Sticky

Hosting XS4ALL Homepages wijzigt

  • 12 June 2023
  • 43 reacties
  • 1084 keer bekeken
Hosting XS4ALL Homepages wijzigt
Reputatie 7
Badge +30

De hosting voor XS4ALL Homepages verhuist. In dit topic lees je wat er verandert, en wat dit voor jou betekent.

 

Wat bedoelen jullie met ‘de hosting van XS4ALL Homepages verhuist’

Er zijn steeds minder XS4ALL klanten die hun homepage gebruiken. Daarom hebben we besloten om de hosting van XS4ALL homepages uit te besteden. Dat is voor ons makkelijker dan wanneer we het zelf blijven doen. Dit gebeurt tussen 1 juli en 1 augustus 2023.

Alle XS4ALL klanten met een actieve homepage krijgen voor 1 juli per e-mail bericht.

 

Wat betekent dit voor mij?

Voor jou verandert er niets.

Je homepage blijft bereikbaar via hetzelfde adres. Om je homepage te beheren kun je dezelfde SFTP-server, loginnaam en wachtwoord blijven gebruiken.  Ook wordt je homepage - net zoals nu - gehost op servers in Nederland.

De verhuizing wordt op zo'n manier gedaan dat er geen impact is voor jou, of je homepage. 


Veelgestelde vragen

Krijgt een andere partij nu ook toegang tot mijn gegevens?

De nieuwe hostingpartij heeft alleen de URL's van de homepages, bijbehorende loginnamen en versleutelde wachtwoorden. Geen andere persoonsgegevens worden vanuit KPN en haar systemen doorgegeven of verwerkt door de hostingpartij. De hostingpartij voldoet aan de security en privacy eisen van KPN.

 

Veranderen ook de mogelijkheden van de homepage?

Nee, deze blijven zoals ze nu zijn. Er verdwijnt niets, maar er komt ook niets bij.

 

Wijzigen KPN Homepages ook? 

Nee. Deze stoppen in hun geheel. Zie daarvoor KPN Homepages stoppen

 

Heb je verder vragen? Bel de Technische Helpdesk 020 398 76 66, elke dag bereikbaar tussen 8.00 en 22.00 uur. Of stel je vraag hieronder.


43 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga ervan uit dat je al omgezet bent, @Radioman. Als het goed is, is dat inmiddels gereed. Je krijgt, buiten de aankondiging van de verhuizing die je eerder kreeg, geen verdere mails hierover. 

Reputatie 2

3 reacties:

Oké, het werkt, maar het werkt niet zoals in de mail staat.

Kennelijk is onderstaande info essentieel:
De website  is een ***.home.xs4all.nl webadres (sftp zonder certificaat) en volgens provider Argeweb zijn alleen de xs4all-domeinen overgenomen bij hosting, en de ***.home.xs4all.nl sites bij xs4all gebleven. Dat strookt met eerdere meldingen in dit topic.

Je moet het alleen even weten als je bij de xs4all-helpdesk (kpn-helpdesk) een vraag poneert.

1e reactie t.a.v. Erik_

de bewuste brief per e-mail heb ik ontvangen, echter:

sftp.xs4all.nl doet het sinds een week niet meer. En doet het nog steeds niet!

WinSCP zegt over de foutmelding (‘host bestaat niet’) het volgende:

https://winscp.net/eng/docs/message_host_does_not_exist?ver=6.1.1&lang=0413&utm_source=winscp&utm_medium=app&utm_campaign=6.1.1

Als de host niet bestaat, dan kan er een reeks redenen zijn waarom niet.
Ik ben die redenen stuk voor stuk af aan het aftikken.

De belangrijkste redenen waarom het niet werkt zouden kunnen zijn: “Problem with DNS server” en “certificate invalid”. De 2e reden staat niet genoemd, maar die kreeg ik als ik een andere configuratie probeerde met een ip-nummer in plaats van een naam
(relatie naam-ipnummer:  uiteindelijk is dat wat een dns server hoort te doen). 

2e reactie:
Stel ik maak aan *** <ip-adres> op poort 22 (met *** als inlognaam annex adres: voor ***.home.xs4all.nl) dan kreeg ik afgelopen dagen een invalid certificate voor m'n kiezen, en werd de verbinding geweigerd.
Inmiddels werkt de aanpak met het ip-nummer wel, en de certificaat-vraag ontbreekt.
Maar de oude aanpak (die in de mail staat) werkt nog steeds niet.

Daaruit volgt dat het ontstane probleem aangeeft dat er iets is veranderd aan de DNS server ip-adressen, waardoor sftp.xs4all.nl niet oplost naar een ip-nummer:  Hetzij op mijn PC het zij op het WWW.

Op het web kan het zijn dat een dns-verandering er een paar dagen over doet.
Op de PC kan het zijn dat windows-10 ergens de ip-nummers heeft opgeslagen, ondanks het feit dat ik ze nooit heb ingevoerd, omdat ik wél het modem heb geconfigureerd maar niet de software op de PC zelf. 

