Beantwoord

Configuratie KPN Box 12 / DHCP reservering lukt niet

  • 12 November 2021
  • 27 reacties
  • 613 keer bekeken

Reputatie 2

Voor een multifunctioneel gebouw/kerk kreeg ik onlangs de KPN Box 12 opgestuurd ter vervanging van de huidige Experia V9.

In de huidige router zitten een aantal DHCP reserveringen en port fowarding configuraties t.b.v. de omvormer voor de zonnepanelen.
Ik dacht even snel de KPN Box 12 te configureren maar dat viel tegen.

Allereerst is de range beperkt gemaakt tot 192.168.2.200. Ik heb juist de reserveringen allemaal boven de 200 gemaakt. Ik mag dus wat nieuwe reserveringen bedenken :-). Als ik in de KPN BOX 12 een nieuwe reservering wil maken en op ‘Apply’ klik dan krijg ik vrij snel het volgende :

Ik heb ook geprobeerd om het MAC adres met kleine letters in te voeren. Als ik dan op "apply" klik staat er "Please wait". Dit duurt heel lang om vervolgens te eindigen met een 404 pagina. Wil ik vernieuwen dan krijg ik : maximum session count has been reached. Vervolgens het modem uitgezet en opnieuw opgestart. Zelfde trucje gedaan en weer hetzelfde resultaat. Oftewel, ik heb de V9 weer aangesloten en de Box 12 in de doos gedaan.
Ter info: Als ik hoofdletters gebruik in het Mac Adres komt er geen "Please wait". Dan kom ik gewoon weer in het scherm met de oranje banner zoals in de afbeelding en ik zie geen nieuwe reservering staan.
De reservering heb ik zowieso nodig om deze vervolgens aan de port forwarding te kunnen koppelen. Daarnaast is er nog wat apparatuur waarvoor ik een IP reservering wil maken.


Iemand een idee waarom dit niet goed gaat en wat eraan te doen is?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 18 April 2023, 12:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Je moet DHCP reserveringen binnen de DHCP range maken en de DHCP range kan je natuurlijk rustig van 1 t/m 253 laten lopen.

Vreemd overigens dat het je niet lukt om een DHCP reservering vast te leggen, ik ervaar daar geen problemen mee.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik in de KPN BOX 12 een nieuwe reservering wil maken en op ‘Apply’ klik dan krijg ik vrij snel het volgende :

 

Wat is hier verkeerd aan? Die oranje balk staat er altijd. Dat is geen foutmelding ofzo.

Reputatie 2

@wjb Dat is dus het vreemde. Als ik de range verander t/m 253 dan accepteert hij dat niet. Hij moet naar 200.

En @Nick83, het gaat niet om de oranje balk zelf. Het gaat om het feit dat ik hier weer terugkom en dat er geen reservering bij komt te staan..

Reputatie 7

@wjb Dat is dus het vreemde. Als ik de range verander t/m 253 dan accepteert hij dat niet. Hij moet naar 200.

Welke versie van de firmware staat op jouw V12. Is dat al versie 448?

Ik kan met die laatste versie van de firmware de DHCP pool van 1 t/m 253 instellen.

 

Reputatie 7
Badge +24

@wjb Dat is dus het vreemde. Als ik de range verander t/m 253 dan accepteert hij dat niet. Hij moet naar 200.

Ik kan het gewoon op 253 zetten hoor. Je moet helemaal onderaan op Apply klikken. En dat nog een keer extra bevestigen. 

 

Reputatie 2

@wjb dat ga ik nog even controleren. Kom ik zsm op terug.

Blijft overigens nog steeds het probleem staan dat de reservering niet gemaakt wordt. Wat is jouw ervaring: moet het MAC adres met kleine of grote letters? Ik zie in ieder geval verschillend gedrag alleen in beide gevallen werkt het niet :-(.

Reputatie 7

En dat nog een keer extra bevestigen. 

Door op Yes te klikken.

Reputatie 7
Badge +24

Uiteraard...

Reputatie 7

@wjb dat ga ik nog even controleren. Kom ik zsm op terug.

Blijft overigens nog steeds het probleem staan dat de reservering niet gemaakt wordt. Wat is jouw ervaring: moet het MAC adres met kleine of grote letters? Ik zie in ieder geval verschillend gedrag alleen in beide gevallen werkt het niet 😞.

Grote of kleine letters maakt niets uit. Je kunt overigens het apparaat waarvoor een DHCP reservering gemaakt moet worden gewoon uit de drop-down selecteren en dan wordt het MAC adres automatisch gevuld.

In jouw eerste screenshot staat overigens wel een DHCP reservering.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan gewoon alles toevoegen wat ik wil. Ook iets wat heel niet bestaat.

