Beantwoord

Bestelstatus glasvezel delayed

  • 1 March 2021
  • 44 reacties
  • 639 keer bekeken

Reputatie 1

Week 6 hebben wij een contract gesloten voor de overstap van ADSL en digitenne naar glasvezel internet en interactieve tv (binnen KPN). Afgesproken is ingangsdatum 2 maart. We hebben nog niks ontvangen. Volgens de klantenservice heeft de bestelling de status “delayed”. Wat betekent dit? De klantenservice kan het me nl. niet vertellen. 

Ik zou graag de reden van vertraging willen weten en willen weten wanneer wij wij daadwerkelijk overgaan.

icon

Beste antwoord door JNew 1 April 2021, 18:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb het nog eens voor je nagekeken. De datum waarop deze wijziging is gepland staat op dit moment op 25 maart, omdat de we nog geen planning hebben ontvangen wanneer de verbinding wordt opgeleverd. 

Reputatie 1

@Vikash / @HansaanZet : wat wordt bedoeld met “we nog geen planning hebben ontvangen wanneer de verbinding wordt opgeleverd”?
Moet glasdraad aan jullie opleveren? Of is dit iets binnen KPN?

Sorry, ik ben echt een leek op dit gebied. (Hoewel ik ondertussen al weer veel meer weet over glasvezel dan 3 maanden terug ;-) ).

@JNew  Dat is wanneer deze FTU :

is afgemonteerd, de lijn is getest en door KPN NetwerkNL is opgeleverd.

Wat dus bij jou al gebeurd is, begrijp ik uit je verhaal.

Daarom begrijp ik ook niet dat (automatisch) wijzigen van de datums voor aansluiting van KPN provider, om dit :

 

spoedig te verzorgen…..:dizzy_face:

Reputatie 1

Dank je wel @HansaanZet !

 

Alstublieft @Vikash : als dat is… KPN Netwerk heeft al 2x bevestigd dat de passieve aansluiting (zo noemen zij dit) correct is. Bel ze desnoods zelf om te horen :rolling_eyes: . Ik weet dat jij je best doet, maar ik word hier zo moedeloos van...

Reputatie 1

Waarom kan ik ook niet gewoon een telefoonnummer krijgen of gebeld worden door de afdeling die dit zou moeten regelen? Gewoon rechtreeks contact, zodat we aan elkaar kunnen uitleggen wat nu het probleem is. Dan hoeft het niet over tig schijven te gaan.

Reputatie 1

Dit zit er dus. 

Reputatie 1

Ik heb hier in de buurt nog eens geïnformeerd hoe het bij anderen loopt. Een buurman met goede KPN-contacten wist te vertellen dat het met KPN Infra te maken had. Deze afdeling zou afgelopen vrijdag de boel hier in de buurt in orde gemaakt hebben.

 

@Vikash : Zou jij vandaag even kunnen kijken of alle signalen nu inderdaad groen zijn en of er mogelijkheid is om onze aansluiting nu definitief te maken? Zodat we ook eindelijk spullen kunnen krijgen en er een monteursafspraak gepland kan worden?
Liever nog ingangsdatum vandaag dan 25 maart. Kun jij nagaan wat er mogelijk is?

Reputatie 7
Badge +10

Met de beperkte informatie uit dit topic heb ik ook maar eens gekeken in de systemen. Voor iedereen dit het interessant vindt even de betrokken partijen in dit project:

 

  • Glasdraad- Legt het netwerk passief aan. Alleen de PoP's en de kabel naar de woning toe
  • KPN Netwerk NL - Heeft hier geen actieve rol behalve dan dat hun systemen worden gebruikt door Glasdraad zodat KPN WBA ermee overweg kan (scheelt extra koppelingen en extra systemen). Dus alle adressen van dit Glasdraad project staan in de Beschikbaarheidschecker van KPN Netwerk NL want daar zijn alle systemen van de volgende twee partijen aan gekoppeld.
  • KPN Wholesale/WBA: Zij zorgen voor de actieve apparatuur (Dslam) in de PoP van Glasdraad) en een backbone naar die PoP toe zodat die apparatuur op het grote KPN netwerk wordt aangesloten. KPN WBA is ook degene die bepaalt welke adressen leverbaar zijn en welke niet. Staat een adres niet bij hen als leverbaar dan kan het nog niet.
  • Providers (bijvoorbeeld KPN zelf): Levert de diensten aan de klant.

Glasdraad is klaar.

KPN NetwerkNL is klaar.

KPN Wholesale is (was) NIET klaar en dus kan KPN als provider niet leveren. Zo simpel is het.

Dat niemand bij KPN Webcare dat laatste kan zien is vervelend. Enige optie zou kunnen zijn dat @Vikash een ticket zou openen bij de WBA desk. Dan zou je het misschien kunnen vernemen.

 ZWO-02 is geen PoP naam maar een gebiedsnaam en in dat gebied zie ik 1 PoP van Glasdraad, namelijk de ZWO-5B dus ik ben er vanuit gegaan dat de topicstarter op die PoP zit..

En dat is toevallig net een PoP die sinds dinsdag open is gesteld voor levering van diensten. Het zou heel goed kunnen dat hiervoor vorige week de laatste werkzaamheden in de PoP zijn gedaan zoals de buurman van @JNew al meldde.