Mijn PC heeft wel overigens windows 10 maar geen msedge en geen internet explorer.

Reputatie 7
Badge +30

Er is niets veranderd aan de te gebruiken url's. Wat wel veranderd is de DNS. Immers moet de DNS nu verwijzen naar een ander IP-adres voor de bekende url's.

 

Voor zover ik weet is die DNS omzetting aan onze kant afgerond. Wil je kijken of je cache/cookies etc.. kunt legen/verwijderen in de browser en/of ftp programma's die je gebruikt? Vraag ik aan onze kant even na wat de status is van de DNS wijziging. 

Reputatie 2

Ga ik doen

Reputatie 7
Badge +30

Heb bevestiging dat de DNS wijziging aan onze kant afgerond is. Dus het lijkt er dan op dat er ergens in jouw ftp programma of apparaat oude DNS data opgeslagen is. Wellicht kun je eens testen met een ander ftp programma, voor de zekerheid. 

Reputatie 2

Goede aanwijzingen!

Eerst in het modem gekeken, het was zoals ik me herinnerde. Er draaien 4 PC's in een netwerk, met het modem als verbinding. Het modem is geconfigureerd t.b.v. de provider, de PC zijn dat niet. Er staat dus in principe ook niets op deze PC aan ongeldige IP-nummers (een netwerk PC heeft er zogezegd geen weet van). Maar omdat de DNS-client iets zou kunnen hebben opgeslagen, heb ik die geflushed. Zonder resultaat, overigens. Het modem laat zich niet flushen, maar wel rebooten (gedaan).

run cmd as admin
type "ipconfig /flushdns"
 =>melding succesfully flushed etc, daarna reboot

WINSCP geeft daarna nog steeds zelfde fout sftp.xs4all.nl "host bestaat niet"

Filezilla werkt wel mee, maar na een zware  waarschuwing (die ik eerder ook kreeg bij WINSCP):

de hostsleutel van de server is onbekend
er bestaat geen garantie dat de computer is die u denkt dat deze is

Dan volgen wat specifieke details over host en sleutel, en daarna volgt een (aanvinkbare) vraag .

De vraag luidt: “deze host vertrouwen en deze sleutel toevoegen aan de cache?”
Indien aangevinkt, dan doet hij het voortaan, met sftp.xs4all.nl.

Dat betekent dat het certificaat formeel ongeldig is, dat beide ftp-clients dat aangeven , maar er verschillend op reageren.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het testen, @ProNatuur. Ik geef dit intern door. Wellicht dat ze nog ergens wat kunnen/moeten tweaken. Kom er op terug als ik meer weet. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb reactie terug vanuit beheer, @ProNatuur. Zij geven aan dat dit normaal gedrag is voor SFTP. SFTP werkt op een andere manier dan FTP of FTPS. Een SFTP server kan niet overweg met een officieel certificaat zoals FTP(S) dat wel kan. Betekent dat je deze melding kunt krijgen bij de eerste keer verbinden met de SFTP server na de verhuizing. Je moet dan de melding accepteren, daarna zal het altijd goed gaan verder. 

Reputatie 2

waarvan acte.

Badge

Vraagje. De homepages van HCCnet leden zijn ooit ondergebracht bij XS4ALL na overname door XS4ALL/KPN in 2005. Deze homepages zijn nog steeds actief via home.hccnet.nl. Blijven deze HCCnet homepages actief net als de XS4ALL homepages? Ik heb hier als HCC’er geen bericht over ontvangen.

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat is een goede vraag, @Kale Amsterdam. De verhuizing is inmiddels voltooid, dus als jouw homepage het nu nog doet, dan zou ik verwachten dat het is meeverhuisd. Zou je jouw forumprofiel willen invullen met je gegevens en (in het veld persoonlijke opmerking) de url van jouw homepage? Reageer hier even weer als je dit gedaan hebt. Dan vraag ik het na. Kan op zich ook zonder gegevens, maar het is makkelijker als er even een homepage bij is om te checken 🙂

Badge

Thanks Erik. Heb net even de IP voor home.hccnet.nl gecheckt en die gaat naar HCC Hobbynet dus het lijkt erop dat home.hccnet.nl al op een andere plek is/was ondergebracht. Heb eigenlijk geen idee wanneer dat dan is gebeurd. En of de websites van HCC leden uberhaupt ooit over zijn gegaan naar XS4ALL/KPN.

https://bgp.he.net/ip/212.72.229.196#_ipinfo
https://hobby.nl/

Mijn HCC website is nog in de lucht, ben net een tijd bezig geweest om een oude PLANET/WXS/KPN website over te hevelen ivm met het beeindigen van de KPN websites. Ik ga er dan maar vanuit dat home.hccnet.nl in de lucht blijft.

Reputatie 7
Badge +30

Dan verwacht ik dat het inderdaad nooit bij ons is geweest. Ik heb nog even gekeken naar hccnet mailadressen in het algemeen (omdat homepages bij ons aan mailadressen gekoppeld zijn). En die komen in onze database ook niet voor. Wat betekent dat wij daar niets mee doen, en dus ook niet met de homepages die daar dan bijhoren.

