Beantwoord

1Gb/s besteld, download ruim 900Mb/s en keurig. Upload blijft gecapped op 500Mb/s.

  • 5 December 2021
  • 79 reacties
  • 2054 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

79 reacties

@Mister Iks, ik heb gisteravond het een en ander geprobeerd, is het gelukt? Ik vermoed eigenlijk van niet omdat ik jouw modem niet kon bereiken. Gebruik je de Experia Box of heb je een eigen modem?

Hoi @Bart_Z , bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf gisterenavond ook eea uitgetest. Ik gebruik inderdaad niet de Experiabox v12 maar een Edgerouter X.

Als test heb ik echter de Experia box aangesloten.

In eerste instantie bleef de upload ook hangen op 500 Mbit/s, maar na een modem reset (rode lampjes) haalde ik voor zowel de download en upload netjes snelheden dicht in de buurt van 1 Gbit/s.

Daarna heb ik mijn Edgerouter X weer aangesloten en was de upload snelheid weer terug op 500 Mbit/s.

Op reddit vond ik iemand met exact de zelfde config (kpn gigabit en ER-X) en hij had ook het upload issue met de Edgerouter X. 

Mijn conclusie is dus dat de CPU van de Edgerouter X niet krachtig genoeg is om 1 Gbit/s upload te ondersteunen.

Ik ga dus opzoek naar een nieuwe router die meer performance geeft.

 

Welke router heb je inmiddels in gebruik als ik vragen mag?

Reputatie 7
Badge +20

Download is dus goed, upload blijft maar achter. Met beide modems en ook naar herstart FTU. 

Welk modem heb jij nu aangesloten? De V10a?

 

 

Nu weer de edge router x. Maar met de experiabox v10a dezelfde problemen. Dus het lijkt niet aan de router te liggen.

Reputatie 7
Badge +20

Heb je na mijn actie glasvezelkastje ook nog weer herstart? 

En mocht ik er nog weer verder in mogen duiken, dan is het wel noodzakelijk om de V10a aan te sluiten. Anders kan ik de verbinding etc. niet goed doormeten. 

Glasvezelkastje is herstart, maar zal ik vanavond nogmaals proberen. Ik zal ook de EB weer aansluiten

Reputatie 7
Badge +20

Heeft het herstarten effect gehad op de Edge Router?

 

@Bart_Z Gisteravond helaas niet gelukt, dus meteen nu geprobeerd:

Geen verbetering helaas.

 

De EB v10a zit nu weer als default aangesloten. Dus je kunt de testen uitvoeren. Overigens is alle apparatuur nu wel weer aangesloten. Ten tijde van de bovenstaande test was dat niet het geval. Toen alleen de laptop met geen processen op de achtergrond.

Gr,

Paul

Reputatie 7
Badge +20

Nu is de EB dus weer aangesloten? Voordat ik wat testen gaan doen. Blijft de upload achter? 

@Bart_Z de upload blijft nog steeds achter zoals te zien in het vorige bericht. Ik laat de EB voorlopig aangesloten, zodat je alle testen kan uitvoeren die je wil.

Reputatie 7
Badge +20

@PaulGr, ik ben er uit. Ik zie dat je nog of GoF zit. Daarmee ga je de upload niet halen. Jouw glasvezel moet omgezet worden naar XGSPON. Dit kan je forceren door de servicetool te gebruiken. 

Hallo @Bart_Z begrijp ik nu iets niet goed? in een oude point to point wijk (centrale) daar overschakelen op XGS-PON?

Misschien dat @Ward_ iets meer duidelijkheid kan verschaffen?

 

Reputatie 7
Badge +10

@PaulGr, ik ben er uit. Ik zie dat je nog of GoF zit. Daarmee ga je de upload niet halen. Jouw glasvezel moet omgezet worden naar XGSPON. Dit kan je forceren door de servicetool te gebruiken. 

Dat kan niet. De PoP heeft niet zowel GoF als PON.

Maar ook GoF kan gewoon 1 Gbit halen hoor. Up en down. Dat schijnt een hardnekkig misverstand bij de KS te zijn, dat voor 1 Gbit altijd XGS-PON nodig is. Als dat zo zijn konden circa 2,5 miljoen aansluitingen geen Gbit krijgen... 

