Vraag

SuperWifi-punt geeft melding schadelijk verkeer

  • 23 April 2024
  • 9 reacties
  • 73 keer bekeken

Hoi, sinds een aantal maanden overgestapt van Ziggo met TP-link deco mesh netwerk naar KPN glasvezel met SuperWifi. Vooralsnog niet tevreden: internet valt regelmatig weg en komt na een paar minuten weer terug. De SuperWifi punten vallen ook willekeurig uit en moeten dan herstart worden. Sinds kort nieuwe beveiligingssoftware op mijn laptop, Endpoint Security. en die gaf vandaag de volgende melding:

Ik krijg de melding voor 2 verschillende IP adressen, beide behorend bij SuperWifi punten. Iemand hier ervaring mee?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Nee, geen ervaring mee. Heeft u dat Deco setje niet meer?

Ik heb de Decos nog liggen ja

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb de Decos nog liggen ja

Dan zou ik zeggen: gebruik die gewoon weer als dat in het verleden goed beviel. En gooi die SuperWiFi's aan de kant.

Onderaan die melding staat:

Meer informatie over dit bericht,

Als je daar op klikt wat voor advies krijg je dan @vosreinaerda 

@N.N. dat is een algemeen bericht over geblokkeerde netwerkbedreigingen: https://help.eset.com/ees/11/nl-NL/idh_dialog_epfw_ids_alert.html

Ik gebruik Advanced IP Scanner om te achterhalen welk apparaat het is. Als ik deze laat scannen, krijg ik nu ook de melding ‘ARP cachevergiftigingsaanval’ vanaf de SuperWifi punten...

Je weet dan nu de oorzaak en kun je via Eset ook de oplossing vinden of even Googelen met als steekwoord ARP cache...... @vosreinaerda 

Reputatie 7
Badge +9

@vosreinaerda ARP poisoning attack: iemand in jouw LAN of iemand de een apparaat in jouw LAN controleert probeert LAN verkeer om te leiden naar dit IP adres.

Met wireshark kan je zien, hier is b.v. een uitleg

https://whitehatinstitute.com/analyzing-patterns-and-signatures-of-arp-spoofing-using-wireshark/

 

Reputatie 7
Badge +24

Het zou me ook helemaal niet verbazen als dit gewoon een bug is in de firmware van de SuperWiFi's. 

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 Nee, Superwifi zijn DHCP servers indien een als master werkt, en iemand manipuleert zijn ARP Cache om IP Adressen te kappen en netwerk verkeer om te leiden. Als een bug is dan is een bug van een apparaat binnen zijn LAN, niet van superwifi's. Sommige smart tv's hebben zulke bugs. Maar in eergsten geval is een hacker in een zijn apparaat ingebroken en probeert nu nog meer apparaten te besmetten. 

Reageer