Beantwoord

Nieuwe rekening terwijl ik vanaf 29 november geen klant meer ben

  • 29 December 2023
  • 33 reacties
  • 457 keer bekeken

Op 29 november is de einddatum van het contract; maanden geleden is dit via een nieuwe provider geregeld.

Deze einddatum is ook terug te vinden in "Mijn KPN".

 

Ik ontvang nu een nieuwe factuur voor december, maar ik ga deze niet betalen.
Wat is de betekenis van dit alles?

Ik ben niet van plan facturen te betalen waar ik geen producten meer van af neem.

 

Ik heb ergens gelezen dat KPN twee maanden extra nodig heeft?
Dus doorbetalen en daarna alles terugkrijgen?

Wat is dit voor een onzinnige praktijk?
Ik heb me netjes aan de opzegtermijn gehouden.

Einddatum is einddatum.

 

Op 28 november viel verbinding al weg en 28 november heb ik de modem ook al netjes terug ingepakt.

Afwachtend op retour informatie.

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 December 2023, 16:03

Bekijk origineel

33 reacties

Badge +19

De factuur en het stoppen van het contract hebben elkaar gekruist.  Volgens de voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan heeft kpn twee maanden de tijd om de slotnota te maken.  Eventuele kosten die er kunnen komen vanwege het storneren zijn terecht en zullen dan ook betaald mieten worden. Hier kunt u precies lezen hoe het zit.

Het staat in ieder geval niet in de algemene voorwaarden!

Mijn betalingen zullen niet in rekening worden gebracht voor diensten die ik niet langer gebruik.

KPN wist al dat het contract zou stoppen, maar jullie IT-afdeling kan de facturatie niet stoppen per einddatum. Dat is mijn probleem niet.
Maar wel verbinding per 28 november direct af te sluiten...

 

Maak een slotnota en klaar is kees.

 

Het is tijd dat jullie deze praktijken van jullie eens veranderen, er klagen al jaren mensen over.

Er is ook niets vastgelegd in de voorwaarden.

Badge +19

Heb je dit gelezen? Het is zoals het is en niet anders.

Beste @Joep1965 wat jij aanhaalt is geen onderdeel van de algemene voorwaarden, en ook niet netjes richting klanten. Ik ben het helemaal eens met @Yinchie.

 

Een slotnota maken is echt wel iets anders dan een factuur sturen voor een maand waar het abbo al maanden geleden van is opgezegd.  Gekruist, wat een flauwekul.

KPN, maak je zaak op orde!

 

 

Badge +19

Dan heb ik me vergist wat de voorwaarden betreft. Verder is het zoals het is. Storm in een glas water. 

Reputatie 7
Badge +21

In de Kennisbank staat het volgende artikel.

Daar wordt het proces uitgelegd: 

Het komt zelden voor dat een abonnement precies op de laatste dag van de factuurperiode stopt. Vaak stopt jouw abonnement ergens midden in de factuurperiode.

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur.

Daarom ontvang je bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode. 


Daarna volgt er een slotnota, waarop je de teveel betaalde abonnementskosten terugkrijgt. Ook worden daarop de eventuele verbruikskosten (net als normaal) achteraf in rekening gebracht.

@RBxx En zo hebben we twee dezelfde posts die beide  niet helpen en niet van toepassing zijn als je een factuur krijgt terwijl je abonnement al beëindigd is.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij heb ik nergens iets gelezen op welke dag die factuurperiode van de TS begint. Is dat het bijvoorbeeld rond de 25de van de maand (dus voor de 29de) dan is het logisch dat er eerst nog een factuur voor december komt en de teveel betaalde dagen later (in de volgende factuur) gecrediteerd worden. Dus tot wij geen info over het begin van de factuurperiode hebben blijft het gissen - en is het dus zo zoals @RBxx en @RBxx het al uitgelegd hebben.

Reputatie 7
Badge +21

Zonder details over factuurperiode, factuurdatum en opzegdatum valt er niets te verklaren, dan is alleen een algemene uitleg mogelijk. Als TS die details deelt valt er meer te zeggen.

We zijn inmiddels al weer een maand verder, de slotfactuur zou er ook al kunnen zijn.

@Yinchie RBxx heeft wel zeker een punt: is die factuur die je nu hebt gekregen niet toevallig de slotfactuur, dus een negatief bedrag?

Omdat er vooruit betaalt wordt kun je nu geen factuur over december meer hebben gekregen.

Als je nu een factuur over januari krijgt, dan is het uiteraard niet goed.

Als dat zo is dan maak ik hierbij excuus voor mijn voorgaande reacties.

 

Goedemorgen @EAZ1964@Joris62@RBxx ,

De factuurdatum is 1 december 2023 voor Hussel internet 1Gbit/s, die ik dus niet meer heb, voor de periode 1 december tot en met 31 december.

Op 5 september heb ik een abonnement bij een andere provider besteld, gebruikgemaakt van opstapservice; op 28 november werd de verbinding ook gestopt via KPN, had geen internet meer. In Mijn KPN staat vermeld einddatum 29 november 2023.

