Beantwoord

Zender Goes op kanaal 21 na verandering vanaf 54

  • 27 September 2019
  • 34 reacties
  • 1549 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
In Zeeuws Vlaanderen is er nauwelijks signaal op kanaal 21 en wel op alle andere frequenties. Dus omroep Zeeland en NPO is niet te ontvangen. Ook zie je de signaalsterkte fluctueren. Er is degelijks iets mis.
icon

Beste antwoord door WAAE 30 September 2019, 21:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Op welke locatie in Zeeuws-Vlaanderen is dat?
Reputatie 2
Badge
Heel west Zeeuws Vlaanderen ... b.v pc 4508
Reputatie 5
Badge +5
Was daar voorheen wel ontvangst? De uitkomst van de postcodecheck op de Digitenne website met pc 4508 is: LET OP: Op het ingevulde adres heeft u waarschijnlijk GEEN bereik.
Reputatie 2
Badge
Er was altijd ontvangst en nu ook nog maar alleen niet op 21 .
Reputatie 7
Badge +28
In dit topic meldt iemand vanuit Vlaanderen (Eeklo) wel ontvangst op kanaal 21. Maar dan wel met een Yagi-Antenne.

Maar ik ben het met je eens dat er eigenlijk een sterker signaal op kanaal 21 verwacht zou mogen worden vergeleken met de oude situatie van kanaal 54.

Misschien wil een moderator eens navragen of er na de frequentiewijziging in Goes nog steeds met het maximaal toegestane vermogen wordt uitgezonden vanaf kanaal 21.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Jaap2018! Als op de website aangegeven wordt dat je waarschijnlijk geen bereik hebt, dan is de kans zeer aannemelijk dat het niet goed werkt. Daar kan ik dan helaas ook niet zo veel verandering in brengen. Welke antenne gebruik je? Ik vind dat zo niet meteen in eerdere berichten terug. Als dat geen Funke V5 is, laat het dan even weten en ik stuur je er één toe.
Reputatie 7
Badge +28
@Marcia_

Jaap2018 woont zelf niet in Zeeuw Vlaanderen, maar in Burgh Haamstede. Zover ik begrijp stelt hij de vraag uit algemene interesse of voor iemand anders.

Maar hij heeft wel een punt. Normaliter zou je nu op kanaal 21 het sterkste signaal moeten krijgen, want kanaal 21 is het laagst mogelijke kanaal.

Daarom herhaal ik mijn vraag:

Misschien wil een moderator eens navragen of er na de frequentiewijziging in Goes nog steeds met het maximaal toegestane vermogen wordt uitgezonden vanaf kanaal 21.
Reputatie 2
Badge
Volgens omroep Zeeland is de boosdoener de 80 KW zender in Lille op kanal 21 Zij kaarten dit zaan bij KPN.
Reputatie 5
Badge +1
In Zeeuws Vlaanderen is er nauwelijks signaal op kanaal 21 en wel op alle andere frequenties. Dus omroep Zeeland en NPO is niet te ontvangen. Ook zie je de signaalsterkte fluctueren. Er is degelijks iets mis.

.... Laten ik zeggen dat ik een vrij wijd openstaande deur intrap .... Storingen op de RTS / k21 waren te verwachten in Zeeuws-Vlaanderen. KPN kan weten, of had op zijn minst behoren te weten, wat de consequenties waren voor de gemaakte keuze.

Het probleem is dat men voor kanaal 21 heeft gekozen voor de RTS in Zeeland en te weinig in acht genomen heeft wat de invloed is van andere zenders die op kanaal 21 werken.

Op ruim 100 km afstand staat in Frankrijk op een heuvel ten zuid-westen van Lille (Rijsel) een zender op kanaal 21 met 80 kW ERP. Het is ook een rondstraler, dwz. ook richting Zeeland wordt de signaalsterkte niet getemperd.
En als klap op de vuurpijl wordt uitgezonden vanaf een grote zendmast waar de zend antenne op +/- 470 m boven zee niveau zit.
In theorie ligt de gehele provincie Zeeland achter de horizon van deze Franse zender. Echter Zeeuws-Vlaanderen ligt maar 10 a 20 km achter deze horizon. Een beetje conditie-achtige effecten in de atmosfeer zijn voldoende om het toch wel sterke signaal van de Franse zender tot in Zeeuws-Vlaanderen te laten komen. Storing zal dan het gevolg zijn.

