Beantwoord

Ik ontvang maandelijks een spookfactuur

  • 12 February 2024
  • 16 reacties
  • 154 keer bekeken

Maandelijks komt er een e-mail binnen van KPN voor een bedrag van 15 euro en een beetje.

 

Niemand weet waarvoor, niemand weet dus wat de geleverde dienst zou kunnen zijn en niemand weet of er ooit een rekening betaald is en zo ja, door wie.

 

Heeft iedereen dit bij KPN of is dit niet gebruikelijk ?

icon

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem 12 February 2024, 23:30

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Spookfactuur 

Welkom op het forum van KPN.

Nee, dit absoluut niet gebruikelijk en komt ook niet vaak voor.
Zeer af en toe (zoals in jouw geval) komt er zo’n melding voorbij op het forum.

Alle klanten van KPN krijgen maandelijks een melding per e-mail, dat hun nieuwe factuur klaar staat binnen Mijn KPN, en nadat ze zijn ingelogd op Mijn KPN de gehele factuur kunnen inzien.

Ik adviseer je daarom ook, om telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van KPN, via het gratis telefoonnummer 0800-0402
Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
Betalingen en Facturatie en je wordt doorverbonden met de juiste medewerker.

De medewerker kan dan inzien, waarom jij maandelijks deze e-mail ontvangt en daarnaast jouw e-mailadres verwijderen.

De afdeling Betalingen en Facturatie is bereikbaar:

  • Maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 8:00 tot 17:00 uur
  • Zondag en feestdagen gesloten
Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Spookfactuur, uiteraard is het niet gebruikelijk dat al onze klanten elke maand een spookfactuur krijgen. In de e-mail die elke maand wordt ontvangen staat als het goed is ook een klantnummer. Met dat klantnummer en/of andere informatie uit de e-mail kan een medewerker in de administratie achterhalen waar dit allemaal ondraait. 

En in die maandelijkse e-mail staat een e-mailadres waar ik niet op kan reageren.

 

alleen een telefoonnummer, waarvoor ik eerst ergens een telefoonabonnement zou moeten afsluiten om dat te bellen. Er is toch niemand meer die anders dan via WiFi  en whatsapp belt.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Spookfactuur 

Het klopt dat je op deze e-mails niet kunt terug reageren, het is dus éénrichtingsverkeer vanuit KPN, daar is helaas niets aan te doen.

Mocht jezelf geen telefoon meer gebruiken, vraag dan een goede buur, familielid of een vriendin/vriend of je even met zijn of haar telefoon mag bellen naar de klantenservice van KPN.
Het is een gratis telefoonnummer, dus er zijn geen gesprekskosten.

En je moest eens weten, hoeveel Nederlanders er nog dagelijks gewoon bellen met hun mobiele telefoon of vaste telefoonlijn, daar zul je nog versteld van staan.
Het zijn er natuurlijk niet meer zoveel als 20 jaar geleden, maar toch nog best een boel.

Hallo,

 

Ik heb ontdekt dat ik al heel lang minstens 12 jaar maar mogelijk wel 20 jaar een spookfactuur ontvang van KPN, van 7 Euro per maand. Ik heb dit pas uitgevonden na minitieus onderzoek van mijn bankrekening wat ik om een andere reden gedaan heb. Nu heb ik ook een mail van KPN gevonden die schrijft dat al mijn abonnementen zijn stopgezet (na overstap naar UPC nu Ziggo destijds) . Maar, deze spookfactuur is mogelijk zelfs al eerder ontstaan na een verhuizing, zegt de medewerker die ik hier over sprak op 0800-0402. Het schijnt een email-only te zijn waar ik nooit om gevraagd heb en niemand in mijn huishouden heeft ooit een kpn mail adres gehad. Wat ik kwalijk vind is dat in de MyKPN deze facturering helemaal niet te zien is, terwijl het toch wel degelijk van mijn bankrekening gaat. Ook is er in mijn email adres (die is al >20 jaar hetzelfde) niets terug te vinden over deze facturering of over het klantnummer. Ook staat het blijkbaar geregistreerd op een adres waar ik niet meer woon al heel lang niet. Hoe zou ik dit moeten weten behalve door de bankrekening in zeer klein detail te doorspitten? Ik vind dit niet in de haak. Nu wil ik een klacht indienen, maar dat kan niet eens per mail maar alleen per brief. (Er is een website contact formulier maar dan moet je aangeven dat het geen klacht betreft- die kan ik dus niet gebruiken) In welke tijd leven we? KPN moet gewoon een klachten email adres hebben zoals vrijwel all bedrijven. Graag advies het gaat hier om een groot (in mijn optiek onrechtmatig afgeboekt) bedrag!

Bart

Reputatie 7
Badge +24

@rscbart1 u gaat helemaal niet bereiken met een klacht. Lees dit topic maar eens na:

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/sinds-2012-onbewust-klant-614904

Beste Nick83,

Dat snap ik niet want ik heb bewijs dat al mijn KPN abonnementen opgezegd zijn. Ik wacht toch echt eerst de reactie af.  Verder heeft KPN ook een informatie plicht. Ze zeggen dat alle facturen in myKPN te vinden zijn, en per mail worden gestuurd ook, maar beide gebeurt niet.

