Beantwoord

Updatebeleid voor KPN Box 12 en SuperWifi 2

  • 6 March 2024
  • 6 reacties
  • 170 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties

Ik heb drie vragen die met elkaar samen hangen

  1. Ik heb twee SuperWifi 2-punten. Eén draait op versie 3.00.31, de andere nog op versie 2.00.23. Zowel het wifipunt als de modem heb ik enkele keren herstart én ook een aantal keren een reset. Het punt waar het om gaat is bedraad aangesloten op de modem. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit Superwifi 2-punt toch update?
  2. Mijn modem heeft versie SGEJ1000060E. Op zich werkt de modem goed. Ik begrijp uit de reacties op het forum dat het nog een tijd kan duren voordat de Box 12 de nieuwe software krijgt omdat ik SuperWifi 2-punten heb. Ik heb mijn eigen DNS-resolver en DNS-filtering nu al twee weken uitgezet zodat de connectie met de Box 12 niet per ongeluk geblokkeerd wordt. Ook heb ik een week lang mijn modem gebruikt zonder SuperWifi 2-punten. In deze periode heb ik de modem enkele keren een factory reset gegeven. Is er tioch een mogelijk om de update te forceren?
  3. Binnenkort loopt mijn abonnement af en stop ik over naar één van jullie concurrenten. Ik ben bang dat ik daarna geen updates meer krijg voor mijn SuperWifi 2-punten. In plaat van de modem van die provider ga ik een OPNSense-router gebruiken. Wifi wil ik laten verzorgen door mijn SuperWifi 2-punten, die ik dus standalone wil gebruiken. De nieuwe software maakt gebruik van VLAN voor het gastnetwerk. Dit is een functionaliteit die ik wil gebruiken. Ook wil ik de keuze hebben om mijn eigen DHCP-server te gebruiken. Ik begrijp dat dit kan met de nieuwste software, maar niet met de huidige versies (3.00.31 en 2.00.23). Kortom, ik heb een noodzaak voor de nieuwe software op de SuperWifi-2 punten. Is het mogelijk om, mogelijk via een KPN-winkel, mijn SuperWifi-2 punten te updaten tot de nieuwste software? Ik vermoed dat ik toch al die kant op moet omdat één van mijn punten niet update (zie vraag 1).

Ik hoop dat iemand mij meer helderheid kan geven en hopelijk is er een oplossing. In ieder geval al bedankt voor de moeite! 

icon

Beste antwoord door BruisTablet 6 March 2024, 19:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +8

KPN heeft nog steeds het beleid staan dat groepen met superwifi niet worden voorzien van de nieuwe software omdat dit in combinatie met de superwifi blijkbaar nog niet is vrijgegeven.

Superwifis loskoppelen heeft geen zin. De serienummers zijn al een keer voorbij gekomen in het systeem en het staat dus geregistreerd als zijnde met superwifi. 

Als de software omgaat is het modem leidend. Bij mensen waar het modem op de nieuwe software zit daar flippen de superwifi,s ook van om als deze gereset worden en bedraad (tijdelijk worden gekoppeld).

1)Niet mogelijk. SW flipt pas om als het modem eerst over is en als deze bekabeld en gereset aan een v12 wordt gehangen met de nieuwe software.

2)Nee serienummers SW staan al in het systeem.

3)Klopt bij overgang  naar andere provider worden  ze niet naar de nieuwe update meegenomen. De gast functie werkt daar op basis van vlan tag scheiding. Op de v12 pakt deze het verkeer apart op het leidt het gast verkeer naar alleen internet.

Er blijft dus 1 truc over . Gebruikmakend van optie 1) Kennis of familie vinden met een kpn aansluiting en een v12 modem die al op de  nieuwe software draait. Daar de SWs naartoe brengen, bekabeld aansluiten . Resetten naar default. Kopje koffie drinken en laten ratelen naar de nieuwe software.

Beste BruisTablet,

Dankjewel voor je antwoord! De truc die je noemt is eigenlijk zo simpel dat dit wel moet gaan werken.