 

Ik zit eerder te denken aan een oud snelheidsprofiel. Toen we een paar jaar geleden 1 Gbit introduceerden was dat de eerste tijd met een upload van 500. Het profiel op de Dslam was dus 1000/500. Nu is dat niet meer zo maar wellicht hier nog wel?

Dit klinkt als een ticket voor WBA...

@PaulGr, ik ben er uit. Ik zie dat je nog of GoF zit. Daarmee ga je de upload niet halen. Jouw glasvezel moet omgezet worden naar XGSPON. Dit kan je forceren door de servicetool te gebruiken. 

Dat kan niet. De PoP heeft niet zowel GoF als PON.

Maar ook GoF kan gewoon 1 Gbit halen hoor. Up en down. Dat schijnt een hardnekkig misverstand bij de KS te zijn, dat voor 1 Gbit altijd XGS-PON nodig is. Als dat zo zijn konden circa 2,5 miljoen aansluitingen geen Gbit krijgen... 

 

Ik zit eerder te denken aan een oud snelheidsprofiel. Toen we een paar jaar geleden 1 Gbit introduceerden was dat de eerste tijd met een upload van 500. Het profiel op de Dslam was dus 1000/500. Nu is dat niet meer zo maar wellicht hier nog wel?

Dit klinkt als een ticket voor WBA...

 

@Bart_Z Kan jij dit doorzetten naar WBA? Of moet ik iets initiëren? Of kan @Ward_  dat via KPN Netwerk bewerkstelligen?

In de servicetool zie ik overigens nergens waar ik GoF naar XGS-PON kan laten overzetten.

Ik hoor het graag.

Voor de volledigheid nog foto's van de FTU:

 

Reputatie 7
Badge +10

Je kan via de servicetool ook geen GoF naar XGS-PON omzetten. Wel GPON naar XGS-PON maar dat is hier niet aan de orde.

Ik kan niks doorzetten. Dat moet de provider echt doen. En dat is Bart_Z in dit geval dus.

@Ward_ bedankt voor de snelle reactie!

@Bart_Z kan jij e.e.a. in werking zetten? Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +20

Yes @PaulGr. Ik heb melding gemaakt voor de Technische dienst. zij gaan er verder mee aan de slag. 

@Bart_Z Vanochtend al gebeld door de technische dienst. Ze gaan ermee aan de slag. Ik houd je op de hoogte van de voortgang. Alvast bedankt voor de melding.

En het lijkt opgelost

EB V10a:

 

 

@Bart_Z Snelle vraag, het lijkt erop alsof de experiabox nu andere firmware heeft en ik de wifi niet meer kan uitzetten. Kan dat kloppen? Ik wil namelijk geen wifi via de experiabox en wil dat dus uit kunnen zetten.

Maar in de overview:

In het verleden kon ik op één scherm zowel de wifi als de quest wifi uitzetten en in de overview stond de radio voor beiden dan uit.

 

Hallo @PaulGr in ieder KPN-modem is de wifi compleet uit te zetten, hoef je meestal niet eens voor in te loggen, gewoon op de wifi-knop drukken en zolang ingedrukt houden tot het wifi-lampje uitgaat.

 

Wat ik ook doe,,,,, in de overview lijft de radio op aan staan….. @Bart_Z 

 

Hallo @PaulGr is die screendump van je eigen router of de KPN-router V10a?

 

Hallo @PaulGr is die screendump van je eigen router of de KPN-router V10a?

 

Van de Experiabox V10a

 

 

Ook daar is de wifi permanent van uit te zetten, verder geen wifiversterkers aangesloten?

Ha JanD, voorheen deed hij dat ook en kon alles uit. Echter alles lijkt uit te staan, maar in de overview blijven de radio's 'aan' staan.

Via de wifi is er geen verbinding meer mogelijk (ook niet handmatig). Alle lampjes staan ook correct, alleen het wordt in de software niet goed weergegeven.

In de software versie hiervoor was dat wel goed.