Vraag

Wifi verbinding valt regelmatig weg, mesh lijkt niet goed te werken

  • 20 November 2023
  • 26 reacties
  • 633 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

BOX 12 → V60E

 3 x SuperWiFi 2 → 3.00.31

Probleem: MESH werkt niet goed, verbinding verbreekt bij verplaatsen door het huis (Andere verdieping)

Setup: Elke verdieping heeft zijn eigen SuperWiFi 2 bekabeld op 1GB utp

 

Goedemorgen allemaal,

Al geruime tijd heeft het huis last van wegvallende wifi verbinding. Dus verplaatst iemand zich naar boven, valt de WiFi verbinding weg. Er lastig als je aan het bellen bent, aangezien bellen over WiFI noodzakelijk is om te kunnen bellen. 

Ik hoopte dat ik, in de afgelopen 5 maanden, overgezet zou worden naar de nieuwe software release, echter blijf ik maar op de bestaande versie zitten. Eigenlijk zo ik graag naar V12.C.23.04.38 (V12.C.23.04.39) willen, om te kijken of dit mijn probleem gaat oplossen. 

 

Wie of wie heeft de gouden tip? Thanks.

 


26 reacties

Reputatie 7
Badge +9

BOX 12 → V60E

 3 x SuperWiFi 2 → 3.00.31

Probleem: MESH werkt niet goed, verbinding verbreekt bij verplaatsen door het huis (Andere verdieping)

Setup: Elke verdieping heeft zijn eigen SuperWiFi 2 bekabeld op 1GB utp

 

Alle 3 SuperWifi2 zijn via kabel aangelosten? Eigenlijk alleen de eerste moet bekabeld worden, de andere 2 krijgen hun IP via Mesh netwerk, als ze ook al bekabeld zijn, krijgen ze IP van de modem. Je kan in Box12 Wifi deactiveren dan is de 1. Superwifi Master en de 2 andere Slaves

Reputatie 2
Badge

Het forum doe het weer.. Top. 

 

BOX 12 → V60E

 3 x SuperWiFi 2 → 3.00.31

Probleem: MESH werkt niet goed, verbinding verbreekt bij verplaatsen door het huis (Andere verdieping)

Setup: Elke verdieping heeft zijn eigen SuperWiFi 2 bekabeld op 1GB utp

 

Alle 3 SuperWifi2 zijn via kabel aangelosten? Eigenlijk alleen de eerste moet bekabeld worden, de andere 2 krijgen hun IP via Mesh netwerk, als ze ook al bekabeld zijn, krijgen ze IP van de modem. Je kan in Box12 Wifi deactiveren dan is de 1. Superwifi Master en de 2 andere Slaves

@TDN  vraag:

Ik heb inderdaad alle superwifi2 punten met een kabel aangesloten. Voorheen met de SuperWifi1 punten was dat de best practice. Ben over gegaan naar de superwifi2 punten toen versie V60E uitkwam en vanaf toen is het eigenlijk nooit altijd goed geweest. Reden was omdat BOX12 toen AX ging ondersteunen en AX niet werd ondersteund door superwifi1 oplossing. 

 

Wat is dan nu de best practice?

  1. BOX12 de master laten zijn, alle superwifi2 punten met de 1GB verbinding?
  2. BOX12 de master laten zijn, 1 Superwifi2 punten bekabeld, de andere 2 zonder kabel?
  3. BOX12 WiFi uitzetten, 1 superwifi2 punten bekabeld,  de andere 2 zonder kabel?
    1. Zover ik weet kan de WiFi niet uitgezet worden op de BOX12. 

Is het ook mogelijk om BOX12 de master te laten zijn en dan de  3 superwifi2 punten allemaal niet te bekabelen?

Ik zou heel graag naar de nieuwe software versie willen, als ik de release notes lees denk ik dat het voor mij een enorme verbetering gaat zijn.  Hoe kom ik aan die nieuwe software versie V12.C.23.04.38 (V12.C.23.04.39)? Wanneer is de uitrol of wanneer gaat die lijst weer eens open? 

