Beantwoord

Wat is een geschikte DVB-T2 Tuner voor NPO 1, 2 en 3?

  • 10 May 2020
  • 18 reacties
  • 387 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

@Noordzee Ik heb een vraag. Ik wil eerst zelf apparatuur aanschaffen om te zien of ik op de camping ontvangst heb en naar NPO 1, 2 en 3 kan kijken. Ken jij misschien de Qviart T2H265 Of heb jij tips voor apparatuur waaronder ook een antenne. Liefst niet te duur want ik begin nog maar pas met dit.

Heb jij nog steeds dezelfde apparatuur zoals je een jaar geleden noemde?

 

Ik hoor het graag Gr, Jan.

Admin: nieuw topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst van topic

icon

Beste antwoord door Noordzee 10 May 2020, 21:49

Bekijk origineel

18 reacties

@Johannes60 

Ik ben Noordzee dan wel niet maar hier een test in TotaalTV van dat apparaat. Hij kan vrije ether én kabelzenders ontvangen. Thuis op Ziggo dus ook te gebruiken met ‘beperkt’ aanbod. Niet allebei tegelijk want hij heeft één antenne-ingang.

Er wordt geen antenne bijgeleverd. Die kun je kopen via de webshop van KPN of bv. bij Digitennes.nl.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Johannes60 ,

Ik lees hierboven al een prima reactie van @PeterG . Noordzee was in die tijd even naar Boer zoekt Vrouw aan het kijken. :relaxed:    

Maar nu dan alsnog mijn verhaal. Op zich zal de Qviart best prima werken, maar het zou niet mijn keuze zijn. Het is namelijk een combi-ontvanger en als je niets met het DVB-C gedeelte gaat doen, dan kun je net zo goed voor minder geld een specifieke DVB-T2 ontvanger kopen. 

 

Toevallig vroeg vorige week iemand anders mij ook om een advies. Ik heb mijn reactie er even bijgezocht : 

 

Voor de ontvangst van NPO 1,2,3 en twee regionale zenders kun je volstaan met een FTA-ontvanger. 

Een FTA ontvanger kost zo'n drie tot vier tientjes. Op de website amazon.de heb je de meeste keus. Ik adviseer je om deze te kopen. Die XORO 7619 heb ik zelf ook in gebruik: 

https://www.amazon.de/-/nl/Xoro-Receiver-Mediaplayer-Ultra-HD-vergoldete/dp/B07PN3Y3JY/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=xoro+7619&qid=1588428866&sr=8-4

 

 

Wat betreft een antenne:

Op de website van KPN kun je Funke V5 kopen. Die antenne is goed en voldoet over het algemeen. Bij mij staat deze antenne ook op het dak.  

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

Moet de antenne buiten staan, dan ook: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/

Voor 27,00 ben je klaar.

Wil je een nog betere antenne?:  Deze is voor 59,00 te koop:

https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html

Is de camping ver verwijderd van zendmasten? Ga dan voor de onderste antenne. 

 

Reputatie 1
Badge

Dank jullie wel dat is handige info en ik had ook niet stilgestaan bij het feit dat je met die qviart meer kon dan wat ik nodig heb.

Reputatie 7

Hah Johannes, leuk dat je de community (in het bijzonder Noordzee) een vraag stelt, welkom op het KPN forum :)

Jouw vraag heb ik hier een nieuw topic voor gemaakt, zo blijft de informatie actueel. Succes met het uitzoeken van een nieuwe tuner. Heb je al één in gedachten? 

Reputatie 1
Badge

@Nadia Hey Nadia ik ben er nog niet uit. ik denk aan de Rebox RE-2400DVBT2 of een Xoro. Antenne zoek ik nog een die ook laag kan staan want op de camping mag je maar tot 1.50 m boven het gras staan omdat ze niet overal antennes en schotels willen zien, ook wel begrijpelijk. volgens de postcode check is daar geen ontvangst met digitenne maar diverse mensen hebben hem dus wel. Er zijn daar mensen met een schotel en ook met digitenne. maar ik blijf er mee zitten dat het zonde is om een abonnement met digitenne te nemen en dat ik geen ontvangst heb en voor niks een jaar betaal. En als het wel werkt heb ik natuurlijk wel die apparatuur gekocht maar dat is niet weggegooid en ik kan dan in eerste instantie de FTA zenders bekijken en misschien is dat voor het begin wel genoeg.

Ik zit ook net te denken om een TV met DVB-2 te kopen dan heb ik alleen een antenne nodig denk ik. Philips LED-TV 32PHS4504/12 met DVB-T/T2/T2-HD/C/S/S2 multimediatoepassing HEVC (H.265) staat er bij. dan heb ik aan een antenne genoeg neem ik aan. Ik heb toch nog een TV nodig ook.

 

dan heb ik aan een antenne genoeg neem ik aan.

En een power inserter. TV toestellen leveren niet de benodigde spanning van 5 volt op de antennebus.

Verder is 1,50 op veel plaatsen veel te laag. Campings, zeker in oosten en zuiden (Zeeland bv, zie dit voorbeeld) liggen daarvoor veel te ver van een zendmast. Op die “hoogte” zou ik maar één type antenne proberen namelijk de Funke Yagi.

