Vraag

Wegvallend internet met Superwifi 2 & KPN Experiabox

  • 24 April 2023
  • 28 reacties
  • 297 keer bekeken

Hallo!

Ik heb een vervelende ervaring met de superwifi 2 punten op dit moment. Wij hebben er een staan in de woonkamer, en een in de middelste verdieping. de modem staat in de meterkast. In principe is de punt in de middelste verdieping dichterbij aangezien de meterkast letterlijk naast de trap staat. Het probleem is dat de middelste punt constant verbinding kwijt raakte (dan is het lampje groen vaak maar gewoon geen data) hiervoor hadden we KPN klantenservice gebeld. 

Hierna hebben we de router + de superwifi's moeten resetten en opnieuw geinstalleerd precies hoe het op de KPN site is aangegeven. Maar hierna is er een nog groter probleem ontsaan. Namelijk dat de superwifi's bekabeld ingesteld moeten worden als ik hem opnieuw opstart en word het lampje blauw en daarna rood (dit is ongeacht of het de bovenste of onderste superwifi is). Dan moet ik dus weer via de meterkast een internet kabel naar de woonkamer of boven aansluiten wat echt elke dag moet gebeuren omdat ik die superwifi's dagelijks opnieuw moet opstarten omdat het internet dagelijks een keertje uitvalt. We hebben daarna ook nog eens gereset en opnieuw geinstalleerd maar geen success.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ahmed12! Dus het lijkt alsof je moet kiezen welke SuperWifi verbinding krijgt? Daar gaan we iets aan doen!

Wil je beginnen de stappen voor een schone installatie van de SuperWifi te doen? Dat zorgt ervoor dat alles de meest recente software heeft. En dat alles sowieso juist is aangesloten. Ik begrijp dat je al resets hebt gedaan, maar deze instructies zijn erg specifiek in volgorde en handelingen. 

Als dat niet voor verbetering zorgt, zet dan eerst als test beide SuperWifi's in de buurt van het modem. Puur om te testen of dan de verbinding wel goed blijft werken. 

Hi @Ahmed12! Dus het lijkt alsof je moet kiezen welke SuperWifi verbinding krijgt? Daar gaan we iets aan doen!

Wil je beginnen de stappen voor een schone installatie van de SuperWifi te doen? Dat zorgt ervoor dat alles de meest recente software heeft. En dat alles sowieso juist is aangesloten. Ik begrijp dat je al resets hebt gedaan, maar deze instructies zijn erg specifiek in volgorde en handelingen. 

Als dat niet voor verbetering zorgt, zet dan eerst als test beide SuperWifi's in de buurt van het modem. Puur om te testen of dan de verbinding wel goed blijft werken. 

Dit is niet precies wat er aan de hand is, het probleem is dat de superwifi's (maakt niet uit welke van de 2) op rood gaan als je ze een keer opnieuw opstart dan moet hij gelijk weer via de kabel naar de router. hij is ook al gestest dichtbij de modem maar doet niks 

Bedankt voor het antwoord. De superwifi punten zijn inmiddels meerdere keren gereset, op verschillende manieren, onder andere van stappen gegeven door KPN-klantenservice zelf (aan de telefoon). Ook de stappen voor een schone installatie heb ik gevolgd. Waar ik ben achter gekomen is dat als ik het wifipunt met een kabel verbind, en ik verwijder de kabel, dan werkt het naar behoren. Maar zodra de wifi punt opnieuw opstart om wat voor reden dan ook, dan lukt het niet om met de modem te verbinden en brandt hij rood. Dan moet ik opnieuw een internet kabel erbij halen om de wifi punt weer te laten werken. Wat mij is opgevallen, is dat de superwifi punt in de woonkamer (de wifi punt die verder van de modem staat dan de wifi punt die op de 1e verdieping ligt) tot nu toe nooit problemen had sinds ik een manier heb gevonden om het probleem op te lossen. Voor de wifi punt in de 1e verdieping is dit echter niet het geval. Toevallig raakte de wifi punt op de 1e verdieping weer de verbinding kwijt en moest ik weer een kabel er bij halen om het te laten werken. Dit is nu al heel lang het geval, dat de wifi punt van de woonkamer veel minder storingen heeft ondanks dat de afstand van de wifi punt van de 1e verdieping minder is.

Reputatie 7
Badge +17

@Ahmed12 welk type Experia Box heb je? En wat is het resultaat als je beide SuperWifi versterkers van plek wisselt? Blijft het probleem dan in de SuperWifi zitten die normaal boven staat? Of geeft de SuperWifi die nu goed werkt dan ineens boven ook rood licht?