Reputatie 7
Badge +9

Eigenlijk zal je de wifi punten alleen bij eerste keer bekabeld met modem verbinden en setup doorlopen. Daarna de Wifi Punten los koppelen en op afstand ongeveer 8m van elkaar plaatsen. Omdat de wifi van KPN-Modem niet zo goed is als van de Superwifi2, kan je beter Wifi van Modem deactiveren en de eerste dichtbijzijnde Superwifi bekabeld met modem. De andere 2 zonder kabel. Het voordeel van Mesh dat  de apparaten onder elkaar kan automatisch afstemmen zodat de ontvang optimaal is. Als je alle SuperWifi2 met modem verbinden, krijgen ze alle IP-adress van modem maar weten niet van elkaar, dus ze zenden alle door mekaar, zelfs als ze alle zelfde WLAN-SSID hebben zijn ze toch onafhankelijk van elkaar. Daarom is beter dat 2 andere Superwifi2 van de eerste Superwifi2 IP-adress krijgen en versterken. Je kan natuurlijk ook wifi van modem aan laten, dan werkt het modem als master en de 3 superwifi2 als slave. Maar ik heb door berichten van anderen zo ervaren dat KPN-Modem en Superwifi soms niet goed met elkaar werken en 2 masters exiteren. Dan is helemaal niet goed.

Reputatie 2
Badge

Eigenlijk zal je de wifi punten alleen bij eerste keer bekabeld met modem verbinden en setup doorlopen. Daarna de Wifi Punten los koppelen en op afstand ongeveer 8m van elkaar plaatsen. Omdat de wifi van KPN-Modem niet zo goed is als van de Superwifi2, kan je beter Wifi van Modem deactiveren en de eerste dichtbijzijnde Superwifi bekabeld met modem. De andere 2 zonder kabel. Het voordeel van Mesh dat  de apparaten onder elkaar kan automatisch afstemmen zodat de ontvang optimaal is. Als je alle SuperWifi2 met modem verbinden, krijgen ze alle IP-adress van modem maar weten niet van elkaar, dus ze zenden alle door mekaar, zelfs als ze alle zelfde WLAN-SSID hebben zijn ze toch onafhankelijk van elkaar. Daarom is beter dat 2 andere Superwifi2 van de eerste Superwifi2 IP-adress krijgen en versterken. Je kan natuurlijk ook wifi van modem aan laten, dan werkt het modem als master en de 3 superwifi2 als slave. Maar ik heb door berichten van anderen zo ervaren dat KPN-Modem en Superwifi soms niet goed met elkaar werken en 2 masters exiteren. Dan is helemaal niet goed.

Hoi TDN,

 

Dank voor de heldere uitleg. Ga het toepassen en kijken of het werkt. Blijft 1 vraag openstaan. Hoe zet ik de WiFi uit op BOX12 met software versie V60E? Want als ik de WiFi uitzet op de box gaat alles uit. Ik heb de optie WiFi uit voor alleen de BOX12 nog niet kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +9

@TomRoozendaal Door een bug is het niet mogelijk Wifi te deactiveren met de webinterface, maar aan de zijkant is een wifi-knoop. Als je langer erop druk gaat wifi van modem uit tot je jouw modem opnieuw opstart

Reputatie 5
Badge +6

@TomRoozendaal 

Het verhaal en advies van TDN heb ik letterlijk nog nooit meegemaakt heel vreemd wat voor zaken hier allemaal worden verteld.

Reputatie 7
Badge +9

@Steve Mnt Een wifi mesh netwerk kan alleen werken met bekabeld componenten als ze ethernet backhaul beheersen. Ik heb noch nooit van iemand zien vertellen dat KPN-modems enthernet backhaul kunnen. 

