Vraag

1 Gbit/s

  • 27 October 2020
  • 31 reacties
  • 2018 keer bekeken

hallo,

 

ik heb een vraag over snelheid wat niet haalbaar is van 1 Gbit/s.

ik heb van de KPN glasvezel en een Experia V10(wit modem)

na de Experia heb ik een Netgear X10. welke meting ik ook doe ik kom niet boven de  500/500 uit.

de 0800 lijn en kpn webcare op twitter kunnen mij niet helpen wat ik moet doen.

de conclusie is een abbo afsluiten voor tech desk van 5 euro/ maand

ik weet het niet meer. voor deze wijziging naar 1Gbit had ik 500/500. hierbij geen probleem van

snelheid.  deze was altijd stabiel 500/500.

 

alle apparaten inclusief glasvezel kastje al uit en in stopcontact gehad geen resultaat. wat doe ik fout?

als de KPN zegt dat hun 1Gbit aanstaat en ik het niet kan zien, wat voor opties heb ik dan nog?

ik had eerst twijfel aan mijn Netgear. ik heb hem aan een Netgear AX12 gehangen om te kijken of

de Netgear x10 wel de snelheid haalt van 1Gbit. de nuttige snelheid die haalbaar is, 900 tot 950.

zelf twijfel ik of de Experia wel goed is? hoe kan ik dit zien/testen. voordat ik een monteur laat komen

en flinke kosten ga betalen?


31 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@tamme_tekkel schreef:
| “wat voor opties heb ik nog om hem naar de 990 tot 1Gb/s Mb/s kan krijgen?”

Je hebt altijd wat overhead / aftrek van de snelheid als maximum in het technische plafond van een 1 Gbit connectie.  990 tot 1 Gb/s lijkt me om die reden dan ook te hoog gegrepen, met wat haalbaar is.

Reputatie 5
Badge +8

Dat zijn op zich geen gekke snelheden @tamme_tekkel. Je hebt altijd wat verlies, zoals @Babylonia al aangeeft. Van mijn collega heb ik begrepen dat rond de 970 Mbits/s de max snelheid is die je realistisch gezien kunt halen. Ik hoop daarom dat je tevreden bent met de snelheid van max 920 Mbits/s, want ik denk niet dat ik daar nog veel aan kan veranderen als ik eerlijk ben. 

Reputatie 3
Badge +2

@tamme_tekkel even puur voor mijn beeldvorming, wat moet je in godsnaam met een 1Gbit/s snelheid? Gebruik je de (maximale) snelheid vaak?

Reputatie 7

Een 1Gbps lijn staat in de volksmond een 1000Mbps lijn maar in werkelijkheid is het een 1024Mbps lijn. Nu is er voor het routeren van data een overhead van zo'n 8% en die 8% zie je dus niet terug in tools zoals de Ookla Speedtest. Je zult dus maximaal zo'n 948Mbps kunnen meten want daarbij gaat er dus 1024Mbps over de lijn.

Hier nog een alternatieve werkelijkheid: https://ieeexplore.ieee.org/document/690946

‘ … 1 billion bits per second (1000 Mb/s) … ’

En nog meer ‘tweets’: https://en.wikipedia.org/wiki/Mebibit

Dat zijn op zich geen gekke snelheden @tamme_tekkel. Je hebt altijd wat verlies, zoals @Babylonia al aangeeft. Van mijn collega heb ik begrepen dat rond de 970 Mbits/s de max snelheid is die je realistisch gezien kunt halen. Ik hoop daarom dat je tevreden bent met de snelheid van max 920 Mbits/s, want ik denk niet dat ik daar nog veel aan kan veranderen als ik eerlijk ben. 

deze 920Mb/s is ook een mooie snelheid. ik begrijp dat je allerlei factoren mee tellen om een snelheid te behalen.  In ieder geval is 920Mb/s meer als het vorige 500Mb/s. 

Nick bedankt voor je hulp in deze situatie.  

Reageer