Ik heb afgelopen periode heel veel problemen gehad met de wifi versterkers. 

Viel steeds weg. Had vaak momenten van uitval. 

Tv+deed het niet goed. Liep vast met rode 404 dat er geen verbinding was.

 

Heb vandaag de stekker van de tv+ in de wifi versterker gedaan, deze was door de monteur in de Expediabox 10 gedaan. Nu al 2 uur geen uitval en op de tv+ kan ik ineens overal in incl apps en geen foutmelding en dat na 2 a 3 weken. Haha. 

 

@Ahmed12 welk type Experia Box heb je? En wat is het resultaat als je beide SuperWifi versterkers van plek wisselt? Blijft het probleem dan in de SuperWifi zitten die normaal boven staat? Of geeft de SuperWifi die nu goed werkt dan ineens boven ook rood licht?

De V12. Ik heb ze om eerlijk te zijn nog nooit verwisseld, maar ik zal het proberen. Alleen de storingen gebeuren heel willekeurig dus ik heb geen idee hoe lang het duurt voordat ik met resultaten kan komen.

Dat duurde niet lang, vandaag opeens storing gehad bij de versterker in de woonkamer. Verwisselen is dus niet nodig.

Reputatie 7
Badge +17

@Ahmed12 dus de versterker die eerder geen problemen gaf geeft nu wel problemen? 

Wil je in dat geval je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan ga ik vanuit onze kant op onderzoek uit. 

Ik heb mijn profiel zo veel mogelijk ingevuld.

Reputatie 7
Badge +17

@Ahmed12 ik heb het voor je nagekeken. De verbinding is prima. Maar het modem is lastig uit te lezen. Heb je naast de standaard apparaten nog apparaten in je netwerk die niet vaak voorkomen? Denk hierbij aan omvormers voor zonnepanelen. Of een switch. Of heb je uitzonderlijk veel apparaten in gebruik thuis? Denk hierbij aan meer dan 10 apparaten tegelijkertijd in gebruik.

En wil je nog laten weten hoe lang je de SuperWifi aan de kabel laat voor je deze losmaakt? En hoe lang laat je deze van het stroom als je 'm verplaatst?

Wil je als laatste ook eens kijken of het wel goed blijft gaan als je even met maar 1 SuperWifi werkt? Of dat deze ook wegvalt?

Het was net weer raak, niet waren alleen beide versterkers tegelijk uitgevallen, maar leek ook de modem zelf een storing te hebben. Een ding dat erg opvallend was, is dat de versterker van de woonkamer de verbinding weer oppakte en die van de 2e verdieping niet. Daar moest ik weer een kabel naar toe brengen om het weer te laten werken. Ik heb een Thin Client die direct verbonden is aan de modem, waar ik Home Assistant op draai. Op deze Thin Client draai ik ook AdGuard Home. Mijn mobiel raakte de verbinding met de DNS server kwijt, wat dus betekent dat de Thin Client ook geen internet meer had. Dat verklaart waarom beide versterkers te gelijk een storing hadden want de oorzaak was de modem deze keer.

 

Om de vragen te beantwoorden:
Nee, wij hebben geen speciale apparaten en ook geen bijzonder aantal apparaten in huis. Wij hebben een TV en een PC in de woonkamer. De TV gebruikt wifi, de PC gebruikt kabel. Voor de rest zijn wij met 5 mensen in huis dus nog 5 mobiele telefoons en een ipad. Wij hebben ook nog een laptop, maar die bevindt zich boven en gebruikt dus internet van de versterker boven. Besef dan wel even dat al deze apparaten verspreid zijn over het huis tussen 2 versterkers en dat de PC op kabel zit. Ook hebben wij de kabel ruim een uur in de versterker van boven gelaten, en hebben wij de versterker nooit verplaatst. Wij hebben gewoon een lange kabel er naar toe gebracht zodat we de versterker niet hoeven te verplaatsen. Wij hebben namelijk een probleem dat als de bovenste versterker uitgezet wordt, dan kan hij niet draadloos de verbinding weer oppakken. Persoonlijk denk ik niet dat een versterker tegelijk gebruiken zal helpen, want daarnet vielen ze beide tegelijk nog uit, wat geen toeval is.