Bedankt

Bart

 

 

Als je geen klant (meer) bent van KPN, hoe kun je dan een MijnKPN-account hebben, want daar moeten dan ook  1 of meer producten aan gekoppeld zijn.

Als er ook maandelijks geld van je rekening afgeschreven wordt staat er in de omschrijving van de incasso ook altijd een klantnummer. Je kunt dan met KPN bellen, 0800 0402 en via dat klantnummer om opheldering vragen.

KPN stuurt maandelijks een mail waarin staat dat er een factuur in MijnKPN klaar staat en die kun je dan downloaden, opslaan en/of uitprinten, de factuurgeschiedenis gaat via MijnKPN tot maximaal 20 maanden terug en de factuurdetails tot maximaal 6 maanden terug.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Beste Nick83,

Dat snap ik niet want ik heb bewijs dat al mijn KPN abonnementen opgezegd zijn. Ik wacht toch echt eerst de reactie af.  Verder heeft KPN ook een informatie plicht. Ze zeggen dat alle facturen in myKPN te vinden zijn, en per mail worden gestuurd ook, maar beide gebeurt niet.

Bedankt

Bart

Het gaat om een email-only abonnement schrijft u. Dan is de kans heel groot dat de maandelijkse email met factuur naar dat emailadres van dat email-only abonnement gestuurd word. Dat u dat adres niet gebruikt kan KPN niets aan doen.

N.N. ik heb een mobiel abbonnement.

Dus ik ben klant.

Bart

 

Beste Nick83,

Al meer dan 10 jaar geleden heb ik KPN voor televisie en internet omgezet naar UPC / Ziggo. En ik lees dat dan ook de email account vervalt. Dus het is een raadsel waarom die dan zou zijn blijven bestaan. Dan zou ik zelf dat moeten aangeven toch?

Nu lijkt het net, dat als iemand van je rekening factureert voor een product wat opgezegd is, dit correct gedrag is en de rekeninghouder dat maar beter moet controleren, en als hij dit niet voldoende doet alle schuld bij deze persoon ligt. Ik ga iig nog beter zoeken in oude contracten - als ik die nog heb.

 

Een additionele opmerking:

Ik heb een email adres gevonden die ik idd ooit gebruikt heb, en zelfs de mails waaruit blijkt dat ik daarmee gestopt ben (begin 2007) omdat ik die had doorgestuurd. Hierdoor weet ik wat dat mail adres was (een "hetnet" mail account).

Nu heb ik zojuist geprobeerd in te loggen. Dit lukte niet, want uiteraard weet ik het password niet meer. Dan geprobeerd password aan te passen, maar ik krijg de melding dat dit niet kan want er is geen internetabbonement aanwezig voor deze account….Ofwel, ik betaal voor iets wat ik zelfs niet kan gebruiken - of zie ik het verkeerd?

De exacte melding was alsvolgt:

"Voeg eerst uw (actieve) KPN internet abonnement toe aan uw KPN ID via MijnKPN op mijn.kpn.com

Maar dat kan helemaal niet, want die heb ik sinds 2012 niet meer.

Je kunt geen product verkopen wat niet werkt

Bart 

Reputatie 7
Badge +24

Beste Nick83,

Al meer dan 10 jaar geleden heb ik KPN voor televisie en internet omgezet naar UPC / Ziggo. En ik lees dat dan ook de email account vervalt. Dus het is een raadsel waarom die dan zou zijn blijven bestaan. Dan zou ik zelf dat moeten aangeven toch?

Ja, dat heeft u inderdaad zelf aangegeven. Want normaal vervalt het na een half jaar ja.

Nu lijkt het net, dat als iemand van je rekening factureert voor een product wat opgezegd is, dit correct gedrag is en de rekeninghouder dat maar beter moet controleren, en als hij dit niet voldoende doet alle schuld bij deze persoon ligt. Ik ga iig nog beter zoeken in oude contracten - als ik die nog heb.

Dat is zinloos. Van een email-only abonnement is geen contract. 

Beste Nick83,

Wat betreft het niet vervallen van de email account (waar ik niet bij kan, zie ander bericht)

Ik zou dat aangegeven hebben volgens jou voor een email account die ik al 5 jaar niet gebruikte, dat lijkt me wel heel sterk. Ik kan daar ook helemaal niets over vinden in de communicatie. Hoe zou ik dat dan aangegeven hebben? Uit jou antwoord lijkt het alsof er bij KPN niets verkeerd gegaan kan zijn, hoe weet je dat ?

Reputatie 7
Badge +24

U heeft bij het opzeggen van het thuis abonnement aangegeven dat u het email adres wilt behouden. Dat is de enige manier om überhaupt een email-only abonnement te krijgen. 

Bij de afschrijvingen staat een klant nummer. Hiermee kun u dit abonnement in MijnKPN koppelen. Dam kunt u de facturen inzien en het wachtwoord van het email account aanpassen.

Reageer