Beantwoord

digitenne ontvangst is slecht

  • 14 August 2020
  • 42 reacties
  • 640 keer bekeken

Ons digitenne signaal in Elahuizen is de laatste tijd steeds slechter, graag zou ik onze dsc550 antenne willen omruilen voor een V5. Hoe kan ik dat regelen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 24 August 2020, 12:40

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Heb je een Rebox of een ZXV7200 ontvanger?

. . . Door het gebruik van deze antenne versterker geen storingen meer. 

Merkwaardig verhaal, een power inserter is geen versterker, het zet een gelijkspanning op de coax voor voeding van de versterker in de antenne, maar dat doet de ontvanger ook al.

Gegevens van de funke PI :

http://www.funke.nl/downloads/Productsheet_Universal_Power_Inserter.pdf

Er staat ook netjes bij, spanning 5V DC , maximaal verlies 2,5 dB
Verder valt me weer de dunne coax op.

Ik heb zojuist bij mijn ZXV7200 gemeten, er staat keurig 5,00 V op de antenne ingang.

Overigens doet de ZXV7200 het hier uitstekend, op een passive "hark" cq yagi antenne met GOEDE COAX eraan, volgens de postcode controle zit ik hier buiten bereik maar het werkt (al jaren) uitstekend.
​

 

Reputatie 1

Heb je een Rebox of een ZXV7200 ontvanger?

Ik heb een ZXV7200 ontvanger. Ik heb nu prima ontvangst! 

En zonder dat extra kastje heb je dat niet ?

De enige verklaring die ik dan nog heb is dat de spanning inzakt als de actieve antenne wordt aangesloten op de ZXV7200.

( dat zou ik kunnen onderzoeken, als ik niets te doen had )

Aangezien iemand bij de helpdesk met deze oplossing kwam doet mij denken dat het onderzocht is door de techneuten bij of via KPN.

Kan een KPN-er hier iets over zeggen ?

Reputatie 6
Badge +7

@Bart_ is de oplossing van een extra powerinserter die bij @Tano is uitgeprobeerd nu een door KPN voorgedragen oplossing bij een ZXV7200 met ontvangst problemen?

Reputatie 1

Ik heb het doorgegeven aan een kpn medewerker, deze zou het doorgeven aan het kenniscentrum. Ik ben er nog steeds blij mee, mijn klachtenlijn opgelost. 

Reputatie 6
Badge +7

@Bart_is de oplossing van een extra powerinserter die bij @Tano is uitgeprobeerd nu een door KPN voorgedragen oplossing bij een ZXV7200 met ontvangst problemen?

Hallo @Bart_ ?

Reputatie 7
Badge +20

@waltervl Ik ben hier niet bij betrokken geweest en volgens mij ook niemand van KPN. Volgens mij komt de oplossing van Tano zelf uit en heeft hij/zij dit gemeld bij de klantenservice. Vanuit daar is de tip doorgezet naar het kenniscentrum.  

Als het met powerinserter wel werkt en zonder niet dan is of de ontvanger kapot (geeft geen 5V spanning) of er is een antenne stekker niet helemaal lekker.

Dat vermoeden (en ervaring) heb ik wel vaker als het gaat om ontvangst problemen, wat heel simpel is in zo’n geval, met een punttangetje de bus van de vrouwelijke kant samen knijpen (voorzichtig) Zo heb ik al vaak een dergelijk probleem opgelost !

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb ook afgesproken met de KPN dat ik het eerst ga uitproberen. Wanneer het echt werkt zal ik het ook op het forum uitleggen. 

@Bart_ Zo komt het niet op mij over, hij heeft eerst overlegd met KPN.

@Tano Heb jij die power inserter zelf gekocht of heeft KPN dit voor je geregeld?

Reputatie 1

Ik heb hem zelf gekocht, maar KPN heeft het aankoopbedrag gecrediteerd op de maandafrekening. 

Reputatie 2

KPN wil kennelijk het signaal niet verbeteren.

Zucht.

Alles tips zijn flut. Uitgebreid zenders zoeken, antenne buiten plaatsen.…

 

NEE, het signaal moet gewoon weer sterker worden.

 

Gaat KPN dit nog fixen? Anders stap ik ovef naar Ziggo, want dit is bagger. 

 

Waar zit je (ongeveer), wat is je zendmast ? Hoe ver weg is die hemelsbreed ?

Heb je daar een vrij uitzicht op ?

Reputatie 6
Badge +7

@TonBroekhuis  Het probleem zijn de ontvangers niet de zenders. Alleen op enkele plekken in Nederland is er onvoldoende dekking wat meer meer zenders opgelost zou kunnen worden. Alleen KPN ziet daar de toegevoegde waarde niet in.

In welke plaats woon je? Dan kunnen we inschatten wat de signaalsterkte is.

Je gebruikt de nieuwste antenne (de V5 / DSC550) met ingebouwd 4G filter?

En welke ontvanger heb je? De ZXV7200 of de Rebox2800? De Rebox heeft een veel betere ontvangst maar is maar beperkt uitgegeven door KPN.

Reputatie 2

@waltervl Dank voor je reactie. Wij wonen in Naarden.

 

Antenne: DSC550

 

Ontvanger: ZXV7200

 

Groeten, Ton

Reputatie 6
Badge +7

@TonBroekhuis In Naarden is prima ontvangst mogelijk, er staat een antenne in Almere en Hilversum dus die kant heen zou je de antenne moeten richten afhankelijk van de ligging van de  locatie in je huis.

 

Wat is normaal gesproken de signaal sterkte als je op het ant knopje van de afstandsbediening drukt?


Als het heel erg schommelt dan is wellicht je antenne of ontvanger kapot en kan KPN die vervangen. Ook de antenne kabel even kontroleren.

Als het signaal stabiel 90- 100% is en af en toe haperingen waarbij het signaal naar 0 terugvalt heb je last van externe storingsbronnen zoals langsrijdende auto's, brommers, buitenthermometers, ledlampen, windmolens etc. De ZXV7200 is hier erg gevoelig voor. Dan is de oplssing afhankelijk of je de storingsbron kan vinden.

 

Wat is je normale signaalsterkte?

Reputatie 2

@waltervl Dank. Antenne gericht op Hsum. Dat is hier slechts 7 km vandaan nota bene. Signasl antenne 100%. Ik ga KPN vragen om die Rebox2800. 

Dank voor de snelle reacties.

MVG Ton Broekhuis

Reageer