Spam in mailbox



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7

Als je deze afzender op je eigen whitelist zet dan moet dat toch voorrang krijgen ?

Er bestaat helemaal geen whitelist bij de webmail van KPN. De webmail van XS4ALL kent wel een whitelist, al noemen ze hem daar de "Greenlist".

Het is overigens zo dat zo'n White/Greenlist alleen invloed heeft op mails die als possible spam gekenmerkt worden. Mails die als echte spam gekenmerkt worden zal je daarmee nog altijd niet ontvangen.

@Susan_Ik heb de berichten van deze afzonder al diverse keren als “geen spam” aangemerkt. Verder heb ik de afzender toegevoegd aan veilige afzenders.

Ik veronderstelde dat “veilige afzenders” de white list zou zijn.

Maar ik ken de kpn webmail niet, wel die van xs4all en daar kan ik in de nieuwe webmail de groen/witte lijst niet vinden.

https://webmail-nieuw.xs4all.nl

Reputatie 7

De nieuwe webmail van XS4ALL is precies dezelfde webmail als de webmail van KPN.

Ook die bevat zo te zien (helaas) geen whitelist meer.

"Veilige afzenders" is niets anders dan een indicatie dat externe afbeeldingen in de mail direct getoond mogen worden.

Aha, dan kan ik meepraten over de kpn cq xs4all webmail.

Ik gebruik dat eigenlijk alleen om spam te (af)melden.

Er schoot me iets anders te binnen waar ik even naar moest zoeken :

https://blog.xs4all.nl/spam-rapporteren-in-uw-favoriete-e-mailprogramma-hoe-werkt-het-precies/

( Dat is overigens iets wat ik meerdere keren in de ideeën bus gedaan heb daar en uit ervaring weet ik dat ze daar best luisteren naar zinnige gebruikers ideeën )

Reputatie 7

Ik gebruik dat eigenlijk alleen om spam te (af)melden.

Ik gebruik de webmail van KPN vrijwel nooit, ik de Outlook app op Android om mijn privé mail te lezen.

Overigens gebruik ik de webmail van XS4ALL ook vrijwel nooit, ook daar geldt dat ik mijn (zakelijke) mail lees gebruik makend van de Outlook mailcliënt op Windows en Android.

 

Om spam te melden sleep ik de mail simpelweg naar de spamfolder.

False positives (heb ik vrijwel geen last van) sleep ik van de spamfolder naar mijn inbox.

Uit de link :

“Sinds kort werkt dat rapporteren niet meer alleen via webmail, maar ook in uw eigen e-mail-app.

En dat gaat dus over xs4all, of dat bij kpn ook werkt weet ik niet.

Reputatie 7

Uit de link :

“Sinds kort werkt dat rapporteren niet meer alleen via webmail, maar ook in uw eigen e-mail-app.

En dat gaat dus over xs4all, of dat bij kpn ook werkt weet ik niet.

Natuurlijk werkt dat bij KPN ook zo, KPN heeft die "nieuwe" mailfunctionaliteit al een tijd operationeel.

OK, maar dat is nog maar sinds een paar maand zo, voorheen werd het niet aan/af gemeld met slepen in je eigen email programma.

Heeft kpn dat ook gemeld ergens ? Voorheen was het zo dat je juist niet de moet slepen van/naar spambox.

En zou het bij xs4all in de oude webmail ook werken ? Dan zou de “meld als spam knop” overbodig en zelfs verwarrend zijn.

Reputatie 7

OK, maar dat is nog maar sinds een paar maand zo, voorheen werd het niet aan/af gemeld met slepen in je eigen email programma.

Bij XS4ALL misschien, maar hier ben je op het forum van KPN en bij KPN is die nieuwe mailfunctionaliteit in september 2019 beschikbaar gekomen. Zie dit topic.

 

Heeft kpn dat ook gemeld ergens ? Voorheen was het zo dat je juist niet de moet slepen van/naar spambox.

Zie dat door mij aangehaalde topic waar je het onderstaande kunt lezen.

 

Da’s heel mooi, dan was kpn eerder dan xs4all daar mee.

Hier: https://forum.kpn.com/e-mail-10/de-nieuwe-kpn-webmail-479563
lees ik "

“Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)”

Toch ben ik bang dat er hele volksstammen zijn die dit niet weten en nog steeds onnodig moeite doen om steeds naar de webmail gaan om het meld knopje te gebruiken.

