Beantwoord

1Gb/s besteld, download ruim 900Mb/s en keurig. Upload blijft gecapped op 500Mb/s.

  • 5 December 2021
  • 79 reacties
  • 2043 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

De info in het onderwerp dekt de lading al redelijk, maar ik had afgelopen week al een upgrade naar 500Mb/s gedaan, gewoon omdat het kan en zelfs draadloos haalde ik met mijn iPhone 11 Pro de 500Mb/s. Nogmaals, gewoon omdat het kan... over het nut van deze snelheid of deze snelheid via wifi hoeft geen discussie gevoerd te worden. Maar als ik dit niet had gedaan, had ik ook niet geweten van de uploadcap op 500Mb/s.

 

 

Om te kijken of het nog sneller kon… 1Gb/s besteld… download (bedraad) keurig ruim 900Mb/s, maar upload blijft hangen op 500Mb/s. Alles in huis uiteraard gereboot. Modem, switches, ga zo maar door. Alle verbindingssnelheden staan ook op minimaal 1Gb/s. Staat er iets in de pop niet goed of is het profiel gewoon niet goed doorgekomen? Ja, ik weet dat ik niet de volle 1000Mb/s kan halen.

 

m0bAXlN.jpg

 

1Gb/s down en up is mogelijk op dit adres volgens KPN:

ohJ6vs9.jpg

VGI9hBt.jpg

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 21 December 2021, 18:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

79 reacties

Hallo @CreativeS ,

Gebruik de ookla app uit de Microsoft store bij een W10/11 platform, die geeft de goede waarden aan is mijn ervaring.

Ik had in het begin dezelfde ervaring als jij.

 

Ik heb voor de volledigheid even die app gedownload… en ja, ik weet ook dat verschillende servers verschillende resultaten geven… maar ook hier is de upload gecapped rond 500Mb/s.

 

 

De ‘naald’ schiet direct naar deze uploadsnelheid.

De cap ligt niet aan de manier waarop er gemeten wordt. Site, app, Apple-app, er klopt iets niet aan verbinding. Ik weet dat het het makkelijkst is om te zeggen dat het aan de apparatuur/verbinding bij de klant thuis ligt… maar dat is hier niet het geval. Zeker niet als de download wel grotendeels gehaald wordt.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog even gekeken. Jouw verbinding zou volgens mijn gegevens ook de 1 Gigabit upload aan moeten kunnen.  Alleen waarom haalt die deze niet? Hoe meet je? Met laptop bekabeld op het modem? Hoe is de upload dan?

Dank voor je reactie @Bart_Z .

Buiten die ene test met mobieltje, test ik de uploadsnelheid gewoon met een bekabelde PC. Die test met mijn mobieltje valt gewoon onder de noemer ‘gewoon omdat het kan’. De snelheidsmetingen op mijn PC zijn allemaal via een bekabelde verbinding gedaan en de specs zouden dit ook moeten kunnen toestaan. Zeker gezien de downloadnelheid wel op een acceptabel niveau is en de instellingen full-duplex staan. Ik heb ook getest op de ‘automatische verbinding’ stand, geen verschil. De gemene deler blijft een uploadsnelheid die zich maar vastklamt rond de 500Mb/s.

 

12433856402.png

 

En als de oplossingen makkelijk voorhanden waren, dan riep ik geen hulp van KPN in… :wink:

Reputatie 7
Badge +20

Dat is een duidelijk verhaal. Ik ben dan ook even gaan zoeken, maar kan niet direct een oorzaak vinden. Toch lijkt er ergens iets niet helemaal goed te staan. Ik heb hierover navraag gedaan bij collega's. Zodra ik antwoord hebt zal ik dat uiteraard laten weten. 

Het netwerk gaf een hickup… TV zeer kortstondig een hapering… dus ik had de ijdele hoop dat er iets gewijzigd zou zijn :blush:

 

12444246683.png

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben je nog niet vergeten hoor. Je hoort nog weer van mij als ik duidelijkheid heb. 

Ik wacht het ook rustig af @Bart_Z … heeft geen haast, als de oorzaak maar boven water komt :wink:

 

Reputatie 7
Badge +20

Hopelijk krijg ik snel duidelijkheid. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een reactie ontvangen. Jouw profiel staat goed. Dat betekent dat je ook gewoon de 1GB upload moet halen. Deze wordt niet gecapped. Heb je alle apparatuur uitgesloten? Die kunnen ook de 1 Gigabit upload aan? 

Ik kan hier ook melding voor maken om het verder uit te zoeken. Ik moet dan wel een reset van het modem uitvoeren. Hoor graag of je daar voor open staat. 

Hallo @Bart_Z Als de devices 1Gbit/s download aan kunnen lijkt het me vanzelfsprekend dat ze ook de 1Gbit/s upload aan kunnen. Of begrijp ik iets niet goed?

CC: @CreativeS 

Ik heb een reactie ontvangen. Jouw profiel staat goed. Dat betekent dat je ook gewoon de 1GB upload moet halen. Deze wordt niet gecapped. Heb je alle apparatuur uitgesloten? Die kunnen ook de 1 Gigabit upload aan? 