 

Dus @Vikash Ik zie dus ook geen belemmeringen meer (sinds gisteren)

Reputatie 7
Badge +21

@JNew en @Ward_  Ik heb het intern doorgezet naar een achterliggende afdeling om het verder uit te laten zoeken. Zodra ik een reactie hierop krijg dan laat ik het hier weten.

Reputatie 1

@Ward_ : Bedankt voor je reactie!!!

Ondanks alle technische termen, begrijp ik dat het probleem dus niet bij KPN provider lag. Wel jammer dat de communicatie tussen KPN provider en KPN WBA zo slecht is. Ik weet niet of het 2 verschillende bedrijven zijn, maar voor een buitenstaander (zoals ik) lijkt het 1 bedrijf: allebei KPN. Als de communicatie tussen de 2 bedrijven beter zou zijn, dan had KPN provider waarschijnlijk ook niet vanaf begin februari aangegeven dat glasvezel beschikbaar is op mijn adres (postcode check).

@Ward_ : was er dan tot vorige week dinsdag geen enkele provider beschikbaar in dit gebied? Met andere woorden doet KPN WBA deze werkzaamheden voor alle providers (anders kan niemand glasvezel leveren) of alleen voor provider KPN?

 

Ik ben in ieder geval blij dat het probleem opgelost lijkt en ik hoop dat we nu snel glasvezel kunnen krijgen.

@Vikash : Bedankt voor je medewerking om het verder uit te zoeken!

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, het zijn twee KPN bedrijfsonderdelen die wel met elkaar communiceren maar alleen via vastgestelde kanalen. Net als andere providers.

 

Geen enkele provider zou hebben kunnen leveren de afgelopen weken. Bestellen kon misschien wel. Echt er gebruik van maken niet.

 

Wat wel kan maar ik niet weet, is dat al eerder een andere partij apparatuur in de PoP van Glasdraad had geplaatst? Een partij die geen gebruik maakt van KPN Wholesale?

Ik weet alleen niet wie dat zou moeten zijn. Solcon komt in me op maar die deden dat volgens mij al een tijd niet meer. 

Reputatie 1

Het is vervelend dat deze communicatie de klanten niet bereikt. Als me meteen bij de bestelling was verteld dat het 6 weken kon duren, was het heel anders over gekomen dan nu. De verkoper wist bij afsluiten al niet waarom het 2,5 week moest duren. Inmiddels zijn we 5 weken verder en voor ik aangesloten ben waarschijnlijk 6 weken. Ik snap dat jullie hier ook niet over gaan ( @Vikash wist het zelf niet eens). Misschien dat jullie dit wel intern kunnen bespreken voor een evt. volgende klant die hetzelfde gaat treffen?

 

@Ward_ : Ik vermoed dat Greenetfiber eigen apparatuur in de PoP-kast heeft hangen. Zij sluiten wel aan. Solcon is toch onderdeel van KPN tegenwoordig?

 

@Vikash : Misschien kun je bij de achterliggende afdeling nagaan of er al meer bekend is? Ik weet niet over hoeveel afdelingen het nu nog moet gaan, voordat het de klantenservice bereikt?

Nogmaals als internet hier niet zo'n probleem was, was ik het niet zo zat. Maar ik kan bepaalde websites niet meer openen (bv. google maps, linkedin). Internet wat het wel doet, is heel traag. Sinds deze week doet de telefoon (vaste lijn) ook niet meer wat hij moet doen. Als we gebeld worden, horen we niks. Zelf bellen lukt ook niet meer. Ik weet niet of dit ook met internet te maken heeft?
 

Reputatie 1

@Vikash : Eindelijk mail ontvangen van KPN! :grinning:
Datum is vastgesteld op 30 maart. Dat is toch een teleurstelling :rolling_eyes: . Kun je nagaan of dit echter niet eerder kan? Moet er nu nog zoveel gebeuren dat 25 maart niet meer haalbaar is??

Reputatie 7
Badge +21

Ik kan mij voorstellen dat 30 maart een teleurstelling is. Ik heb niet de mogelijkheid om deze datum naar voren te halen. Ik heb deze vraag daarom intern doorgezet om verder uit te laten zoeken. Wellicht dat mijn collega's deze mogelijkheid wel hebben, dan laat ik het in dit topic weten. 

Reputatie 7
Badge +21

@JNew Kan je inmiddels al gebruik maken van jouw glasvezel verbinding?

Reputatie 1

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

30 maart is de monteur geweest. Het aansluiten ging niet eenvoudig. Ik weet niet waarom had. Ik had de indruk dat de monteur dit ook niet wenst, maar na meerdere keren proberen is het gelukt!

Alles lijkt te werken. De websites die eerder niet openden, openen nu als vanzelf :grinning: .

Bedankt voor het uitzoekwerk en het meedenken!

 

Reputatie 7
Badge +21

Wat goed om te lezen dat het uiteindelijk toch is gelukt. Graag gedaan en als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan horen we het graag! Welkom bij KPN!

Reputatie 1

Dank je wel Vikash. We zijn al bijna 25 jaar klant bij KPN :joy: .

Reputatie 7
Badge +21

Ow ja, dat is ook zo. Stond ik even niet bij stil. :sweat_smile: