipunt die dus boven staat is draadloos, maar had een trage verbinding met de primaire punt, de box 12. Daarom heb ik weer een superwifi punt op de box 12 aangesloten met een kabel, dus die staat er vlak naast en heb de wifi op de 12 uitgezet. 

Probeer het volgende: De wifi aan op de box 12, 1 Superwifi draadloos boven en 1 SuperWifi draadloos tussen de 1e en 2e SuperWifi (alle 3 op ongeveer gelijke afstand).
Bij de trap wilt ook wel eens helpen om een beter signaal boven te krijgen.

@VwDt voor nu geprobeerd om de 1e superwifi aangesloten te houden op de box 12 (wifi uit) en de 2e superwifi boven. Lijkt voor nu het probleem te verhelpen, lampjes blijven groen en verbinding is sneller dan voorheen. Mocht dit toch weer problemen opleveren dan zal ik uw voorgestelde advies eens proberen, dat zal dan waarschijnlijk in de gang bij de trap worden, had daar nog niet aan gedacht. Maar bedankt!