Beantwoord

Configuratie KPN Box 12 / DHCP reservering lukt niet

  • 12 November 2021
  • 27 reacties
  • 619 keer bekeken

Reputatie 2

Voor een multifunctioneel gebouw/kerk kreeg ik onlangs de KPN Box 12 opgestuurd ter vervanging van de huidige Experia V9.

In de huidige router zitten een aantal DHCP reserveringen en port fowarding configuraties t.b.v. de omvormer voor de zonnepanelen.
Ik dacht even snel de KPN Box 12 te configureren maar dat viel tegen.

Allereerst is de range beperkt gemaakt tot 192.168.2.200. Ik heb juist de reserveringen allemaal boven de 200 gemaakt. Ik mag dus wat nieuwe reserveringen bedenken :-). Als ik in de KPN BOX 12 een nieuwe reservering wil maken en op ‘Apply’ klik dan krijg ik vrij snel het volgende :

Ik heb ook geprobeerd om het MAC adres met kleine letters in te voeren. Als ik dan op "apply" klik staat er "Please wait". Dit duurt heel lang om vervolgens te eindigen met een 404 pagina. Wil ik vernieuwen dan krijg ik : maximum session count has been reached. Vervolgens het modem uitgezet en opnieuw opgestart. Zelfde trucje gedaan en weer hetzelfde resultaat. Oftewel, ik heb de V9 weer aangesloten en de Box 12 in de doos gedaan.
Ter info: Als ik hoofdletters gebruik in het Mac Adres komt er geen "Please wait". Dan kom ik gewoon weer in het scherm met de oranje banner zoals in de afbeelding en ik zie geen nieuwe reservering staan.
De reservering heb ik zowieso nodig om deze vervolgens aan de port forwarding te kunnen koppelen. Daarnaast is er nog wat apparatuur waarvoor ik een IP reservering wil maken.


Iemand een idee waarom dit niet goed gaat en wat eraan te doen is?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 18 April 2023, 12:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Update : modem team heeft dit nog in onderzoek, er is nog geen verder uitsluitsel. Aanvullende update wordt voor eind maart verwacht. Dan komen we er hier op terug. 

Reputatie 7

Ietsje later, maar ik heb een update. Het probleem staat nog op de lijst bij het modemteam, maar de prioriteit ervan is niet heel hoog. Dit omdat we met de Box 12 overgaan naar nieuwe firmware waar dit probleem niet speelt. Dus het team besteed liever daar hun tijd aan. De precieze data voor verdere uitrol van die firmware zijn nog niet bekend. Houd daarvoor het topic gelinkt hierboven in de gaten, en abonneer je op onze Product Updates pagina zodat je mail krijgt als er nieuwe updates zijn.

Workaround voor dit probleem is om

  • de wijzigingen via een ander apparaat te proberen,
  • via de Client List het dynamisch toegewezen adres vast te zetten,
  • of te kijken of het verschil maakt als je inlogt met https versus http. 

 

Als dit ook niet werkt, neem dan dit topic door: 

Als je aan de voorwaarden voldoet kun je vervroegde overgang naar de nieuwe firmware daar aanvragen.