Als "troost" zend de Franse zender met horizontale polarisatie en Goes / RTS met vertikaal. Enfin, dat helpt als je met yagi antenne's met een behoorlijk richt effect gaat werken, maar absoluut niet als simpelere en kleinere antenne's ingezet worden.
In Nederland gebruikt nu QAM 256. Bij QAM 256 heb je, om een vergelijkbare ontvangstkwaliteit te realiseren, een 6 dB grotere signaal / stoor afstand nodig tov. QAM 64.. Echter omdat men bij DVB-T2 ook een moderner fout correctie systeem toepast is 4 dB extra signaal / stoor afstand doorgaans voldoende.
Voor Goes betekent dat theoretisch dat de 10 kW ERP van vroeger met DVB-T en in QAM 64 nu voor DVB-T2 in QAM 256 eigenlijk25 kW ERP nodig is.

Was tot ruim een week terug nog ontvangst mogelijk op k 54, nu men is overgegaan naar kanaal 21 moeten er in Zeeuws-Vlaanderen nu maatregelen genomen worden om de storende invloed van de Franse zender Lille te elimineren.

Oplosbaar is dit probleem zeker wel.

Vermogen opschroeven van de zender Goes is er 1 van maar ik denk dat de Fransen het geen goed idee vinden dat het vermogen van Goes op kanaal 21 naar 25 of zelfs 50 kW gaat.
Ook de Fransen kunnen wat doen. Zij zouden het vermogen in noord-noord-oostelijke richting kunnen inperken en daarmee de storende invloed op de RTS / k 21 in Zeeuws-Vlaanderen verkleinen.
In die richting is in Frankrijk zo'n exteem sterk signaal helemaal niet nodig om het gebied tot de Belgische grens goed af te dekken. Het is maar 20 - - 25 km.
Verder zou men in Zeeuws-Vlaanderen kleine steunzenders kunnen plaatsen. Ik snap dat dit ook wat consequenties heeft, maar ja het kiezen van kanaal 21 voor de RTS in Zeeland is vooral voor Zeeuws-Vlaanderen zowiezo geen handige keuze geweest. Waarom bijv. op k33 (RTS Brabant-Limburg) niet een 3 regionale omroep ? Er is capaciteit voor een zesde programma. En dan een 2e RTS zender in Goes op k 33.
Reputatie 7
Badge +28
Wat een goed verhaal! Mooi ook dat je twee oplossingen aandraagt. Mijn voorkeur heeft een extra steunzender met een beperkt vermogen. Want dan kan deze steunzender ook meteen gebruikt worden voor de vier andere frequenties.
Reputatie 2
Badge
De oorzaak is nu gevonden. Het is nu aan KPN dit op te l;ossen. Omroep Zeeland is ook op de hoogte.
Reputatie 2
Het probleem met kanaal 21 in Zeeland zag ik lang geleden al aankomen, ik heb er ook een melding van gemaakt maar geen reactie hierop mogen ontvangen.
Om te zien waar kanaal 21 uit Frankrijk vandaan komt...
Klik in het linkje zo nodig eerst op de Franse vlag om de zenders in omgeving Lille te zien.
Zet de muis vervolgens op de op de tweede mast linksboven Lille, Dunkerque en klik er op.
Nu verschijnt een overzichtje van de gebruikte kanalen en het zendvermogen.

https://www.tvradio-nord.com/emetteurs/emetteurs_francais/carte_npc.html
Reputatie 7
Badge +30
Dit is zeker een mooie uiteenzetting, @WAAE! Ik heb intern navraag gedaan: wordt vervolgd.
Reputatie 7
Badge +28
@Marcia_