Als daar nu eens een mooie melding achter die knop weg zou kunnen komen :-)

Mijn indruk is, dat het spamfilter wat nu door KPN is ingesteld, niet deugt. Ik heb al een lange whitelist gemaakt en nog steeds tref ik in de spam-map mails aan die er niet thuis horen, eenmaal zelfs van een adres dat in de whitelist staat! 

Reputatie 7
Badge +17

@EvertB Bedankt voor je bericht. Ons Spamfilter leert:blush: . Als een e-mailadres gekenmerkt staat als spam, dan pakt ons filter hem hardnekkig aan. Als jij deze whitelist, is het filter nog niet helemaal overtuigd en kan het voorkomen dat mails in de spambox belanden. Hoe vaker je een mail terug plaatst, hoe groter de kans dat de mail voortaan in je Inbox belandt. 

Reputatie 7

Als jij deze whitelist, is het filter nog niet helemaal overtuigd en kan het voorkomen dat mails in de spambox belanden.

Dat is niet zoals het zou moeten werken. Als een emailadres "gewhitelist" is dan zouden mails van deze afzender nooit in de spamfolder terecht mogen komen.

Het regent weer spam vandaag: achttien stuks in mijn eigen folder ‘ongewenste mail’ en vier stuks in mijn reguliere mailbox. En de dag is nog niet helemaal om. Vooral veel spam met woorden vol klinkers en medeklinkers achterelkaar: niieuweGilllettee2020 of drroomfiiguur en VerberdeeCBD OLiIE. Ook veel met als afzender KPNklantenservice...

Ik heb ook mijn kpn email van pop naar imap omgezet en alle spam blijft gewoon in de inbox komen 

de hoeveelheid spam blijft hetzelfde en komt dus gewoon hetzelfde binnen als bij mijn pop account 

heeft iemand een advies? Misschien doe ik wel iets fout..

wat wel zo is dat nu er bijvoorbeeld enorm veel spam binnenkomt en dan een hele weer niks

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Hier hetzelfde, ook weer een flinke toename in het aantal spam berichten in de inbox (dus niet in de spam folder)

 

zoals hierboven beschreven, soortgelijke e-mails.

 

heb nog even geteld aangezien de dag om is. 35 SPAM e-mails in mijn inbox, niet afgevangen door het spam filter, in één dag!

Reputatie 3
Badge +1

De laatste maanden, sinds de overgang naar de nieuwe webmail, geen last meer gehad van spam in de inbox. Het inmiddels niet meer zo nieuwe spamfilter doet bij mijn zijn werk goed.

Daarom valt het op dat ik de laatste week dagelijks drie overduidelijke spamberichten krijg. Eerst een, even later twee. Vandaag kan ik nu bv Verkaderepen testen. Herkennen meer mensen dit?

Het melden van de spam gaat tegenwoordig gelukkig heel gemakkelijk. Ik hoop dat het spamfilter deze spamboef snel weer afvangt.

Reputatie 4
Badge +2

Ook ik moet mij helaas weer op het forum melden wegens toenemende spam.

Het is echt maanden heel goed gegaan. Ook blokkeer ik de spammers en merk ze aan als spam.

Toch komen ze door het filter heen en soms ook door mijn eigen blokkade en staan ze gewoon in de inbox.

Wat nu?

Is er nog een oplossing?

 

Reputatie 3
Badge +1

Het zijn er nog steeds drie per dag, eerst een en geruime tijd later twee. Geen probleem, gemakkelijk te melden, maar toch zorgelijk. Het is namelijk overduidelijke spam, gewoon van de domste soort (of juist de slimste?): heel veel spelfouten in zichtbare afzendernaam en onderwerp, en duidelijk onveilige e-mailadressen (zichtnaar bij mouse-over). Dat fopt kennelijk het filter (slim) maar een mens ziet direct dat het vette spam is. Zouden er zoveel domme Nederlanders zijn die uit nieuwsgierigheid toch zo'n mail openen?


Die drie per dag is nu het probleem niet, maar wat gebeurt er als meer spammers dit trucje doorkrijgen? Weer twintig per dag heb ik geen zin in.