 

Wij zitten al zo’n 6-7 maanden bij KPN, en vanaf dag een hebben wij willekeurige storingen (letterlijk, want op onze eerste dag viel de verbinding steeds weg). De Thin Client en de DNS server heb ik nog maar net. Dus het probleem komt niet van de DNS server of de Thin Client. Laatste keer dat ik aan de telefoon was met KPN toen de versterkers echt niet wilden werken, vertelde de persoon aan de telefoon mij dat een monteur op onze eigen kosten is. En de laatste keer dat ik een monteur had (toen ik nog nieuw was bij KPN en alles in huis liet installeren.) was mijn ervaring daarmee ook niet al te best: de monteur gaf mij een extra versterker “voor het huis” en vervolgens kreeg ik flinke extra kosten in de factuur. Wij hadden uit eindelijk besloten om die te houden omdat wij die uiteindelijk toch nodig zouden hebben. Erg jammer dat mijn ervaring met KPN tot nu toe niet is als gewenst.

Badge +19

De enige manier om er zeker van te zijn dat het probleem aan het modem en/of de SuperWiFi's ligt us testen. Alle aangesloten appartuur los halen van het modem,  alles resetten en één voor één weer aansluiten.  En iedere keer goed kijken wat er gebeurt.  Daarbij is de opstelling van het modem en de SuperWiFi's ook belangrijk.  Nooit verder dan 5 meter van elkaar om er zeker van te zijn dat ze verbinding kunnen maken.  De meterkast is overigens de slechtste plek voor een modem in dit geval.

De monteur heeft alles geïnstalleerd op de plek waar alles nu staat. Om de modem ergens anders te plaatsen moet ik een kabel door de muur nog trekken, dus verplaatsen is voorlopig niet mogelijk. Wij hebben overigens alles al meerdere keren gereset. Zowel beide versterkers als de modem zelf. De problemen zijn er daardoor helaas niet van verdwenen.

 

Daarnaast werkt de versterker die verder weg staat van de modem beter dan de versterker die dichter bij staat. De versterker van de woonkamer is ongeveer 10 meter van de modem af, terwijl de versterker van de 2e verdieping ongeveer 6 à 7 meter van de modem af staat. De versterker van de woonkamer heeft veel minder frequent storingen en pakt de verbinding zo op als het mis gaat, de versterker op de 2e verdieping (de versterker die meer dicht bij staat) heeft meer storingen en heeft steeds een kabel nodig.

 

Ik betwijfel dat afstand de oorzaak is, de kaart op de homepagina van de modem site geeft overigens ook aan dat het signaal excellent is.

Reputatie 4
Badge +4

Goedendag @Ahmed12,

 

10 meter is toch wel een beetje het maximale, met uren en etc er tussen.

Op de pagina van het modem is het lijntje van beide ontvangers dan groen/oranje of rood(of 1 eentje rood en eentje groen/oranje)?

Reputatie 7
Badge +17

@Ahmed12 het vreemde is dat ik vanuit mijn kant het wegvallen niet zie. De enige keer dat ik de verbinding in onze systemen zie wegvallen is 24-04-2023. 

Wil je naast antwoord op de vraag van @Nicj56 ook voor de zekerheid nog 1 keer het FTU 2 minuten stroomloos maken. En inloggen in de Box 12. Ga daar naar “My modem”, “Maintenance” en “Logs”. Kijk daar of het wegvallen wel terugkomt zoals jij het ervaren hebt.

Dat zou goed kunnen, dat de uitval niet in de logs staat. Ik ben zelf ervan overtuigd dat het probleem in de versterkers zelf zit, en niet dat het door de modem veroorzaakt wordt.

 

De FTU 2 minuten stroomloos maken heb ik al eerder geprobeerd, meerder keren eigenlijk. Maar zoals ik eerder zei, de modem werkt volgens mij gewoon prima, en ligt het probleem aan de versterkers zelf. Zover ik weet zijn de versterkers gewoon prima geplaatst, qua afstand en hoeveel muren tussen de modem en versterker zitten.

 

Voor de versterker van de woonkamer:

Er zitten eigenlijk geen muren tussen de versterker in de woonkamer en de modem, het enige wat er echt tussen zit zijn 2 deuren: namelijk die van de meterkast zelf en de deur van de gang naar de woonkamer.

 

De versterker van de 2e verdieping:

 

De versterker van de 2e verdieping heeft ook geen directe obstakels behalve de deur van de meterkast zelf, in plaats van door de deur van de woonkamer te gaan, gaat het signaal langs de trap naar boven en daar hangt de 2e wifipunt.

 

Vandaag waren beide versterkers opeens oranje ligt aan het branden, en was de download/ uploadsnelheid heel erg traag. Volgende keer wanneer er problemen optreden, zal ik kijken of ik mijn computer direct kan verbinden met de modem om te zien of de modem de problemen veroorzaakt of de versterkers. Dit gebeurt wel zelden.