Heb je ook nagevraagd of er vanuit Goes nu met maximaal vermogen wordt uitgezonden op
kanaal 21?
Reputatie 2
Mijn ervaring is dat een verre DVB-T(2) zender al roet in het eten kan gooien, ook al zit je best ver uit het officiële zendgebied. Het bleek ook weer eens toen sommige kanalen uitgeschakeld werden en andere zenders met een geheel andere multiplex opeens veel beter te ontvangen waren. En omgekeerd. Zo speelde ook een verhaal rond kanaal 26. Tot enige tijd geleden was alleen Flevoland actief op kanaal 26, maar al lange tijd maakt de regio Aachen/Bonn/Köln OOK gebruik van kanaal 26. Bij ons in de buurt van Nijmegen waren beide te ontvangen met een grote richt antenne. Later ging men in o.a. Gelderland en via de mast in Oss ook nog eens kanaal 26 in de lucht strooien. Het gevolg was dat mensen onder meer in de regio Gennep problemen ervaren met de RTS op kanaal 26 , daar te ontvangen vanaf zowel Nijmegen (ca 20 Km en Oss ca 25 Km van Gennep) Maar omdat de zender Aachen zonder deze 2 zenders al redelijk te ontvangen was betekend het dat de signaalsterkte voldoende sterk is om er flink wat roet in het eten te gooien. Terwijl Aachen meer dan 100 Km ver verwijderd is van Gennep. Dat probleem zal nu ook gaan spelen in Zeeland en de zender in Frankrijk. Die eten elkaar gewoon op. Het was een heel ander verhaal geweest als Frankrijk het RTS pakket uitzend ipv het TDF pakket (beide op Kan 21) want dan is er geen interferentie meer maar dat is natuurlijk onzin omdat het een buitenlandse zender is, maar was even als voorbeeld.
Reputatie 7
Badge +30
@Marcia_

Heb je ook nagevraagd of er vanuit Goes nu met maximaal vermogen wordt uitgezonden op
kanaal 21?

Dat heb ik niet expliciet gedaan. Wel heb de gehele uiteenzetting van WAAE doorgestuurd en gisteren bevestiging gekregen dat het doorgestuurd wordt naar de technische collega's. Mocht daaruit inderdaad blijken dat we veranderingen door kunnen gaan voeren, dan zal ik dit hier delen. Goes zal hier ongetwijfeld in meegenomen worden, zeker als zij als een soort buffer kunnen gaan werken voor Zeeuws Vlaanderen.
Reputatie 5
Badge +1
Ik ben vorige week in België geweest, eerst in Blankenberge, en later in Menen. Het was een uitgelezen gelegenheid om te bekijken hoe van beide zenders (Goes en Lille/Bouvigny) werkend op kanaal 21) op de verschillende locaties te ontvangen zijn.

In de oude situatie ( DVB-T ) was in Blankenberge de RTS via k 54 daar met een richtantenne probleemloos te ontvangen. Nu het in DVB-T2 is en op k 21 niet meer. Natuurlijk is dat technisch gezien ook wel weer te tackelen. ( Door een antenne -type te kiezen dat specifiek voor de lage UHF kanalen gemaakt is en door een meerling antenne constructie te gebruiken kan je het zo maken dat je een storende zender ook aardig onderdrukt wordt.) Echter zo'n oplossing voor een paar Nederlandse kanalen was voor dit hotel toch een stap te ver.

Alle 4 NTS -en in DVB-T2 zijn er overigens wel te ontvangen, zei het dat de s/n marge nu gering is. Deze marge varieert van 1,5 tot 3,8dB bij gebruik van de antenne die er staat. ( Deze was ooit zo gekozen dat k 54 zo goed mogelijk ontvangen kon worden )

Zender Lille/Bouvigny was daar op k24 en k27 te ontvangen op enkel de dipool van de antenne. Afstand Blankenberge tot zender Lille/Bouvigny is 105 km

Een dag later was ik in Menen. Dat ligt vlak bij de Franse grens, De afstand tot de zender Lille is daar 55 km.
Die zender bleek daar op een sprietje ontvangen te kunnen worden.

