Beantwoord

Buren die meekijken op internetverbruik

  • 30 September 2019
  • 34 reacties
  • 2741 keer bekeken

iemand al meegemaakt dat je aanwijzingen kreeg dat je buren af en toe mee konden kijken als je aan het internetten was en welke maatregelen daar tegen genomen zijn
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 2 October 2019, 17:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Kees, welkom hier.

Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen. Er zijn wel uitzonderingen.

  1. Hebben de buren het wachtwoord van jullie WiFi?
  2. Maken jullie gebruik van draadloze adapters voor internet of tv-kijken? Dit zijn de laatste modellen, de modellen ervoor lijken hierop maar hebben 3 lampjes. Het kan zijn dat jullie buren ook deze adapters hebben, in bepaalde gevallen overlapt het omdat het signaal via het elektriciteitsnetwerk wordt overgebracht.
Ik hoor graag van je.
Reputatie 7
Badge +24
Je hebt uiteraard geen open wifi netwerk zonder wachtwoord?
Reputatie 7
Heb je een "draadloze" verbindingsset in gebruik?

Edit: Oeps, iets te snel ... Alex_P had die vraag ook al.gesteld.
Reputatie 5
Badge +6
En als je Wifi gebruikt minstens een sleutel van 20 karakters gebruiken.

Een sleutel van 10 karakter met alleen letters en cijfers is in een dag te kraken,
met 20 karakters enkele duizenden jaren.

WPA2 is zowiezo te kraken voor hackers die dat willen, daarom is men alweer bezig met WPA3.

Daarnaast is het een goede zaak om er altijd bewust van te zijn dat
volledige security niet bestaat. En daaarom altijd de juiste beveiligings maatregelen te nemen.
Dank voor jullie tips de wifi van het modem heb ik uitgezet het modem in een gesloten metalen kast gezet en deze verbonden met de aarde in de meterkast zodat er zeker niets draadloos kan ge beuren af en toe gebruikte ik adapters om via het stroomnet te internetten die gebruik ik na enkele reacties van jullie niet meer. Mijn email haal ik of op mijn telefoon of via mijn telefoon d.m.v. de usb poort naar mijn laptop dan weet ik bijna zeker dat mijn mail alleen door mij gelezen kan worden en de adapters gooi ik weg dank voor jullie reacties je ziet altijd wat over het hoofd
Reputatie 7
Badge +24
Nou ja... je hoeft ook niet al te paranoïde te worden... 😂
Reputatie 7
Badge +21
Ik zou ook niet weten wat je verder nog kan doen. Wat voor aanwijzingen heb je dat je buren af en toe mee konden kijken?
Mijn excuses voor mijn nogal felle reactie maar ik baalde ontzettend toen ik merkte dat er dingen achter mijn rug om plaats vonden via de wifi dit wilde ik echt niet meer dus vandaar de maatregelen die ik genomen heb nu werk ik alleen nog maar bedraad met de computer of met mijn telefoon of via mijn telefoon met de usb poort van mijn computer dat is nu het enige wat ik nu vertrouw ik heb hierover ook al contact met de politie gehad vanwege mijn brutale buren.
Reputatie 7
Maar als je een nieuw sterk wachtwoord op jouw wifi toegang zet dan zou de kans klein moeten zijn dat jouw buren daarop kunnen aansluiten.
En wil je helemaal uitsluiten dat ze op jouw wifi kunnen dan kan je op de Experia Box een MAC accesslist opzetten zodat alleen apparaten met de wifi kunnen verbinden waarvan het MAC adres in die accesslist is opgenomen.
Reputatie 7
Badge +24
Je kunt ook nog je SSID verbergen. Je netwerk is dan niet zichtbaar voor een ander. Zal ook wel niet helemaal waterdicht zijn. Op het moment dat je gebruik maakt van het netwerk, zal een ander dat misschien wel kunnen zien met speciale software.
iemand al meegemaakt dat je aanwijzingen kreeg dat je buren af en toe mee konden kijken als je aan het internetten was en welke maatregelen daar tegen genomen zijn

hoe weet je dat de buren mee kunnen kijken
wel een raar verhaal ik heb het nog nooit mee gemaakt
daar in tegen als je een open wifi ingesteld hebt kan dit makkelijk
dat hun via kpn tools in jou experiabox kunnen komen
maar bij een goed wachtwoord is dat haast onmogelijk
Over een tijdje ga ik een aantal tips uitproberen die jullie gegeven hebben nu laat ik alles nog even zo ik heb het nu nog druk met mijn werk in ieder geval bedankt voor jullie tips!
En (ik ken de experiabox niet goed) ws kun je via de webinterface zien wie er verbinding heeft (gemaakt) met je wifi.
( wie vult er aan ? )
Zo is dat bij mijn fritzbox iig wel, ook de historie van in- en uit- loggen.
Reputatie 7
Badge +21
Om nog even bij het begin te beginnen:
Welke aanwijzingen heb je, dat je buren af en toe mee konden kijken?
Als dat duidelijk is, kunnen we je nog beter helpen met suggesties om er iets aan te doen.
Reputatie 7
Badge +24
Over een tijdje ga ik een aantal tips uitproberen die jullie gegeven hebben nu laat ik alles nog even zo ik heb het nu nog druk met mijn werk in ieder geval bedankt voor jullie tips!