Reputatie 5
Badge +6

Zowel de sw 1.0 en de huidige generatie sw 2.0 kunnen bekabeld nog draadloos in mesh met elkaar samen werken. Zo zijn ze ontwikkeld, hier zou geen verschil in moeten zijn. Inderdaad was het wel in de begin fase met name bij de 1.0 het geval dat de 1e bekabeld moest zijn aangesloten maar naarmate de ontwikkelingen en test is met software updates ed, is deze verplichting toen gewijzigd. Tot aan de dag van vandaag maakt het niet uit of je ze bekabeld of draadloos neerzet (tenzij je een V10 hebt moet 1e bekabeld) maar 1e uitgangpunt is 'bekabeld aansluiten' is altijd het beste en plaats ze strategisch tenzij bekabeld echt niet kan. Plaats je ze draadloos of bekabeld dan niet te ver/ te dichtbij vd dichtbijzijnde wifi punt (master) of modem (master)  niet id  buurt bij een stoorbron bv achter een tv, achter Aquarium, in een metalen kast, bij een magnetron id buurt, niet op de grond maar hoog neerzetten/hangen, ect. Ik kan nog tig redenen noteren maar goed..  Hopelijk kan je hier iets mee verder komen, probeer in 1e instantie. Alle punten utp los koppelen, hard te resetten, wacht tot ze allemaal hun orginele ssid uitzenden, zet ze uit, utp's weer aansluiten, kpnbox hardresetten en ca 10 min zijn ding laten doen, daarna de sw's 1 voor 1 Installeren wacht ca 10-15min voordat je de 2e,3e ect aanzet. Succes iig.

Reputatie 2
Badge

@Steve Mnt @TDN mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden. Er zit denk ik niks anders op dan wederom alles te moeten resetten.  😓

 

Vandaar mijn vraag, hoe kom ik aan de nieuwe software, persoonlijk denk ik dat het voor mij mijn probleem gaat oplossen, zonder dat ik alles weer moet resetten. Normale WiFi is  het probleem niet, het is mijn “wifi extra” (2,4 domotica netwerk) wat altijd een PAIN IN THE B*T is om allemaal weer werkend te krijgen. 

 

Dus nogmaals mijn vraag, bij welk loket kan ik aankloppen om de nieuwe software aan te vragen? Ik zou dat heel graag eerst willen proberen.

 

Dank jullie wel.

Reputatie 5
Badge +6

@Steve Mnt @TDN mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden. Er zit denk ik niks anders op dan wederom alles te moeten resetten.  😓

 

Vandaar mijn vraag, hoe kom ik aan de nieuwe software, persoonlijk denk ik dat het voor mij mijn probleem gaat oplossen, zonder dat ik alles weer moet resetten. Normale WiFi is  het probleem niet, het is mijn “wifi extra” (2,4 domotica netwerk) wat altijd een PAIN IN THE B*T is om allemaal weer werkend te krijgen. 

 

Dus nogmaals mijn vraag, bij welk loket kan ik aankloppen om de nieuwe software aan te vragen? Ik zou dat heel graag eerst willen proberen.

 

Dank jullie wel.

De nieuwste software word langzaam aan uitgerold eerst bij de ( 1000zenden) klanten die geen superwifi gebruiken. Dit gaat gefaseerd. Er is geen manier om dit te pushen voor klanten die wel superwifi gebruiken.  Het kwam wel voor dat een aantal perongeluk deze wel hebben gekregen maar met alle gevolgen van dien. Dus eingelijk moet je geduld hebben totaal de groep klanten met superwifi gefaseerd de update krijgen. Zal kpn tzt kenbaar maken. 

Reputatie 7
Badge +9

Zowel de sw 1.0 en de huidige generatie sw 2.0 kunnen bekabeld nog draadloos in mesh met elkaar samen werken. Zo zijn ze ontwikkeld, hier zou geen verschil in moeten zijn.