De korste afstand Zeeuws-Vlaanderen <=> Zender Lille/Bouvigny is 105 km. Het zou me niks verbazen als in Zeeuws-Vlaanderen op k24 en k 27 van die zender zonder al te veel moeite en met een beetje technisch inzicht ontvangst mogelijk is.
Zowel op k 27 alsook op k 24 en k 21 wordt met 80kW ERP gewerkt. Daarmee zijn de ontvangst resultaten / metingen op k24 en 27 ook gelijk een indicatie hoe sterk k 21 door zou moeten komen. M.a.w. dan is te berekenen wat het verschil is tussen RTS Goes en k 21 van die Franse zender.

AndreDX schreef:
Het was een heel ander verhaal geweest als Frankrijk het RTS pakket uitzend ipv het TDF pakket (beide op Kan 21) want dan is er geen interferentie meer maar dat is natuurlijk onzin omdat het een buitenlandse zender is, maar was even als voorbeeld.

Ja dat zou inderdaad ( vanuit Nederlands perspectief ) mooi zijn als k21 Lille in de SFN van Goes komt. Echter (steun)zenders over de grens komen voor, en zou ook in deze situatie wel eens (technisch gezien) de meest perfecte oplossing kunnen bieden.
In Duitsland en Oostenrijk staan er zo een aantal in het grensgebied, waarbij het ook voorkomt dat vanaf 1 mast zowel Duitse als Oostenrijkse programma's uitgezonden worden.

Terug naar de ontvangst problematiek in Zeeuws-Vlaanderen. Met name het westen is de kans op storing groot, maar wat betreft de RTS is ook het oostelijke deel niet perfect qua ontvangst.
Als je bijv. in het havengebied van Zeebrugge op een hoog object een zender installeert en het signaal alleen op het westelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen richt dan dek je juist dat gebied af waar zender Goes te zwak is. Doordat je het antenne-systeem een sterk richt-effect kan geven wordt er in zuid-westelijke richting nauwelijks vermogen uitgestraald waardoor de kans dat Franse kijkers gestoord worden verwaarloosbaar is.
Voor het oostelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen zou je kunnen denken om in Antwerpen een zender te plaatsen en het signaal in west- noordwestelijke richting te richten. Voordeel van Antwerpen is dat daar al een zenderlocatie in gebruik is voor Antenne-TV ( en voorheen ook VRT)
Natuurlijk zo het logisch klinken Roosendaal te gebruiken, maar dan zal het signaal toch zuid-zuidwestelijk gericht moeten worden. Daarmee wordt de kans een beetje groter dat Franse kijkers zo nu en dan storing zouden kunnen ondervinden. Dat lijkt me voor de Fransen niet acceptabel.
Reputatie 5
Badge +5
(..)
Een dag later was ik in Menen. Dat ligt vlak bij de Franse grens, De afstand tot de zender Lille is daar 55 km.
Die zender bleek daar op een sprietje ontvangen te kunnen worden.

Even los van de situatie in Zeeland: wat zou het mooi zijn als we in Nederland een zender op 55 kilometer afstand met een spriet konden ontvangen!
Een heleboel problemen die hier voorbij komen zouden dan niet aan de hand zijn.

Verder voor Zeeuws-Vlaanderen weer goede suggesties, ik hoop dat KPN deze oppikt en er iets mee doet.
Reputatie 7
Badge +28
Mooi verslag @WAAE 👌🏽

In dit topic heeft Nadia geschreven dat de kans op extra zendmasten voorlopig niet zo groot is. Maar mogelijk kan @Marcia_ jouw verhaal gebruiken om de noodzaak voor een extra zendmast in Zeeland (of Antwerpen) aan te tonen bij de beleidsbepalers van KPN.

Het zou mooi zijn als @WAAE of @DVB-T combiner ook voor de situatie in Zuid-Oost Drenthe zo'n onderbouwd pleidooi kunnen maken.
Reputatie 6
Badge +4
Ik las dit gisteren pas door de verwijzing van Noordzee. Duidelijk de consequentie van het inleveren van 100 MHz bandbreedte. Bij het minste of geringste qua condities is de ontvangst weg in Zeeuws Vlaanderen.