Is er nog een moderator in de zaal die na ruggespraak met een techneut een reactie kan geven?

Reputatie 4
Badge +2

103 pagina's over spam in het forum, zou er iets aan de hand zijn?

Wat ik laatst heb geschreven dat het tot voor kort heel goed ging is nog steeds waar. Maar nu is het weer los en dan met mail die je met een half oog herkent als spam.

Hoe kan die dan toch door het kpn-filter glippen? 

Ik ben een leek niet thuis in de materie behalve dat ik spam zie die er niet mag zijn en tegengehouden zou moeten worden.

Bovendien is de spam zo knullig dat het toch moet worden herkend. De mail extensies zijn echt zo nep!!!

 

 

Reputatie 7

Maar nu is het weer los en dan met mail die je met een half oog herkent als spam.

Hoe kan die dan toch door het kpn-filter glippen? 

De spamfilter heeft geen ogen en die zal dus ook niet met een half oog spam kunnen herkennen, die zal je moeten vertellen wanneer iets spam is en wanneer niet.

Daarom zie je spam altijd in golven binnenkomen. De spammer heeft weer een gaatje in de spamfilter ontdekt door bijvoorbeeld zijn mailserver te verhuizen en boem, daar zijn ze weer. En dan maar hopen dat er snel meerdere mensen die de mail als spam zullen kenmerken zodat de spamfilter leert dit bericht en wellicht andere afkomstig van dezelfde verzender en/of mailserver als spam te betitelen.

Het “regent” alweer geruime tijd dagelijks spam in mijn KPN mailbox, wanneer stopt dit of anders stukken minder KPN??

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Hallo, de laatste paar weken wordt mijn mailbox weer overspoeld met spam. Ik ben heel voorzichtig met mijn mailadres op internet en de spam stuur ik direct ongeopend naar de spambox. Wat is er nog meer aan te doen?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7
Badge +10

Mijn persoolijke mening is dat het blokkeren van zogenaamde "Externe Inhoud" het meest effectieve middel tegen spam is. Men hoeft niet eens een email te openen (activeren/aantikken is al voldoende) om het emailbericht één of meer bestanden te laten ophalen ergens vanaf een emailserver. Doordat het emailbericht, dat ik ontvangen heb, deze bestanden heeft opgehaald weet de spammer dat mijn emailadres gebruikt wordt en in gebruik is. Waardoor ik nog meer spam krijgt, want deze spammer geeft deze informatie ongetwijfeld door aan andere spammers.

Ik gebruik een emailprogramma (Outlook Express Classic) op mijn laptop en dat programma heeft een optie om deze "Externe Inhoud" niet automatisch te laden. Dan kan ik beslissen of ik de email wel of niet vertrouw en of deze "Externe Inhoud" wel of niet geladen mag worden. Vertrouw ik het bericht niet dan verwijder ik het bericht direct en wordt er ook geen "Externe Inhoud" geladen en krijgt de spammer ook geen bevestiging dat mijn emailadres bestaat. Dankzij deze optie ging bij mij de hoeveelheid spam terug van ca. 10 - 20 spamberichten per week naar een ca. 2 - 4 spamberichten per maand.

Ik kan alleen spreken over het emailprogramma dat ik gebruik. Ik neem aan dat in andere emailprogrammas (Thunderbird, ................... ) en email apps (bijv. op smartphones) zeer waarschijnlijk ook een gelijksoortige optie zullen hebben.

Ook bij de KPN webmail wordt standaard deze "Externe Inhoud" niet automatisch geladen. Ook daar moet men expliciet aangeven dat afbeeldingen moeten worden geladen. Het onderwerp "Externe Inhoud" (zie hierboven) wordt in het antwoord van "Johanna" in deze post slechts zijdelings aangestipt.

@Moderators:
Gezien het feit dat het onderwerp "Spam"regelmatig terugkeert op dit KPN forum zou het misschien een goed idee zijn om deze ene post vast te pinnen in het hoofdmenu onder "Email".

Reputatie 7
Badge +10

Ook bijv. Apple Mail heeft een optie om deze “Externe inhoud” niet automatisch te laden (zie mijn vorige post hier) maar deze optie staat standaard NIET aan. De gebruiker moet deze optie zelf aanzetten.