Het zijn dergelijke verschillen in tussen bekabeld en draadloos verbonden Superwifi. Met 3 bekabeld superwifi is geen sprake meer van een mesh systeem maar 3 loze Wifi-AccessPoint. Het voordeel van 3 loze bekabeld wifi-AP das je beter wifi ontvang overal hebben en dus ook meest sneller. Het voordeel van mesh is onder anderen naadloze overgang van een superwifi naar de andere, een ander voordeel is dat als je niet automatisch inlog op dichtbijzijnde Wifipunt maar bij de meest optimale wifipunt (b.v. superwifi1 is dichterbij maar is vol belast omdat iemand net aan het downloaden is, dan wordt je overgegeven aan superwifi2 beetje verder weg maar wel sneller is) , @TomRoozendaal heeft last van wegvallende wifi bij verplaatsen dus dat naadloze overgang is belangrijk voor hem, daarom mijn advies alleen een wifipunt te bekabelen en de andere draadloos om een werkend mesh systeem te krijgen. Omdat kpn-modem geen wired backhaul kan heb je 2 wifi netwerken thuis. een van kpn-modem en een mesh systeem van superwifi (1 bekabeld en 2 draadlos). Als je wil alleen 1 mesh systeem (4 nofes: modem+3superwifi) hebben moeten alle 3 superwifi draadlos verbonden zijn. Daarom is beter wifi van modem (waarschijnlijk in meterkast, dus geen goede ontvang) te deactiveren en 1 superwifi te bekabelen. Dan heb je geen aparte wifi netwerken de elkaar storen.

Reputatie 2
Badge

Zowel de sw 1.0 en de huidige generatie sw 2.0 kunnen bekabeld nog draadloos in mesh met elkaar samen werken. Zo zijn ze ontwikkeld, hier zou geen verschil in moeten zijn.

Het zijn dergelijke verschillen in tussen bekabeld en draadloos verbonden Superwifi. Met 3 bekabeld superwifi is geen sprake meer van een mesh systeem maar 3 loze Wifi-AccessPoint. Het voordeel van 3 loze bekabeld wifi-AP das je beter wifi ontvang overal hebben en dus ook meest sneller. Het voordeel van mesh is onder anderen naadloze overgang van een superwifi naar de andere, een ander voordeel is dat als je niet automatisch inlog op dichtbijzijnde Wifipunt maar bij de meest optimale wifipunt (b.v. superwifi1 is dichterbij maar is vol belast omdat iemand net aan het downloaden is, dan wordt je overgegeven aan superwifi2 beetje verder weg maar wel sneller is) , @TomRoozendaal heeft last van wegvallende wifi bij verplaatsen dus dat naadloze overgang is belangrijk voor hem, daarom mijn advies alleen een wifipunt te bekabelen en de andere draadloos om een werkend mesh systeem te krijgen. Omdat kpn-modem geen wired backhaul kan heb je 2 wifi netwerken thuis. een van kpn-modem en een mesh systeem van superwifi (1 bekabeld en 2 draadlos). Als je wil alleen 1 mesh systeem (4 nofes: modem+3superwifi) hebben moeten alle 3 superwifi draadlos verbonden zijn. Daarom is beter wifi van modem (waarschijnlijk in meterkast, dus geen goede ontvang) te deactiveren en 1 superwifi te bekabelen. Dan heb je geen aparte wifi netwerken de elkaar storen.

Wederom mijn dank voor de uitleg, maar begrijp je dat ik nu een beetje van links en naar rechts word gegooid… De 1 zegt LINKS de ander zegt RECHTS. Is hier documentatie over te vinden? Zodat ik mijzelf kan inlezen, of heeft KPN een best practice?  Want dan kunnen we dit voor eens en altijd plat slaan.  Ik wil niemand tegen de schenen schoppen. 

Reputatie 5
Badge +6

@TomRoozendaal , ik denk dat je even een reactie af moet wachten van 1 vd moderator, anders blijft het idd onduidelijk en belanden we in een discussie waar jij niet mee verder komt. Ik ben niet volledig eens nl met wat hier gezegd word. 👌🏻

Reputatie 7
Badge +9

@TomRoozendaal @Steve Mnt 

Specificaties SuperWifi 2 (zwart)

 

Mesh

Ja.

Aangesloten op een Box 12 of V10A draait de SuperWifi mee in de mesh.

Aangesloten op een V10 neemt de SuperWifi de wifigegevens over en zet daarna de wifi op de V10 uit. Voor een mesh netwerk heb je in dat geval minimaal 2 Experia Wifi nodig

Manier van aansluiten Bekabeld op modem voor eerste installatie. Daarna kan, als je een Box 12 of V10A hebt, de SuperWifi draadloos ergens anders in huis geplaatst worden.