Qua mijn vraag 1, ik heb dus nog oude firmware 2.00.23 in plaats van 3.00.31 die bij de oude modemsoftware horen. Ik denk dat ik zonder V12 toch wel 3.00.31 zou moeten krijgen?

Reputatie 7
Badge +8

Beste BruisTablet,

Dankjewel voor je antwoord! De truc die je noemt is eigenlijk zo simpel dat dit wel moet gaan werken.

Qua mijn vraag 1, ik heb dus nog oude firmware 2.00.23 in plaats van 3.00.31 die bij de oude modemsoftware horen. Ik denk dat ik zonder V12 toch wel 3.00.31 zou moeten krijgen?

Klopt maar ik meen te herinneren dat van die oude versie de encryptie certificaten ondertussen zijn verlopen . Die kan dan dus niet meer updaten via de web interface maar kan alleen nog behandeld worden door het KPN management systeem op een KPN aansluiting. 

Met een individuele reset van de SW zou dit wel moeten lukken. Wel even lostrekken qua bekabeling dan reset ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen. Dan opnieuw laten opstarten totdat deze eindigt met een paarse led . Dit om even zeker te weten dat deze gereset is. Daarna op het modem hangen met kabel en dan zou deze de nieuwe versie moeten oppikken lijkt mij.

Dankjewel voor je reactie. Ik heb dit weer geprobeerd, maar de softwareversie blijft staat op 2.00.23. Hierna heb ik heb punt achter een virtuele router gehangen met een extra vlan volledige toegang heeft tot WAN, met DHCP en DNS via de KPN Box 12. Op deze manier kon ik inloggen in het SuperWifi-punt zonder dat ik doorverwezen werd naar de interface van de KPN Box 12.

In de interface kon ik controleren op een update/upgrade, maar hij geeft aan helaas aan dat ik al de nieuwste versie heb. 

Om te testen heb ik mijn ander accesspoint ook gereset. Dit accesspoint heeft na het opstarten wel versie 3.00.31.

Ik krijg het dus niet voor elkaar. 

Reputatie 7
Badge +8

Dat is een goeie actie om bij die web interface van de SW2 te komen. Maar dat lokale update mechanisme in de SW2 werkt dus niet meer op die oude software variant die nog in die SW2 draait vanwege verlopen certificaten.

Dit is een separaat update mechanisme t.o.v. wat kpn normaal gebruikt voor het onderhouden van apparatuur.

Het kpn management systeem dat nu alleen nog de update zou kunnen uitvoeren werkt voor SW2 met een nogal complexe methode waarbij succes afhankelijk is van de informatie die het v12 modem aanlevert over de aangesloten SW2 aan de LAN zijde.

Dit heeft er mee te maken dat de SW2 op een lokaal ip adres draaien dat ze van het v12 modem krijgen en dat is dus niet zomaar bereikbaar voor het management systeem.

E.e.a. werkt over het algemeen volgens gestandaardiseerde protocollen.

In het kort wat er gebeurt via dit soort protocolsystemen gebeurt.:

  1. SW2 komt na reset binnen bij management systeem.
  2. Dan gaat er een update routine lopen voor de SW2 als de software omhoog moet.
  3. Dan wordt er contact gemaakt met de v12 om uit te vragen hoeveel SW2 er actief zijn en op welk ip adres.
  4. Daarna wordt er weer contact gemaakt om dan specifieke  port forwards te zetten voor het management systeem om bij de SW2 te kunnen komen.

Als in die routines de v12 ook herstart of gereset wordt  tussendoor dan vallen alle geplande routines weer uit het wachtrij systeem en begint het hele riedeltje opnieuw.

Het is het proberen waard om die SW2 met de oude software via  een andere kpn aansluiting te laten doorrollen waar op de v12 al de nieuwe software draait. Want daar draaien andere scripting routines om de software door te rollen. Dat staat namelijk beschreven bij die info topics over de nieuwe software.

 

Dankjewel Bruistablet. Ik ga dat proberen!

Reageer