Als de Fransen niet willen afschermen (waarom zouden ze) ligt de bal bij KPN om een steunzender te plaatsen want dit komt niet goed zonder serieuze ontvangst antenne inspanningen.

Nu vraag ik me wel af: Zeeuws Vlaanderen valt buiten de normale postcode gebied en is dus niet gedekt voor een Digitenne abonnement. Daarbuiten is het met eigen inspanningen en afhankelijk van etc..
Er is wel plicht om de publieke omroep landelijk uit te zenden maar geldt daarvoor nog steeds de 10 m hoge dakantenne (rooftop yagi outdoor) norm?
Reputatie 5
Badge +1
Ik las dit gisteren pas door de verwijzing van Noordzee. Duidelijk de consequentie van het inleveren van 100 MHz bandbreedte. Bij het minste of geringste qua condities is de ontvangst weg in Zeeuws Vlaanderen.

Als de Fransen niet willen afschermen (waarom zouden ze) ligt de bal bij KPN om een steunzender te plaatsen want dit komt niet goed zonder serieuze ontvangst antenne inspanningen.

Nu vraag ik me wel af: Zeeuws Vlaanderen valt buiten de normale postcode gebied en is dus niet gedekt voor een Digitenne abonnement. Daarbuiten is het met eigen inspanningen en afhankelijk van etc..
Er is wel plicht om de publieke omroep landelijk uit te zenden maar geldt daarvoor nog steeds de 10 m hoge dakantenne (rooftop yagi outdoor) norm?


In het analoge tijdperk werd er vanaf Lille al op dit kanaal uitgezonden en wel met 1000kW ERP. Ook de ander 2 kanalen uit de analoge tijd ( k24 en k27 ) zijn daar nu voor DVB-T ingezet. Oude rechten dus, denk ik zo.
Voor een vergelijkbaar bereik is in DVB-T / QAM 64 ongeveer 10% van het vermogen nodig t.o.v. analoog. Dus die 80 kW die ze nu gebruiken komt daar +/- wel mee overeen.

Of de Fransen in Noordelijke richting uberhaupt de ERP willen beperken betwijfel ik. Ook zij gaan over op DVB-T2 / HEVC. Of ze daarbij ook QAM256 gaan inzetten weet ik niet, maar als ze nu een "voordeel" dat ze hebben gaan inleveren krijg je dat waarschijnlijk nooit meer terug.

Wat ik overigens niet begrijp is dat Goes op de kanalen 29, 32 en 35 met 10 kW ERP werkt terwijl in de analoge tijd op deze kanalen met 200 of 250 kW gewerkt werd. Ook Nederland heeft "oude rechten" neem ik aan.
In de overgangsfase analoog >> digitaal was er de richtlijn die simpelweg zei dat als je overging naar DVB-T (en hetzelfde kanaal bleef gebruiken) het vermogen max. 10% van het vermogen mocht zijn als bij analoog. Op heel veel plaatsen in Europa zie je dit patroon nu nog terug.
Het bevreemd me om die reden ook dat Goes op die kanalen ook niet gewoon met 20 of 25 kW werkt.

Het verhaal dat het buiten het normale postcode gebied valt en/of dat er al dan niet een rooftop antenne gebruikt zou moeten worden is m.i. een B - verhaal. Vroeger was analoge ontvangst met de toen gebruikelijke middelen ook mogelijk.
Dat het nu allemaal lastiger is geworden en enige inspanning kost steunzenders te installeren lijkt me duidelijk. Maar het behoeven echt geen zenders te zijn van vele kW 's. Kijk bijvoorbeeld ook eens in Italië. Daar staan heel veel kleine zenders die er in een aantal gevallen enkel staan om een bergdorpje van TV te voorzien.
Reputatie 7
Badge +28

Het bevreemd me om die reden ook dat Goes op die kanalen ook niet gewoon met 20 of 25 kW werkt.