 

Hier beetje uitleg over werking van backhaul

https://kb.netgear.com/000064886/What-is-backhaul

Backhaul is a term for the communication performed between a mesh WiFi system's router and its satellites. Unlike conventional WiFi routers, which have limited WiFi coverage because they have only one broadcast device, mesh WiFi systems broadcast from the main router and the satellites. However, because your Internet service is only physically connected to the mesh router, backhaul is required to extend that connection to the satellite units, which in turn allows them to broadcast a WiFi signal like the mesh router. For more information about mesh WiFi systems, see What's a mesh WiFi system?

The highest performing mesh systems use a dedicated backhaul WiFi band so that the backhaul connection doesn't compete with client devices for network bandwidth. Budget-oriented mesh systems perform backhaul and client device communication on the same WiFi band, which can reduce WiFi performance. Some systems also have the ability to physically connect Ethernet cables from the mesh router to each satellite, known as Ethernet backhaul. While this setup can improve backhaul performance, particularly for budget systems without dedicated WiFi backhaul, it's inconvenient to set up. Overall, dedicated WiFi backhaul offers the best of both worlds with easy setup and great performance.

 

Kort samengevat, ieder mesh systeem heeft wifi backhaul, dwz een dedicated verbinding door een wifi-kanaal om 2 nodes met elkaar te verbinden. Dat maakt het verschill tussen mesh nodes en wifi-externders (waar 2 extenders een kanaal gebruiken om te zenden en data te uitwisselen met gevolg alleen de half van bandbreedte mogelijk is). Dure mesh systemen hebben naast wifi-backhaul ook ethernet-backhaul, dat betekent dat 2 nodes met elkaar communiceren over LAN en hebben alle wifi kanalen vrij om te zenden, dat maakt verbinding meer stabiel en een mesh systeem met meer nodes mogelijk (maximale nodes is maximal kanalen-1). Indien KPN-modems ethernet backhaul ondersteunt, hebben ze allang geadverteerd, in de specificaties staat niet, een ook in forum kan je niet erover vinden. Zonder ethernet-backhaul zijn de bekabeld mesh-nodes  stomme wifi-accesspoints en maken alle voordelen van mesh systeem tenichte. 

Reputatie 2
Badge

@Steve Mnt & @TDN  → 

 

Ik heb ook nog even gekeken, echt heel duidelijk zijn ze niet. Dit is van de KPN website zelf. 

==========

 

Makkelijk en snel (draadloos) aan te sluiten

  • Geen ethernetkabels meer door je hele huis. Alleen een stekker die in het stopcontact moet.  Let op: om SuperWifi draadloos aan te sluiten in huis, dien je alleen het eerste SuperWifi punt met een kabel te verbinden met het modem (Niet nodig met een V10A of Box 12 modem). Dit maakt van jouw modem het eerste SuperWifi punt in huis. Voor alle overige SuperWifi punten geldt stekker in het stopcontact en klaar.
  • De KPN SuperWifi punten nemen automatisch de instellingen van het modem over. Één netwerk, één wachtwoord, super handig.
  • Voor extra hulp bij het aansluiten is altijd de KPN Thuis app beschikbaar.
  • De KPN Thuis app helpt bij het optimaal plaatsen van de KPN Super Wifipunten in huis.  
  • De KPN SuperWifi punten zorgen onderling zelf voor de beste verdeling van bereik en snelheid in huis.
  • Indien gewenst kunnen de KPN SuperWifi punten ook bedraad aangesloten worden

===================

 

Hier staat heel duidelijk dat de Wifi punten ook bedraad aangesloten kunnen worden… Ik mag dan aannemen dat het MESH gedeelte dan gewoon blijft werken.

 

Het zijn aannames. 

 

@TDN  → Dit weekend niet thuis geweest dus ik ga vanavond de UTP stekkers er maar eens uit trekken en het proberen.

