Beantwoord

4G modem draadloos aansluiten

  • 26 November 2020
  • 39 reacties
  • 3121 keer bekeken

Reputatie 2

Ik wil mijn 4G modem naar boven plaatsen voor betere ontvangst maar kan geen utp kabel daar naar toe brengen . Is het mogelijk om dit draadloos te doen via een wifi signaal ? Wie heeft tipsĀ of ervaring hier mee.

icon

Beste antwoord door bamradio61 23 December 2020, 09:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +10

ā€¦als aanvulling.

Jezelf wonende in een buitengebied, vermoed ik dat je een woning hebt vanuit een meer ā€œtraditioneleā€ bouw. GĆ©Ć©n bewapend betonnen plafonds/vloeren, maar eerder bestaand uit een ā€œhoutenā€ constructie.

Isolatie van conventionele woningenĀ  --indien van toepassing--Ā  wordt hoofdzakelijk uitgevoerd op ā€œbuitenmurenā€ en dakconstructie. Eigenlijk nauwelijks op binnenshuis onderlinge plafond/vloeren bij meerdere verdiepingen.

De kans op een redelijke tot goede onderlinge ā€œdraadlozeā€ verbinding tussen ā€œKPN Super WiFi Pointsā€ in een dergelijke woonconstructie, schat ik om die reden hoger in, dan bijv, gebruik van draadloze ā€œPowerlinesā€ (wat hiervoor als optie ook nog eens voorbij is gekomen). Omdat het gebruik van ā€œhedendaagsā€ gebruikte elektronische apparatuur en daarin storende apparaten op een stroom netwerk door elektromagnetische interferentie aanzienlijk groter is, dan het effect in demping van conventionele bouw constructies op draadloze connecties bij draadloze verbinding met ā€œSuperWiFiā€.

Storende elementen door elektromagnetische interferentie op een stroom netwerk -m.b.t. powelines- kunnen bijv. zijn:Ā  led-lampen, dimbare led-lampen, energie besparende apparaten, "pulserendeā€ accu-opladers van laptops en smartphones, koelkasten, stofzuigers die slecht zijn ā€œontstoordā€.

In andere situaties met -gewapend betonnen plafonds/vloeren- heb je mogelijk juist meer profijt van powerlines tegenover mesh WiFi Points. Omdat demping ā€œdraadloosā€ groter is als via powerlines.

Dat is althans mijn eigen praktische ervaring in dit soort situaties.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi, wat leuk om te zien dat iedereen goed helpt. Alleen gaat het ook een beetje off topic. Ik heb daarom een paar reacties verwijderd die niets bijdragen aan dit topic.Ā 

En ja technisch is het mogelijk om het modem via de SuperWiFi aan te sluiten. Ik wil dat echter absoluut niet aanraden en deze gewoon bekabeld op de Experia Box aan te sluiten.Ā 

Reputatie 2

@Bart_ZĀ  ik ga het proberen , ben sinds twee weken nieuwe abonnee bij kpnĀ  , is het mogelijk dat ik die kan krijgen ?

Reputatie 7

@Bart_ZĀ  ik ga het proberen , ben sinds twee weken nieuwe abonnee bij kpnĀ  , is het mogelijk dat ik die kan krijgen ?

Wat kan krijgen ... die "super"WiFi's?

Nee, die zal je in de KPN webshop moeten kopen.

Reputatie 2

@wjbĀ dat meen je niet !Ā  , kan toch in bruikleen?

@wjbĀ dat meen je niet !Ā  , kan toch in bruikleen?

Hallo @bamradio61Ā , alleen modems en tv-decoders worden in bruikleen verstrekt.

Accessoires dienen altijd gewoon gekocht te worden.

Ā 

Reputatie 7

@wjbĀ dat meen je niet !Ā  , kan toch in bruikleen?

Nee, de "super"WiFi's kosten ā‚¬149,-.