Gisteren ‘s avonds ging de versterker van de 2e verdieping weer op rood, was weer hetzelfde verhaal als altijd, kabel erbij pakken en naar de versterker brengen. Vandaag gingen beide versterkers tegelijk op rood, en wederom was er niks te zien in de logs helaas. De versterker van de woonkamer pakte de verbinding zo op, boven niet, en was een kabel weer nodig. Heel erg storend dit. Dit kan zo echt niet doorgaan. Ik wil gewoon stabiel internet. Als dit teveel gevraagd is, ben ik misschien beter af bij Ziggo waar mijn internet wel gewoon stabiel was, dan geef ik maar een paar Mbps op voor stabiel internet. Dit probleem is nu al heel lang gaande op mijn adres, en nu begint het echt heel frustrerend te worden. Ik wil dit probleem opgelost krijgen, maar ik ben niet bereid om nog te investeren in een monteur, als het zo ver moet komen stap ik gewoon over en dan is het probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +17

@Ahmed12 

De versterker van de 2e verdieping heeft ook geen directe obstakels behalve de deur van de meterkast zelf, in plaats van door de deur van de woonkamer te gaan, gaat het signaal langs de trap naar boven en daar hangt de 2e wifipunt.

 

Wat je hier zegt is wel van belang. Het signaal kan namelijk niet langs de trap. Signaal gaat alleen in een rechte lijn. En waar een bocht gemaakt moet worden gaat dit door te weerkaatsen via een muur. Dit zal altijd lagere kwaliteit opleveren. 

De kans is groot dat dit de oorzaak is van de verbindingsproblemen. Is er een manier om het signaal toch draadloos rechtstreeks te laten gaan? Of de SuperWifi aan de kabel aangesloten te laten?

De trap is maximaal 3 meter van de meterkast af, wellicht is het inderdaad mogelijk dat dit de oorzaak is want het is geen toeval dat de versterker van de 2e verdieping het vaakst storingen krijgt. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit kan oplossen, het enige wat ik kan bedenken is een internet kabel gebruiken. Hoe kan ik internet over het hele huis krijgen als de mesh internet moeilijk boven kan komen?

De enige oplossing die ik zie, is een andere versterker kopen, alleen het ding nu is dat ik dan niks meer kan met de versterkers van KPN. De monteur heeft ons bij installatie een “gratis” super wifi punt gegeven en vervolgens kregen wij de rekening. Als het van het huis is, dan vind ik dat prima, als de monteur mij dingen verkoopt zonder mijn toestemming, dan niet. Ik had er voor betaald omdat ik de super wifi punt toch nodig had, maar als ik ze ga vervangen met een andere omdat die van KPN niet geschikt is voor mijn huis, dan heb ik ze voor niks betaald. Dat is heel erg zonde wat mij betreft. Ik stel voor dat ik de super wifi punt terug stuur (ze zijn gewoon in prima conditie), mijn geld er voor terug krijg en dat ik gewoon de wifi punten vervang met een andere, want als ik ze niet vervang dan blijf ik een slechte ervaring bij KPN hebben, en ik heb er om eerlijk te zijn genoeg van gehad. Ik probeer jullie echt een kans te geven als provider, en dit is mijn eerste jaar bij KPN, een jaar met alleen maar ellende wat internet thuis betreft, laat het a.u.b. niet de laatste jaar hier zijn.

Reputatie 7
Badge +8

De enige oplossing die ik zie, is een andere versterker kopen, alleen het ding nu is dat ik dan niks meer kan met de versterkers van KPN. De monteur heeft ons bij installatie een “gratis” super wifi punt gegeven en vervolgens kregen wij de rekening. Als het van het huis is, dan vind ik dat prima, als de monteur mij dingen verkoopt zonder mijn toestemming, dan niet. Ik had er voor betaald omdat ik de super wifi punt toch nodig had, maar als ik ze ga vervangen met een andere omdat die van KPN niet geschikt is voor mijn huis, dan heb ik ze voor niks betaald. Dat is heel erg zonde wat mij betreft. Ik stel voor dat ik de super wifi punt terug stuur (ze zijn gewoon in prima conditie), mijn geld er voor terug krijg en dat ik gewoon de wifi punten vervang met een andere, want als ik ze niet vervang dan blijf ik een slechte ervaring bij KPN hebben, en ik heb er om eerlijk te zijn genoeg van gehad. Ik probeer jullie echt een kans te geven als provider, en dit is mijn eerste jaar bij KPN, een jaar met alleen maar ellende wat internet thuis betreft, laat het a.u.b. niet de laatste jaar hier zijn.