 

Dit is ook grappig → https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2115958

Hier zegt de 1 ook weer, wel UTP en de ander weer niet. de 1 zegt dat de super wifi wel eth backhaul heeft en de ander weer niet. 

 

Beste @Kpn  zou wel eens fijn zijn als jullie met een definitief antwoord komen. 

 

Reputatie 7

TDN schreef:

Zonder ethernet-backhaul zijn de bekabeld mesh-nodes  stomme wifi-accesspoints en maken alle voordelen van mesh systeem tenichte. 

Toch zijn bekabeld aangesloten wifi accesspoints die fast/smart roaming ondersteunen mijns inziens nog altijd de beste optie.

Vertel me eens wat mesh voor een voordelen heeft t.o.v. bekabeld aangesloten wifi accesspoints met fast/smart roaming.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Bij loze accesspoints verbindt de client automatisch met de AP met sterkste signaal. Dwz. bij verplaatsen verbreekt hij eerst de verbinding tot AP1 en moet scannen naar AP2 en dan kan hij pas verbinden met AP2.

Bij een mesh systeem weet de master door mesh steering alles over de parameters van de slaves en zend bij het verplaatsen de parameter de volgende slave door naar de client en de client kan bijna naadloos  (echt naadloos bestaat niet) wisselen van een slave naar de andere. Natuurlijk ligt de beslissing bij de client wanneer hij overstapt.

 

Smart roaming van AP kan alleen bij APs de bij een zentraal gestuurd master van een mesh system realiseert worden. Zonder een wired backhaul werkt het mesh systeem niet meer en de master kan de clients niet bewust sturen naar de volgende optimale nodes. 

Reputatie 7
Badge +9

@TomRoozendaal Ik schreef alleen dat de KPN-Modem geen ethernet backhaul ondersteunt (staat niet in specificaties, niet in instelling in modem en ook niet op internet te vinden)

Hier is een voorbeeld van Asus AirMesh Router met de instelling ethernet backhaul

 

Het kan zijn dat SuperWifi2 ethernet backhaul ondersteunen omdat ze 2 LAN-porten hebben. Je kan proberen te testen met uitgeschakeld modem-wifi en WifiPunt1 bekabeld met modem en WifiPunt2 bekabeld met WifiPunt1 en WifiPunt3 bekabeld met WifiPunt2.

Als je bij de opstelling beter wifi omschakeling zal hebben dan hebben de SuperWifi 2.0 ethernet backhaul, dan is een reden meer om wifi van modem te deactiveren een de eerste bekabeld Wifipunt laten als Master te functioneren.

Reputatie 7

@wjb Bij loze accesspoints verbindt de client automatisch met de AP met sterkste signaal. Dwz. bij verplaatsen verbreekt hij eerst de verbinding tot AP1 en moet scannen naar AP2 en dan kan hij pas verbinden met AP2.

Bij een mesh systeem weet de master door mesh steering alles over de parameters van de slaves en zend bij het verplaatsen de parameter de volgende slave door naar de client en de client kan bijna naadloos  (echt naadloos bestaat niet) wisselen van een slave naar de andere. Natuurlijk ligt de beslissing bij de client wanneer hij overstapt.

WiFi accesspoints met smart roaming (802.11k, 802.11v en 802.11r) werken precies hetzelfde t.a.v. het omschakelen van toegangspunt. Ook daar worden de parameters van de cliënt overhandigd aan het toegangspunt dat de cliënt zal gaan bedienen en zal er sprake zijn van het (vrijwel) naadloos wisselen van toegangspunt.

De uitwisseling van de parameters kan zowel “over-the-air” als “over-the-DS”.

Ook mesh gebruikt 802.11k/v en 802.11r. (Voorbeeld van TP-Link)

Reputatie 7
Badge +9

@wjb 

Wat je als voorbeeld noemt zijn precies APs van een Mesh systeem. Laat me een voorbeeld zien van loze WIFI-Extender zonder Mesh...

Reputatie 7

@wjb

Wat je als voorbeeld noemt zijn precies APs van een Mesh systeem. Laat me een voorbeeld zien van loze WIFI-Extender zonder Mesh...