Badge

Ik wil mijn home page verhuizen

http://home.planet.nl/~aptiva32/?fbclid=PAAaZvyy17tRAPwXC5IFhaWbR11ZoTftvz3ZlvAozOE2rYuUvFZZrUweb_WVs

Via filezilla 

Wat moet ik bij host vakje invullen

Ik krijg steeds weigering

Het gaat om xs4all te verhuizen.

Dank voor uw antwoord

 

Reputatie 7
Badge +20

@dutchuser Ik kan hier het antwoord niet op vinden. Ik wil je vragen om even te bellen met 020 398 76 66. Mijn collega met veel XS4ALL ervaring kan je hier verder mee helpen. 

Badge

Heb  een aantal mensen aan telefoon gehad echter die 'snappen de vraag niet.

Het gaat om de verhuizing  van domeinnaam van mijn website. Was ondergebracht bij xs4all 

Omgezet naar home.kpn.nl

De setting voor ftp filezilla  gebruikt en uitgevoerd nu werkt de site bij vimexx onder whordijk.nl  echter bij de helpdesk van vimexx wordt gezegd dat DSN nog bij het dient te worden omgezet schijnt nog bij home.kpn.nl te zijn.

Kunt u mij de token zoals dat heet per mail opsturen zodat ik de site verder in orde kan maken.

Informatie sturen naar bij u mijn email adres.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik snap je vraag, @dutchuser. Alleen, een homepage bij ons heeft geen eigen domein om te kunnen verhuizen. Dus is er ook geen verhuistoken voor. 

XS4ALL had domeinhosting, maar is daar per 1 oktober 2021 al mee gestopt. Als jij toen je whordijk.nl domein via XS4ALL had, dan heb je die ook op dat moment al moeten omzetten naar de andere hoster. En heb je daar op dat moment ook al een verhuistoken voor gekregen.

Sinds dit tijd was/is er nog wel de gratis homepageruimte. Deze werkt zonder eigen domein.

Je kunt bij veel hosters een geregistreerde domeinnaam laten verwijzen naar een website die je elders hebt staan. Dus het kan zijn dat je whordijk.nl domein doorverwijst naar jouw homepageruimte bij ons.

 

Wat betreft die homepageruimte:

  • De XS4ALL homepageruimte bestaat nog steeds. Zoals ook in dit topic wordt uitgelegd.
  • Voor de KPN homepageruimte geldt dat dit per 20 september is stopgezet

 

Als jouw homepageruimte gekoppeld was aan een KPN product, dan is die per heden komen te vervallen. Je kunt de homepage dan ook niet meer via ons hebben. Je zult dan bij een andere hoster een webhostingpakket moeten afnemen. Waarbij het dan het handigst is om dit te doen bij de partij waar je ook je domeinnaam hebt. En dan vervolgens zelf, handmatig, je homepagebestanden weer moeten uploaden daarheen.

Als jouw homepageruimte gekoppeld is aan een XS4ALL product, dan bestaat deze nog, en hoef je in principe niets aan te passen als het nu werkt. Als je dit wel zou willen wijzigen, dan gaat dit ook op dezelfde, handmatige manier als ik in de paragraaf hierboven aangeef.

Wat moet ik bij host vakje invullen

Dat ligt eraan waarmee je verbinding wilt maken, wil je verbinding maken met de server van XS4ALL dan hoef je in principe niets te veranderen. Wil je verbinding maken met de server van je hosting provider, dan zal je moeten kijken in de e-mail of je account van die hosting provider wat de exacte gegevens zijn.

 

Het gaat om de verhuizing  van domeinnaam van mijn website. Was ondergebracht bij xs4all 

Omgezet naar home.kpn.nl

 

home.kpn.nl kan je niet verhuizen, dit is geen domein van jou. Het geen zich achter home.kpn.nl bevind kan je eveneens niet verhuizen daar dit een alias is achter home.kpn.nl.

 

echter bij de helpdesk van vimexx wordt gezegd dat DSN nog bij het dient te worden omgezet schijnt nog bij home.kpn.nl te zijn.

Een simpele check zien dat domeinnaam whordijk.nl al is ondergebracht bij Vimexx, ditzelfde domeinnaam verwijst daarnaast al naar IP Adres beginnend met 185.104.29.xxx. Dit betekent dat whordijk.nl volledig is overgezet (overgedragen) naar Vimexx.

 

Kunt u mij de token zoals dat heet per mail opsturen zodat ik de site verder in orde kan maken.

Voor het token van whordijk.nl zal je bij Vimexx moeten zijn, daarbij kan KPN niet helpen. Van home.kpn.nl krijg je sowieso geen token omdat deze niet van jou maar van KPN is, daarnaast… home.kpn.nl is een subdomein dat valt onder kpn.nl, subdomeinen kan je niet verhuizen.

 

 

Reageer