Graag gedaan, je hebt in ieder geval redelijk wat tips gekregen. Ik zet ze hieronder op een rijtje.
Reputatie 7
Badge +24
Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen. Er zijn wel uitzonderingen.

  1. Hebben de buren het wachtwoord van jullie WiFi?
  2. Maken jullie gebruik van draadloze adapters voor internet of tv-kijken? Dit zijn de laatste modellen, de modellen ervoor lijken hierop maar hebben 3 lampjes. Het kan zijn dat jullie buren ook deze adapters hebben, in bepaalde gevallen overlapt het omdat het signaal via het elektriciteitsnetwerk wordt overgebracht.


En als je Wifi gebruikt minstens een sleutel van 20 karakters gebruiken. Een sleutel van 10 karakter met alleen letters en cijfers is in een dag te kraken, met 20 karakters enkele duizenden jaren.

En wil je helemaal uitsluiten dat ze op jouw wifi kunnen dan kan je op de Experia Box een MAC accesslist opzetten zodat alleen apparaten met de wifi kunnen verbinden waarvan het MAC adres in die accesslist is opgenomen.

Je kunt ook nog je SSID verbergen. Je netwerk is dan niet zichtbaar voor een ander.
Je merkt bij toeval dat je buren mee kunnen kijken aan wat je toevallig hoort als ze erover praten en het is stil ik namelijk in een rijtjeshuis.
Het werd nog mooier toen ik de buurvrouw aan de andere kant over iets hoorde praten wat in een email naar iemand gestuurd had dus alles wat de buren aan de andere kant weer op de een of andere manier opgevangen hadden werd ook nog eens op een voor mij onbekende web of chatsite verspreid en hoelang is dat dan al aan de gang want je antivirusprogramma heeft niets aangegeven. Ik gebruik Norton Antivirus en mijn wifi wachtwoord bestaat uit 18 verschillende tekens.
Reputatie 7
Het werd nog mooier toen ik de buurvrouw aan de andere kant over iets hoorde praten wat in een email naar iemand gestuurd had ...
Heb je dan ook het wachtwoord van jouw mailbox al een keer gewijzigd?
Reputatie 5
Badge +6
En ook voor e-mail een SSL verbinding gebruiken als je dat nog niet aan hebt staan.

Of er is ergens een tap op je netwerk, soms iemand die handig is met computer netwerken
bij de buren.....
Reputatie 7
Badge +24
Ach! Ik wil het niet bagatelliseren, maar laten we ook niet overdrijven. Wachtwoord wijzigen is meer dan voldoende. Van je WiFi en van je e-mail. Zolang je buren geen professionele hackers zijn, is dit meer dan genoeg.

werd ook nog eens op een voor mij onbekende web of chatsite verspreid en hoelang is dat dan al aan de gang want je antivirusprogramma heeft niets aangegeven.

Puur uit nieuwsgierigheid, en misschien veiligheid, heb je daar een link van? Van die site? Ondanks dat je aangeeft dat het voor jou onbekend is?
Reputatie 7
Badge +24

Het werd nog mooier toen ik de buurvrouw aan de andere kant over iets hoorde praten wat in een email naar iemand gestuurd had ...Heb je dan ook het wachtwoord van jouw mailbox al een keer gewijzigd?


Volgens mij kun je nu bij KPN helemaal geen mail meer ontvangen of versturen zonder ssl, of heb ik dat mis?
Reputatie 7
Het werd nog mooier toen ik de buurvrouw aan de andere kant over iets hoorde praten wat in een email naar iemand gestuurd had ...Heb je dan ook het wachtwoord van jouw mailbox al een keer gewijzigd?Volgens mij kun je nu bij KPN helemaal geen mail meer ontvangen of versturen zonder ssl, of heb ik dat mis?
Vanaf het thuisnetwerk kan je naar mijn weten gewoon nog zonder TLS/SSL mails ontvangen en versturen. Maar dat is niet de achterliggende gedachte achter mijn vraag of TS het wachtwoord van de mailbox al een keer gewijzigd heeft. Als de buren het wachtwoord van de mailbox zouden hebben dan kunnen ze gewoon zelf op webmail inloggen en meekijken.
Ik heb geen link naar die website ik heb verschillende keren van die buren gehoord dat ze er een hebben.
Moet ik er wel bij vermelden dat die lui al 20 jaar bezig zijn om mij zwart te maken ik dacht eerst dat het 12 jaar was maar sinds kort weet ik dat het al 20 jaar aan de gang is ze konden ons toen ze naast ons kwamen wonen van begin af aan al niet uitstaan het zijn erg vervelende mensen maar wat ze doen dat doen ze niet alleen daar hebben ze vrienden voor randfiguren dus buurman staat ook bekend bij de politie geen lievertjes dus .
Ze hebben ziggo als internet provider.
Reputatie 7
Maar hoe weet je nu toch dat ze mee zouden kunnen kijken?
Reputatie 7
Badge +24
Goed, laten we het hier on-topic houden voordat we allemaal gaan speculeren over de buren. Volg de tips hierboven, dan komt het helemaal goed. 🙂