Sticky

Bericht van Roamler: glasvezelkastje vervangen

  • 24 April 2024
  • 55 reacties
  • 7340 keer bekeken
Bericht van Roamler: glasvezelkastje vervangen
Reputatie 7
Badge +19

We vervangen glasvezelkastjes, ook wel ONT genaamd, die gevoeliger zijn voor storingen. Het kan zijn dat je hier een e-mail over krijgt van Roamler. Je leest er meer over in dit topic.

 

Waarom vervangen we glasvezelkastjes?

Dat doen we omdat de glasvezelkastjes zo langer mee gaan. Het vervangen is gratis en verder verandert er niets. Zo kan je blijven genieten van het beste netwerk. Goed om te weten: er verandert niets aan je wifinaam of instellingen. Na de installatie controleert de monteur of je internet weer werkt.

 

Hoe werkt het vervangen van het kastje?

Maak een afspraak

Maak een afspraak om 't kastje te vervangen, nadat je een uitnodiging per e-mail van ons hebt gekregen.

  1. Klik hier om een afspraak te maken
  2. Log in met je postcode en je e-mailadres
  3. Na het maken van de afspraak krijg je een bevestigings-e-mail

 

Je maakt een afspraak met Roamler, de monteurspartner van KPN. Zij helpen ons bij het vervangen van de kastjes.  

Roamler monteur

KPN werkt samen met Roamler Tech. Je krijgt daarom bezoek van een Roamler monteur. Deze monteur heeft de benodigde montage materialen en gereedschappen bij zich. De monteur laat je via een sms bericht weten dat hij naar je onderweg is en hoe laat hij op het opgegeven adres aankomt. Mocht de monteur onverhoopt te laat of verhinderd zijn, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

De monteur heeft gemiddeld 15 minuten nodig voor het vervangen van je glasvezelkastje. 

 

Afspraak verzetten of annuleren 

Wil je de afspraak verzetten of afzeggen? Doe dit uiterlijk drie dagen van tevoren via de link in de bevestigingsmail die je hebt ontvangenJe hebt je e-mailadres en postcode nodig om in te loggen.

 

Ik heb glasvezel, moet mijn kastje vervangen worden?

Als jouw glasvezelkastje vervangen moet worden, ontvang je hierover persoonlijk een e-mail van KPN&Roamler. Heb je geen mail ontvangen, dan hoeft jouw kastje niet te worden vervangen.

 

Het vervangen van de ONT is alleen van toepassing als je mail ontvangt. Heb je geen mail ontvangen? Dan is dit niet van toepassing op jou.

Veelgestelde vragen

Het lukt me niet om een afspraak te maken, wat nu?

Bij vragen of problemen over het maken van je afspraak kun je contact opnemen met Roamler. Dit kun je doen via support@roamlertech.nl. Roamler is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00

 

Moet ik betalen voor het wisselen van mijn glasvezelkastje?

Nee, dit hoeft niet. Om onze diensten te gebruiken heb je een glasvezelkastje nodig. We vervangen deze daarom gratis, je hoeft hier nooit voor te betalen. Word je toch gevraagd een betaling te doen aan de deur, weiger deze dan.

 

Hoe lang kan ik een afspraak plannen?

Dat verschilt per buurt. Maak daarom meteen een afspraak om te kijken welke datum de monteur bij jou langs kan komen, zodra je een uitnodiging per e-mail hebt gekregen.

 

Kan ik mijn afspraak wijzigen?

Kan je afspraak niet doorgaan? Klik hier om de afspraak te wijzigen. Log-in met je e-mailadres en postcode. Of klik op de link in de bevestigings-e-mail.

 

Hoe kan ik de monteur herkennen?

De monteur kan zich digitaal legitimeren als een monteur van Roamler.

 

Moet ik mijn glasvezelkastje laten vervangen?

Het nieuwe glasvezelkastje gaat langer mee en is minder gevoelig voor een storing. Zo zorgen we ervoor dat je ook in de toekomst kan blijven genieten van het beste netwerk. Daarom raden we je aan om het glasvezelkastje te laten vervangen. Het duurt maar 15 minuten en het is gratis.

 

Hoe ziet het glasvezelkastje eruit?

Zo ziet het glasvezelkastje eruit:

 

 

Kan ik het glasvezelkastje zelf vervangen?

Nee, je kunt een afspraak met een monteur inplannen om het glasvezelkastje te vervangen. De monteur neemt het nieuwe kastje mee en neemt het oude mee terug. Ook controleert de monteur of je verbinding weer werkt. Zo weten we zeker dat je er zo min mogelijk hinder van ondervindt en alles goed gaat. Het vervangen is meestal binnen een kwartier klaar.

 


55 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Super goed dat dit topic is aangemaakt!

Reputatie 7
Badge +9

Geen vraag/antwoord of je het misschien zelf kan doen ipv door een monteur?

Reputatie 7
Badge +19

Geen vraag/antwoord of je het misschien zelf kan doen ipv door een monteur?

Klopt, dat komt doordat het glasvezelkastje alleen vervangen kan worden door een monteur. De monteur heeft het nieuwe kastje bij zich en neemt het oude weer mee. Zo weten we zeker dat alles goed gaat en ook na het vervangen weer goed werkt.

En scheelt: gewoonlijk is dit bezoekje binnen een kwartier weer klaar :)

Reputatie 7
Badge +24

Geen vraag/antwoord of je het misschien zelf kan doen ipv door een monteur?

Nee. Want een monteur moet met een app op z'n telefoon het oude kastje deactiveren en het nieuwe kastje activeren. Zelf kun je dat niet. 

Reputatie 7
Badge +12

En dat activeren is nou het hele probleem @XS4-Arjan, als dat niet nodig was had KPN ze zeker kunnen opsturen maar anders zit je 1 of meerdere dagen zonder internet omdat KPN enkel een geactiveerd kastje kan opsturen. En dat betekend dat het kastje welke je hebt hangen automatisch wordt gedeactiveerd. Dus het opsturen is enkel een oplossing wanneer je kastje het niet meer doet.

Reputatie 7
Badge +9

Precies @Nick83 en @Ik_Combineer , dat was dus handig geweest als dat alvast in de veelgestelde vragen kwam te staan.

Het wordt dus een Genexis-kastje als ik de afbeelding mag geloven, de nieuwste versie en géén Nokia.

Ik had eind januari mijn Genexis-kastje defect, kreeg een nieuwe opgestuurd, ook weer een Genexis-kast, versie 2 en die werkt goed en stabiel.

 

Reputatie 7
Badge +19

Precies @Nick83 en @Ik_Combineer , dat was dus handig geweest als dat alvast in de veelgestelde vragen kwam te staan.

Ik neem je suggestie mee en zal 'm er nog bij in zetten, want ja, dat kan voor de extra duidelijkheid handig zijn! Dankjewel 💚

Reputatie 7
Badge +21

Het wordt dus een Genexis-kastje als ik de afbeelding mag geloven, de nieuwste versie en géén Nokia.

 

Dat is de vraag. Op de website bij Glasvezelkastje vervangen (https://www.kpn.com/nieuwkastje) staat bij “Hoe ziet het nieuwe glasvezelkastje eruit” een afbeelding van de Nokia XGS-PON ONT.

Mag ik vragen; worden alle (hele oude) glasvezelkastjes vervangen of alleen van echte "KPN"klanten, in mijn kpnomgeving staat nl niet dat ik met mijn tft-abonnement allang glas/fiber had en het is vaak niet bekend bij kpn, als er nog een heel oud contract van Telfort  staat.

Reputatie 7
Badge +24

Mag ik vragen; worden alle (hele oude) glasvezelkastjes vervangen ...

Nee. Alleen een bepaalde serie. Een serie die de afgelopen 2 - 3 jaar geplaatst is ofzo gok ik. Maar een KPN medewerker kan dat veel beter aangeven. 

Nee, ik bedoel hoe oud... de mijne is uit 2019 denk ik, niet door kpn geplaatst.

In "mijn kpn" staat niet dat ik glasvezel heb, is destijds niet goed gegaan> de overgang van telfort naar glasvezel. Bij problemen/storingen weten ze in 1e instantie bv niet; dat ik glasvezel heb, ik heb zo'n wit FTU glasvezel en NT-1, ik weet niet welke  de afgelopen jaren door kpn zijn geplaatst?

Reputatie 7
Badge +21

Nee, het gaat om deze zwarte Genexis XGS-PON ONT. Daarvan is ± 2 jaar geleden een serie gebruikt waar later problemen mee optraden. Daarom worden die nu pro-actief vervangen.

 

@RBxx Ow dank je, nee die heb ik niet. In het Algemene bericht op de kpn-site leek het alsof ze ALLE glasvezel kastjes gingen vervangen.

Reputatie 5
Badge +5

Is een "afspraak" bij Roamler nog steeds niet echt een afspraak maar een opdracht in het systeem van Roamler? Mensen die voor Roamler werken kunnen deze opdrachten dan accepteren. Accepteert niemand jouw opdracht dan kan jouw afspraak niet doorgaan.

Hierdoor was een afspraak maken bij Roamler altijd een drama. Heeft mij heel wat vrije dagen gekost!

Reputatie 4
Badge +3

@RBxx Ow dank je, nee die heb ik niet. In het Algemene bericht op de kpn-site leek het alsof ze ALLE glasvezel kastjes gingen vervangen.

Ik vind dit ook wat verwarrend. Het zou handiger zijn als KPN dit ook communiceert dat dit alleen geldt voor XGS-PON klanten en niet voor AON (GoF) klanten.

