Beantwoord

Sportuitzending op VRT1 geblokkeerd voor Nederland

  • 2 March 2024
  • 35 reacties
  • 1262 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik wil op de zender VRT1 een live-uitzending van een Italiaanse wielerwedstrijd bekiijken. Als ik de zender inschakel staat er: Deze live uitzending is niet beschikbaar in Nederland. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Volgens mij is dit een vorm van geo-fencing, en mag dit helemaal niet meer. Is KPN hier van op de hoogte, en wat denken ze er aan te gaan doen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 2 March 2024, 12:16

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +28

En daarnaast hebben vrijwel alle landen ook nog een Eurosport 2. En niet te vergeten de Discovery+ apps/website. 
 

Want ik vermoed dat zo’n streamingsdienst (only) ook voor zenders als Eurosport en Discovery de toekomst gaat worden. Net zoals we nu zien bij Viaplay. 
 

Ben wel blij dat dit anno 2024 nog niet zover is voor Eurosport. 

Reputatie 7
Badge +16

Eurosport via Discovery(bijvoorbeeld via Amazon Prime) is zonder reclameonderbrekingen kijken. Dat is wel zo prettig maar ik geef toch de voorkeur aan Sporza.

Reputatie 5
Badge +3

Zelfs TV Vlaanderen heeft dit geblokkeerd, nota bene een Belgische provider. Dit omdat ze op de satelliet het beeld delen met Canal Digitaal.

.

Dat zou toch prima door middel van codering te regelen moeten zijn 

Reputatie 7
Badge +28

Nee, het probleem is dat je als Nederlander ook een abonnement kunt (kon?) kopen bij TVV Vlaanderen. En er zijn ook zat mensen die dat hebben gedaan. 

Via streams kunnen ze natuurlijk wel wat per land blokkeren, maar voor satellietuitzendingen gaat dat niet. 

Ik kijk in Spanje via de schotel naar tv Vlaanderen,  dus zelfde signaal als in Belgie.  Alle Belgische kijkers hebben dus hetzelfde probleem gekend ! Wat een schande !

Enige oplossing was dus de VRT livestream te bekijken ...

Ik wil op de zender VRT1 een live-uitzending van een Italiaanse wielerwedstrijd bekiijken. Als ik de zender inschakel staat er: Deze live uitzending is niet beschikbaar in Nederland. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Volgens mij is dit een vorm van geo-fencing, en mag dit helemaal niet meer. Is KPN hier van op de hoogte, en wat denken ze er aan te gaan doen?

De hoofdreden voor mij en voor vele wielerliefhebbers om te kijken naar de Belgische uitzending is dat het commentaar van de wedstrijden by Far door de VRT beter is.  Tevens de reclames tijdens de koers wordt door mij niet gewaardeerd. Altijd op het verkeerde moment en altijd dezelfde onzinreclames. 
Als er een oplossing is om “ gewoon “ naar de VRT te kijken hoor ik dat graag 

Ik wil op de zender VRT1 een live-uitzending van een Italiaanse wielerwedstrijd bekiijken. Als ik de zender inschakel staat er: Deze live uitzending is niet beschikbaar in Nederland. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Volgens mij is dit een vorm van geo-fencing, en mag dit helemaal niet meer. Is KPN hier van op de hoogte, en wat denken ze er aan te gaan doen?

De hoofdreden voor mij en voor vele wielerliefhebbers om te kijken naar de Belgische uitzending is dat het commentaar van de wedstrijden by Far door de VRT beter is.  Tevens de reclames tijdens de koers wordt door mij niet gewaardeerd. Altijd op het verkeerde moment en altijd dezelfde onzinreclames. 
Als er een oplossing is om “ gewoon “ naar de VRT te kijken hoor ik dat graag 

Maar waarschijnlijk kijken 20% van de Europeanen die veel linear naar sportwedstrijden kijken (ouderen met daaronder heel veel slechthorende) zelden via Eurosport. Ze hebben geen ondertiteling. Of misschien weet @Noordzee of ze dat buiten Nederland (sateliet) wel hebben. Ik heb het ook daarop nooit gezien. Misschien denken ze wel met dit soort maatregelen meer kijkers te krijgen. 

Ach. Iets soortgelijks is ook met Grand Prix Radio.

Nota bene Nederlandse zender. Maar geen uitzending meer tijdens kwalificatie en race. 

De exclusieve rechten voor Nederland heeft Viaplay. Ook de radio rechten. 

GPR heeft nu de Vlaamse rechten. Olav Mol wil toch zijn ei kwijt. 

Gelukkig heeft Eurosport niet voor al het wielrennen de exclusieve rechten. 

Sport wordt echter steeds duurder. Dat maar één zender of streamingdienst dit exclusief aan mag bieden zal naar mijn verwachting vaker gaan voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +28

Maar waarschijnlijk kijken 20% van de Europeanen die veel linear naar sportwedstrijden kijken (ouderen met daaronder heel veel slechthorende) zelden via Eurosport. Ze hebben geen ondertiteling. Of misschien weet @Noordzee of ze dat buiten Nederland (sateliet) wel hebben. Ik heb het ook daarop nooit gezien. Misschien denken ze wel met dit soort maatregelen meer kijkers te krijgen. 

 

Nee, voor Nederlandse kijkers (CanalDigitaal) is Eurosport sowieso niet meer beschikbaar via de satellietontvanger. Op de Hotbird (13 graden oost) is nog wel een Nederlands geluidsspoor aanwezig bij Eurosport 1 en 2. Het zal mij niets verbazen als dat het bronsignaal is voor o.a. KPN. Maar dat weet ik niet zeker. Ondertiteling is zover ik weet nooit aanwezig geweest. Dat is natuurljk ook best lastig bij live-sport.    

Reageer