Een schotel kan je ook op de grond zetten. Maar NPO zit niet FTA op satelliet.

Reputatie 1
Badge

@PeterG dank je wel. die antenne zag ik inderdaad die kan geloof ik tot 80km of zo.

 

Die afstand is een beetje relatief t.o.v. de hoogte van de antenne natuurlijk. Maar die is i.i.g. verreweg het gevoeligst.

Vroeger was de tv antenne ook niet voor niks zo’n hark/kam model. Alleen moet ie nu vertikaal :wink: .

Reputatie 1
Badge

@Noordzee die xoro 7619 van jou link is niet op voorraad en niet bekend of die nog komt. misschien is daar een vervanger voor inmiddels.

Er zijn wel vele andere modellen ook niet al te prijzig. Ik ga daar toch iets van bestellen en neem even een oude tv mee vrijdag naar de camping.

De 7620 misschien wel nog te koop? 

Andere optie zou zijn een DVB-T2 USB stick voor in een laptop. Die USB-sticks zijn naar verhouding niet goedkoper, maar misschien wat handzamer in sommige gevallen als je toch al een laptop mee had. Kun je meestal ook wel makkeler mee uitgesteld kijken en e.v.t. voor zolang de laptop battery het uithoudt zonder 230V TV kijken.

Reputatie 7
Badge +28

@Johannes60 

Hier vind ik een andere aanbieding:

https://www.amazon.de/-/nl/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0/ref=mp_s_a_1_3?dchild=1&keywords=xoro+7619&qid=1589307033&sprefix=xoro+7&sr=8-3
 

Maar er zijn ook zat andere ontvangers te koop voor een bedrag van rond de 30 euro. 

Reputatie 1
Badge

Ik denk dat het een van deze toch wordt. https://www.amazon.de/HRT-8730-kartenloses-Irdeto-Zugangssystem-Kabelfernsehen/dp/B079RL86VN/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=hrt+8730&qid=1589393795&s=ce-de&sr=1-3

 

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-8720-HEVC-T2-Receiver-kartenloses-Irdeto-Zugangssystem/dp/B01ERXFFZK/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3DMA2HR3DLLZF&dchild=1&keywords=xoro%2B8720%2Bdvb-t2%2Breceiver&qid=1589393998&sprefix=xoro%2B8720%2Caps%2C134&sr=8-4&th=1

Kan iemand kijken of ik hier goed mee zit?

Kan iemand me zeggen wat PVR betekend want sommige kun je met of zonder PVR bestellen.

Antenne wil ik de https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Reputatie 7
Badge +28

Tuurlijk @Johannes60 ,

Die antenne is perfect. 
 

De ontvangers trouwens ook. PVR betekent dat de ontvanger voorbereid is voor de mogelijkheid tot opnemen van programma’s. 
 

Zelf heb ik helemaal niets met opnemen van TV-programma’s, maar als jij dat wel belangrijk vind: Dan kun je dat laten meewegen in jouw keuze. 

Reputatie 1
Badge

@Noordzee Ik heb wat minder met opnemen maar de vrouw wil dat wel gebruiken :grinning: en ik heb nu ook een externe HDD als opname op de TV dat werkt prima.

De 8720 heeft een mooier uiterlijk vind ik maar dat is persoonlijk.

Zelf heb ik helemaal niets met opnemen van TV-programma’s

@Noordzee. Er zijn ook wel films en series. Zeker met die laatste is opnemen heerlijk om dan een avondje (of meer) te binchen.

De 8720 heeft een mooier uiterlijk vind ik maar dat is persoonlijk.

@Johannes60 . Smaken verschillen duidelijk. Die vind ik poeplelijk met die bobbel erin. Die andere is mooi strak.

Reputatie 7
Badge +28

Die twee keer per jaar dat ik wat wil terugkijken, doe ik dat via NPO-Start. Naar de commerciële zenders kijk ik nooit. Maar die hebben ook hun terugkijk-mogelijkheden, zoals Kijk TV en RTL XL.

 

 

Reputatie 1
Badge

Nog wat aanvullende vragen. Hoop niet dat jullie gek worden van me.

Heeft een xoro multilanguage of alleen duits menu?

Als ik alles aansluit moet ik dan nog instellingen doen zoals kanaalnummers of iets?

als ik denk dat de antenne in de goede richting staat moet ik dan nog wat draaien tijdens zoeken?

Waar moet ik verder nog rekening mee houden bij het installeren behalve dat bij passieve antenne de voeding er naar toe aan staat. Er zal vast geen Nederlandse gebruiksaanwijzing te vinden zijn.

Reputatie 7
Badge +28

@Johannes60

Maak je maar niet druk om de bediening van de Xoro. Die is heel makkelijk. Voor vragen kun je hier op het forum terecht. Ik heb zelf ook een Xoro in gebruik. 

Maar het handigste is om met die vragen te komen als je de ontvanger al hebt. 

En het menu is in diverse talen te gebruiken. 

Reageer