Reputatie 7
Badge +12

@RBxx Ow dank je, nee die heb ik niet. In het Algemene bericht op de kpn-site leek het alsof ze ALLE glasvezel kastjes gingen vervangen.

Ik vind dit ook wat verwarrend. Het zou handiger zijn als KPN dit ook communiceert dat dit alleen geldt voor XGS-PON klanten en niet voor AON (GoF) klanten.

Die hebben geen ONT maar een NT, dus de eerste zin zou het duidelijk maken voor technische klanten. Dus ik gok dat de mensen die het verschil tussen PON en AON weten ook het verschil tussen een ONT en NT weten. Voor niet technische klanten is het met jouw extra info ook niet duidelijk. 

Wat in het artikel staat en ook juist is: als je een mail krijgt is het verstandig om hem om te wisselen, heb je geen mail dan hoef je nergens zorgen om te maken.

Reputatie 4
Badge +3

@RBxx Ow dank je, nee die heb ik niet. In het Algemene bericht op de kpn-site leek het alsof ze ALLE glasvezel kastjes gingen vervangen.

Ik vind dit ook wat verwarrend. Het zou handiger zijn als KPN dit ook communiceert dat dit alleen geldt voor XGS-PON klanten en niet voor AON (GoF) klanten.

Die hebben geen ONT maar een NT, dus de eerste zin zou het duidelijk maken voor technische klanten. Dus ik gok dat de mensen die het verschil tussen PON en AON weten ook het verschil tussen een ONT en NT weten. Voor niet technische klanten is het met jouw extra info ook niet duidelijk. 

Wat in het artikel staat en ook juist is: als je een mail krijgt is het verstandig om hem om te wisselen, heb je geen mail dan hoef je nergens zorgen om te maken.

Dat is mij bekend dat GoF klanten een NT hebben. Maar op zich heb je gelijk, de “gemiddelde” klant kent het verschil tussen (XGS)PON en AON/GoF niet.

@RBxx  Vorige week heeft KPN ons huis overgezet van DSL naar glasvezel. De hele wijk (en misschien wel heel ons dorp) heeft daarbij precies het model kastje (met drie lampjes: power, connection en alarm) van KPN geleverd gekregen zoals in jouw hierboven geplaatste afbeelding. Ik mag toch hopen dat dit niet de oude ONT versie/serie is die problemen geeft en KPN nu overal aan het vervangen is door het nieuwe model met de vier lampjes (zoals hierboven aangegeven bij “hoe ziet het nieuwe glasvezelkastje eruit?”).

Zoals de meeste mensen zullen doen ga ik nu alleen af op de in dit forum getoonde plaatjes en het aantal lampjes en dat geeft juist verwarring als het probleem van de oude kastjes aan de binnenkant zit en enkel een specifieke serie betreft. Beter is aan te geven hoe je de foute serie kan herkennen.

@Ik_Combineer Misschien kan de KPN monteur over mijn bovenstaande bericht meer duidelijkheid geven?

Reputatie 7
Badge +21

Nee @FravM die serie wordt niet meer gebruikt. Jouw Genexis is van een nieuwe serie. De verdachte exemplaren die nog bij klanten aanwezig zijn worden door deze omruilactie pro-actief vervangen. KPN weet welke dat zijn en alleen de betreffende klanten worden de komende tijd benaderd. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik kan weer inloggen 🥳

Maar ik herhaal wat ik al zei; heb je een mail? Foute boel, heb je geen mail? Maak je 0 zorgen.

Het wordt dus een Genexis-kastje als ik de afbeelding mag geloven, de nieuwste versie en géén Nokia.

 

Dat is de vraag. Op de website bij Glasvezelkastje vervangen (https://www.kpn.com/nieuwkastje) staat bij “Hoe ziet het nieuwe glasvezelkastje eruit” een afbeelding van de Nokia XGS-PON ONT.

En binnen dit topic bij ‘hoe ziet het glasvezelkastje er uit’ staat een Genexis afgebeeld. @RBxx 

Reputatie 7
Badge +21

Dan had daar wellicht beter “het huidige glasvezelkastje” kunnen staan 😁

Reputatie 5
Badge +4

Beste Forum,

Geldt dat ook voor de oude lange grijze genexis   die ik al heb vanaf dat upc ( bekabeling )  naar kpn is overgegaan😉dus ook vrij  oud is en aan storingen onderhevig is.

 

Is mij nog niet helder van hoe en wat , en wie het vervangen krijgt in de zwarte glasvezel kastje. Zoals aangegeven bij kpn ( Want is dat het kastje wat je dan krijgt?

Ik weet je krijgt en mailtje, als je in aanmerking komt, maar toch .…

Graag meer info,

Vr dank Ronald 58 

 

Admin: samengevoegd met bestaand topic

Reageer