En nu sla je spijker op zijn kop. Dit zou alle problemen goeddeels oplossen. Als dit nu niet mogelijk is vanwege de vergunning, dan maar de vergunning aan laten passen.
Reputatie 5
Badge +1
Voor de RTS op k21 (en de NTS op k 48) biedt dit geen soelaas, maar als de 3 andere NTS -en wel met meer vermogen kunnen werken heb je daarvan al minder risico op klachten.

Hoe meer je op de materie in gaat, hoe vreemder de keuze voor kanaal 21 tbv. de RTS in Zeeland blijkt. Wanneer buiten beschouwing gelaten wordt dat de Franse zender achter de horizon ligt en dan vervolgens bekijkt waar en op welk punt (lijn) de Franse zender en zender Goes een gelijke sterkte hebben, kom je op 38,8 km vanaf Goes en 109,2 km vanaf de Franse zender. Dat punt blijkt +/- op de grens met België te liggen in de streek ten zuiden van Aardenburg. Als een signaal-stoor afstand nodig is van zo'n 20 dB weet je dat je in Zeeuws-Vlaanderen behoorlijk je best moet doen om de RTS op k 21 probleemloos te kunnen ontvangen. Daar komt bij dat Zeeuws-Vlaanderen +/- op de horizon van zender Goes ligt, wat daarmee een extra risico op ontvangst problemen in zich draagt.
Om die 20 dB signaal-stoor afstand te bereiken zonder steunzenders in te zetten zou RTS Goes minstens naar zo'n 65 kW moeten gaan en dat is in de gegeven omstandigheid niet mogelijk. Er zijn maar een paar oplossingen mogelijk hiervoor: Of toch voor een ander kanaal kiezen, of SFN steunzenders op tactische locaties.
Reputatie 6
Badge +4
@WAAE

Ik ken de systematiek niet die ze hanteerden na de frequentie conferenties maar het is zeker logisch van vaste verhoudingen uit te gaan ten opzichte van analoge vermogens.

Duitse analoge zenders waren over het algemeen rond 500 kW en digitaal 50 kW (een enkeling 100 kW versus 1000 kW).
Opmerking terzijde: Het analoge zendvermogen was peak sync en niet gemiddeld! Het lijkt daardoor veel meer maar gemiddeld (bij grijs beeld) is het ca. 6 dB dus factor 4 lager.

Het klopt inderdaad dat Lille 1000 kW was en Goes 250 kW. Dat zou betekenen dat Goes ook nog wel met 25 kW mag uitzenden maar in de analoge tijd vielen die kanalen niet samen! Kijkend naar het absolute zendvermogen, de forse hoogte van Lille, en de verzwaring door QAM256 in gedachte zou 50 kW beter passen en helpen. Desnoods alleen kanaal 21 en de overige naar 20 of 25 kW.

Het postcode gebied is indoor met de actieve antenne. KPN heeft met de geleverde antennes alleen de zelf opgelegde plicht in het postcode gebied bereik te hebben. Daarbuiten is mogelijk een grotere antenne nodig en die investering valt buiten de plicht van KPN zolang de NPO maar met een Yagi op het dak te ontvangen is voldoet KPN aan de plicht tegenover de NPO toch?
Reputatie 7
Badge +30
Er is door de technische collega's gekeken naar het hele verhaal van WAAE. Interferentie vanuit Frankrijk is mogelijk. En, afhankelijk van waar je dan precies zit, als klant zijnde, en hoe het weer is en dat soort factoren kan het inderdaad een issue zijn. Het is niet iets waar we op dit moment wat aan kunnen doen. Zoals Nadia elders ook al aangaf, de kans op extra zendmasten is klein. En aanpassingen op bestaande masten moeten we voorzichtig mee zijn. We willen natuurlijk niet een issue oplossen en een ander issue creëren. Wel zijn de gebieden, zoals deze, waar bereik minder goed is, natuurlijk aandachtspunten. Als we er, op wat voor manier dan ook, iets aan kunnen doen, dan zullen we dat ook doen. Niet het antwoord waar jullie op gehoopt hadden, maar dit is nu wel het antwoord wat er is.