Ik kan hier ook melding voor maken om het verder uit te zoeken. Ik moet dan wel een reset van het modem uitvoeren. Hoor graag of je daar voor open staat. 

En dat is dus vreemd… download werkt keurig. Upload niet en die blijft altijd hangen rond de 530Mb/s. Ook geen “twijfelgeval”… nee, gaat direct naar de ongeveer 530Mb/s en blijft subiet tegen dat plafond aanzitten. Aangezien het symetrisch is, ook in de apparatuur, lijkt het mij echt niet aan de apparatuur te liggen. Ik heb ook kabel van de PC direct in modem gedaan… netwerkdrivers geüpdatet… om alles aan deze kant maar uit te sluiten → geen verbetering, gewoon heel vreemd. Zelfs download van een 4K HDR film… ruim boven de 900Mb/s en de upload komt niet verder. Van het weekend wat films op OneDrive geplaatst. Niet constant, maar nergens boven de 500Mb/s. Dat strookt niet. Begrijp mij goed… die upload is niet echt nodig, maar het moet wel werken natuurlijk. Als van de 6 cilinders in mijn auto er 1 niet meewerkt… tja, we mogen toch niet hard, maar ik wil wel dat het functioneert :wink:

 

Oja, als er een rest nodig om verder te kunnen, dan moet je dat gewoon doen.

 

 

 

Hallo @Bart_Z Als de devices 1Gbit/s download aan kunnen lijkt het me vanzelfsprekend dat ze ook de 1Gbit/s upload aan kunnen. Of begrijp ik iets niet goed? ​​​​

Klopt helemaal en dat is dus het irritante. De systemen kunnen het echt aan. Zelfs overal Cat6 (100% koper) kabels.

Reputatie 7
Badge +20

Nee, dat klopt hoor. Maar wilde het wel even helemaal uitsluiten. Even het zekere voor het onzekere. 

Ik heb nu in ieder geval melding gemaakt mij de technische dienst. Zij gaan het verder uitzoeken en zullen naar verwachting binnen 5 werkdagen contact met je opnemen. Hoor graag van je als er contact is geweest. 

Dus de reboots van het modem zijn nu voorbij @Bart_Z ? :rofl:

Ik weet overigens niet wat jij/jullie gedaan hebben… maar:

 

 

Schijnbaar stond er toch iets fout of was er iets met het modem?

En het is schijnbaar niet een incidentele “verhoging”… :grin:

 

 

 

Hallo @CreativeS , die laatste screendump 944/942 is de meest reële, daar blijft het in de regel plusminus op hangen.

Mooi dat het nu voor elkaar is.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is helemaal top. Ik heb enkel een reset gedaan. Ik zie dat mijn collega van de technische dienst de lijn nog een reset heeft gegeven. Dat moet het hebben opgelost.

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan weten. 

Wat gek dat een reset vanuit mijn eigen kant geen resultaat heeft opgeleverd. Anyway, het is opgelost. Kan ik in ieder geval nu zorgeloos mijn “Full HD BluRay”-collectie waar nodig vervangen door “4K BluRay's” en zonodig even OneDrive (6x 1TB) volgooien. Heerlijk, die upload.

Reputatie 7
Badge +20

Dit was geen reset van het modem hoor die het opgelost heeft, maar even een soort reset van de lijn naar jouw huis.  :)

Dat verklaart al meer… nogmaals bedankt voor de hulp.

Dank jullie allemaal voor de bovenstaande thread, dat maakt al veel duidelijk. Wij hebben hetzelfde, maar een v10 box, en de Wifi 6 telefoons die ook niet volgens dat protocol kunnen werken, de v10 (2014) redt dat allemaal niet. Graag zouden wij ook zo'n reset als de collega van Bart heeft gedaan (rustig aan het is voor jullie ook Kerst!), zodat wij ook 1 gB up/down krijgen. Als daar een v12 voor nodig is, de koffie staat klaar! 

 

En de Ookla KPN Speedtest resultaten die bij mijn reactie behoren

 

 

Ik denk dat ik tussen de regels door lees dat je graag een Box 12 wil :grinning:

 

Die zul je echter niet zo snel krijgen als het huidige modem gewoon werkt. En ja, de Experiabox v10 (zonder a) is ook geschikt voor 1Gb/s. Om mijn iPhone's te laten werken met 802.11ax (wifi6) heb ik zelf 2 Linksys-nodes gekocht en die in brugmodus gezet.

 

De verbinding is hier inmiddels lekker stabiel.

 

 

Met een KPN Box12 wordt de up-/down-snelheid echter niet verbeterd, de oorzaak moet elders gezocht worden.

 

Met een KPN Box12 wordt de up-/down-snelheid echter niet verbeterd, de oorzaak moet elders gezocht worden.

 

@Always GJ wil gewoon dat zijn modem op het juiste draadloze protocol gaat communiceren met zijn iPhone die ook met 802.11ax (wifi6) werkt. Dat doet vanuit KPN alleen de Box 12 en dat zou een handige bijkomstigheid zijn als men toch met het initiële probleem (gebrek aan uploadsnelheid) bezig is. Ik zeg zelf ook helemaal niet dat de snelheid daar beter van wordt.