De v12 komt vaker voorbij met dit soort problemen in combinatie met superwifi. Nu is niet alles bij iedereen hetzelfde probleem maar heeft u bij alle pogingen al eens geprobeerd om minimaal 1 superwifi met een ethernetkabel direct op de v12 aangesloten te laten en de wifi van de v12 uit te zetten(wifi knop op v12 ingedrukt houden totdat wifi led uit is) en te houden. Het netwerk draait dan alleen op de superwifi,s.

KPN is bezig met nieuwe software voor vrijwel alle apparaten. Als die er op staat kan de v12 er weer bij geschakeld worden.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zelf een box12 en een superwifi2. Draait al behoorlijk lang zonder enige verstoring. Wat je mogelijk ook nog kan helpen is om je WiFi settings te wijzigen. Je hebt beide superwifi’s draadloos verbonden met de modem. Dat betekent een wireless backhaul en ook deze verbinding kan daarom worden geraakt door invloeden van buiten. Denk aan interferentie van de buurt of op de 5GHz band zelfs van verkeers- of weerradar. De hogere 5GHz kanalen hebben een hoger zendvermogen. Behalve de bovenste. Daarentegen hebben de lagere kanalen weer geen last van radarinterferentie. Bij interferentie van radar wordt superwifi verplicht van dit kanaal verbannen. Je zou eens met de ingebouwde WiFi analyzer in box12 kunnen kijken of je niet een beter kanaal ter beschikking hebt. De auto channel keuze gebruik ik zelf niet. Daarnaast zou ik ook de bandbreedte beperken. Het zendvermogen moet worden verdeeld over de volledige breedte. Een minder ruime bandbreedte kan daarmee de stabiliteit positief beïnvloeden. In de meeste gevallen is je abonnement toch de beperkende factor.

gebruik geen kanalen boven de 149 voor de 5GHz band. Deze hebben een heel laag zendvermogen omdat ze bestemd zijn voor short range devices. Als je die gebruikt dan zal superwifi meteen op rood springen. Dit bewijst ook dat zendvermogen nog een rol speelt in de verbinding van superwifi. Ik heb er een tijd lang mee geëxperimenteerd.

https://www.wirelessinfo.be/wifi-frequentie-tabel/

Kanaal 100-140 hebben een hoger zendvermogen. Kanaal 36-64 lager vermogen maar geen last van radar. De beste keus is per lokatie anders.

Reputatie 5
Badge +5

Je zou nog kunnen proberen de wifi punten precies boven elkaar te plaatsen per verdieping waarbij onderste wat hoger staat zodatie dicht op andere wifi punt staat de verdieping erboven ik heb zelf goede ervaring met kanaal 100 voor de 5Ghz en kanaal 6 voor de 2Ghz en uiteraard de wifi versterkers ook zoveel mogelijk centraal op elke verdieping voor maximaal bereik op de verdieping 

Misschien een hele andere benadering:

Als KPN de afstand tussen 2 SuperWifipunten te groot vindt, kan dan als oplossing een extra superwifi punt halverwege ertussen geplaatst worden of wordt dan het signaal trager?

Bijvoorbeeld : Box12 < 5mtr > 1ste Superwifi  < 5 mtr > 2de Superwifi.

Ik heb zelf 10 mtr tussen Box12 en  het Superwifi punt bij de TV ontvanger en geen mogelijkheid tot bekabeling.

De TV stoort hierdoor nogal. 

 

Als dit kan, overweeg ik een extra Superwifi punt. 

Vraag: Hoe connect je in dat geval het 1ste en 2de SuperWifi punt?

Reputatie 7
Badge +24

Misschien een hele andere benadering:

Als KPN de afstand tussen 2 SuperWifipunten te groot vindt, kan dan als oplossing een extra superwifi punt halverwege ertussen geplaatst worden? 

Bijvoorbeeld : Box12 < 5mtr > 1ste Superwifi  < 5 mtr > 2de Superwifi.

Ik heb zelf ook 10 mtr tussen Box12 en de TV ontvanger en geen mogelijkheid tot bekabeling.

De TV stoort hierdoor nogal. 

 

Als dit kan, overweeg ik een extra Superwifi punt. 

Vraag: Hoe connect je in dat geval het 1ste en 2de SuperWifi punt?

In theorie kan dit wel. Soms werkt het goed. Maar niet altijd. Niemand kan u garantie geven dat dit goed gaat werken.

U doet er verstandig aan om toch echt over een kabel na te denken. Als je maar wil kan een kabel eigenlijk altijd. Hij is misschien zichtbaar. Maar dat zijn de leidingen van de centrale verwarming in de meeste huizen ook.