Op 28 november werd mijn nieuwe aansluiting via de andere provider geïnstalleerd.

We hebben de juiste opzegtermijn gebruikt.

 

Details:

Ik had de incasso niet geaccepteerd (deny gedrukt via me bank BUNQ) op +/ - 6 december omdat ik dacht waarom? ik ben geen klant meer.

Ik kreeg onlangs dus een herinnering binnen, met brief datum van 18 december, ontvangen op 29 december dat ik moest betalen voor 2 januari 2024 en anders komt er 20 euro extra bij.

 

Ik ben dus niet van plan om te betalen voor een product of service waar ik geen contract of wat dan ook mee heb, waarbij ik tijdig gebruik heb gemaakt van de opzegtermijn.
Ik verwacht een slotnota en retour informatie van de modem.
 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Yinchie , de datums suggereren mij dat afmelding en facturen elkaar gekruist hebben.

Ik heb begrip voor jouw aanpak van incasso weigeren e.d. maar je haalt je een hoop gedoe op de hals. Het KPN factureringssysteem dendert volautomatisch door als een stoomwals volgens geprogrammeerde processen.

Bellen met KPN op 0800-0402 en vragen naar "Collections” kan dit doorbreken. Helaas is deze afdeling alleen tijdens werkdagen bereikbaar. Misschien kan een moderator hier op het forum nog wat doen. Die reageert hopelijk snel.

Hoi @RBxx ,

Eerst wilde ik bellen toen ik gisteren de herinnering kreeg, maar ik heb een (sociale) fobie als het gaat om bellen. Daarom had ik deze forum post gemaakt over dit onderwerp in de hoop dat iemand me kan helpen.

 

 

Reputatie 7

 Gelukkig valt hier alles te vinden 🤣

Beste @Yinchie ,

De algemene voorwaarden (jan 2023) van KPN geven je gelijk over het niet betalen, zie hoofdstuk 10.5 Als u het niet eens bent met de factuur

Bent u het niet eens met de bedragen die we u in rekening brengen? Dan moet u dat binnen 30      dagen na de factuurdatum aan ons laten weten. Als die 30 dagen voorbij zijn, gaan we ervan uit dat u het eens bent met de factuur. Bent u consument? En kon u niet eerder ontdekken dat de factuur niet klopte? Dan houden we u niet aan die 30 dagen.

Als u bezwaar maakt tegen de factuur mag u alleen het gedeelte waar u het niet mee eens was tijdelijk niet betalen. De rest van de factuur moet u op tijd betalen.

 

Je moet dus wel de KPN binnen 30 dagen laten weten dat je het niet eens bent met de betaling.

Het is vandaag de 30e, dus de laatste dag dat je dit nog kunt doen als je dat nog niet telefonisch gedaan hebt. Omdat het vandaag wellicht niet meer lukt, zou ik voor de zekerheid en om de 20 euro te voorkomen vandaag in elk geval het formulier insturen:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

succes

Beste @EAZ1964 ,

Dank voor je hulp.

Ik heb formeel een bericht verstuurd.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Yinchie, welkom op het forum. 

Ik zie dat je goed op weg bent geholpen  en vooral met dank aan EAZ. Die link is inderdaad de juiste weg om te bewandelen, dat moet dus goed komen. 

Goeiemiddag, 

Beste wensen voor het nieuwe jaar. 

 

Op heden nog geen reactie ontvangen.

 

Wel heb ik vandaag een nieuwe factuur ontvangen met als factuur datum 1 januari, de abonnementskosten voor de maand januari.

Ik vind dit echt zo absurd. 

De administratie of IT afdeling van Kpn moet echt iets gaan veranderen in hun systeem. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat is wel vreemd als de opzegging per 29 november was. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kijk ik ook mee. 

Dat is wel vreemd als de opzegging per 29 november was. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kijk ik ook mee. 

Goeieavond, 

 

Profiel is verder ingevuld momenteel.

Dankje, dat je er naar wilt kijken. 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel voor de gegevens. Hier was ik al bang voor, ik zie namelijk geen opzegging in ons systeem, wat dus de nieuwe factuur herhaalt. Ik lees in je startbericht dat je dit door je nieuwe provider maanden geleden hebt gedaan. Hebben ze aan bevestigd? Ik zie namelijk geen verzoek tot opzegging van een andere provider. 

 

@Alex_P Even voor mijn begip.

Hoe kan de einddatum van 29 november in de mijnKPN van @Yinchie staan, als er geen opzegging in het systeem staat?

Reputatie 7
Badge +21

Elk abonnement in MijnKPN heeft een “einddatum contract” @EAZ1964 , de datum waarop de vaste contractperiode eindigt, je contractvrij wordt en je kan opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Bij mij staat daar een datum van jaren geleden.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is inderdaad de einddatum van je contract, vanaf dat moment kun je overstappen zonder een boete te krijgen. Wij zeggen een contract nooit zomaar op. 

Mijn advies is wel om contact op te nemen met je provider die de opzegging zou regelen. 

Reageer