Ik heb het toch helemaal niet over “loze WiFi-Extenders”, ik heb het over wifi accesspoints die 802.11k/v en 802.11r ondersteunen en dus voorzien zijn van exact dezelfde functionaliteit voor fast/smart roaming van cliënts als mesh systemen.

Wat mij betreft heeft mesh in een consumentenomgeving als enig voordeel dat nodes draadloos gebruikt kunnen worden, that's it, nothing more. Zelf heb ik geen mesh netwerk en dat is ook helemaal niet nodig want mijn EDIMAX accesspoints ondersteunen 802.11k en 802.11r waarmee mijn draadloze apparaten (vrijwel) naadloos schakelen naar het beste accesspoint.

Die EDIMAX accesspoints stammen uit een tijd dat het woord "mesh" zo ongeveer nog uitgevonden moest worden. 😉

Reputatie 2
Badge

Heren, 

 

Ik zal een update delen met jullie.

 

Wat heb ik gedaan. 

  • Heb eerst alles netjes uitgedaan
  • Begaande grond met UTP ; eerste en tweede verdieping zonder UTP
  • BOX12 laten opstarten
  • Wifi uitgezet op BOX12
  • Begaande grond SW2 aangezet (deze is met UTP)
  • Ding laten opstarten
  • Toen de 1ste verdieping aan (zonder UTP)
  • Ding laten opstarten
  • Toen de 2e verdieping aan (zonder UTP)
  • Ding laten opstarten

 

Test gedaan, iemand gebeld -> van beneden naar boven en weer naar beneden lopen-> telefoongesprek valt weg, pakt wel weer op. 

 

Ik MOET bellen over Wifi gebruiken, anders is bellen nagenoeg niet mogelijk.

 

Bij het heen en weer lopen valt gesprek voor paar seconden weg (het geluid), dit was nooit zo.

 

Ik ga kijken hoe dit zich verder ontwikkeld en zal morgen een update geven. 

Reputatie 7
Badge +9

@TomRoozendaal Welk telefoon heb je? Je telefoon moet ook wifi roaming ondersteunen om bijna onderbrekingsvrij van AP naar AP te wisselen, omdat de AP kan alleen advies geven en niet dwingen. De iphones en betere samsung ondersteunen ze wel. Hier b.v. kan je een lijst zien welke Samsung wifi roaming (802.11k, 802.11r en 802.11v) beheersen 

https://docs.samsungknox.com/admin/knox-platform-for-enterprise/kbas/kba-115013403768/

 

Reputatie 5
Badge +6

@TomRoozendaal

Mijn opstelling thuis:

V12 id mtrkast, (wifi aan zou ik eventueel uit kunnen zetten maar is in mijn situatie niet noodzakelijk)

2x superwifi 1.0 bekabeld, 1e in de woonkamer in de tv kast,  2e op de slaapkamer hoog boven op de kledingkast. 

3e superwifi 2.0 op zolder draadloos op een hoge kast.

Waar ik ook heenloop of wat ik ook doe ik ervaar geen verbrekingen, ik ben een tester toen de superwifi 1.0 nog niet eens werd aangeboden heb bijna alle (kinderziektes) updates ect mee mogen maken en feedback kunnen geven. Wij hebben Apple en Samsung toestellen hier in gebruik.

Ik zou als ik jou was alles hard resetten en het proberen zoals ik je heb geadviseerd. Dan de stappen doen wat je vandaag hebt gepost.

Hopelijk helpt dit..succes 

Reputatie 2
Badge

@TomRoozendaal Welk telefoon heb je? Je telefoon moet ook wifi roaming ondersteunen om bijna onderbrekingsvrij van AP naar AP te wisselen, omdat de AP kan alleen advies geven en niet dwingen. De iphones en betere samsung ondersteunen ze wel. Hier b.v. kan je een lijst zien welke Samsung wifi roaming (802.11k, 802.11r en 802.11v) beheersen 

https://docs.samsungknox.com/admin/knox-platform-for-enterprise/kbas/kba-115013403768/

 

iPhone 15 pro.

Reageer