En grote of kleine letters maakt niet uit.

Reputatie 7
Badge +16

En, @musicmaker is het inmiddels gelukt?

Reputatie 2

@wjb 

@Nick83 

Ik heb de router helemaal opnieuw geconfigureerd.
Op dit moment kan ik wel de ip-range veranderen en DHCP reserveringen maken zonder dat dit eindigt met een 404-scherm.

De firmware versie blijkt wel de laatste versie te zijn. Waarom het eerder niet lukte en ik steeds op 404 pagina’s werd getrakteerd is mij nog niet duidelijk. Dank voor het meedenken.

ik lijk hetzelfde probleem te ervaren, na het opslaan van een DHCP reservering steevast een 404 error.

Iemand enig idee hoe / wat? Factory reset heeft niet geholpen..

Is de modem gewoon stuk?

 

Hallo @Pumbania ik begrijp even niet wat een DHCP-reservering met een ‘404-error’te maken heeft?

Een DHCP-reservering gebruik je om een device binnen je eigen netwerk een vast IP-adres te geven.

Een 404-error betekent dat een bepaalde website niet bereikbaar is. 

Lijkt me dus weinig tot niets met elkaar te maken te hebben.

@wjb is goed thuis in dat soort zaken, misschien dat hij even wil kijken en adviseren.

 

Reputatie 7
Badge +24

Die 404 error krijgt u in de webinterface van de KPN Box? Tja... het ding zit vol met bugs. En elke firmware update lijken dat er meer te worden 😖 

@JanD , ja, je zou het denken he? Maar toch is dit het scherm wat ik zie nadat ik op ‘apply’ knop heb gedrukt… (na enige tijd wachten)
 

 

Hallo @Pumbania dat /DHCP hoort er ook niet achter te staan, 192.168.2.254 is het gatewayadres en is ook niet te reserveren als vast adres, als je dat bewuste adres meteen genoemd had in je vraag, had ik meteen het juiste antwoord kunnen geven.

 

@JanD lol, dat is dus het punt, hier navigeert de webinterface van de router ZELF heen nadat ik op apply in de DHCP scherm heb geklikt…

Dus in dit scherm:
 

 

Op deze knop:
 

en dan '404'…

 

 

Inmiddels KPN gesproken, konden ook geen verklaring vinden. Er zal een andere Experia box gestuurd worden.

Voor de mensen die ook een 404-pagina krijgen: Het werkt bij mij (ook) niet als ik naar de webinterface van het modem navigeer met http://, maar het werkt wel als ik naar het modem navigeer met https://. Je moet dan wel de melding negeren dat het certificaat niet valide is (want dat wijst naar mijnmodem.kpn).
 

 

Inmiddels KPN gesproken, konden ook geen verklaring vinden. Er zal een andere Experia box gestuurd worden.

 

Ik kreeg ook steeds deze foutmelding bij het aanmaken van een dhcp reservering, terwijl dit eerder met dezelfde pc, met dezelfde browser wel lukte. Reservering werd ook niet opgeslagen.

 

Uiteindelijk ben ik via mijn telefoon ingelogd op de router, heb daar de reservering gemaakt en dat werkte wel…!

 

groetjes, Bob.

Reputatie 7
Badge +30

We hebben dit doorgegeven aan het modem team. Ze gaan kijken of ze dit kunnen reproduceren. Hopelijk lukt dat en kunnen ze dit oplossen. We komen er op terug zodra er meer info is. 

We hebben dit doorgegeven aan het modem team. Ze gaan kijken of ze dit kunnen reproduceren. Hopelijk lukt dat en kunnen ze dit oplossen. We komen er op terug zodra er meer info is. 

Beste Erik,

Dat is mooi. Ik heb vandaag weer een reservering proberen te maken, en het ging exact hetzelfde (via pc lukt het niet, via telefoon wel gelukt). Pc is Windows 10 met Google chrome. Telefoon is een android ook met Google chrome. Bij beide ingelogd op de router met het ip-adres.

Groetjes Bob.

Voor de mensen die ook een 404-pagina krijgen: Het werkt bij mij (ook) niet als ik naar de webinterface van het modem navigeer met http://, maar het werkt wel als ik naar het modem navigeer met https://. Je moet dan wel de melding negeren dat het certificaat niet valide is (want dat wijst naar mijnmodem.kpn).
 

 

Ik kan beamen dat https gebruiken het probleem verhelpt. Potdikkie lang mee bezig geweest.

Reputatie 7
Badge +30

Tussentijdse update: we hebben nog geen verdere updates vanuit modemwifi, ze zijn er nog mee bezig.Â