Vraag

Superwifi slecht bereik, tp-link deco m4 icm superwifi mogelijk?

  • 3 February 2024
  • 16 reacties
  • 439 keer bekeken

Hoi allemaal,

ik woon in een rijteswoning (120 m2) van ongeveer 7 jaar oud met 3 verdiepingen.
Beneden in de meterkast is de box 12 aangesloten, het signaal vanuit het modem is niet heel stabiel dus ik heb een witte superwifi punt bekabeld aangesloten. Een andere witte superwifi punt op de 1e verdieping en de 3e witte superwifi punt op zolder net bij de (open) trap. Deze 2 wifi punten zien elkaar en staan ongeveer op 3-4 meter afstand van elkaar. Wat ik ook probeer de superwifi punt op zolder blijft geel en heeft dus geen 5 ghz, de snelheid valt dus enorm tegen. Ik heb beide punten op de eerste verdieping en zolder proberen te verplaatsen, maar geen verbetering. Kabels naar boven is niet een optie. Kpn heeft voorgesteld om een wifi monteur te sturen, omdat dat wat kan gaan kosten heb ik aangegeven de situatie nog even te willen aanzien. In plaats van de kosten voor een monteur te hebben denk ik er nu aan om een tp-link deco setje van 3 punten aan te schaffen. Het vertrouwen in de kpn superwifi punten is bij mij minder geworden. Mijn vraag is zou ik wifi punten van een ander merk zonder de kpn superwifi punten moeten gebruiken of kan ik ze samen gebruiken, dus ik laat een kpn superwifi punt aangesloten op het modem en ga de tp-link punten extra aansluiten zodat ik uiteindelijk 6 wifi punten thuis heb? Of heeft iemand een andere oplossing/advies voor me?

 

Alvast dank voor de tips!


16 reacties

Badge +19

Probeer eerst eens de wifi van de box 12 uit te zetten. Dit zou kunnen dmv het wifiknopje ca 15 seconden in te drukken.  Sowieso zal je als je niet bekabeld nooit de volledige snelheid halen maar dat zij dan zo. Uiteraard geldt dat ook voor de deco's.  Laat even weten of het gelukt is.

Bedankt voor je snelle reactie, wifi van het modem staat uit, daarom heb ik ook een superwifi punt bekabeld aangesloten

Badge +19

En die bekabelde SuperWiFi hangt net buiten de meterkast hoop ik want anders begin je al met een een flink verlies aan snelheid.

Klopt, kabels door het roostertje hangt de wifi punt buiten de meterkast, heb beneden en 1e verdieping ook goed bereik, maar op zolder wordt het 60-70% minder.

Badge +19

Dat heb je goed gedaan.  De meest ideale opstelling zou dan zijn 1 superwifi op de eerste overloop en de tweede op de tweede overloop.  Dan zou het goed moeten werken.  Ik vermoed dat die op de eerste etage nu in een slaapkamer staat of klopt dat niet.

Staat inderdaad wel gewoon op de overloop op de 1e verdieping, maar lampje op de wifi punt op zolder blijft geel

Badge +19

Hum dat zou betekenen dat ie de 5ghz niet helemaal goed doorkrijgt. En wat gebeurt er als je die op de tweede overloop uit doet en een paar minuten later weer aan?

Dat heb ik de afgelopen weken al meerdere keren gedaan, het maakt geen verschil

Badge +19

En al omgewisseld?

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb nog een oude V8 met 3 Deco M4's (1e bekabeld) op een 4-5 meter van elkaar en een mooi 5 GHz (only) netwerk buiten en in mijn tuinhuis met meer down en up als mijn glas-abbo (pssst). Ik heb daarvoor een Asus oplossing gehad en dit werkt veeeeel beter. Dat moet dat bij jouw tot op de zolder ook gaan.

En al omgewisseld?

Meerdere keren, van alles geprobeerd

Ik heb nog een oude V8 met 3 Deco M4's (1e bekabeld) op een 4-5 meter van elkaar en een mooi 5 GHz (only) netwerk buiten en in mijn tuinhuis met meer down en up als mijn glas-abbo (pssst). Ik heb daarvoor een Asus oplossing gehad en dit werkt veeeeel beter. Dat moet dat bij jouw tot op de zolder ook gaan.

Bedankt! Ik denk dat ik ook de kpn superwifi punten weg ga doen, op mijn adres kan al maar max 200 binnenkomen, op zolder wordt het niet meer dan 30-40 op zijn best, ik ga een ander merk mesh systeem proberen

Reputatie 7
Badge +9

@SeDe Wat je deed is de superwifi's in daisy-chain topology te plaatsen, dit is niet aan te raden bij draadloos verbinding. Dat betekent dat de data naar de derde superwifi moet over 2 wifi verbindingen gaan, dat vermindert de snelheid en ook de beschikbaarheid van wifi kanalen. Superwifi1 en deco M4 zijn beide dual band mesh, ze hebben alleen 1x2.4Ghz en 1x5Ghz in tegenstelling to tri band mesh (b.v. Superwifi2) met 1x2.4Ghz en 2x5Ghz. De deco M4 zijn qua snelheid niet beter dan superwifi1, maar ze hebben wel ethernet backhaul. Je kan dus alle 3 per kabel met elkaar verbinden, 2 korte kabels 1. ↔  2. verdieping en 2. ↔ 3. verdieping zijn makkelijker te realiseren

De star topology is aan te raden bij draadloze verbinding tussen wifi nodes, dus de 1. wifi node op 1. verdieping bekabeld met router, de 2. node beneden end de 3. node boven op zolder.

Bij superwifi1: Router ----- 1. Superwifi -  -  -  -  -  - 2. en 3. Superwifi

Bij deco M4: Router ------- 1. Deco ======= 2. en 3. Deco of

Router ------ 1. Deco ======= 2. Deco ========= 3. Deco

--------   bekabeld

 -  -  -  - draadloos

===== bekabeld of draadloos

 

Badge +19

Als je met de opstelling zoals het nu is 30-40 haalt mag je helemaal niet klagen. Meer gaat het niet worden draadloos. 

Vandaag een google wifi mesh setje van 3 gehaald, alle kpn superwifi punten weggedaan, bijna volle sterkte op zolder (en overige verdiepingen). Het lag echt aan de superwifi punten, want de google wifi punten op precies dezelfde plaatsen neergezet. Jammer dat kpn hierin niet behulpzaam is geweest…

Reputatie 7
Badge +12

Vandaag een google wifi mesh setje van 3 gehaald, alle kpn superwifi punten weggedaan, bijna volle sterkte op zolder (en overige verdiepingen). Het lag echt aan de superwifi punten, want de google wifi punten op precies dezelfde plaatsen neergezet. Jammer dat kpn hierin niet behulpzaam is geweest…

Hoi @SeDe en welkom hier op ons forum!

Ik zag dat je al veel goede reacties vanuit de community hebt mogen ontvangen, mooi om te zien. Jammer dat het uiteindelijk niet tot een directe oplossing heeft geleid. Fijn dat je alsnog een oplossing hebt gevonden in de vorm van een Google wifi mesh setje. Waarom het met de Super wifi punten in jouw situatie niet wou lukken, durf ik eigenlijk niet meteen te zeggen. 

Reageer