Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25093 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

Badge

Sinds gisteren overgestapt naar Hussel 1 GBit abonnement maar zie de beloofde snelheid niet terug :-(  Via KPN speedtest, bekabeld direct naar modem, haal ik maar rond 250 Mbit down- en upload. Modem resetten en stekker uit glasvezelkast helpen ook niet

Waar blijft nu de beloofde snelheid?

@loeboe : Laten we even het lijstje afwerken:

-FTU/NT spanningsloos maken.  

-modem herstarten

-VPN uit?

-drivers van de netwerkkaart up-to-date?

-Bekabeld testen op meerdere apparaten via de ookla app (kun je downloaden via de app sectie in windows).

Mocht dit allemaal geen resultaat hebben wil je dan je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?

 

 

Badge

@loeboe : Laten we even het lijstje afwerken:

-FTU/NT spanningsloos maken.  

-modem herstarten

-VPN uit?

-drivers van de netwerkkaart up-to-date?

-Bekabeld testen op meerdere apparaten via de ookla app (kun je downloaden via de app sectie in windows).

Mocht dit allemaal geen resultaat hebben wil je dan je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?

 

 

Hoi @Erwin_ ,

Dit is inmiddels opgelost, bleek dat kabel geen cat 6 was. Nu lijkt snelheid wel in orde. Dank voor reageren

Dank voor de update, @loeboe ! Fijn dat je het op deze manier hebt kunnen oplossen.

Een vraag, is cat 6 een voorwaarde om de hoge snelheden te krijgen? Ik heb 1GB husselabonnement. Van de KPN modem loopt een kabel naar mijn Netgear Router Orbi. Als ik snelheid test tussen modem en Netgear Orbi Router in de woonkamer kom ik

Echter wifi haal ik net 550 Mbps zowel up als down. Bekabeld 750 Mbsp. Tips hoe ik de snelheden hoger kan krijgen of is cat 6 de enige optie?

@amsaa0je Welk modem praten we over? want 550 via WiFi is nog niet zo verkeerd, tenzij je WiFi 6 ingezet hebt, dus Box 12 en een goede WiFi 6 ontvanger in je toestel.

De 750 op de kabel aansluiting, daar zijn een paar zaken belangrijk bij.

  1. Welke kabel gebruik je nu? Minimaal Cat 5e nodig
  2. Hoe lang en van welke kwaliteit is die kabel?  Te lang en van slechtere kwaliteit drukken de snelheid.
  3. Hoe test je de bekabelde snelheid, via de KPN site of heb je een app op je systeem die het meet, het beste werkt de Ookla speedtest App.

Doornekamp33:  Als je 1g hussel abonnement aanvraagt krijg je automatisch Experiabox 12. De Netgear Router Orbi is Wifi 6. Ik gebruik een Cat 5 kabel. Cat 5 kabel is aangelegd door het IT bedrijf van kantoor en de kwaliteit is dezelfde als voor op kantoor. Aangezien de KPN modem zich in de meterkast buiten mijn appartement bevindt is de cat 5 utp kabel denk ik ogenveer12-14 meter.  Ik test met  mijn laptop  (Thinkpad X13 Gen 1, Core i& 10th Gen) via Hyper Drive Hub bekabeld naar de Netgear Router Orbi. Ik test dan via zowel KPN speedtest als Ookla speedtest App. Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik gebruik een Cat 5 kabel.

Er moet echt een e achter staan. Zonder e is die niet geschikt voor 1000 mbit.

Nick83: bedankt voor de tip. Ik ga meteen checken bij het IT bedrijf

 

Net te horen gekregen dat Cat 5e betreft. Andere oorzaak dus

Als je 1g hussel abonnement aanvraagt krijg je automatisch Experiabox 12

Hallo @amsaa0je , dat klopt niet, bestaande modems van een paar generaties terug, zoals de V10 en de V10a kunnen ook Gigabitverbindingen aan.

Het klopt, alleen als je een nieuwe klant bent, ook als je  50/50Mbit/s afneemt en niet alleen bij Gigabit.

Ben je een bestaande klant die alleen de snelheid verhoogt, blijft je bestaande modem gewoon behouden.

 

JanD: Ik had eerst een V10, maar toen ik mijn abonnement wijzigde van 500MB up en down glasvezel naar Hussel 1GB kreeg ik automatisch een nieuwe modem omdat de V10 niet de hoge snelheid kan halen kreeg ik te horen.

 

Getest vanaf de  Netgear Router Orbi rechtstreeks op mijn Lenovo laptop. Uploadsnelheid is goed, maar download is teleurstellend

 

Rond de 550 is een te verwachten en prima score voor wifi6. Zie verschillende real life tests op internet:

https://tweakers.net/productreview/269000/netgear-orbi-wifi-6-system-ax4200-set-van-2-stuks.html

 

Snelheid theoretisch/ maximaal zal gelijk zijn aan de bedrade snelheid. En ja ideale setup/condities laten meer zien. 
praktijk is dat niet alle kanalen vrij zijn van andere devices, je router moet switchen van kanaal ivm radar, er meerdere clients zijn, en de afstand tot de accesspoint wellicht iets groter is of er zit een muur oid tussen. 


dus ik ben blij met 520mbps of de 600 die ik heel soms haal.

Reputatie 6
Badge +5

Rond de 550 is een te verwachten en prima score voor wifi6. Zie verschillende real life tests op internet:

https://tweakers.net/productreview/269000/netgear-orbi-wifi-6-system-ax4200-set-van-2-stuks.html

 

Snelheid theoretisch/ maximaal zal gelijk zijn aan de bedrade snelheid. En ja ideale setup/condities laten meer zien. 
praktijk is dat niet alle kanalen vrij zijn van andere devices, je router moet switchen van kanaal ivm radar, er meerdere clients zijn, en de afstand tot de accesspoint wellicht iets groter is of er zit een muur oid tussen. 


dus ik ben blij met 520mbps of de 600 die ik heel soms haal.

550 vind ik toch wel wat aan de lage kant via wifi 6 haal ik zelf via ziggo danwel

 

en bekabeld zelfs over de 1Gbit

 

Onderstaand mijn speedtest via wifi6 (ax) via providerforum en ookla speedtest app:

Ik haal dus via wifi6 ongeveer dezelfde snelheid als bekabeld, maar via de providertest een veel slechtere waarde.

@robinjoo1 1024Mbit/s bekabeld kan niet eens, dat is een theoretische waarde, in de praktijk haal je hooguit ongeveer 930/440Mbit/s down en up

 

 Als ik Speedtest doe dan zijn dit de resultaten Wif 6 (Netgear Router Orbi). Hiervoor had ik een glasvezel 500Mb up en down lijn met een Apple Airport Extreme Router en bij Speedtest werd standaard de maximumsnelheid voor up en download gehaald zowel wifi als bekabeld.

 

Reputatie 6
Badge +5

Onderstaand mijn speedtest via wifi6 (ax) via providerforum en ookla speedtest app:

Ik haal dus via wifi6 ongeveer dezelfde snelheid als bekabeld, maar via de providertest een veel slechtere waarde.

@robinjoo1 1024Mbit/s bekabeld kan niet eens, dat is een theoretische waarde, in de praktijk haal je hooguit ongeveer 930/440Mbit/s down en up

bij ziggo kan dat wel aangezien beide een 2,5 gbit poort hebben op het test modem