Reputatie 2

Zo !Ā  , en danĀ Ā is de vraag of het werkt

Badge +19

Je kan ze binnen 14 dagen terug sturen.Ā 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb als experiment een repeater naast het Sagemcom modem gezet met als WiFi verbinding die van de Experiabox 10. Aan de repeater het Sagemcom modem gekoppeld (Devolo Repeater+ AC).

Ik kan inloggen via WiFi op het Sagemcom modem gewoon op 192.168.2.252 maar ik heb met alle devices in het netwerk, bedraad of wireless naar de Experiabox totaal geen internet meer. Verbinding op deze manier met hetĀ Sagemcom modem werkt dus wel, althans naar de console met een browser. Niet voor internet.

Sagemcom terug aangeslotenĀ via de Powerline naar de Experiabox en direct weer internet.

Conclusie; via WiFi zal niet werken. Dit was natuurlijk via WiFi op de ExperiaboxĀ maar met 2 extenders (ā€œversterkersā€, rare kreet overigens) zal het denk ik ook niet gaan.

Multipath TCP is denk ik gewoon behoorlijk kritisch, zoals ik ook merk met de Powerline die ik toch af en toe moet resetten. Maar dat gaat geautomatiseerd en hindert me dus niet.

Ik heb als experiment een repeater naast het Sagemcom modem gezet met als WiFi verbinding die van de Experiabox 10. Aan de repeater het Sagemcom modem gekoppeld (Devolo Repeater+ AC).

Ik denk dat de IP stack wat betreft die MP-TCP zaken alleen aan een ā€˜RJ45ā€™ gebonden is. Kunnen diverse soft-bridges etc gebruikt worden, maar WiFi van de EBv10 hangt denk ik sowieso ergens verderop in de keten, o.a. na de ā€˜inverse proxyā€™ die DSL en 4G bundelt. Er wordt denk ik geen VLAN op de link tussen EBv10Ā  en Sagemcom gebruikt, dat kun je afleiden uit het schema wat hier ooit op het forum stond met wel 8 valide manieren van aansluiten.

Ik denk dat als je i.p.v. de PowelineEthernet iets draadloos neemt wat voor de EBv10 en Sagemcom transparant is op ethernet niveau, het wel zal werken. Maar standaard WiFi beperkt broadcasts in 1 richting, dat kan al een bottleneck zijn. Als je b.v. het AirMAX protocol gebruikt (o.a. Ubuiqity NanoStation) zal het wel werken. (Dat kan zelfs ook VLANā€™s.).

Reputatie 7
Badge +7

@tmoeselĀ 

Ik denk dat je gelijk hebt. Dus wellicht dat een draadloze brug tussen een RJ45 poort en het Sagemcom modem wel werkt. Maar zoals gezegd, de verbinding is kritisch. Geen idee wat erop mijn volledig stabiele > 300 Mbps powerline verbinding gebeurt, maar daarmee stokt internet ook zo ongeveer 1x per dag, geen TCP Connect mogelijk naar www.google.nl, of > 3 sec.
Ā 

Op dat moment is er wel gewoon een verbinding tussen de twee powerline adapters maar gaat er toch wat fout en de Experiabox lukt het dan zelfs niet via VDSL nog wat te doen. Totale hang up. Verbinding tussen powerline en Sagemcom even verbreken en alles werkt weer. Elke minuut meet ik die TCP Connect tijd met Curl en als 2x helemaal geen connect of > 3 sec., dan reset ik een powerline adapter. Duurt 3 sec. en Dan werkt alles weer.

Reputatie 2

Nou ik heb het het 4G modem naar boven verplaatst en aan gesloten via superWIfi en het werkt perfect,Ā  mijn snelheid is nu verdubbeld. Dus draadloos kan het !

Reputatie 7
Badge +10

Kijk, de aanhouder wint.
Het is dus wel degelijk een werkbare oplossing, en in jou geval nog gunstige resultaten ook nog.
Succes met deze opstelling.